Ewa Palamer-Kabacińska Outdoor, adventure, experiental education, Erlebnispädagogik - nurty odmienne czy komplementarne? Ewa Palamer-Kabacińska
Experiental education Adventure education Edukacja przygodowa Outdoor education Experiental education Adventure education Edukacja przygodowa Pedagogika przygody Turystyka aktywna Pedagogika przeżyć Outdoor learning survival Wychowanie plenerowe
Korzenie edukacji przygodowej Platon skauting Arystoteles woodcrafting J. J. Rousseau R. Steiner H. Lietz J. Dewey J. W. Goethe H. D. Thoreau W. James R. W. Emerson K. Hahn
Korzenie edukacji przygodowej Platon (428-348 p.n.e) Aktywność fizyczna Indywidualizm(428-348 p.n.e) Przygoda jako środek a nie cel Jan Jakub Rousseau (1712 - 1778) Kontakt z przyrodą Proces zdobywania wiedzy Koncepcja swobodnego wychowania
Korzenie edukacji przygodowej Ralph Waldo Emerson (1803 – 1882) Własne doświadczenie podstawą prawd moralnych i społecznych Świadomość własnych czynów Indywidualizm Henry David Thoreau (1817 - 1862) Poznawanie granic własnych możliwości Refleksja nad działaniami Kontakt z przyrodą Wiliam James (1842 - 1910) Przygoda jako środek wychowawczy Działanie zgodne z własnymi potrzebami
Korzenie edukacji przygodowej John Dewey (1859 - 1952) Doświadczenie jako punkt wyjścia i cel Nauczanie problemowe Proces badania a nie jego efekt Uczenie przez działanie i doświadczenie – learning by doing Refleksja nad zdobytym doświadczeniem Indywidualizm Edukacja do demokracji Rudolf Steiner (1861 - 1925) Kształcenie do wolności Rozwój artystyczny Działania praktyczne
Korzenie edukacji przygodowej Woodcarfting - Ernest Thompson Seton (1860 - 1946) Świadomy i aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu Samorządność Kultywowanie tradycji Ognisko obozowe jako centrum życia Samodoskonalenie System małych grup Skauting – Robert Baden-Powell (1857 - 1941) Zdrowy styl życia Służba na rzecz innych Uczenie przez działanie Działanie oparte na zainteresowaniach Gra jako środek wychowawczy
Kurt Hahn i terapia przeżyć TERAPIA PRZEŻYĆ Kurta Hanha Cztery „zjawiska upadku” Rozkład aktywności fizycznej Brak inicjatywy i spontaniczności Brak troskliwości Brak zaangażowania Trening fizyczny: lekkoatletyka sporty związane z przyrodą Ekspedycje: planowanie przewidywanie współdziałanie Projekty: produkty i usługi Służba bliźniemu
Kurth Hahn – idee wychowawcze International Award For Young Outward Bound Idee wychowawcze Kurta Hanha Cel nauka mądrego spędzania wolnego czasu przez służbę wyprawy rozwijanie talentów podnoszenie kondycji fizycznej zdobywanie odznak uprawianie sportów terenowych służba bliźnim wyprawy rozwijanie umiejętności praktycznych i zdolności umysłowych Atlantic Colleges szkoły nauki i życia dla uczniów różnych narodowości z całego świata (dziś United World Colleges)
Łańcuch Erlebnispädagogik Poszerzanie strefy komfortu Pedagogika przeżyć Łańcuch Erlebnispädagogik WYDARZENIE na łonie natury doświadczenie Konkretna jednostka (osoba) przeżycie refleksja Poszerzanie strefy komfortu
environmental education (edukacja środowiskowa) adventure education Outdoor education Outdoor education Simon Priest environmental education (edukacja środowiskowa) adventure education (edukacja przygodowa) Relacja: człowiek – przyroda ekosystem Relacja: człowiek – grupa „ja z samym sobą” Zmiana relacji wewnątrzgrupowych i wewnątrzosobowych zachodzi w wyniku konfrontacji z wyzwaniami
Pedagogika przygody Rozwiązywanie problemów jednostka grupa Celowy kontakt z wyzwaniem ZMIANA Świadomość ograniczeń własnych możliwości Sposoby przełamywania ograniczeń Sfery: psychiczna fizyczna społeczna
Experiental education – outdoor, adventure, enviromental rozwój osobowości
Elementy wspólne – przygoda, wyzwanie czas wolny PRZYGODA niepewność wyniku ryzyko wyzwanie Cel – podniesienie kompetencji jednostki
Elementy wspólne – procesy grupowe Grupa: Podział ról Rozwiązywanie konfliktów Osiąganie kompromisu Nawiązywanie więzi Podnoszenie samoświadomości członków grupy Dobrowolność uczestnictwa
Model Trzech Stref Uczenia się Strefa paniki Strefa uczenia się Strefa komfortu
Cykl Kolba Cykl Kolba DOŚWIADCZENIE NOWE ROZWIĄZANIA ROZUMNA REFLEKSJA WNIOSKI
podsumowując uczenie przez działanie nacisk na rozwój osobowości, głównie kształcenie umiejętności miękkich działanie w grupie i poprzez grupę refleksja, dyskusja po zakończeniu działania poszerzanie strefy komfortu przestrzeganie zasady dobrowolności środkiem do osiągnięcia zmiany jest przygoda wykorzystanie pleneru, przyrody, sportów plenerowych planowanie działań