Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSeweryna Kowalewska Został zmieniony 8 lat temu
1
11. Bezpośrednia obecność na zagranicznych rynkach Część II Dr hab. Jerzy Cieślik
2
2 Jak się za to zabrać? Podjąć wstępną decyzję Stworzyć zespół z uprawnieniami decyzyjnymi Potraktować zadanie jako nowy biznes z odrębnym biznesplanem Przeprowadzić niezbędne analizy (rynku, warunków techniczno- organizacyjnych, rentowności przedsięwzięcia) Opracować harmonogram realizacyjny Przystąpić do działania!
3
3 Lumena-Ukraina Jak to zrobiliśmy Zarząd Lumeny S.A. podjął decyzję uruchamiająca przygotowania do wyjścia na rynek ukraiński Decyzja ta zaowocowała utworzeniem zespołu, który był w stanie doprowadzić do rozpoczęcia tych działań a którego zadaniem było:
4
4 Lumena-Ukraina Jak to zrobiliśmy Analiza rynku usług informatycznych w Ukrainie: Analiza konkurencji: Istnienie oficjalnych partnerów SAP Istniejące wdrożenia SAP: –Udane w przypadku „roll out” –Nieudane w przypadku autonomicznych wdrożeń w firmach ukraińskich Niewielka obecność innych produktów wspomagających zarządzanie niż systemy ERP. –Np. BPM, LES, MES itp.
5
5 Lumena-Ukraina Jak to zrobiliśmy Analiza rynku usług informatycznych w Ukrainie: Analiza popytu W 2003 roku wzrost produkcji przemysłowej wyniósł 14,8%, w 2004 – 12,5%, prognozy na lata 2005-2010 – pomiędzy 10 a 14% p.a. Prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych. Wzrost bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Zainstalowanie na rynku przedstawicielstw czołowych producentów oprogramowania (np. SAP, Micrsoft, BAAN, itp.)
6
6 Lumena-Ukraina Jak to zrobiliśmy Analiza otoczenia biznesowego. Niechęć firm ukraińskich do bezpośredniej współpracy w zakresie usług z dostawcami zagranicznymi. Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. Gwarancja i podtrzymanie systemów. Trudności w rozliczeniach z zagranicą. Bariera językowa.
7
7 Lumena-Ukraina Jak to zrobiliśmy Podjęcie strategicznej decyzji o utworzeniu zależnego podmiotu prawa ukraińskiego Wyboru zaufanego doradcy prawnego w Ukrainie. Przygotowanie biznes planu dla nowego podmiotu. Wytypowanie potencjalnych klientów. Przeprowadzenie wstępnych rozmów z Vendorami. Określenie „polityki produktu”. Wybór ludzi, którzy poprowadzą ten podmiot.
8
8 Lumena-Ukraina Jak to zrobiliśmy Ze względu na minimalizację ryzyka inwestycyjnego, Spółka została zarejestrowana po doprowadzeniu rozmów z pierwszym klientem do etapu „listu intencyjnego” o zakupie systemu informatycznego i jego wdrożeniu. Podpisano umowę z pierwszym Vendorem, o przeniesieniu praw dystrybucyjnych z Polski na rynek ukraiński.
9
9 Pojawiają się jakościowo nowe problemy do rozwiązania Prawne Podatkowe Kadrowe Organizacyjne
10
10 Forma prawno-organizacyjna Funkcjonowanie podmiotu gospodarczego zgodnie z lokalnym ustawodawstwem Wybór optymalnej formy dla prowadzenia biznesu Rozpoczęcie działalności Rozwój biznesu
11
11 Lumena-Ukraina Jak to zrobiliśmy Analiza otoczenia formalno-prawnego. W jakiej formie najlepiej prowadzić działalność na rynku: Przedstawicielstwo Spółka prawa handlowego –100% kapitału zagr. Czy J.V.? –Spółka z o.o. czy akcyjna ? Analiza wykazała, że najkorzystniejszą formą utworzenia podmiotu prawa ukraińskiego jest „Przedsiębiorstwo z udziałem kapitału zagranicznego, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”. Jakie umowy z Vendorami mogą zostać przeniesione z Polski na Ukrainę.
12
12 Alternatywne formy prawne Przedstawicielstwo - wygodne ze względów podatkowych ale ograniczony zakres działalności Spółka kapitałowa typowa dla działalności na większą skalę W EU możliwe do wykorzystania wszystkie formy prowadzenia biznesu dostępne w Polsce – także zarejestrowanie działalności gospodarczej W wielu krajach (blok postkomunistyczny, kraje słabo rozwinięte) – specyficzne formy prawne dla obcego kapitału preferujące partycypację krajowych udziałowców
13
13 Kwestie podatkowe Lokalne przepisy podatkowe Prymat umów o unikaniu podwójnego opodatkowania Trudna kwestia „zakładu” – permanent establishment Ceny transferowe Nowe możliwości optymalizacji podatkowej
14
14 Lokalne przepisy podatkowe Zróżnicowanie stawek podatkowych Zróżnicowanie zasad zaliczania kosztów i przychodów dla celów podatkowych Zróżnicowane okresy rozliczeń podatkowych (miesięczny, roczny) Rożne style działania organów podatkowych Różne nastawienie do zagranicznych przedsiębiorstw Różnice – kłopoty ale i szanse – optymalizacja podatkowa
15
15 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania Polska posiada takie umowy z większością krajów Prymat nad lokalnym ustawodawstwem Zakres opodatkowania Opodatkowanie dochodów osób fizycznych Opodatkowanie dywidend Opodatkowanie odsetek
16
16 Zakład – permanent establishment Brak firmy, przedstawicielstwa ale czy to znaczy, że nie prowadzi się w danym kraju działalności gospodarczej? Przykłady Usługi świadczone przez cudzoziemców Zbieranie zamówień, pośrednictwo handlowe Projekty budowlane Jeśli taka działalność gospodarcza ma charakter ciągły – zakład czyli podlega opodatkowaniu Szczegółowe regulacje kiedy powstaje zakład n.p budowa powyżej 12 miesiecy
17
17 Ceny transferowe Między firmami powiązanymi kapitałowo Ceny nie ustalane na rynku mogą służyć do przesuwania dochodów w celu minimalizacji podatków Nieporównanie większe możliwości w obrocie międzynarodowym Szczegółowe regulacje i wymogi Zasada arms length Obowiązek przedstawienia dokumentacji na żądanie władz skarbowych
18
18 Ceny transferowe - przykład Kraj A pdop 20% Kraj B pdop 40% Firma macierzysta Filia 100% Podzespoły Cena 10? Cena 20?
19
19 Międzynarodowa optymalizacja podatkowa Różne systemy podatkowe i wysokości stawek Sieć umów o unikaniu podwójnego opodatkowania między krajami Ograniczona kontrola państwa nad transakcjami – z reguły tylko jednej strony Międzynarodowa wymiana informacji między organami skarbowymi nadal niedostateczna
20
20 Sytuacja wyjściowa Przepisy lokalne kraju A: amortyzacja w koszty leasingodawcy Przepisy lokalne w kraju B: amortyzacja u leasingobiorcy Firma macierzysta Filia 100% Dostawca sprzętu leasing
21
21 Double dip - leasing finansowy Przepisy lokalne kraju A: amortyzacja w koszty leasingodawcy Przepisy lokalne w kraju B: amortyzacja u leasingobiorcy Firma macierzysta Filia 100% Dostawca sprzętu leasing zakup
22
22 Wykorzystywanie sieci umów o unikaniu podwójnego opodatkowania USA Polska filia 100% Opodatkowanie dywidendy 10%
23
23 Wykorzystywanie sieci umów o unikaniu podwójnego opodatkowania USA Polska filia 100% Holandia 100% Dyw. 0%
24
24 Kwestie kadrowe Wyzwania kulturowe Cechy, doświadczenia i umiejętności kadry kierowniczej oddelegowanej do zagranicznych filii Specjalne warunki delegowania własnego personelu do pracy za granicą Wynagrodzenie i pakiet świadczeń dodatkowych Aspekty podatkowe
25
25 Wyzwania kulturowe – inwestycja Pfleiderer Grajewo S.A. w Rosji Grajewo S.A. przejęte przez niemiecką grupę Pfleiderer Inwestycje na rynki wschodnie koordynowane przez Grajewo S.A Nowa fabryka w Nowgorodzie Wielkim Mieszanka kulturowa polsko-niemiecka-rosyjska
26
26 Wpływ kultury narodowej na organizację CechaKultura niemiecka Kultura polskaKultura rosyjska Indywidualizm/ wspólnotowość Umiarkowany indywidualizm Duża wspólnotowośćDość wysoka wspólnotowość Hierarchiczność Umiarkowana hierarchiczność Silne tendencje egalitarystyczne Silna hierarchiczność Tolerancja dla niepewności Umiarkowanie niska tolerancja niepewności Wysoka tolerancja niepewności Niska tolerancja dla niepewności
27
27 Kadry Wymagania dotyczące umiejętności i kwalifikacji na etapie: Początku działalności eksportowej Rozwiniętej działalności eksportowej Początku tworzenia własnej sieci produkcyjno-handlowej Bieżącej działalności produkcyjno-handlowej za granicą Liderzy zagranicznych projektów inwestycyjnych Oddelegowanie, lokalna kadra w kraju przyjmującym czy wyspecjalizowani menedżerowie międzynarodowi?
28
28 Cechy i umiejętności kadry kierowniczej w kolejnych fazach ekspansji międzynarodowej Początki eksportuRozwinięta faza eksportu Początki działalności inwestycyjnej za granicą Bieżąca działalność produkcyjno- handlowa Najczęściej zaangażowani są bezpośrednio właściciele firm. Działanie proaktywne, innowacyjne skłonność do akceptacji ryzyka. Akceptacja działań niekonwencjonalnych. Czas na fachowców od realizacji transakcji eksportowych. Akcent na wdrożenie rozwiązań systemowych. Postępująca specjalizacja według rynków i/lub obszarów funkcjonalnych Potrzeba podejścia holistycznego, akceptacja działań niekonwencjonalnych umiejętność nawiązywania kontaktów, umiejętność reagowania na nieoczekiwane zdarzenia Umiejętność zarządzania zespołami w warunkach istotnych różnic kulturowych. Umiejętność adaptacji nowoczesnych metod zarządzania do lokalnych warunków
29
29 Liderzy na etapie inwestycyjnym Potrzebne szczególne predyspozycje i umiejętności Źle znoszą rutynową działalność Otwieracze kolejnych rynków Takich ludzi można wynająć!
30
30 Pochodzenie kadry kierowniczej Przykład fabryki Pfleiderer w Rosji: Rosjanie – 36% Menedżerowie międzynarodowi – 27% Grajewo S.A. - 23% Pfleiderer AG - 14 % Argumenty za i przeciw poszczególnych rozwiązań
31
31 Problemy finansowe i organizacyjne związane z oddelegowaniem kadry za granicę Wysokie koszty Oczekiwanie wyższego wynagrodzenia Koszty podróży do kraju Pakiet socjalny Mieszkanie Szkoła dla dzieci Samochód Wyrównanie niekorzystnych skutków podatkowych Dodatki za trudne warunki Łączne koszty mogą być bardzo wysokie Bodziec do szybkiego zastąpienia zagranicznego personelu kadrą lokalną
32
32 Opodatkowanie zagranicznej kadry w kraju przyjmującym Domena umów o unikaniu podwójnego opodatkowania Magiczna liczba 183 dni w roku Nawet jeśli nie pobieramy wynagrodzenia w kraju przyjmującym, jeśli przebywamy w nim powyżej 183 dni w roku powstaje obowiązek podatkowy Przykładowo osoby oddelegowane do pracy w Polsce z USA, otrzymujące wynagrodzenie w USA i vice versa Taktyka przerywania pobytu przed upływem 183 dni Koszty uzyskania przychodu z tytułu pobytu za granicą (dla Polaków) Max. 30 diet z tytułu podróży służbowej (zróżnicowane wg kraju) 127,82 PLN miesięcznie
33
33
34
34 Metoda proporcjonalnego odliczenia Dodajemy przychody uzyskane w kraju i za granicą Obok „polskich” kosztów uzyskania przychodu mamy prawo odliczyć dodatkowo zagraniczne koszty (równowartość 30 diet + 1500 PLN = 6-8 tys. PLN rocznie) Od tak wyliczonego dochodu wyliczamy hipotetyczny podatek Od tego hipotetycznego podatku odejmujemy podatek zapłacony za granicą. Różnicę wpłacamy do polskiego fiskusa Zasada odliczenia zagranicznego podatku proporcjonalnie = na poziomie % nie wyższym niż gdyby od tej sumy podatek był płacony w Polsce
35
35 Metoda wyłączenia z progresją Zliczamy dochody w kraju i zagranicą wyliczamy hipotetyczny podatek Nie bierzemy pod uwagę dochodów i podatku zagranicznego ale na polskie dochody narzucamy % stawkę podatku hipotetycznego Przy braku dochodów w Polsce nie mamy zobowiązań podatkowych wobec polskiego fiskusa Generalnie w warunkach polskich metoda prostsza i korzystniejsza dla podatnika niż metoda proporcjonalnego odliczenia
36
36 Kwestie organizacyjne Stopień samodzielności filii zagranicznych Nadzór nad operacjami zagranicznymi w strukturze firmy-matki Struktura oparta na kryterium geograficznym Struktura oparta na kryterium branżowym Rola powiązań sieciowych (międzyorganizacyjnych) w ekspansji międzynarodowej Zarządzanie wiedzą w operacjach międzynarodowych
37
37 Zarządzanie wiedzą Eksport jako przygotowanie do fazy inwestycyjnej Gromadzenie, przetwarzanie i wykorzystywanie specjalistycznej wiedzy o rynkach zagranicznych Wykorzystanie doświadczeń inwestycyjnych w jednym kraju dla realizacji projektów w innych krajach Powtarzalność procedur Wykorzystywanie fachowców od organizacji sieci na nowych rynkach
38
38 Powiązania sieciowe w ekspansji zagranicznej Firma inwestująca na rynkach zagranicznych Partnerzy świadczący usługi pomocnicze Dostawcy materiałów i usług bezpośrednio związanych z profilem działalności Odbiorcy Konkurenci
39
39 Podsumowanie Eksport i szerzej operacje międzynarodowe – szansą dla polskich mniejszych firm O sukcesie decyduje długofalowy program działania i determinacja właścicieli firmy w jego wdrożeniu Zaangażowanie międzynarodowe wymaga specjalistycznej wiedzy dotyczących prowadzenia biznesu międzynarodowego, W pierwszej fazie zaangażowania międzynarodowego można korzystać z usług zewnętrznych – są one szeroko dostępne Na dłuższą metę należy budować własną komórkę operacji międzynarodowych zatrudniając i szkoląc fachową kadrę Atrakcyjna opcja kariery zawodowej
40
40
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.