Kalendarz Styczeń - luty Aktywne działania sołtysa i rady sołeckiej zmierzające do przekonania radę gminy do poparcia inicjatywy wyodrębniania funduszu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Najważniejsze zmiany w Ustawie o pożytku publicznym
Advertisements

Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Konferencja Trzy lata funduszu sołeckiego – co się udało, a co stanowi wyzwanie Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki Bydgoszcz, 2 lipca 2012 r.
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
Szansa dla polskiej wsi!
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Marek Wójcik Doradca Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Regionalny Program Operacyjny
Sołecka demokracja ze szwajcarską precyzją.
Fundusz Sołecki w Gminie Brodnica.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Fundusz sołecki Fundusz sołecki to środki zagwarantowane w budżecie gminy dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków życia na.
Książki naszych marzeń
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
FUNDUSZ SOŁECKI krok po kroku
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
FUNDUSZ SOŁECKI - BUDŻET OBYWATELSKI
Spotkanie informacyjne dotyczące budżetu obywatelskiego dla osiedli na 2016 rok.
FUNDUSZ SOŁECKI.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Realizacja projektów subregionalnych Spotkanie Tarnowskiej Organizacji Turystycznej Brzesko, dnia
Rekrutacja do klas pierwszych gimnazjum. Weryfikacja dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Zasady realizacji i rozliczania dotacji przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego w dziale 752 (Obrona Narodowa) Warszawa, kwiecień-maj 2016 roku.
FUNDUSZ SOŁECKI. Najważniejsze fakty: fundusz sołecki to pieniądze w budżecie gminy zagwarantowane dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Spotkanie informacyjne 30 maja 2016r.. Pula Jarocińskiego Budżetu Obywatelskiego dla Osiedli na rok 2017 wynosi: ,62 zł.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Spotkania informacyjne z mieszkańcami osiedli 6 – 7 czerwca 2016r.
Fundusz Sołecki w Gminie Brodnica. Co to jest fundusz sołecki?  Są to pieniądze w budżecie gminy zagwarantowane dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Nowosolna, 29 sierpnia 2016 r. Fundusz sołecki w praktyce.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Fundusz Sołecki w Gminie Joniec.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Budżet obywatelski w Gminie Ryglice
Proces tworzenia i uchwalania budżetu gminy z uwzględnieniem roli mieszkańców!
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Zasady weryfikacji projektów
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Przykładowy model podziału środków
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Książki naszych marzeń
„Fundusz Sołecki”.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Kalendarz Styczeń - luty Aktywne działania sołtysa i rady sołeckiej zmierzające do przekonania radę gminy do poparcia inicjatywy wyodrębniania funduszu sołeckiego w budżecie gminy (np. organizacja spotkań informacyjnych dla mieszkańców z udziałem ekspertów, organizacja spotkania sołtysów z radnymi, przygotowanie petycji/wniosku do rady gminy itp.) MIESIĄC Nieprzekraczalne terminy wg ustawy o funduszu sołeckim z dnia 21 lutego 2014 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 301) HARMONGRAM Rok planowania zadań (działania wg ustawy i działania dodatkowe) Marzec Do 31 marca – rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego. Uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego ma zastosowanie do kolejnych lat budżetowych następujących po roku w którym została podjęta. Uchwała o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie wyłącznie do roku budżetowego następującego po roku, w którym została podjęta. Wójt/burmistrz/prezydent - określa ogólne ramy podziału zadań: zadania samorządu gminy (główne, duże, kluczowe inwestycje), zadania sołectwa w ramach funduszu sołeckiego (inwestycje uzupełniające, zadania „miękkie” związane z poprawą warunków życia). 1

Kalendarz MIESIĄC Nieprzekraczalne terminy wg ustawy o funduszu sołeckim z dnia 21 lutego 2014 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 301) HARMONGRAM Rok planowania zadań (działania wg ustawy i działania dodatkowe) Kwiecień - maj Urząd Gminy – może zorganizować szkolenia dla sołtysów dotyczące określania zadań z funduszu sołeckiego na kolejny rok: ramy strategii gminy, wymagania formalne budżetu gminy, ogólne zasady dla zadań inwestycyjnych, ogólne zasady prawa o zamówieniach publicznych. Czerwiec Do 31 czerwca rada gminy w drodze uchwały może zwiększyć środki z FS ponad wysokość obliczoną na podstawie art. 3 ust. 1, określając zasady zwiększenia tych środków. Zwiększona wysokość środków FS nie jest wliczana do wydatków wykonanych w ramach funduszu, od którego przysługuje częściowy zwrot na podstawie art. 3 ust. 7 Rada sołecka: określa wstępną listę zadań do zaproponowania na zebraniu wiejskim, przygotowuje wstępne oszacowanie kosztów. 2

Kalendarz MIESIĄC Nieprzekraczalne terminy wg ustawy o funduszu sołeckim z dnia 21 lutego 2014 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 301) HARMONGRAM Rok planowania zadań (działania wg ustawy i działania dodatkowe) Lipiec Do 31 lipca poprzedzającego rok budżetowy: wójt (burmistrz, prezydent )przekazuje sołtysom informację o wysokości środków przypadających na każde sołectwo, o których mowa w ust. 1, oraz środków określonych na podstawie uchwały, o której mowa w art. 4 ust. 1, wójt (burmistrz, prezydent) przekazuje informację wojewodzie o wysokości środków przypadających na dane sołectwo oraz o wysokości kwoty bazowej (Kb). Nie przekazanie tej informacji skutkuje utratą przez gminę prawa do zwrotu części wydatków wykonanych w ramach fs w danym roku budżetowym. Sołtys i członkowie rady sołeckiej: weryfikacja kosztów wykonania zadań, zebranie opinii mieszkańców nt. propozycji zadań. 3

Kalendarz MIESIĄC Nieprzekraczalne terminy wg ustawy o funduszu sołeckim z dnia 21 lutego 2014 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 301) HARMONGRAM Rok planowania zadań (działania wg ustawy i działania dodatkowe) Sierpień - wrzesień Do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy sołtys przekazuje wniosek sołectwa do wójta, celem uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy. Sołtys i członkowie rady sołeckiej określają ostateczną listę zadań do zaproponowania na zebraniu wiejskim wg zweryfikowanych kosztów. Sołtys przygotowuje zebranie wiejskie (skutecznie dociera z informacją o celu zebrania do możliwie największej liczby mieszkańców sołectwa). Sołtys organizuje zebranie zgodnie z zapisami w statucie sołectwa (o tym kto może wziąć w nim udział i jakie inne warunki muszą być zapewnione, aby decyzje były ważne oraz w jaki sposób powinno przebiegać i być udokumentowane mówi statut sołectwa). Propozycję wniosku do dyskusji może złożyć sołtys, rada sołecka lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa. Mieszkańcy sołectwa aktywnie uczestniczą w zebraniu uchwalając wniosek dot. funduszu sołeckiego. Sołtys przekazuje wniosek do wójta w nieprzekraczal- nym terminie do 30 września. 4

Kalendarz MIESIĄC Nieprzekraczalne terminy wg ustawy o funduszu sołeckim z dnia 21 lutego 2014 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 301) HARMONGRAM Rok planowania zadań (działania wg ustawy i działania dodatkowe) Październik - grudzień W trakcie roku budżetowego, jednakże nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu gminy na dany rok i nie później niż do dnia 31 października danego roku budżetowego, sołectwo może złożyć do wójta (burmistrza, prezydenta) wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu. Do wniosku stosuje się odpowiednio przepisy art. 5 ust. 2,3 i Wniosek ten nie może prowadzić do przekroczenia środków przyznanych pierwotnie w uchwale budżetowej. Wójt/burmistrz/prezydent – w terminie 7 dni od otrzymania odrzuca wniosek niespełniający warunków określonych w art. 5 ust. 2-4 i informuje o tym sołtysa. Sołtys – w terminie 7 dni od otrzymania informacji od wójta: podtrzymuje wniosek niespełniający warunków, kierując go do rady gminy za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta), bądź ponownie organizuje zebranie wiejskie w celu uchwalenia poprawnego wniosku i przekazuje go do rady gminy za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta). 5

Kalendarz MIESIĄC Nieprzekraczalne terminy wg ustawy o funduszu sołeckim z dnia 21 lutego 2014 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 301) HARMONGRAM Rok planowania zadań (działania wg ustawy i działania dodatkowe) Październik - grudzień Rada gminy: w terminie 30 dni od otrzymania podtrzymanego wniosku przez sołtysa, rozpatruje go i odrzuca w przypadku gdy nie spełnia on warunków określonych w art. 5 ust. 2-4 lub został przekazany po terminie o którym mowa w ust. 6, w terminie 30 dni od otrzymania od sołtysa ponownie uchwalonego wniosku rozpatruje go i odrzuca w przypadku gdy nie spełnia on warunków określonych w art. 5 ust. 2 lub 3 lub został przekazany po terminie o którym mowa w ust. 8. WÓJT ZWIĄZANY JEST ROZSTRZYGNIĘCIEM RADY GMINY Rada gminy uchwalając budżet odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone przedsięwzięcia nie spełniają wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7. 6

Kalendarz MIESIĄC Nieprzekraczalne terminy wg ustawy o funduszu sołeckim z dnia 21 lutego 2014 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 301) HARMONOGRAM Rok wdrażania zadań (kolejny rok po przyjęciu zadań do realizacji w ramach Funduszu Sołeckiego) Styczeń - luty Sołtys i rada sołecka - doprecyzowuje zadania w ramach przyjętego do realizacji przedsięwzięcia m.in.: co jest do zrobienia? do kiedy to musi być zrobione? kto, jakie obowiązki przejmie? niezbędny zakres wkładu pracy mieszkańców, z kim należy się kontaktować w Urzędzie Gminy? jakie procedury prawne należy przeprowadzić? Ponadto: przygotowuje listę zakupów usług i towarów jakie muszą być dokonane, mobilizuje mieszkańców lub partnerów przewidzianych w projekcie. Bieżąca współpraca sołtysów i rady sołeckiej z odpowiednimi pracownikami Urzędu Gminy. Zadania ze strony pracowników Urzędu Gminy: przygotowanie projektów lub opisów technicznych niezbędnych do spełnienia wymogów prawa budowlanego (jeżeli jest to konieczne), przeprowadzenie odpowiedniej procedury wyboru usługodawcy (jeżeli jest to konieczne) itp. 7

Kalendarz MIESIĄC Nieprzekraczalne terminy wg ustawy o funduszu sołeckim z dnia 21 lutego 2014 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 301) HARMONOGRAM Rok wdrażania zadań (kolejny rok po przyjęciu zadań do realizacji w ramach Funduszu Sołeckiego) Marzec - grudzień Realizacja zadań – projektów, inicjatyw. Wójt/burmistrz/prezydent/: kontrola terminów realizacji i jakości wykonania przedsięwzięcia, sprawowanie nadzoru finansowego, między innymi nad celowością i prawidłowością wydatkowania środków z budżetu gminy, stała współpraca z sołtysem/rada sołecką zgodnie z wcześniej przyjętymi ustaleniami. Sołtys/rada sołecka: kontrola terminów realizacji i jakości wykonania przedsięwzięcia, sprawowanie nadzoru finansowego, między innymi nad celowością i prawidłowością wydatkowania środków z budżetu gminy, stała współpraca z sołtysem/rada sołecką zgodnie z wcześniej przyjętymi ustaleniami. 8

Kalendarz MIESIĄC Nieprzekraczalne terminy wg ustawy o funduszu sołeckim z dnia 21 lutego 2014 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 301) HARMONOGRAM Rok wdrażania zadań (kolejny rok po przyjęciu zadań do realizacji w ramach Funduszu Sołeckiego) Marzec - grudzień Mieszkańcy sołectwa: biorą udział w realizacji przedsięwzięcia poprzez wykonanie wcześniej ustalonego zakresu prac, współpracują z pozostałymi wykonawcami zadania. Wójt: rozlicza zadania finansowane z funduszu sołeckiego i sporządza wniosek o zwrot części poniesionych kosztów w ramach funduszu sołeckiego. Wydatki wykonane w ramach funduszu podlegają zwrotowi w następującej wysokości: 40% wykonanych wydatków – dla gmin, w których Kb jest mniejsze od średniego Kbk w skali kraju, 30% wykonanych wydatków - dla gmin, w których Kb wynosi od 100% do 120% średniego Kbk w skali kraju, 20% wykonanych wydatków - dla gmin, w których Kb jest większe od 120% i nie większe niż 200% średniego Kbk w skali kraju. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi w drodze rozporządzenia: wzory informacji, o których mowa w art. 3 ust. 3 i 4, tryb zwrotu części wydatków gmin w ramach funduszu sołeckiego oraz wzór wniosku o ten zwrot. 9