Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Advertisements

Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Reforma polityki regionalnej przed rokiem Założenia reformy polityki regionalnej Dochód narodowy krajów kandydujących niższy niż 50% PKB średniej.
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Związek Powiatów Polskich
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY POLSKI
Bezprzewodowy szerokopasmowy dostep do internetu w pasmie 3,6-3,8 GHz (WiMAX)
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
Polityka spójności dziś i jutro Głos Mazowsza w dyskusji
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
„Obszary funkcjonalne – nowe podejście
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
Warszawa 15 lipca „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Główne założenia..  Lata siedemdziesiąte: wspierania biedniejszych regionów Włoch, Irlandii, Irlandii Północnej i Szkocji;  1975 Europejski Fundusz.
SYTUACJA FINANSOWA MAZOWSZA 1Warszawa, 20 maja br.
Polityka fiskalna państwa
9 lipca 2013 r. 1 Miesięczny stosunek wpływów CIT do rat „janosikowego”
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Uniwersytet Warszawski Edukacja a finanse samorządów: Polityka samorządów gminnych.
WPŁYW REALIZACJI REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA (RPO WSL) NA ROZWÓJ SPOŁECZNO-GOSPODARCZY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Czy chcemy Mazowsza BIEDY?. Mazowsze DZIŚ powierzchnia: km2 wpływy z CIT: 1,24 mld zł podmioty gospodarcze: 725 tys.
Podział województwa mazowieckiego statystyczny czy administracyjny?
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Podział województwa mazowieckiego statystyczny czy administracyjny?
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Czynniki lokalnego rozwoju gospodarczego w Polsce – znaczenie polityk miejskich dr Julita Łukomska Uniwersytet Warszawski Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Ocena propozycji podziału Województwa Mazowieckiego na podstawie projekcji sytuacji ekonomicznej wydzielonych województw - w latach dr Piotr.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Podział województwa mazowieckiego statystyczny czy administracyjny?
Niektóre skutki zmian w oświacie
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Środki UE z perspektywy w województwie kujawsko-pomorskim
Transport drogowy na Mazowszu
Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Zapis prezentacji:

Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytet Warszawski

Kryteria oceny Zdolność prowadzenia spójnej polityki rozwoju (w tym polityk sektorowych) Dochody własne Subwencja wyrównawcza Wykonywanie statutowych zadań samorządu Dochody System wyrównawczy „Janosikowe” Wpływ na sytuację finansową Alokacja potrzeb wydatkowych Ryzyka: Potrzeba akceptacji UE Zagrożenie dla decentralizacji polityki Regionalnej - Od teraz czy od 2020? Ryzyko dyskontynuacji instytucji zarządzającej RPO Raczej po 2020 r. Dostęp do funduszy unijnych Niepewny kształt przyszłego budżetu UE Podział na jednostki NUTS 3 jako alternatywa Niepewny kształt przyszłej polityki regionalnej UE

Wariant II Wariant III Wariant I

Jaki region stołeczny? Założenia analizy Woj. stołeczne Mazowsze Uwagi Wariant I (Warszawa) ludność 32,5% 67,5% Najprostsze w realizacji, ale dewastujące dla zarządzania aglomeracją powierzchnia 1,5% 98,5% Wariant II (Warszawa + NUTS 3) 62,5% 37,5% Nie wymaga zmiany NUTS-3 ani mapy powiatów. Ale dzieli Mazowsze na dwie, nieciągłe przestrzennie części 27,9% 72,1% Wariant III (Warszawa + ZIT) 49,7% 50,3% Wymaga zmiany mapy powiatowej i zmiany podziału na NUTS-3 8,1% 91,9%

Zdolność prowadzenia spójnej polityki rozwoju Utrudnienie koordynacji w zakresie strategii rozwoju i większości polityk sektorowych Zwiększenie rozmiaru zjawiska „gapowicza” (rozbieżności między zasięgiem usług i granicami jednostki administracyjnej) Dewastujące skutki wariantu I (wydzielenie samej Warszawy w granicach administracyjnych) dla zarządzania obszarem metropolitalnym

Wpływ na sytuację finansową Eksperyment myślowy: co by było gdyby taki podział obowiązywał już w 2014 roku?

Wydatki – regionalne przewozy kolejowe   Udział w kosztach  Udział we wpływach ze sprzedaży biletów  Średnia rentowność  Stołecz-ne Mazow-sze Wariant I (sama Warszawa) 13,1% 86,9% 17,3% 82,7% 86,6% 62,4% Wariant II (Warszawa + NUTS3) 70,2% 29,8% 88,8% 11,2% 83,0% 24,7% Wariant III (Warszawa + ZIT) 44,7% 55,3% 67,5% 32,5% 99,0% 38,6%

Wpływ na potrzeby wydatkowe - podsumowanie Wariant I  Wariant II  Wariant III  Stołeczne Mazowsze % całości kosztów 25,8 74,2 51,4 48,6 35,8 64,2 % ludności 32,5 67,5 62,5 37,5 49,7 50,3

Dochody w stosunku do potrzeb wydatkowych – wariant I

Dochody w stosunku do potrzeb wydatkowych – wariant II

Dochody w stosunku do potrzeb wydatkowych – wariant III

Wnioski końcowe – wpływ podziału Mazowsza Wpływ na wielkość środków UE oddalony w czasie i niepewny potencjalne zagrożenie zniszczeniem obecnego systemu zarządzania funduszami Wpływ na spójność polityki regionalnej utrudnienie koordynacji polityki dla całego regionu zagrożenie dla możliwości zarządzania całą aglomeracją warszawską (wariant I) Wpływ na wielkość dochodów – korzystny wyłącznie dla części stołecznej Wpływ na koszty wykonywania zadań ponadproporcjonalnie duża część po stronie „reszty Mazowsza”; zagrożenie dla możliwości sfinansowania niewielkimi dochodami (nawet z uwzględnieniem systemu wyrównawczego)