1. Podstawa prawna: ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji Publiczna radiofonia i telewizja jest odrębna od innych środków masowego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

Rzecznik Praw Przedsiębiorcy – projekt ustawy
Narodowy bank centralny
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
PRAWO FINANSOWE.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Charakterystyka władzy wykonawczej
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Władza ustawodawcza cz. 3. Władza wykonawcza cz. 1.
Procedura ustawodawcza
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Rząd i prezydent.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
VIII. POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE Zmierza do wymuszenia na administratorze realizacji obowiązków nałożonych prawem.
Wiedza o społeczeństwie
ORGANIZACJE POŻYTKU PUBLICZNEGO w mediach publicznych.
SEMINARIUM DLA CZŁONKÓW RAD NADZORCZYCH WARSZAWA 19 LISTOPADA 2014 ROKU KONKURS NA CZŁONKÓW ZARZĄDÓW MEDIÓW PUBLICZNYCH.
Funkcja kreacyjna Sejmu. Współcześnie obserwujemy w różnych państwach demokratycznych grupę organów państwowych, w których powoływanie zaangażowany jest.
Instytucje stojące na straży ochrony praw człowieka w Polsce
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Ustrój samorządu terytorialnego
Władza ustawodawcza cz. II
Kompetencje i role prezydenta
Status radnego Mgr Michał Kiedrzynek.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Trybunał Konstytucyjny
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Dualistyczny model władzy wykonawczej w Polsce.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
REGULAMIN STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO 1.Stowarzyszenie zwykłe nosi nazwę Stowarzyszenie Muzeum Jedwabnictwa Milanowskiego.. W dalszych postanowieniach regulaminu.
„Wspólne dla idei państwa prawa i rządów prawa jest przekonanie, że sprawowanie władzy musi się opierać na regułach prawa, a nie na kaprysie rządzących.”
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
 szczególny organ powiązany z parlamentem, czuwający nad prawidłowością postępowania administracji publicznej wobec obywateli  zadania konstytucyjne.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Temat: Organy odpowiedzialne za porządek i bezpieczeństwo państwa.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Władza wykonawcza Prezydent RP.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Konstytucja marcowa.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 10.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 7.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Geneza i wybrane źródła prawa mediów
Radiofonia i telewizja - uregulowania prawne, podstawowe pojęcia, KRRiT, koncesjonowanie działalności .
Zapis prezentacji:

1

Podstawa prawna: ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji Publiczna radiofonia i telewizja jest odrębna od innych środków masowego przekazu  podlega ścisłym regulacjom dotyczącym częstotliwości i zasięgu nadawania  w większym stopniu oddziałowuje na odbiorcę niż słowo drukowane  wymaga dużo środków finansowych, co ogranicza liczbę potencjalnych nadawców Zasadnicze zmiany przepisów w 1992 r.  zniesienie cenzury  demonopolizacja – powstanie nadawców komercyjnych po uzyskaniu licencji  zmiana charakteru stacji państwowych - odseparowanie od rządu  utworzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 2

organ konstytucyjny poza schematem trójpodziału władz Skład 2 (Sejm) + 1 (Senat) + 2 (Prezydent) Sejm i Senat dokonują wyboru bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 1/2 ustawowej liczby posłów Kadencja 6 lat brak możliwości ponownego wyboru na pełną kadencję 3

Odwołanie członka KRRiTV przez organ powołujący 1) zrzeczenie się swej funkcji 2) choroba trwale uniemożliwiająca sprawowanie funkcji 3) skazanie prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa z winy umyślnej 4) złożenie niezgodnego z prawdą oświadczenia lustracyjnego, stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem sądu 5) naruszenie przepisów ustawy stwierdzonego orzeczeniem Trybunału Stanu 4

odwołanie całej Rady (odpowiedzialność in corpore) 1. Krajowa Rada przedstawia corocznie do końca marca Sejmowi, Senatowi i Prezydentowi sprawozdanie ze swej działalności za rok poprzedzający oraz informację o podstawowych problemach radiofonii i telewizji. 2. Sejm i Senat uchwałami przyjmują lub odrzucają sprawozdanie. 3. W wypadku odrzucenia sprawozdania przez Sejm i Senat kadencja wszystkich członków Krajowej Rady wygasa w ciągu 14 dni, liczonych od dnia ostatniej uchwały, jednakże wygaśnięcie kadencji Krajowej Rady nie następuje, jeżeli nie zostanie potwierdzone przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. 5

 zadania  stanie na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji  obowiązek ochrony samodzielności nadawców oraz interesów odbiorców  zapewnienie otwartego i pluralistycznego charakteru radia i telewizji  kompetencje  stanowienie aktów prawnych (rozporządzenia, uchwały)  projektowanie kierunków polityki państwa w dziedzinie Radiofonii i Telewizji  powoływanie składu rad nadzorczych w spółkach publicznych Radia i Telewizji  udzielanie i cofanie koncesji  kontrola działalności nadawców  określanie warunków prowadzenia działalności przez nadawców  określanie opłat abonamentowych 6

 nie jest wartością absolutną  ustawa o Radiofonii i Telewizji nakłada na nadawców liczne obowiązki  negatywne  zakaz rozpowszechniania treści sprzecznych z prawem, polską racją stanu lub moralnością publiczną  ograniczenie godzin emisji programów mogących szkodzić rozwojowi dzieci i młodzieży  pozytywne  wymóg poszanowania uczuć religijnych oraz respektowanie chrześcijańskiego systemu wartości  określenie minimalnego udziału audycji krajowych i europejskich  sposób wyodrębnienia reklam i audycji sponsorowanych 7

 obowiązki  zapewnienie wewnętrznego pluralizmu  rzetelne ukazywanie różnorodności wydarzeń w kraju i zagranicą  sprzyjanie swobodnemu kształtowaniu się poglądów i opinii publicznej  umożliwianie obywatelom i ich organizacjom uczestnictwo w życiu publicznym  służenie umacnianiu rodziny i kształtowaniu postaw prozdrowotnych oraz zwalczaniu patologii społecznych  uwzględnianie potrzeb mniejszości narodowych i grup etnicznych  umożliwianie naczelnym organom państwa prezentacji swojej polityki  stwarzanie partiom i związkom zawodowym możliwości przedstawienia stanowiska  nad przestrzeganiem obowiązków czuwa KRRiTV  może nakładać kary pieniężne  może cofnąć koncesję Działalność nadawców publicznych 8