Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na obszarach wiejskich Podkarpackie 5grudnia 2012 Prezentacja: Region Thessaly, Grecja Vangelis Katsaros, Region Thessaly
Your logo Here Grecja, Region Thessaly 2
Your logo Here Źródło: istniejący problem Thessaly to region o charakterze rolniczym, gdzie między miastami istnieją połączenia kolejowe lub za pomocą innych środków transportu publicznego: Połączenia między głównymi miastami: kolej i linie autobusów prywatnych Na obszarach wiejskich komunikację zapewniają WYŁĄCZNIE autobusy prywatne Na wsi zapotrzebowanie na rozwiązanie, które pozwoli na łączenie przejazdów pociągiem, prywatnym autobusem, taksówką, autobusem gminnym, oraz na rowerze 3
Your logo Here Wdrażana Dobra Praktyka obejmuje Proponowany system przesiadkowy INMOSION jest narzędziem pozwalającym na: 1.Opracowanie innowacyjnego systemu transportu autobusowego (na żądanie), który jest całkiem inny niż rozwiązania istniejące dotychczas. 2.Zintegrowanie z innymi środkami transportu, takimi jak pospieszne pociągi elektryczne kursujące na trasie Larissa-Volos 3. Ponowne zdefiniowanie wielomodalności z uwzględnieniem innych kryteriów, tzn. koszt, czas, emisje CO 2 4
Your logo Here Obszar objęty działaniem: 14036km 2 Liczba gmin na obszarze : 25 Liczba mieszkańców obszaru: Kluczowe dane dla Dobrej Praktyki 5
Your logo Here Interesariusze Zaangażowane podmioty – sektor publiczny/prywatny: Kolej (OSE, TRAINOSE), prywatny transport autobusowy(KTEL), kierowcy taksówek, gminy Grupy docelowe użytkowników: osoby starsze, osoby pracujące, studenci, turyści, osoby z ograniczoną mobilnością Liczba użytkowników(2011): Larissa-Volos: użytkowników/rok Athens-Kalampaka: użytkowników/rok Kalampaka-Thessaloniki: użytkowników/rok Kalampaka’s Local Lines: użytkowników/rok 6
Your logo Here Sieć intermodalna 7 LarissaVolos Kypseli ArmenionStefanovikeio Velestino Melissiatika AUTOBUSY: połączenie węzłów kolejowych z obszarami wiejskimi TAXI: połączenie węzłów kolejowych z obszarami wiejskimi lub pobliskimi środkami transportu ROWERY: połączenie węzłów kolejowych z pobliskimi obszarami
Your logo Here Terminarz i etapy procesu Konsultacje prowadzone przez Region Thessaly z podmiotami prywatnymi (autobusy, firmy taksówkarskie) i publicznymi (koleje), oraz z gminami Określenie obszaru próbnego, tzn. trasa Larissa-Volos Określenie miejsc stanowiących węzły sieci intermodalnej Stworzenie strony internetowej Zastosowanie najlepszej praktyki Całościowa ocena praktyki Decyzja w zakresie nowej sieci komunikacyjnej (elektryfikacja istniejącej sieci kolejowej, połączenie z innymi środkami transportu) 8
Your logo Here Aspekty prawne Interesariusze prywatni i publiczni muszą zawierać umowy dotyczące takich kwestii jak: -Obszar próbny -Nowe stałe trasy autobusowe (TRAINOSE, KTEL) -Dostawa busów, rowerów (gmina) -Umowa z firmami taksówkarskimi obsługującymi wiele obszarów wiejskich -% podział wpływów z biletów 9
Your logo Here Koszt i finansowanie Fundusze zainwestowane/interesariusz : Spółka kolejowa: Modernizacja istniejącej linii kolejowej Prywatne firmy autobusowe: Koszty prowadzenia nowych tras przejazdu Gmina: -Zakup busów -Koszty bieżące -Zakup rowerów Koszt na użytkownika : zasada jednego biletu Dni funkcjonowania : dni robocze i weekendy (z mniejszą częstotliwością) 10
Your logo Here Analiza efektywności kosztowej Szybsze połączenia dzięki wprowadzeniu szybszych pociągów Niższe koszty przejazdów, jeden bilet Efektywna sieć obejmująca wiele obszarów wiejskich Lepsze połączenia między środkami komunikacji Internetowy system dla użytkowników zapewnia szybszy i łatwiejszy dostęp Wyższa jakość usług transportowych 11
Your logo Here Wyniki Wpływ na środowisko: Redukcja emisji CO 2 Skutki społeczno-ekonomiczne: -Niskie wydatki na codzienny dojazd do pracy -Dostęp do środków transportu dla osób z ograniczoną mobilnością -Dostęp do środków transportu dla osób starszych, np. dojazd do szpitala -Łatwiejszy dostęp do edukacji dla osób uczących się dzięki wdrożeniu połączeń intermodalnych -Większa dostępność regionu dla turystów 12
Your logo Here 13 Dziękuję!