Pozyskiwanie funduszy z Unii Europejskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Advertisements

Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Usługi dostępne w ramach Regionalnego Ośrodka Europejskiego.
wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO KL
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
Poddziałanie POKL – kwalifikowalność wydatków Edyta Dominiak Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 12 czerwca 2008 roku.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Zarządzanie projektami
Kwalifikowalność wydatków
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Upowszechnianie rezultatów projektów mobilności instytucjonalnej
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
3. Kwalifikowlaność wydatków w ramach Poddziałania POKL Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Spotkanie informacyjne FIO 2016 – logika projektu Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego Etap Wdrażania Projektu.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Założenia dotyczące zasad kwalifikowalności wydatków w projektach realizowanych w ramach EFS w perspektywie finansowej
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Kwalifikowalność wydatków.
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu zamkniętego nr RPPM IZ /15 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu zamkniętego nr RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu nr RPPM IZ /15 dla Poddziałania Jakość edukacji ogólnej Regionalny Program.
1 System wsparcia merytorycznego Partnerstw na rzecz Rozwoju w programie Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza, Beata.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Działanie 2.3 Rozwój kompetencji i umiejętności osób dorosłych Poddziałania oraz (1 typ) Olsztyn, 7 grudnia 2015 r. 1.
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu nr RPPM IZ /16 dla Działania 5.3 Opieka nad dziećmi do lat 3 Regionalny Program Operacyjny.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu zamkniętego nr RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Wybrane aspekty kwalifikowalności wydatków
Kwalifikowalność wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Założenia dotyczące zasad kwalifikowalności wydatków w projektach realizowanych w ramach EFS w perspektywie finansowej
Czas trwania projektu: 24 miesiące
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Wskaźniki.
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 6. 1
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Warunki finansowe Konkurs nr RPWM IZ /18
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
Warunki finansowe RPWM IZ /17
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Zapis prezentacji:

Pozyskiwanie funduszy z Unii Europejskiej. Przygotowanie projektów ZARZĄDZANIE OŚWIATĄ – MENEDŻER OŚWIATY mgr Katarzyna Szczawińska-Kamelska

PROJEKT CIĄG POWIĄZANYCH ZE SOBĄ ZADAŃ, ZMIERZAJĄCYCH DO OSIĄGNIĘCIA ZAŁOŻONEGO CELU I ADRESOWANY DO KONKRETNEJ GRUPY ODBIORCÓW. PROJEKT MA OZNACZONY POCZĄTEK I KONIEC. MA WPROWADZIĆ OKREŚLONĄ ZMIANĘ W ZASTANĄ RZECZYWEISTOŚĆ.

PROJEKT PROJEKT ODPOWIADA NA KONKRETNĄ POTRZEBĘ PRZYCZYNIA SIĘ DO ROZWIĄZANIA JAKIEGOŚ PROBLEMU. BRAK PROBLEMU TO BRAK PROJEKTU

BRAK problemu - BRAK projektu! Jaki jest problem? - IDENTYFIKACJA ANALIZA problemów – identyfikacja kluczowych trudności, ich przyczyn i skutków Identyfikacja i charakterystyka głównych odbiorców uczestników projektu z uwzględnieniem ich sytuacji problemowej KIM SĄ ODBIORCY? KTO KWALIFIKUJE SIĘ DO WSPARCIA? DLACZEGO? SKĄD TO WIEMY? ANALIZA INTERESARIUSZY osób/ instytucji, które mogą –POŚREDNIO LUB BEZPOŚRDENIO – wpływać lub podlegać wpływowi projektu

DRZEWO PROBLEMÓW

PROBLEM Opis sytuacji problemowej - sytuacji, do której odnosi się projekt z uwzględnieniem FAKTÓW, danych statystycznych odnoszących się do obszaru realizacji projektu CZEGO DOTYCZY problem? KOGO DOTYCZY problem? PRZYCZYNY SKUTKI SPOSOBY ROZWIĄZANIA PROBLEMU/ PROBLEMÓW

CEL PROJEKTU ZROBILIŚMY ANALIZĘ SYTUACJI…. ZNAMY PROBLEM DANEJ GRUPY … CEL PROJEKTU ZROBILIŚMY ANALIZĘ SYTUACJI….. ZNAMY PROBLEM DANEJ GRUPY ….. OCENA NEGATYWNA Z DIAGNOZY PROBLEMU POWINIEN WYNIKAC NAM CEL ….. OCENA POZYTYWNA Przezwyciężamy wyznaczone problemy Doprowadzamy do pożądanej sytuacji To nasze postulaty Opis sytuacji, która zaistnieje, jeśli coś będzie poprawione, naprawione, skonstruowane itd

CEL PROJEKTU CEL, czyli PROBLEM, czyli Właściwe sformułowanie celu , często wymaga jedynie przekształcenia problemu w cel PROBLEM, czyli Niski poziom aktywności zawodowej wśród absolwentów kierunków humanistycznych Niski poziom wiedzy nt. ICT wśród osób 60+ Mały dostęp dzieci w wieku 3-5 z terenów wiejskich do edukacji przedszkolnej CEL, czyli Wzrost poziom aktywności zawodowej wśród absolwentów kierunków humanistycznych (ilu?, do kiedy) Wzrost poziomu wiedzy nt. ICT w grupie 50 osób 60+ do końca 20… roku Zwiększenie dostępu do edukacji przedszkolnej 70 dzieci z terenów wiejskich do końca 20…r.

CEL PROJEKTU cel główny oraz cele szczegółowe projektu Cele powinny być scharakteryzowane cechami zgodnymi z koncepcją SMART: S – specific –szczegółowo i jednoznacznie zw. z konkretnymi problemami; M – measurable – mierzalne –sformułowane tak by możliwe było ustalenie wskaźnika/ów ich pomiaru; A – acceptable/accurate – akceptowalne/trafne –uwzględniające otoczenie społeczne, trafnie zw. ze zdiagnozowanymi w punkcie 3.1.1 w. problemem/ami R – realistic – realistyczne – możliwe do osiągnięcia poprzez realizację projektu (nie mogą się odnosić do zadań i obszarów, które nie będą objęte projektem) T – time-bound – określone w czasie

Wskaźniki pomiaru celów Do najczęstszych źródeł weryfikacji wartości wskaźników należą m.in.: lista obecności; dziennik zajęć; uzyskane dyplomy/certyfikaty; deklaracje uczestnictwa; wywiady z uczestnikami; testy psychometryczne; ankiety wśród uczestników projektu bądź ich pracodawców; dane statystycznePUP, GUS (np. Bank Danych Lokalnych), statystyki kuratoriów oświaty, inne dane administracyjne, itd.

CEL PROJEKTU

PROBLEM -- CELE -- DZIAŁANIE PROJEKT PROBLEM -- CELE -- DZIAŁANIE -- REZULTATY --EFEKTY ZADANIA – które zostaną zrealizowane w projekcie po to by osiągnąć wyznaczone cele (pomiar przez osiągnięcie wyznaczonych wskaźników)

Zadania Opis zadań powinien być możliwie szczegółowy, z uwzględnieniem : - rodzaju i charakteru udzielanego wsparcia, - liczby osób jakie otrzymają wsparcie, - terminów i osób odpowiedzialnych za realizację zadania. Często w opisie zadań należy wskazać Produkty, wytworzone w wyniku realizacji tych zadań, np. liczba publikacji wytworzonych w ramach projektu, liczba udzielonych porad, liczba osób, które otrzymały wsparcie, liczba godzin szkolenia przypadająca na jednego uczestnika, czy liczba badań i analiz opracowanych w ramach projektu. Należy określić techniki, metody i częstotliwość mierzenia stopnia osiągnięcia ww. produktów. - o ile to możliwe dla każdego wskaźnika osobno, chyba że charakter kilku wskaźników umożliwi jednolity sposób pozyskiwania informacji na temat ich osiągnięcia.

Twarde Miekkie Produkty Efekty Rezultaty /efekty Twarde Miekkie Produkty Efekty

Projekt a sposób/strategia wdrażania Zarządzanie projektem - - zbiór czynności wykonywanych w celu osiągnięcia wyznaczonych celów głównych i szcz. w oznaczonym czasie. Zarządzanie projektem - - stosowanie wiedzy, umiejętności, narzędzi i technik do działań określonych w projekcie w celu realizacji jego celów.

Projekt a sposób/strategia wdrażania Zarządzanie projektem – zbiór czynności wykonywanych w celu osiągnięcia wyznaczonych celów głównych i szcz. w oznaczonym czasie. Zawiera się w nim m.in.: planowanie, harmonogramowanie, realizacja i kontrola zadań potrzebnych do osiągnięcia celów projektu. Zarządzanie związane jest z ludźmi. Oni są podmiotem działania. Nawet jeśli celem projektu jest wyprodukowanie nowego przedmiotu celem nadrzędnym jest dobro ludzi-jego odbiorców. Zarządzanie to proces dziejący się miedzy ludźmi.

czynnik ludzki oraz umiejętności i kwalifikacje. Podstawowy komponent systemu zarządzania projektem: czynnik ludzki oraz umiejętności i kwalifikacje. Zastosowanie najlepszych narzędzi i technik nie przyniesie spodziewanego efektu, jeżeli osoby je wykorzystujące nie są do tego odpowiednio przygotowane. Kluczowa rola kierownika projektu (umiejętność podejmowania decyzji, komunikowania, budowania zespołu, motywowania). Monitorowanie - - ciągłe śledzenie postępów (lub ich braku) w procesie działań na rzecz przyjętych celów. Monitorowanie zaplanowanych czynności i zadań - - niezbędne bo zakończenie doprowadzi do powstania produktów założonych w planie projektu. Nieukończenie pewnych zadań może zagrozić powstaniu produktów w określonych ramach czasowych i kosztowych. Kiedy to konieczne, niezbędne są działania naprawcze w celu zapewnienia terminowej realizacji odpowiedniej jakości produktów.

Projekt a sposób/strategia wdrażania Z wykorzystaniem partnera lub partnerów - Projekty partnerskie Własnymi siłami + zakup usługi tj. catering, wynajem sali, druk materiałów itp.. Z wykorzystaniem wykonawców- zlecanie zadań merytorycznych lub ich części

SCHEMAT ORGANIZACYJNY W organizacji projektu uwzględnia się: ogólny nadzór nad realizacją projektu, operacyjne zarządzanie projektem, prace w poszczególnych obszarach problemowych. Ogólny nadzór nad realizacją projektu sprawuje beneficjent. W operacyjnym zarządzaniu projektem uczestniczy kierownik projektu, asystent kierownika , specjalista ds. rozliczeń finansowych projektu, obsługa księgowa. Zadania merytoryczne w poszczególnych obszarach problemowych wykonują: kierownik projektu, asystent kierownika projektu, nauczyciele, psycholog, doradca W skład zespołu bezpośrednio zarządzającego projektem wchodzą: Kierownik projektu, Asystent kierownika projektu, Specjalista ds. rozliczeń finansowych projektu Obsługa księgowa,

ZARZĄDZANIE PROJEKTEM KIEROWNIK PROJEKTU ASYSTENT KIEROWNIKA PROJEKTU NAUCZYCIELE OBSŁUGA KSIĘGOWA SPECJALISTA DS. ROZLICZEŃ FINANSOWYCH PSYCHOLOG, DORADCA Kierownik projektu, Asystent kierownika projektu, Specjalista ds. rozliczeń finansowych projektu Obsługa księgowa,

Harmonogram projektu Rozkład zadań w czasie. Przygotowanie prawidłowego terminarza realizacji zadań w projekcie stanowi często o sukcesie całego projektu. Rozkład zadań w czasie. NAZWA ZADANIA I.2014 II.2014 III.2014 IV.2014 V.2014 VI.2014 ZADANIE NR 1 ETAP1 ETAP2 ZADANIE NR 2 Wykres Gantta

Budżet projektu BUDŻET ZADANIOWY, ZGODNY Z REGUŁAMI WYDATKOWANIA ŚRODKÓW W RAMACH DOFINANSOWANIA Z …. NP. Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020

Budżet projektu = wykaz wszystkich wydatków niezbędnych do poniesienia celem zrealizowania projektu, z uwzględnieniem: realizacji założeń, zadań, osiągnięcia wszystkich rezultatów (wskaźników, produktów) Koszty *KOSZTY osobowe *KOSZTY Zakupu produktów i usług KOSZTY BEZPOŚRDNIE KOSZTY POŚREDNIE –ryczałt (koszty administracyjne związane z obsługą projektu) a) 25 % kb– projekt do 1 mln PLN włącznie, b) 20 % kb– projekt od1 do 2 mln PLN c) 15 % kb– projekt od 2 do 5 mln PLN d) 10 % kb– projekt powyżej 5 mln PLN Wydatek niezbędny dla realizacji Wydatek faktycznie poniesiony Wydatek udokumentowany Data poniesienia

Budżet projektu

Budżet projektu ŚR. TRWAŁE + CROSS < 10% WARTOSCI PROJEKTU PERSONEL – OS. osobiście wyk. czynności (stos.pr, um. cyw-pr, ind. dział.gosp., wolontariat) łączne zaangaż. zawod.: 276godz. m-ąc stosunek pracy lub protokół + ewidencja godzin pracy CROSS-FINANCING - zakupu nieruchomości, elementów nieprzenośnych, na stałe przytwierdzone do nieruchomości, np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, dostosowania lub adaptacji budynków i pomieszczeń ŚRODKI TRWAŁE 350PLN (kwalifikowalne wyłącznie w wysokości odpowiadającej odpisom amortyzacyjnym za okres, w którym były one wykorzystywane na rzecz projektu) w całości lub w części ŚR. TRWAŁE + CROSS < 10% WARTOSCI PROJEKTU ZADANIA ZLECONE (max 30% wartości projektu) – umowa z wykonawcą, protokół odbioru prac

Budżet projektu Wkład własny np. 5% konkurs 10.01.01

Literatura przedmiotu: PROSTO O KONKURSACH FUNDUSZY EUROPEJSKICH.PORADNIK EFEKTYWNEGO PISANIA, mir, http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl ABC zarządzania projektami miękkimi, MRR, Warszawa 2012 (http://www.efs.gov.pl/dzialaniapromocyjne/Documents/ABC_Zarzadzania_Projektami_Miekkimi_06022013.pdf) Jankowska A., Knopik R., Kierzkowski T., Fundusze strukturalne oraz Fundusz Spójności, C.H.Beck, Warszawa 2009 Tkaczyński J.W., Willa R., Świstak M., Leksykon funduszy Unii Europejskiej, C.H.Beck, Warszawa 2009 Hołub-Iwan J., Guranowski A., Filipiak B., Dylewski M., Zarządzanie finansami Projektu europejskiego, C.H.Beck, Warszawa 2009 Bajko Z., Jóźwik B., Fundusze strukturalne i fundusz spójności, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008   Głąbicka K., Grewiński M., Europejska polityka regionalna, Elipsa, Warszawa 2003 Brodecki Z., Regiony, LexisNexis, Warszawa 2005 Trocki M., Zarządzanie projektami, PWE S.A., Warszawa 2003, Projekty innowacyjne: http://kiw-pokl.org.pl/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=408&Itemid=275&lang=pl