Transakcja wiązana – czyli edukacja ekologiczna na przykładzie Magurskiego Parku Narodowego Magdalena Kuś
Plan prezentacji 1.Magurski Park Narodowy 2.Edukacja przyrodnicza 3.Jak to robimy? 4.Edukacja na obszarze chronionym - potencjał - ograniczenia 5.Rola Parku w edukacji terenowej 6.Osiągnięcia Fot. Martyna Miernik
Magurski Park Narodowy Fot. Damian Nowak
EDUKACJA
Edukacja na obszarze parku narodowego Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody: Art. 8b. 1.Do zadań parków narodowych należy w szczególności: …. 3) prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą. Fot. Aleksandra Cisek
Transakcja wiązana, czyli po co nam edukacja? Dzia ł anie Osobista Motywacja Wiedza Do ś wiadczenie przyrody Utrzymanie stabilno ś ci ekosystemów Zachowanie ró ż norodno ś ci biologicznej Zachowanie dziedzictwa geologicznego Zapewnienie ci ą g ł o ś ci istnienia gatunków Ochrona walorów krajobrazowych Utrzymanie lub przywracanie do w ł a ś ciwego stanu ochrony siedlisk przyrodniczych
Cele edukacji Lubię przyrodę, nie boję się jej Obserwuję przyrodę Rozumiem przyrodę Działam na rzecz przyrody Zdobywanie motywacji do brania odpowiedzialności za przyrodę
JAK TO ROBIMY?
Jak to robimy? Wiedza – wiem jak coś zrobić i po co. Tylko czy czuję potrzebę aby to robić? Źródło:
Jak to robimy w MPN? Kształcenie umiejętności Fot. Magdalena Kuś
Jak to robimy w MPN? Oswajanie świata przyrody Fot. Magdalena Kuś
Jak to robimy w MPN? Pokazywanie, że przyroda jest fajna Fot. Magdalena Kuś
Jak to robimy w MPN? Pobudzanie dociekliwości Fot. Magdalena Kuś
Jak to robimy w MPN? Stawianie wyzwań Fot. Martyna Miernik Fot. Magdalena Kuś
Jak to robimy w MPN? Używanie zmysłów Fot. Martyna Miernik Fot. Magdalena Kuś
Jak to robimy w MPN? Edukacja pośrednia Fot. Magdalena Kuś
EDUKACJA NA OBSZARZE CHRONIONYM
Obszar chroniony - potencjał Unikalna przyroda Fot. Zenon Wojtas
Obszar chroniony - ograniczenia Zbiór roślin Fot. Magdalena Frączek
Obszar chroniony - ograniczenia Bariery Fot. Magdalena Kuś
ROLA PARKU W EDUKACJI TERENOWEJ
Co sprawiło, że zainteresowałeś się przyrodą? „Przy wprowadzaniu dziecka w świat przyrody wiedza nawet w połowie nie jest tak ważna jak odczucia” Rachel Carson Fot. Magdalena Kuś
Domyślne miejsce edukacji Fot. Agnieszka Nowak Fot. Zenon Wojtas
Domyślne miejsce edukacji Fot. Jolanta Maria Sułkowska
Merytoryczni pracownicy Fot. Magdalena Kuś
Edukacja edukatorów Fot. Magdalena Frączek Fot. Aleksandr Cisek
Animator życia okolicy Fot. Magdalena Kuś
Pozyskiwanie środków finansowych Fot. Aleksandra Cisek
Fot. Zenon Wojtas „Zaplecze”, czyli unikalne dziedzictwo przyrodnicze Fot. Stefan MichalikFot. Ewa Braun Fot. Sławomir Basista
Osiągnięcia Dzieci lubią przyrodę i się jej nie boją Dzieci szukają kontaktu z przyrodą Dzieci wiedzą, że są elementem przyrody i szanują każdą formę życia Dzieci wiedzą, że mieszkają w cennym przyrodniczo obszarze i potrafią to wykorzystać Fot. Martyna Miernik
Dziękuję za uwagę Fot. Magdalena Kuś