Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Rodzic jako doradca zawodowy
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
EURES – co to jest? Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach 2008r.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Zawody deficytowe i nadwyżkowe
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Poradnictwo zawodowe w resorcie pracy
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
Technik ekonomista.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Światowy tydzień przedsiębiorczości Angelika Wasiluk
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Czym jest doradztwo zawodowe?
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
„Lokalny rynek pracy” MODUŁ Klasa I.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
USŁUGI RYNKU PRACY.
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
Poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych Cieszyn, r.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 6 SPOTKANIE.
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
TECHNIK HANDLOWIEC.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
WYBRANE WYNIKI BADAŃ ANKIETOWYCH ROCZNIK ABSOLWENTÓW 2013 Badania losów zawodowych absolwentów WSZ Edukacja we Wrocławiu.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
WEZ 1 Egzamin zawodowy dla absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Technik transportu drogowego
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Bezrobocie.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Subregionalna Konferencja Mazowieckiego Kuratora Oświaty
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Specjalność: Finanse zatrudnienia
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
INFORMACJA STAROSTY NA TEMAT MOŻLIWOŚCI ZASPOKOJENIA POTRZEB KADROWYCH PODMIOTU POWIERZAJĄCEGO WYKONANIE PRACY CUDZOZIEMCOWI Powiatowy Urząd Pracy w Wołominie.
Specjalność: Finanse zatrudnienia
Klasyfikacja zawodów i specjalności
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Możliwości rozwojowe dla Małopolan
Zapis prezentacji:

Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach

Zawód jest to wewnętrznie spójny system zadań i czynności, które są wykonywane w ramach danej profesji. System ten opiera się na całokształcie wymaganej wiedzy, na kwalifikacjach i umiejętnościach, które powinniśmy posiadać, na predyspozycjach psychicznych i fizycznych i jest ukierunkowany na osiąganie określonych celów wynikających ze specyfiki zawodu”.

 treść pracy – czyli zadania i czynności, które się w danym zawodzie wykonuje oraz pozycja, jaką się zajmuje w zespole pracowniczym,  warunki pracy – tj. warunki, w jakich się pracuje, środki pracy (narzędzia, pomoce, urządzenia itp.), technologie i proces pracy, końcowy produkt lub wytwór wykonanej pracy,  wymagania stanowiska pracy obejmujące: wykształcenie, wykaz specjalistycznych umiejętności pożądanych lub wymaganych do pracy w określonym zawodzie, opis możliwości lub wymagań dotyczących dokształcania i rozwoju w danym zawodzie,  predyspozycje psychofizyczne  możliwości rozwoju i awansu

rozumiane są jako zestaw wiedzy i umiejętności wymaganych do realizacji składowych zadań zawodowych (w wybranej specjalności). Wynikają z określonych dokumentów (świadectw, dyplomów, zaświadczeń) i stwarzają domniemanie, że legitymujący się nimi człowiek ma odpowiednie kompetencje. umiejętnościzawodowych specjalności

- Klasyfikacja zawodów i specjalności jest usystematyzowanym zbiorem zawodów i specjalności występujących na rynku pracy. Stanowi "spis z natury" zawodów zidentyfikowanych na rynku pracy. Klasyfikacja opracowana została w oparciu o Międzynarodowy Standard Klasyfikacji Zawodów ISCO-08. Aktualizowanie klasyfikacji, w celu dostosowania do zmian zachodzących na rynku pracy (polskim i europejskim), poprzez wprowadzanie do niej nowych zawodów/specjalności, odbywa się co 2-3 lata w drodze zmian rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu ich stosowania. - W Polsce jest zarejestrowanych ponad 2500 zawodów (Źródło: Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia)

Rynek pracy obejmuje całokształt zagadnień związanych z kształtowaniem podaży pracy i popytu na pracę, na rynku pracy mają miejsce transakcje kupna pracy, czyli angażowania pracowników oraz transakcje sprzedaży pracy. Popyt reprezentowany jest przez pracodawców oferujących miejsca pracy, podaż natomiast reprezentowana jest przez poszukujących pracy (źródło: „Encyklopedia zarządzania”

 pośrednictwo pracy  usługi Eures (partnerstwo transgraniczne)  poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa  pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy  organizacja szkoleń (źródło: „Encyklopedia zarządzania” Więcej informacjina temat rynku pracy znajdziesz na stronach MPiPS -

zawody, na które występuje na rynku pracy wyższe zapotrzebowanie niż liczba osób poszukujących pracy w danym zawodzie.

zawody, na które zapotrzebowanie na rynku pracy jest mniejsze niż liczba osób poszukujących pracy w danych zawodach.

 Informatyka i usługi internetowe  Mechatronika  Biotechnologia  Medycyna i ochrona zdrowia  Finanse  Edukacja  Bezpieczeństwo  Rozrywka