Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKamila Turek Został zmieniony 8 lat temu
2
Zdecydowana większość młodzieży pytanej o to, kto jest dla niej najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców, następnie kolegów i nauczycieli
3
Gimnazjalista to nastolatek, który znajduje się w okresie tzw. „burzy i naporu”. Nie jest on jeszcze „młodym dorosłym” na często mógłby wskazywać wygład zewnętrzny. Potrzeby Jego zwłaszcza te emocjonalne, są potrzebami dziecka. Nastolatek w tym okresie potrzebuje: miłości, akceptacji, poczucia bezpieczeństwa i przede wszystkim chce wiedzieć, że komuś na nim zależy.
4
Określenie swojej ścieżki kariery zawodowej jest dla gimnazjalisty dużym wyzwaniem Według jednej z teorii zawodoznawczych, młody człowiek od 15 do 24 roku życia znajduje się w fazie poszukiwań. W tym wieku nie potrafi jeszcze określić swojej przyszłości. Ma szerokie niesprecyzowane zainteresowania. Często działa po omacku, niejednokrotnie Podejmując błędne decyzje.
5
Zdarza się, że działa w trojaki sposób: 1. nie wie co robić i nie robi nic, czekając aż sytuacja sama się wyjaśni, np. ktoś podejmie za niego decyzję; 2. dostrzega tylko jedną stronę i wkłada całą energię, żeby dany pomysł realizować, np. upiera się nad kierunkiem zupełnie nieadekwatnym do swoich możliwości; 3. widzi wiele możliwości i zastanawia się, który wybór będzie najwłaściwszy.
6
Podjęcie decyzji dotyczącej dalszej drogi kształcenia nie powinno być sprawą chwili, ale procesem decyzyjnym, trwającym dłuższy czas. DOBRY WYBÓR musi być zgodny z: zainteresowaniami i predyspozycjami; musi gwarantować w przyszłości właściwy start na rynku pracy.
7
Kto najlepiej może pomóc młodemu człowiekowi pomóc w podjęciu decyzji dotyczącej dalszej drogi kształcenia, a co zatem idzie drogi zawodowej? Niewątpliwie ma na nią wpływ środowisko, w którym dorasta: rodzina szkoła grupa rówieśnicza.
8
RODZINA jest tym czynnikiem, który w procesie wyboru szkoły i zawodu odgrywa bardzo ważną rolę. To właśnie rodzice są pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami i nauczycielami. To w rodzinie dziecko poznaje, co jest w życiu najważniejsze, zdobywa pierwsze umiejętności i pierwsze wiadomości o pracy. To właśnie od postawy rodziców w dużej mierze zależy droga życiowa dziecka, wybór szkoły bądź zaniechanie dalszej drogi kształcenia się.
9
Postawa rodziców wobec wyboru drogi zawodowej może być: obojętna - „ jak sobie wybierze, tonie będzie narzekać”; narzucająca decyzje – rodzice podejmują decyzję za dziecko; współpracująca w podejmowaniu decyzji - razem z dzieckiem zastanawia się nad właściwym wyborem.
10
Wpływ rodziców na wybór dalszej drogi kształcenia może być: pozytywny – rodzice pomagają swojemu dziecku w dokonywaniu prawidłowego wyboru, szanują jego zdanie, ufają mu; negatywny – rodzice nie doceniają umiejętności dziecka, nie akceptują zdanie i jego wyboru, poprzez narzucanie swojej woli, zniechęcają do poszukiwania nowych dróg
11
Planowanie kariery jest procesem trudnym i długotrwałym. Możemy go podzielić na kilka etapów, w których biorą udział zarówno rodzice jak i dziecko: - odkrycia - poprzez zabawę dziecko odkrywa - przyjemność nauki
12
Planowanie kariery jest procesem trudnym i długotrwałym. Możemy go podzielić na kilka etapów, w których biorą udział zarówno rodzice jak i dziecko: - harmonia – rodzice mogą zauważyć na tym etapie szczególne zainteresowania dziecka i powinni pozwolić na ich dalszy rozwój, na tym etapie można określić zawodowe i osobowe zasoby dziecka.
13
Planowanie kariery jest procesem trudnym i długotrwałym. Możemy go podzielić na kilka etapów, w których biorą udział zarówno rodzice jak i dziecko: - ukierunkowanie – „mapa zainteresowań” to wprowadzanie dziecka w świat zawodów
14
Planowanie kariery jest procesem trudnym i długotrwałym. Możemy go podzielić na kilka etapów, w których biorą udział zarówno rodzice jak i dziecko: - wybór - następuje podjęcie wyboru szkoły ponadgimnazjalnej, należy wówczas zebrać jak najwięcej informacji na temat wybranej szkoły.
15
Rodzice nie powinni wybierać kariery zawodowej za dziecko, lecz powinni być jego doradcami; nie mogą wybierać, czy też doradzać zawodu, który w ich mniemaniu jest szanowany lub zgodny z tradycją rodzinną, jeśli nie jest odpowiedni dla dziecka. Muszą pamiętać, że wybór pod presją może wywołać skutek odwrotny od zamierzonego.
16
NAJLEPSZA DECYZJA - to decyzja wybrana wspólnie.
17
Pierwsze wybory dzieci związane z przyszłą karierą dokonywane są na podstawie: › potrzeb › zainteresowań › umiejętności › wartości › dostępnych możliwości
18
Rodzice, nauczyciele, szkolny doradca zawodowy mają za zadanie pomóc dziecku w zdiagnozowaniu tych czynników i podjęciu decyzji w sprawie wyboru dalszej ścieżki edukacji.
19
Wspólnie ustalić cele rodziców i dzieci, Podtrzymywać dobrą komunikację i pozytywne więzi emocjonalne, Ustalić wspólny plan działania.
20
Ścieżka edukacyjna wybierana jest w ramach indywidualnego „projektu życiowego”.
21
Planowanie przyszłości dziecka powinno odbywać się w trzech etapach:
22
Etap pierwszy – poznanie siebie czyli zidentyfikowanie własnych: › zainteresowań › umiejętności › uzdolnień › ocena stanu zdrowia
23
Etap drugi – poznanie świata edukacji i pracy dróg edukacji świata zawodów zawodów, których wykonywanie daje szanse zatrudnienia
24
Etap trzeci – planowanie kariery czyli jak zrealizować marzenia? Poprzez: kształtowanie umiejętności wykorzystania informacji kształtowanie umiejętności planowania i podejmowania decyzji poznanie metod poszukiwania pracy tworzenie własnego portfolio pod kierunkiem doradcy zawodowego
25
„ Wybierz zawód, który lubisz a nigdy nie b ę dziesz musia ł pracowa ć ”. (Konfucjusz)
26
Po ukończeniu gimnazjum uczeń może wybrać: trzyletnie liceum ogólnokształcące czteroletnie technikum trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową trzyletnią szkołę specjalną
27
trzyletnie liceum ogólnokszta ł c ą ce, którego uko ń czenie umo ż liwi uzyskanie ś wiadectwa dojrza ł o ś ci po zdaniu egzaminu maturalnego, drog ę edukacji zawodowej rozpoczyna si ę po maturze.
28
czteroletnie technikum, którego ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, dyplom można odebrać z suplementem Europass, prezentującym umiejętności zawodowe i kompetencje w sposób czytelny w całej Unii Europejskiej
29
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa, której ukończenie umożliwi uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także dalsze kształcenie począwszy od klasy drugiej liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.
30
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA SPECJALNA - trzyletnia szkoła specjalna przysposabiającą do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, której ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie do pracy.
31
szkoła policealna to szkoła dla osób posiadających wykształcenie średnie, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, umożliwiająca uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie
32
Wspierajcie dzieci w podjęciu właściwej decyzji – trafnego wyboru szkoły ponadgimnazjalnej! „ Sukces wydaje się być w dużej mierze kwestią wytrwania, gdy inni rezygnują.” W. Feather
33
jollesniewska@gmail.com Tel. 55 625 89 10 Godziny pracy: Poniedziałek – 07.10 - 12.10 Wtorek – 11.00- 15.00 Środa – 09.00-11.00 Czwartek – 13.15- 17.15 Piątek – 7.10 – 12.10 „Sukces jest wynikiem właściwej decyzji.” Eurypides Jolanta Leśniewska doradca zawodowy
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.