Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałTadeusz Nowak Został zmieniony 8 lat temu
1
Prof. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdański Katedra Polityki Transportowej 1
2
2 Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu
3
pełne otwarcie rynku usług lotniczych, transportu drogowego oraz, częściowo kolejowego stworzenie jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony wszystkich rodzajów transportu przyjęcie nowych przepisów dot.warunków pracy i praw pasażerów tworzenie transeuropejskich sieci transportowych (finansowanych przez TEN-T, fundusze strukturalne i Fundusz Spójności), które przyczyniły się do wzrostu spójności terytorialnej i budowy szybkich linii kolejowych wzmocnienie więzi i współpracy międzynarodowej poprawa ekologiczności transportu
4
emisja CO 2 (nie udało się ograniczyć emisji do założonych celów) nie udało się przeniesienie ładunków z tr.drogowego na inne gałęzie nie udało się ograniczyć motoryzacji indywidualnej nie udało się zwiększyć bezpieczeństwa przewozów brak ujednolicenia infrastruktury (Wschód – Zachód) dalsze uzależnienie gospodarki UE od ropy (pochodzącej z niestabilnych regionów brak postępu w dziedzinie w zrównoważonego rozwoju,
5
1. Poprawa efektywności energetycznej pojazdów we wszystkich rodzajach transportu 2. Optymalizacja działania multimodalnych łańcuchów logistycznych 3. Bardziej wydajne wykorzystanie transportu i infrastruktury dzięki zastosowaniu lepszych systemów zarządzania ruchem i informacji (np. ITS, SESAR, ERTMS, SafeSeaNet, RIS) 5
6
1. Zmniejszenie o połowę liczby samochodów o napędzie konwencjonalnym w transporcie miejskim do 2030 r.; eliminacja ich z miast do 2050 r.; osiągnięcie zasadniczo wolnej od emisji CO2 logistyki w dużych ośrodkach miejskich do 2030 r. 2. Osiągnięcie poziomu 40 % wykorzystania paliwa niskoemisyjnego w lotnictwie do 2050 r., zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju; ograniczenie emisji w przewozach morskich o 40 % (a w miarę możliwości o 50 %) również do 2050 r. optymalizacja działania multimodalnych łańcuchów logistycznych, m.in. poprzez większe wykorzystanie bardziej energooszczędnych środków transportu 6
7
3. Do 2030 r. 30 % drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej lub transport wodny, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50 % tego typu transportu 4. Ukończenie szybkiej europejskiej sieci kolejowej do 2050 r. Trzykrotny wzrost istniejącej sieci szybkich kolei do 2030 r. oraz zachowanie gęstej sieci kolejowej we wszystkich państwach członkowskich 7
8
5. Stworzenie do 2030 r. w pełni funkcjonalnej ogólnounijnej multimodalnej sieci bazowej TEN-T, zaś do 2050 r. osiągnięcie wysokiej jakości i przepustowości tej sieci, jak również stworzenie odpowiednich usług informacyjnych związanych z zarządaniem ruchem. 6. Do 2050 r. połączenie wszystkich lotnisk należących do sieci bazowej z siecią kolejową, najlepiej z szybkimi kolejami; zapewnienie, aby wszystkie najważniejsze porty morskie miały dobre połączenie z kolejowym transportem towarów oraz, w miarę możliwości, systemem transportu wodnego śródlądowego. 8
9
7. Wprowadzenie w Europie do 2020 r. zmodernizowanej infrastruktury zarządzania ruchem lotniczym (SESAR) oraz zakończenie prac nad Wspólnym Europejskim Obszarem Lotniczym Wprowadzenie równoważnych systemów zarządzania transportem lądowym i wodnym (ERTMS, ITS, SSN i LRIT, RIS) Wprowadzenie do użytku europejskiego systemu nawigacji satelitarnej (Galileo) 8. Do 2020 r. ustanowienie ram europejskiego systemu informacji, zarządzania i płatności w zakresie transportu multimodalnego 9
10
9. Do 2050 r. osiągnięcie prawie zerowej liczby ofiar śmiertelnych w transporcie drogowym. Zagwarantowanie, aby UE była światowym liderem w zakresie bezpieczeństwa i ochrony w odniesieniu do wszystkich rodzajów transportu 10. Przejście na pełne zastosowanie zasad „użytkownik płaci” i „zanieczyszczający płaci” oraz zaangażowanie sektora prywatnego w celu eliminacji zakłóceń, w tym szkodliwych dotacji, wytworzenia przychodów i zapewnienia finansowania przyszłych inwestycji w dziedzinie transportu 10
11
Duże ambicje (zważywszy na fakt, że nie spełniono celów określonych w BK z 2001r.) Cele zbyt ambitne to wg KR: eliminacja pojazdów o napędzie konwencjonalnym z ośrodków miejskich zerowa liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych do 2050r. pełna internalizacja kosztów zewnętrznych do 2020r. (którą jednak KR popiera jako inteligentne podejście do opłat i opodatkowania)
12
inteligentne podejście do opłat i opodatkowania, wizję dotyczącą przejrzystego i powszechnie stosowanego modelu obliczania opłat za korzystanie z infrastruktury, pobieranych od wszystkich środków transportu pełną internalizację kosztów zewnętrznych (choć uważa daty celowe za zbyt ambitne) projekt Komisji Europejskiej dotyczący wyeliminowania konwencjonalnych samochodów osobowych i ciężarowych z miast oraz zgadza się z tym, że duże floty autobusów miejskich, taksówek i samochodów dostawczych doskonale nadają się do przetestowania wprowadzania ekologicznych pojazdów
13
propozycję określenia norm emisji CO 2 dla pojazdów we wszystkich rodzajach transportu wszystkie zawarte w BK inicjatywy służące informowaniu o dostępności alternatyw dla konwencjonalnego transportu indywidualnego utworzenie bazowej sieci strategicznej infrastruktury europejskiej integrującej wszystkie regiony UE
14
że dla głównych celów wyznaczono zbyt długie terminy, a na bliską przyszłość brakuje rozwiązań że w BK nie w pełni omówiono kluczowe kwestie związane z dostępnością oraz mobilnością osób że de facto pomija się kwestię budżetowych i niebudżetowych zasobów na unijną politykę i infrastrukturę transportową, a w tym kontekście popiera propozycję przyjęcia europejskich pożyczek i euroobligacji jako głównych instrumentów finansowania niezbędnej infrastruktury transportowej
15
Liczne inwestycje w infrastrukturę - cel: multimodalna sieć transportowa potrzeba nie tylko finalizacji budowy autostrad, ale również zapewnienie przepustowości (poszerzanie istniejących autostrad) modernizacja istniejącej sieci kolejowej oraz budowa nowych linii => koleje dużych prędkości rozbudowa i modernizacja głównych portów lotniczych i morskich oraz włączenie ich w tę sieć Przeniesienie 30% ładunków z transportu drogowego na dystansach >300km do 2030 na inne gałęzie => inwestycje w zaniedbany tr.wodny śródlądowy
16
sieć tę trzeba będzie wyposażyć w systemy bezpieczeństwa, zarządzania i sterowania ruchem wszystko to oznacza to nakład setek miliardów złotych w skali UE łączne nakłady na inwestycje infrastrukturalne do 2030 roku to 1,5 bln euro
17
Zmiana złych praktyk w zagospodarowaniu przestrzennym – okiełznanie „rozlewania się miast” Podtrzymanie i rozwijanie pozytywnych tendencji w zakresie użytkowania transportu kolejowego (w przewozach ładunków i pasażerów) i zbiorowego transportu publicznego w miastach Inwestycje w bardziej ekologiczne formy transportu oraz bardziej ekologiczne silniki spalinowe (normy EURO 4, EURO 5, EURO 6)
18
Dziękuję za uwagę 18
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.