Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytet Warszawski
Kryteria oceny Zdolność prowadzenia spójnej polityki rozwoju (w tym polityk sektorowych) Dochody własne Subwencja wyrównawcza Wykonywanie statutowych zadań samorządu Dochody System wyrównawczy „Janosikowe” Wpływ na sytuację finansową Alokacja potrzeb wydatkowych Ryzyka: Potrzeba akceptacji UE Zagrożenie dla decentralizacji polityki Regionalnej - Od teraz czy od 2020? Ryzyko dyskontynuacji instytucji zarządzającej RPO Raczej po 2020 r. Dostęp do funduszy unijnych Niepewny kształt przyszłego budżetu UE Podział na jednostki NUTS 3 jako alternatywa Niepewny kształt przyszłej polityki regionalnej UE
Wariant II Wariant III Wariant I
Jaki region stołeczny? Założenia analizy Woj. stołeczne Mazowsze Uwagi Wariant I (Warszawa) ludność 32,5% 67,5% Najprostsze w realizacji, ale dewastujące dla zarządzania aglomeracją powierzchnia 1,5% 98,5% Wariant II (Warszawa + NUTS 3) 62,5% 37,5% Nie wymaga zmiany NUTS-3 ani mapy powiatów. Ale dzieli Mazowsze na dwie, nieciągłe przestrzennie części 27,9% 72,1% Wariant III (Warszawa + ZIT) 49,7% 50,3% Wymaga zmiany mapy powiatowej i zmiany podziału na NUTS-3 8,1% 91,9%
Zdolność prowadzenia spójnej polityki rozwoju Utrudnienie koordynacji w zakresie strategii rozwoju i większości polityk sektorowych Zwiększenie rozmiaru zjawiska „gapowicza” (rozbieżności między zasięgiem usług i granicami jednostki administracyjnej) Dewastujące skutki wariantu I (wydzielenie samej Warszawy w granicach administracyjnych) dla zarządzania obszarem metropolitalnym
Wpływ na sytuację finansową Eksperyment myślowy: co by było gdyby taki podział obowiązywał już w 2014 roku?
Wydatki – regionalne przewozy kolejowe Udział w kosztach Udział we wpływach ze sprzedaży biletów Średnia rentowność Stołecz-ne Mazow-sze Wariant I (sama Warszawa) 13,1% 86,9% 17,3% 82,7% 86,6% 62,4% Wariant II (Warszawa + NUTS3) 70,2% 29,8% 88,8% 11,2% 83,0% 24,7% Wariant III (Warszawa + ZIT) 44,7% 55,3% 67,5% 32,5% 99,0% 38,6%
Wpływ na potrzeby wydatkowe - podsumowanie Wariant I Wariant II Wariant III Stołeczne Mazowsze % całości kosztów 25,8 74,2 51,4 48,6 35,8 64,2 % ludności 32,5 67,5 62,5 37,5 49,7 50,3
Dochody w stosunku do potrzeb wydatkowych – wariant I
Dochody w stosunku do potrzeb wydatkowych – wariant II
Dochody w stosunku do potrzeb wydatkowych – wariant III
Wnioski końcowe – wpływ podziału Mazowsza Wpływ na wielkość środków UE oddalony w czasie i niepewny potencjalne zagrożenie zniszczeniem obecnego systemu zarządzania funduszami Wpływ na spójność polityki regionalnej utrudnienie koordynacji polityki dla całego regionu zagrożenie dla możliwości zarządzania całą aglomeracją warszawską (wariant I) Wpływ na wielkość dochodów – korzystny wyłącznie dla części stołecznej Wpływ na koszty wykonywania zadań ponadproporcjonalnie duża część po stronie „reszty Mazowsza”; zagrożenie dla możliwości sfinansowania niewielkimi dochodami (nawet z uwzględnieniem systemu wyrównawczego)