Wprowadzenie do prawa budżetowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Advertisements

Administracja finansów publicznych
Jednostki sektora finansów publicznych
Procedura budżetowa (cz. 1)
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
1. Pojęcie budżetu 2. Charakter prawny budżetu 3
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
PRAWO FINANSOWE.
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Formy organizacyjne w sektorze finansów publicznych
Jak powstaje ustawa?.
Procedura ustawodawcza
Uchwalanie ustawy budżetowej.
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Procedura budżetowa w Polsce
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Rząd i prezydent.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Budżet państwa Pojęcie i funkcje Dochody i wydatki Zasady budżetowe
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Jednostki sektora finansów publicznych
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
Uchwała budżetowa Wieloletnia prognoza finansowa
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Zasady budżetowe.. Zasady budżetowe traktowane są jako: cechy idealnego budżetu, cechy idealnego budżetu, elementy definicji budżetu, elementy definicji.
Finanse publiczne i prawo finansowe
Finanse publiczne i prawo finansowe ĆWICZENIA 2
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
KOMPETENCJE FINANSOWE ORGANÓW LOKALNYCH. Obowiązujące podstawy prawne.
W Konstytucji finansom poświęcony jest rozdział X „Finanse publiczne”, ale ponadto do kwestii finansowych mają zastosowanie takie przepisy powiązane, jak:
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej. Wykonywanie budżetu państwa obejmuje gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków ujętych w ustawie budżetowej.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Finanse publiczne i prawo finansowe
Prawo budżetowe.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
BUDŻET MIASTA NA 2017 R..
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski
Trybunał Konstytucyjny
PRZYGOTOWANIE PROJEKTU USTAWY BUDŻETOWEJ NA ROK 2018
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
Budżet Państwa.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do prawa budżetowego dr Przemysław Pest Katedra Prawa Finansowego WPAE UWr

USTAWA BUDŻETOWA NA ROK 2015 z dnia 15 stycznia 2015 r. Art. 1. ust. 1. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 1, łączną kwotę podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu państwa w wysokości 297 197 818 tys. zł. 2. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 2, łączną kwotę wydatków budżetu państwa w wysokości 343 277 818 tys. zł. 5. Deficyt budżetu państwa ustala się na dzień 31 grudnia 2015 r. na kwotę nie większą niż 46 080 000 tys. zł. Art. 3. ust. 1. Ustala się łączną kwotę planowanych przychodów budżetu państwa w wysokości 421 538 779 tys. zł oraz łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu państwa w wysokości 372 023 276 tys. zł (…).

Czy Mieszko I miał budżet państwa?

Historia budżetu państwa 1215 rok Magna Charta Libertatum 1374 rok Przywilej koszycki 1768 rok Ostrzeżenie percepty y expensy, wszystkich intrat skarbów obojga narodów, podług niżej opisanych tabell

Pojęcie budżetu państwa publiczny plan finansowy (por. art. 51 i 52 u.f.p.) podstawa gospodarki finansowej państwa obejmuje dochody i wydatki, przychody i rozchody, deficyt i sposób jego pokrycia ustawa uchwalana przez Parlament (ustawa budżetowa ≠ budżet państwa!) na jeden rok kalendarzowy (rok budżetowy)

Budżet państwa jako plan finansowy Art. 51. ust. 1 u.f.p. Zamieszczenie w budżecie państwa dochodów z określonych źródeł lub wydatków na określone cele nie stanowi podstawy roszczeń ani zobowiązań państwa wobec osób trzecich, ani roszczeń tych osób wobec państwa. Art. 52. ust. 1 u.f.p. Ujęte w budżecie państwa, budżetach jednostek samorządu terytorialnego i planach finansowych jednostek budżetowych: dochody oraz przychody – stanowią prognozy ich wielkości; wydatki oraz łączne rozchody – stanowią nieprzekraczalny limit.

Z czego składa się ustawa budżetowa? Budżet państwa Postanowienia Załączniki

Zakaz „obładowywania” ustawy budżetowej Art. 109 ust. 5 u.f.p. Ustawa budżetowa nie może zawierać przepisów zmieniających inne ustawy. Ustawa budżetowa nie powinna zawierać przepisów powszechnie obowiązujących prawa materialnego i formalnego, skierowanych do osób trzecich znajdujących się poza organami administracji państwowej (T. Dębowska-Romanowska, Komentarz do prawa budżetowego państwa i samorządu terytorialnego wraz z częścią ogólną prawa finansowego, Warszawa 1995, s. 234-135)

Funkcje budżetu Funkcja rozdzielcza (fiskalno-redystrybucyjna) Funkcja ewidencyjno-kontrolna Funkcja interwencyjna (stymulacyjna) za: R. Kowalczyk [w:] Prawo finansowe, pod red. R. Mastalskiego, E. Fojcik-Mastalskiej, Warszawa 2013, s. 60

Funkcja rozdzielcza (fiskalno-redystrybucyjna) Jest sposobem zapewniania państwu środków publicznych, po to aby środki te następnie dystrybuować na realizację zadań publicznych

Funkcja ewidencyjno-kontrolna Budżet dostarcza informacji na temat kształtowania się źródeł dochodów publicznych oraz wysokości i kierunków wydatków publicznych

Funkcja interwencyjna (stymulacyjna) Budżet jest narzędziem oddziaływania państwa na gospodarkę Ze względu na sposób oddziaływania można wyróżnić oddziaływanie za pośrednictwem dochodów publicznych (np. emisja papierów wartościowych w celu zgromadzenia nadwyżek finansowych z rynku) oraz oddziaływanie za pośrednictwem wydatków publicznych (np. wydatki na roboty publiczne w celu ograniczenia bezrobocia)

Zasady budżetowe Zasada zupełności (powszechności) Zasada równowagi budżetowej Zasada jedności budżetu (jedność formalna i materialna) Zasada jawności Zasada szczegółowości za: R. Kowalczyk [w:] Prawo finansowe, pod red. R. Mastalskiego, E. Fojcik-Mastalskiej, Warszawa 2013, s. 62-65

Zasada zupełności (powszechności) Zakłada objęcie budżetem w pełnych kwotach całości dochodów i wydatków form organizacyjnych realizujących zadania publiczne We współczesnym rozumieniu zasada ta będzie respektowana nie tylko wtedy, gdy dochody i wydatki publiczne realizowane przez jednostki organizacyjne będą ujęte w pełni w budżecie, ale również wtedy, gdy będą objęte przez budżet kwotami globalnymi

Zasada równowagi budżetowej Klasycznie – wydatki nie mogą przekraczać dochodów Współcześnie – budżet państwa określa kwotę planowanego deficytu budżetu państwa wraz ze źródłami jego pokrycia (art. 110 pkt 3 u.f.p.) Art. 216 ust. 5 Konstytucji RP. Nie wolno zaciągać pożyczek lub udzielać gwarancji i poręczeń finansowych, w następstwie których państwowy dług publiczny przekroczy 3/5 wartości rocznego PKB Procedury sanacyjne (art. 86 u.f.p.)

Zasada jedności budżetu Zgodnie z zasadą jedności formalnej budżet powinien być opracowywany w formie jednego dokumentu obejmującego całość gospodarki budżetowej, zawartego w jednym akcie prawnym Zgodnie z zasadą jedności materialnej budżetu całość dochodów budżetowych powinna być za pośrednictwem budżetu przeznaczana na pokrycie całości wydatków (wyjątek – art. 42 ust. 3 i 4 u.f.p.)

Zasada jawności Gospodarka środkami publicznymi jest jawna (art. 33 ust. 1 u.f.p.) Zasada jawności gospodarowania środkami publicznymi jest realizowana m.in. przez jawność debaty budżetowej w Sejmie i Senacie oraz debat budżetowych w organach stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz podawanie do publicznej wiadomości zbiorczych danych dotyczących finansów publicznych (por. art. 34 ust. 1 u.f.p.)

Zasada szczegółowości Budżetu państwa powinien zawierać nie tylko ogólne kwoty dochodów i wydatków Dochody i wydatki powinny być pogrupowane według jednolicie przyjętych podziałek klasyfikacyjnych (por. art. 39 i 114 u.f.p.): części – odpowiadają organom władzy publicznej działy i rozdziały – określają rodzaj działalności paragrafy – określają rodzaj dochodu, przychodu, wydatku lub rozchodu

Prowizorium budżetowe Art. 219 ust. 3 Konstytucji RP. W wyjątkowych przypadkach dochody i wydatki państwa w okresie krótszym niż rok może określać ustawa o prowizorium budżetowym. Przepisy dotyczące projektu ustawy budżetowej stosuje się odpowiednio do projektu ustawy o prowizorium budżetowym.

Procedura budżetowa Opracowywanie projektu i uchwalanie budżetu państwa Wykonywanie budżetu państwa Kontrola wykonania budżetu państwa

Prace nad projektem ustawy budżetowej Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów założenia do projektu budżetu państwa na następny rok (art. 138 ust. 1 u.f.p.) Minister Finansów wydaje notę budżetową – rozporządzenie określające szczegółowy sposób, tryb i terminy sporządzania materiałów do projektu ustawy budżetowej (art. 138 ust. 6 u.f.p.) Materiały do projektu ustawy budżetowej opracowują i przedstawiają Ministrowi Finansów dysponenci części budżetowych (art. 138 ust. 2 u.f.p.)

Prace nad projektem ustawy budżetowej Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów projekt ustawy budżetowej na następny rok wraz z uzasadnieniem (art. 139 ust. 1 u.f.p.) Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej i wraz z uzasadnieniem przedkłada go Sejmowi w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy (art. 141 u.f.p.)

Opracowywanie projektu i uchwalanie budżetu państwa w Konstytucji RP Art. 221 Konstytucji RP. Inicjatywa ustawodawcza w zakresie ustawy budżetowej, ustawy o prowizorium budżetowym, zmiany ustawy budżetowej, ustawy o zaciąganiu długu publicznego oraz ustawy o udzielaniu gwarancji finansowych przez państwo przysługuje wyłącznie Radzie Ministrów. Art. 222 Konstytucji RP. Rada Ministrów przedkłada Sejmowi najpóźniej na 3 miesiące przed rozpoczęciem roku budżetowego projekt ustawy budżetowej na rok następny. W wyjątkowych przypadkach możliwe jest późniejsze przedłożenie projektu.

Opracowywanie projektu i uchwalanie budżetu państwa w Konstytucji RP Art. 223 Konstytucji RP. Senat może uchwalić poprawki do ustawy budżetowej w ciągu 20 dni od dnia przekazania jej Senatowi.

Opracowywanie projektu i uchwalanie budżetu państwa w Konstytucji RP Art. 224 Konstytucji RP. 1. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje w ciągu 7 dni ustawę budżetową albo ustawę o prowizorium budżetowym przedstawioną przez Marszałka Sejmu. Do ustawy budżetowej i ustawy o prowizorium budżetowym nie stosuje się przepisu art. 122 ust. 5 (veto) 2. W przypadku zwrócenia się Prezydenta Rzeczypospolitej do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy budżetowej albo ustawy o prowizorium budżetowym przed jej podpisaniem, Trybunał orzeka w tej sprawie nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku w Trybunale.

Opracowywanie projektu i uchwalanie budżetu państwa w Konstytucji RP Art. 225 Konstytucji RP. 1. Jeżeli w ciągu 4 miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ustawy budżetowej nie zostanie ona przedstawiona Prezydentowi Rzeczypospolitej do podpisu, Prezydent Rzeczypospolitej może w ciągu 14 dni zarządzić skrócenie kadencji Sejmu.

Trybunał Konstytucyjny – 2 miesiące Ważne terminy! 30 września projekt ustawy budżetowej wraz z uzasadnieniem powinien wpłynąć do Sejmu Senat – 20 dni Prezydent RP – 7 dni Trybunał Konstytucyjny – 2 miesiące Jeżeli w ciągu 4 miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ustawy budżetowej nie zostanie ona przedstawiona Prezydentowi RP do podpisu, Prezydent RP może w ciągu 14 dni zarządzić skrócenie kadencji Sejmu

Jednostki sektora finansów publicznych uregulowane w u.f.p. Jednostka budżetowa Samorządowy zakład budżetowy Agencja wykonawcza Instytucja gospodarki budżetowej Państwowy fundusz celowy

Jednostka budżetowa Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 11 ust. 1 u.f.p.)

Jednostka budżetowa Osobowość prawna – brak Państwowa lub samorządowa Zasada – budżetowanie brutto (całość dochodów i wydatków włączona do budżetu) Wyjątek – budżetowanie netto (możliwość posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego, por. art. 11a u.f.p., art. 163 u.f.p., art. 223 u.f.p.)

Jednostka budżetowa Tworzenie, łączenie, likwidacja państwowe: Prezes Rady Ministrów, ministrowie kierownicy urzędów centralnych wojewodowie inne organy działające na podstawie odrębnych ustaw samorządowe: organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego

Samorządowy zakład budżetowy Zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w określonym zakresie mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe (art. 14 u.f.p.) Samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych (art. 15 u.f.p.)

Samorządowy zakład budżetowy Zakres zadań, m.in.: gospodarka mieszkaniowa drogi, ulice, mosty, place wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizacja, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku lokalny transport zbiorowy zieleń gminna kultura fizyczna i sport cmentarze

Samorządowy zakład budżetowy Osobowość prawna – brak Tylko samorządowe Budżetowanie netto Zasada samofinansowania Tworzenie, łączenie, likwidacja – organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego Obowiązek rozliczania nadwyżki środków obrotowych z budżetem

Agencja wykonawcza Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa (art. 18 u.f.p.) Osobowość prawna – tak Tylko państwowa Budżetowanie netto Tworzenie, łączenie, likwidacja – ustawa Obowiązek rozliczania nadwyżki środków obrotowych z budżetem

Instytucja gospodarki budżetowej Instytucja gospodarki budżetowej jest jednostką sektora finansów publicznych tworzoną w celu realizacji zadań publicznych, która: odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania pokrywa koszty swojej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych przychodów (art. 23 ust. 1 u.f.p.)

Instytucja gospodarki budżetowej Osobowość prawna – tak Tylko państwowa Budżetowanie netto Zasada samofinansowania Brak obowiązku rozliczania nadwyżki środków obrotowych z budżetem

Instytucja gospodarki budżetowej Tworzenie, łączenie, likwidacja minister lub Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, za zgodą Rady Ministrów, udzieloną na jego wniosek organ lub kierownika jednostki, o których mowa w art. 139 ust. 2 u.f.p. (organy państwowe posiadające tzw. autonomię finansową), jako organ wykonujący funkcję organu założycielskiego

Państwowy fundusz celowy Państwowy fundusz celowy stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister wskazany w ustawie tworzącej fundusz albo inny organ wskazany w tej ustawie (art. 29 ust. 4 u.f.p.) Przychody państwowego funduszu celowego pochodzą ze środków publicznych, a koszty są ponoszone na realizację wyodrębnionych zadań państwowych (art. 29 ust. 2 u.f.p.)

Państwowy fundusz celowy Osobowość prawna – brak Tylko państwowy Budżetowanie netto Odstępstwo od zasady jedności materialnej (zasady niefunduszowania) Tworzenie, łączenie, likwidacja – ustawa Brak obowiązku rozliczania nadwyżki środków obrotowych z budżetem