Transakcja wiązana – czyli edukacja ekologiczna na przykładzie Magurskiego Parku Narodowego Magdalena Kuś.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

WYCIECZKI DYDAKTYCZNE DOBRE PRAKTYKI
Ochrona Przyrody w Polsce.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA O CHARAKTERZE PROGRAMOWYM
Działania na rzecz zachowania różnorodności biologicznej
Formy ochrony przyrody w Polsce
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
SERDECZNIE ZAPRASZAMY NA PREZENTACJĘ POKAZU EFEKTÓW PRACY UCZNIÓW
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Ustawa o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Rodzinna wycieczka w okoliczne lasy
Szymon Lechowicz Klasa IIa
KSZTAŁCENIE I DOSKONALENIE NAUCZYCIELI W ZAKRESIE EDUKACJI LEŚNEJ
OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
Natura 2000.
Ośrodek Działań Ekologicznych Źródła
NATURA 2000.
Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego
Szkolny projekt „Natura 2000”
Formy ochrony krajobrazu i przyrody
KRAJOWY SYSTEM OBSZARÓW CHRONIONYCH
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
Edukacja przyrodnicza i ekologiczna w terenie
POLSKIE PARKI NARODOWE
Instytut na rzecz Ekorozwoju
Społeczna Ochrona Przyrody
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
EK -JUNI R przedszkole niepubliczne muzyczno-językowo-sportowe WIZYTA PRZEDSZKOLAKÓW W SZKOŁACH PARTNERSKICH NA WĘGRZECH ( ), HISZPANII (03/ )
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
Kto jest przyjacielem lasu? Wykonała: Wiktoria Domagalska kl. V a.
W związku z postępującą degradacją środowiska naturalnego cała społeczność szkolna wraz z lokalnymi władzami włączyła się w wiele akcji, projektów i.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Prawne formy ochrony przyrody
Kto jest przyjacielem lasu?
Kto jest przyjacielem lasu?
Kto jest przyjacielem lasu?
RAZEM W ŚWIAT. Znamy potrzeby dzieci z zaburzeniami rozwoju i wiemy jak ważne jest przygotowanie ich do czynnego udziału w życiu społecznym Wystarczy.
PRZYJACIEL LASU Autor: JAKUB WOJTAS kl. 5b SP nr 150 w Warszawie
Malwina Król Uczennica klasy V Zespołu Szkół w Stowięcinie
Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej
Projekt szkolny 2012/2013. Praca nad projektem O W roku szkolnym 2012/2013 pracowaliśmy bardzo zawzięcie nad naszym szkolnym projektem. W projekt włożyliśmy.
Ochrona Przyrody.
Wychowanie ekologiczne
Pierwsze ograniczenia prawne, dziś interpretowane jako przepisy chroniące przyrodę, pojawiły się już na początku istnienia państwa polskiego. Początkowo.
 Park narodowy – forma ochrony przyrody występująca w większości państw świata; obszar powołany przez władzę szczebla krajowego celem ochrony występującej.
„Mój ruch to czyste środowisko” Projekt edukacji ekologicznej współfinansowany przez WFOŚiGW.
„Ochrona zespołu pałacowo-parkowego w Kamieńcu Ząbkowickim przed wandalizmem oraz ochrona zabytków i gatunków przyrodniczych na przykładzie pałacu w Kamieńcu.
Nasza działalność jako Szkoły z Klasą. Cel naszego spotkania: 1. Założenia projektu „W ramach kolejnej odsłony akcji, Szkoły z Klasą 2.0, skupiamy się.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO
Finansowanie obszarów chronionych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Piotr Machański Departament Koordynacji Strategii i Polityk Rozwoju.
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Natura, kultura, nauka, przygoda... czyli o edukacji przyrodniczej w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie Dr inż. Julia Dobrzańska Dział Edukacji Muzealnej,
„Koło Młodych Odkrywców”
Co to jest ekologia? Ekologia- nauka o budowie i funkcjonowaniu środowiska naturalnego, zajmująca się badaniem zależności pomiędzy organizmami żywymi,
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
FORMY OCHRONY PRZYRODY W POLSCE Autor: Joanna Chochół Zdjęcia: internet strona
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 1 w Wodzisławiu Śląskim.
Bawimy się i uczymy razem z Nadleśnictwem Przasnysz.
Ochrona indywidualna, gatunkowa i obszarowa. Ochrona indywidualna Jest to najstarsza forma ochrony przyrody na świecie. Ochroną indywidualną obejmuje.
Program Edukacji Ekologicznej „Człowiek i przyroda – jeden świat”
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Miejsce, w którym mieszkam…
BIAŁOWIESKI PARK NARODOWY
16 IV – 20 IV SZKOŁA PODSTAWOWA W ŁĘCZNIE
Transgraniczny Rezerwat Biosfery „Roztocze”
Zapis prezentacji:

Transakcja wiązana – czyli edukacja ekologiczna na przykładzie Magurskiego Parku Narodowego Magdalena Kuś

Plan prezentacji 1.Magurski Park Narodowy 2.Edukacja przyrodnicza 3.Jak to robimy? 4.Edukacja na obszarze chronionym - potencjał - ograniczenia 5.Rola Parku w edukacji terenowej 6.Osiągnięcia Fot. Martyna Miernik

Magurski Park Narodowy Fot. Damian Nowak

EDUKACJA

Edukacja na obszarze parku narodowego Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody: Art. 8b. 1.Do zadań parków narodowych należy w szczególności: …. 3) prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą. Fot. Aleksandra Cisek

Transakcja wiązana, czyli po co nam edukacja? Dzia ł anie Osobista Motywacja Wiedza Do ś wiadczenie przyrody Utrzymanie stabilno ś ci ekosystemów Zachowanie ró ż norodno ś ci biologicznej Zachowanie dziedzictwa geologicznego Zapewnienie ci ą g ł o ś ci istnienia gatunków Ochrona walorów krajobrazowych Utrzymanie lub przywracanie do w ł a ś ciwego stanu ochrony siedlisk przyrodniczych

Cele edukacji Lubię przyrodę, nie boję się jej Obserwuję przyrodę Rozumiem przyrodę Działam na rzecz przyrody Zdobywanie motywacji do brania odpowiedzialności za przyrodę

JAK TO ROBIMY?

Jak to robimy? Wiedza – wiem jak coś zrobić i po co. Tylko czy czuję potrzebę aby to robić? Źródło:

Jak to robimy w MPN? Kształcenie umiejętności Fot. Magdalena Kuś

Jak to robimy w MPN? Oswajanie świata przyrody Fot. Magdalena Kuś

Jak to robimy w MPN? Pokazywanie, że przyroda jest fajna Fot. Magdalena Kuś

Jak to robimy w MPN? Pobudzanie dociekliwości Fot. Magdalena Kuś

Jak to robimy w MPN? Stawianie wyzwań Fot. Martyna Miernik Fot. Magdalena Kuś

Jak to robimy w MPN? Używanie zmysłów Fot. Martyna Miernik Fot. Magdalena Kuś

Jak to robimy w MPN? Edukacja pośrednia Fot. Magdalena Kuś

EDUKACJA NA OBSZARZE CHRONIONYM

Obszar chroniony - potencjał Unikalna przyroda Fot. Zenon Wojtas

Obszar chroniony - ograniczenia Zbiór roślin Fot. Magdalena Frączek

Obszar chroniony - ograniczenia Bariery Fot. Magdalena Kuś

ROLA PARKU W EDUKACJI TERENOWEJ

Co sprawiło, że zainteresowałeś się przyrodą? „Przy wprowadzaniu dziecka w świat przyrody wiedza nawet w połowie nie jest tak ważna jak odczucia” Rachel Carson Fot. Magdalena Kuś

Domyślne miejsce edukacji Fot. Agnieszka Nowak Fot. Zenon Wojtas

Domyślne miejsce edukacji Fot. Jolanta Maria Sułkowska

Merytoryczni pracownicy Fot. Magdalena Kuś

Edukacja edukatorów Fot. Magdalena Frączek Fot. Aleksandr Cisek

Animator życia okolicy Fot. Magdalena Kuś

Pozyskiwanie środków finansowych Fot. Aleksandra Cisek

Fot. Zenon Wojtas „Zaplecze”, czyli unikalne dziedzictwo przyrodnicze Fot. Stefan MichalikFot. Ewa Braun Fot. Sławomir Basista

Osiągnięcia Dzieci lubią przyrodę i się jej nie boją Dzieci szukają kontaktu z przyrodą Dzieci wiedzą, że są elementem przyrody i szanują każdą formę życia Dzieci wiedzą, że mieszkają w cennym przyrodniczo obszarze i potrafią to wykorzystać Fot. Martyna Miernik

Dziękuję za uwagę Fot. Magdalena Kuś