IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Olga SOBOLEWSKA „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych i średnich przedsiębiorstw"
Olga SOBOLEWSKA, „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych i średnich przedsiębiorstw” Argumenty przemawiające za wyborem e-nauczania w celu szkolenia pracowników wg K. Bachman Zmiany technologiczne, które spowodowały złożoność oraz przyspieszenie tempa życia a także wpłynęły na zmianę stylu pracy; Nieustanny deficyt wykształconych pracowników; Ostra walkę konkurencyjną zmuszająca przedsiębiorstwa do „cięcia kosztów”; Zmiany społeczne i demograficzne w wyniku których uczenie się stało się procesem trwającym przez całe życie, a nie jedynie ograniczonym wycinkiem czasowym; Pojawienie się na rynku tzw. „pracowników wiedzy” mających zwykle większe wymagania odnośnie elastyczności czasu i miejsca pracy; Rozwój sieci komputerowych i technologii, które umożliwiają tworzenie coraz bardziej atrakcyjnych i wartościowych treści szkoleniowych; Coraz większy wybór wysokiej jakości produktów i usług e-learningowych Źródło: Bachman K., Corporate e-learning: Exploring a new frontier, IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"
Olga SOBOLEWSKA, „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych i średnich przedsiębiorstw” Cel analizy Weryfikacja czynników wpływających na zainteresowanie i zaangażowanie w technologię zdalnego nauczania przez pracowników oraz pracodawców Jakie czynniki wpływają na wybór technologii e-nauczania dla doskonalenia swojej kadry pracowniczej przez małe i średnie przedsiębiorstwa Które czynniki działają zniechęcająco dla małych i średnich przedsiębiorstw w kwestii wyboru technologii nauczania zdalnego IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"
Olga SOBOLEWSKA, „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych i średnich przedsiębiorstw” Model badawczy - Model Akceptacji Technologii TAM (Technology Acceptance Model) Model oparty jest o założenia teorii uzasadnionego działania (Theory of Reasoned Action TRA), która zakłada, że ostateczne zachowanie użytkownika jest wynikową jego przekonań, obaw i nadziei. Model TAM zakłada, że na chęć korzystania z nowej technologii mają wpływ dwa czynniki: postrzegana przez użytkownika użyteczność, czyli odpowiedź na pytanie „Do czego może mi się przydać nowa technologia? Czy ułatwi mi wykonywanie zadań?” postrzegana przez użytkownika łatwość użycia, czyli zastanowienie się nad problemem „Czy korzystanie z nowej technologii będzie wymagało ode mnie dużo pracy, wysiłku?” IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"
Olga SOBOLEWSKA, „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych i średnich przedsiębiorstw” IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Postrzegana łatwość użycia Postrzegana użyteczność Behawioralne intencje użycia Aktualne wykorzystanie Model TAM (Technology Acceptance Model) Źródło: Pastuszak Z., „Implementacja zaawansowanych rozwiązań biznesu elektronicznego w przedsiębiorstwie”, Placet, Warszawa 2007, str. 165
Olga SOBOLEWSKA, „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych i średnich przedsiębiorstw” Opis próby badawczej N=127 IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" KryteriumAtrybutIlość% Firma – wielkość Mała Średnia Duża ,6% 21,2% 51,1% Rodzaj działalności Produkcyjna Usługowa ,5% 47,2% Doświadczenie z e-nauczaniem Tak Nie ,8% 51,2%
Olga SOBOLEWSKA, „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych i średnich przedsiębiorstw” Analizowane czynniki (1) Fukcjonalność systemu Przydatność e-nauczania z punktu widzenia zdobywania wiedzy (FUSE1) Przydatność e-nauczania w wymianie wiedzy (FUSE2) Przydatność e-nauczania w kwestii rozwoju i zarządzania wiedzą w przedsiebiorstwie (FUSE3) Jakość systemu oceniana jako Szybkość działania (SYSQ1) Prostota obsługi (SYSQ2) Łatwość nawigacji (SYSQ3) Estetyka (SYSQ4) Jakość informacji (SYSQ5) Aktualność informacji (SYSQ6) Użyteczność społeczna systemu E-nauka wpływa pozytywnie na samoocenę pracownika (przekonanie o własnych umiejętnościach) (SUSE1) E-nauka wpływa pozytywnie na opinię pracodawcy o pracowniku (SUSE2) Pozwala na nawiązywanie kontaktów społecznych, integrację pracowników (SUSE3) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"
Olga SOBOLEWSKA, „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych i średnich przedsiębiorstw” Analizowane czynniki (2) Przyjemność E-nauka jest ułatwieniem dla przedsiębiorstwa w kwestii zaspokajania [ptrzeb informacyjnych pracownika (PLEA1) Korzystanie z e-nauczania jest przyjemne dla odbiorcy - pracownika (PLEA2) Rozrywka, interakcja z systemem E-nauczanie wzbudza zainteresowanie pracowników (AROU1) E-nauczanie wpływa motywująco na pracowników (AROU2) Dla pracowników istotna jest możliwość interakcji z systemem (AROU3) Intencje użycia E-nauczanie jest dobrze oceniane przez pracowników (ATTI1) E-nauczanie spełnia wymogi przedsiębiorstwa (ATTI2) Korzystanie z e-nauczania jest korzystne dla przedsiębiorstwa (ATTI3) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"
Olga SOBOLEWSKA, „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych i średnich przedsiębiorstw” Model 1 – behawioralne intencje użycia technologii są wynikową zarówno użyteczności, jak i przystępności systemu Nota: Czynniki istotne p<0,001 i p<0,05 (linia przerywana) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" R 2 = 0,62 Jakość Użyteczność społeczna Rozrywka, interakcja z systemem Behawioralne intencje użycia SYSQ2 SYSQ4 SUSE3 PLEA12 PLEA2 AROU1 AROU3 Przyjemność z pracy w systemie
Olga SOBOLEWSKA, „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych i średnich przedsiębiorstw” Model 2 – na sposób wykorzystania i zaangażowania się w naukę zdalną wpływa nie tylko użyteczność i przystępność systemu, ale także intencje jego użycia Nota: Czynniki istotne p<0,001 i p<0,05 (linia przerywana) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Jakość Przyjemność z pracy w systemie Rozrywka, interakcja z systemem Behawioralne intencje użycia Aktualne wykorzystanie SYSQ 1 PLEA2 AROU2 AROU3 ATTI1 ATTI2 ATTI3
Olga SOBOLEWSKA, „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych i średnich przedsiębiorstw” Powody, dla których przedsiębiorstwa decydują się na korzystanie z e-learningu w celu zaspokajania potrzeb szkoleniowych swoich pracowników (N=127) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"
Olga SOBOLEWSKA, „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych i średnich przedsiębiorstw” Powody, dla których małe i średnie przedsiębiorstwa nie korzystają z e-nauczania (N=62) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"
Olga SOBOLEWSKA, „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych i średnich przedsiębiorstw” Dziękuję za uwagę Na pytania, uwagi i chęć współpracy chętnie odpowiem mail: IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"