Ewa Palamer-Kabacińska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
„Czy jestem Eko?” Dąbrowa Górnicza 2013.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
w nowej podstawie programowej
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
im. ks. J. Popiełuszki we Włocławku
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
„Człowiek tyle jest wart, ile może dać drugiemu człowiekowi”.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Marcin Szala wicedyrektor Szkół ETE im. Alberta Schweitzera
Otwarte formy nauczania
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Opracował J. Stryjkowski
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
KLUCZ DO UCZENIA SIĘ „jedyny w Polsce, kompletny, łatwy do wdrożenia, zmieniający wszystkie dzieci i nauczycieli z Gąsienic w piękne i mądre Motyle...”
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Usługi turystyczno-rekreacyjne świadczone w agroturystyce
Wydział Harcerski GK ZHP
SZK – Szkolne Zespoły Kompetencyjne
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
SAMORZĄDOWE PRZEDSZKOLE W LINOWIE
Stowarzyszenie na rzecz dzieci i młodzieży „Józef” w Opolu
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
w praktyce pedagogicznej
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Biblioteka pedagogiczna – sieci współpracy jako forma wspomagania szkoły DBP we Wrocławiu Szkolenie WDN Wrocław, Beata Malentowicz.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Przedszkole Niepubliczne TEMPOO Koncepcja pracy. SPOŁECZEŃSTWO Pracujemy zespołowo, bo w grupie raźniej!
Fundacja Pracownia Nauki i Przygody. O Fundacji Działamy od 17 stycznia 2012 r. Naszą inspiracją była wiara w edukacyjną i wychowawczą siłę natury i przygody.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW BĘBŁA przeprowadzonego w ramach projektu „SAMORZĄD Z INICJATYWĄ” Bębło, 22 Maja 2012r. Małgorzata Głuszak.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
Największe osobiste korzyści z uczestnictwa w projekcie – opinie dyrektorów lub wicedyrektorów szkół projektowych Opracowanie: Mariola Jarmołowicz.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Wolontariat „Człowiek odnajduje siebie tylko w bezinteresownym dawaniu” biskup Jan Chrapek.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KLASA Społeczno-prawna
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Rodzicom dziękuję za zaangażowanie, pomoc i wspieranie działań szkoły.
Zapis prezentacji:

Ewa Palamer-Kabacińska Outdoor, adventure, experiental education, Erlebnispädagogik - nurty odmienne czy komplementarne? Ewa Palamer-Kabacińska

Experiental education Adventure education Edukacja przygodowa Outdoor education Experiental education Adventure education Edukacja przygodowa Pedagogika przygody Turystyka aktywna Pedagogika przeżyć Outdoor learning survival Wychowanie plenerowe

Korzenie edukacji przygodowej Platon skauting Arystoteles woodcrafting J. J. Rousseau R. Steiner H. Lietz J. Dewey J. W. Goethe H. D. Thoreau W. James R. W. Emerson K. Hahn

Korzenie edukacji przygodowej Platon (428-348 p.n.e) Aktywność fizyczna Indywidualizm(428-348 p.n.e) Przygoda jako środek a nie cel Jan Jakub Rousseau (1712 - 1778) Kontakt z przyrodą Proces zdobywania wiedzy Koncepcja swobodnego wychowania

Korzenie edukacji przygodowej Ralph Waldo Emerson (1803 – 1882) Własne doświadczenie podstawą prawd moralnych i społecznych Świadomość własnych czynów Indywidualizm Henry David Thoreau (1817 - 1862) Poznawanie granic własnych możliwości Refleksja nad działaniami Kontakt z przyrodą Wiliam James (1842 - 1910) Przygoda jako środek wychowawczy Działanie zgodne z własnymi potrzebami

Korzenie edukacji przygodowej John Dewey (1859 - 1952) Doświadczenie jako punkt wyjścia i cel Nauczanie problemowe Proces badania a nie jego efekt Uczenie przez działanie i doświadczenie – learning by doing Refleksja nad zdobytym doświadczeniem Indywidualizm Edukacja do demokracji Rudolf Steiner (1861 - 1925) Kształcenie do wolności Rozwój artystyczny Działania praktyczne

Korzenie edukacji przygodowej Woodcarfting - Ernest Thompson Seton (1860 - 1946) Świadomy i aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu Samorządność Kultywowanie tradycji Ognisko obozowe jako centrum życia Samodoskonalenie System małych grup Skauting – Robert Baden-Powell (1857 - 1941) Zdrowy styl życia Służba na rzecz innych Uczenie przez działanie Działanie oparte na zainteresowaniach Gra jako środek wychowawczy

Kurt Hahn i terapia przeżyć TERAPIA PRZEŻYĆ Kurta Hanha Cztery „zjawiska upadku” Rozkład aktywności fizycznej Brak inicjatywy i spontaniczności Brak troskliwości Brak zaangażowania Trening fizyczny: lekkoatletyka sporty związane z przyrodą Ekspedycje: planowanie przewidywanie współdziałanie Projekty: produkty i usługi Służba bliźniemu

Kurth Hahn – idee wychowawcze International Award For Young Outward Bound Idee wychowawcze Kurta Hanha Cel  nauka mądrego spędzania wolnego czasu przez służbę wyprawy rozwijanie talentów podnoszenie kondycji fizycznej zdobywanie odznak uprawianie sportów terenowych służba bliźnim wyprawy rozwijanie umiejętności praktycznych i zdolności umysłowych Atlantic Colleges szkoły nauki i życia dla uczniów różnych narodowości z całego świata (dziś  United World Colleges)

Łańcuch Erlebnispädagogik Poszerzanie strefy komfortu Pedagogika przeżyć Łańcuch Erlebnispädagogik WYDARZENIE na łonie natury doświadczenie Konkretna jednostka (osoba) przeżycie refleksja Poszerzanie strefy komfortu

environmental education (edukacja środowiskowa) adventure education Outdoor education Outdoor education Simon Priest environmental education (edukacja środowiskowa) adventure education (edukacja przygodowa) Relacja: człowiek – przyroda ekosystem Relacja: człowiek – grupa „ja z samym sobą” Zmiana relacji wewnątrzgrupowych i wewnątrzosobowych zachodzi w wyniku konfrontacji z wyzwaniami

Pedagogika przygody Rozwiązywanie problemów jednostka grupa Celowy kontakt z wyzwaniem ZMIANA Świadomość ograniczeń własnych możliwości Sposoby przełamywania ograniczeń Sfery: psychiczna fizyczna społeczna

Experiental education – outdoor, adventure, enviromental rozwój osobowości

Elementy wspólne – przygoda, wyzwanie czas wolny PRZYGODA niepewność wyniku ryzyko wyzwanie Cel – podniesienie kompetencji jednostki

Elementy wspólne – procesy grupowe Grupa: Podział ról Rozwiązywanie konfliktów Osiąganie kompromisu Nawiązywanie więzi Podnoszenie samoświadomości członków grupy Dobrowolność uczestnictwa

Model Trzech Stref Uczenia się Strefa paniki Strefa uczenia się Strefa komfortu

Cykl Kolba Cykl Kolba DOŚWIADCZENIE NOWE ROZWIĄZANIA ROZUMNA REFLEKSJA WNIOSKI

podsumowując uczenie przez działanie nacisk na rozwój osobowości, głównie kształcenie umiejętności miękkich działanie w grupie i poprzez grupę refleksja, dyskusja po zakończeniu działania poszerzanie strefy komfortu przestrzeganie zasady dobrowolności środkiem do osiągnięcia zmiany jest przygoda wykorzystanie pleneru, przyrody, sportów plenerowych planowanie działań