IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Maria WILKIN Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia POTRZEBY W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ Badania przeprowadzone przez COME UW w 2008 roku
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Części badania Badanie ogólnopolskie - reprezentatywna próba dorosłych Polaków (1200 osób), Badanie nauczycieli kształcących się przez Internet (uczestnicy studiów podyplomowych), Badanie kobiet z małymi dziećmi Badanie powiatowych urzędów pracy
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Uczestniczki badania Kobiety z małymi dziećmi Zarejestrowane na portalu osób
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Dlaczego ta grupa? Potencjalny adresat zdalnych form nauczania, Rejestracja na portalu, Z badań wynika, że e-kursy chętniej wybierają: Kobiety, Z doświadczeniem z tą formą, Z umiejętnościami posługiwania się komputerem i Internetem
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Cele badania Identyfikacja czynników różnicujących wybór formy kształcenia Określenie możliwości i potrzeb edukacyjnych kobiet Rozpoznanie preferencji dotyczących form kształcenia
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia UCZESTNICZKI BADANIA Charakterystyka
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Wiek badanych
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Miejsce zamieszkania
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Liczba dzieci
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Sytuacja zawodowa Pracuje zawodowo prawie połowa badanych (46,7%) Zadowolenie z pracy deklaruje 64, 1% ale: Chciałoby zmienić/podjąć pracę 66, 1% Zmiana pracy jest pilna dla 52,4% Nie planuje zmiany pracy 44,6%
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Wykształcenie Prawie połowa (48,7%) ma wykształcenie wyższe 22,3% - niepełne wyższe 17,8% - średnie Poniżej średniego tylko 3,8% 9,1% - podyplomowe lub MBA) 65% ukończyło naukę 5 lat temu
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Aspiracje 92% odczuwa potrzebę podnoszenia kwalifikacji Po wygraniu na loterii: studiowałoby 87,0% kobiet pracowałoby 83,6% badanych
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Komputer – dostęp, umiejętności Bardzo dobry dostęp do komputera ma 98,2% respondentek Prawie wszystkie umieją zainstalować nowy program, skopiować plik i przesłać go em Liczyć w arkuszu kalkulacyjnym potrafi 75% Stworzyć prezentację w Power Point 65%).
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Korzystanie z Internetu Prawie wszystkie respondentki (98,7%) mają bardzo dobry dostęp do Internetu Połowa korzysta z tego nowego medium od wielu lat ( 5-10 lat, 22,9% - 10 lat i więcej, 27% - 4 lata i krócej) Prawie wszystkie (90,6%) - codziennie
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia PREFEROWANE FORMY KSZTAŁCENIA
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Formy kształcenia Przez Internet 45,4% Tradycyjne 32, 8% Inne odpowiedzi 16,6% Trudno powiedzieć 5,2%
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Uzasadnienie wyboru Kontakt z ludźmi Łatwiejsza koncentracja (dom rozprasza) Brak zaufania do e- nauczania Potrzeba wyjścia z domu Elastyczność Czas (brak, oszczędność) Praca w domu Opieka ( brak, trudności) Praca zawodowa na zmiany, w weekendy Łatwiejszy dostęp, wygoda
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Uzasadnienie wyboru - przykłady Ponieważ mam syna w wieku 7 lat i jestem w 4 m-cu ciąży, więc łatwiej jest mi doszkalać się przez Internet niż szukać opiekunki, a ponadto w moim stanie dłuższe wycieczki i sztywne siedzenie jest wykluczone. Pracuję, więc ciężko jest mi znaleźć czas na zajęcia. Wolałabym uczyć się przez Internet, bo wtedy przerabiam materiał i wykonuję zadania, kiedy mam na to czas. Ponieważ jestem z małej miejscowości, mam niespełna 2letnie dziecko i jestem w ciąży, więc dojazdy raczej nie wchodzą w grę, a czas ma dla mnie duże znaczenie. Skończyłam studia tradycyjne, dlatego teraz spróbowałbym nowej formy szkolenia. Lubię wyzwania, a taka nauka byłaby dla mnie wygodna, gdyż wychowuję roczną córkę. Uczestniczyłam już w kursach internetowych COME UW i wiem, jaka to wygoda, jeśli się ma na głowie dom, dziecko, psa i pracę.
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Uzasadnienie wyboru - przykłady Preferuję osobisty kontakt z wykładowcą i innymi uczestnikami szkoleń, wiele umiejętności zdobywa się jedynie w trakcie ożywionych dyskusji i interakcji w grupie. Kwestia przyzwyczajenia. Przywiązanie do bezpośredniości kontaktu z osobami prowadzącymi zajęcia. Subiektywne poczucie, że osoba prowadząca w większym stopniu przygotowuje się do zajęć i że one na wyższym poziomie niż interentowe. Tradycyjne kursy wymagają mniej samodyscypliny. Przyjście w inne miejsce niż dom z nastawieniem na naukę pomaga bardziej się skupić. Ponieważ raczej więcej zapamiętuję słuchając wykładowcy, którego można na bieżąco dopytać niż domyślać się, co ktoś miał na myśli, pisząc dany materiał wykładowy. Dają mi większą pewność otrzymania solidnego wykształcenia i mam wrażenie, że są bardziej uznawane, tzn. mają większy prestiż.
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Czynniki różnicujące wybór: przez Internet czy Stacjonarnie?
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Miejsce zamieszkania
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Praca Przez Internet TradycyjnieInneTrudno powiedzieć Razem Pracuję zawodowo 40,5%31,6%17,9%10,0%100% Nie pracuję zawodowo 50,7%31,8%15,2%2,3%100% Razem 45,9%31,7%16,5%5,9%100%
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Bariery dostępu do szkoleń Na te bariery częściej wskazywały osoby wybierające formę zdalną ( średnia=3,2) niż tradycyjną ( średnia=2,9) Brak szkoleń i kursów, brak informacji o szkoleniach, brak pieniędzy, mało interesująca tematyka, brak motywacji, brak możliwości ze względu na obowiązki rodzinne i zawodowe, interesujące kursy są zbyt daleko, nie mam odpowiednich urządzeń
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Bariery dostępu do szkoleń Kursy daleko od miejsca zamieszkania – częściej forma zdalna (średnia=3,6) niż tradycyjna (średnia=2,9) Obowiązki rodzinne – częściej forma zdalna (średnia=3,8) niż tradycyjne szkolenia (średnia=3,3)
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Rodzaj szkoleń Przez Internet TradycyjnieInneTrudno powiedzieć Razem Zinstytucjonalizowane kursy 33,5%41,0%21,4%4,0%100% Krótsze szkolenia 54,8%28,0%12,3%5,0%100% Inne 29, 2%25,0%29, 2%16,7%100% Razem 45,4%32,8%16,6%5,2%100%
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Sposób uczenia się Wolę sama przeczytać niż słuchać objaśnień – częściej forma zdalna (średnia 3,7) niż tradycyjna (średnia 3,2) Lubię uczyć się w grupie – częściej forma tradycyjna (średnia 3,9) niż zdalna (średnia 3,4)
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Wnioski Wybór formy kształcenia różnicują: Miejsce zamieszkania Bariery dostępu do szkoleń Zaangażowanie zawodowe Indywidualne preferencje związane ze stylami uczenia się i rodzajem szkoleń
Maria WILKIN „Stacjonarnie czy przez Internet? Indywidualizacja wyboru formy kształcenia Dziękuję za uwagę