Planowanie pracy nauczyciela
PODSTAWA PROGRAMOWA 1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć 2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności zapisanych w celach ogólnych Trzeba tak zaplanować pracę, aby realizując treści programowe zrealizować na danym etapie kształcenia wszystkie cele ogólne
PROGRAMY NAUCZANIA 1. Wybór nie może być przypadkowy 2. Wybierając program kierujemy się - potencjałem uczniów, którzy do nas trafiają - własnym przekonaniem, że to program właściwy dla nas Ideałem byłoby, żeby nauczyciele sami pisali programy, na których będą pracować.
PLANY PRACY Powinny być napisane przez nauczyciela prowadzącego i uwzględniać 1. predyspozycje i możliwości intelektualne uczniów 2. właściwe dla danej grupy tempo pracy 3. możliwości nauczyciela - środki dydaktyczne - ilość godzin przeznaczonych na realizację
PODRĘCZNIK Podręcznik ma wspomagać pracę nauczyciela, a nie uczyć. Powinien inspirować, a nie ograniczać. Dużo cenniejsze w procesie nauczania są: - samodzielnie tworzone przez nauczyciela karty pracy (pod kątem konkretnej grupy uczniów) - własne pomysły na przekazywanie uczniom wiedzy - stosowanie różnorodnych środków dydaktycznych (w tym multimedialnych) Korzystanie z Internetu: YouTube, e-podręczniki, wolne podręczniki
OCENIANIE Powinno mieć charakter motywujący i wspierający ucznia (podkreślamy dobre strony) Na każdej lekcji, w każdej sytuacji dydaktycznej (nie koniecznie ocena) W budowie PZO dobrze byłoby wykorzystywać jedną z taksonomii celów nauczania np. Niemierki (zapamiętywanie, zrozumienie, zastosowanie w sytuacjach typowych, zastosowanie w sytuacjach problemowych), wtedy łatwo zbudować dobre PZO
NAUCZANIE Na początku lekcji określamy na co uczeń ma zwrócić uwagę (co chcemy by uczniowie potrafili po lekcji) i w podsumowaniu lekcji wracamy do tego, uczniowie muszą mieć świadomość co jest najważniejsze wtedy to zapamiętają. Zawsze nawiązujemy do tego co uczniowie już znają Nie stawiamy przed uczniem zbyt trudnych zadań, ponieważ go to zniechęca, stosujemy zasadę stopniowania trudności Nie stawiamy przed uczniem zadań, które przekraczają jego możliwości rozwojowe
Pokazujemy uczniowi różne drogi dojścia do celu i zostawiamy mu prawo wyboru. Jak najczęściej powracamy do metody czynnościowej w nauczaniu matematyki Zwracamy uwagę by w zadaniach nie było zbyt wielu informacji, które nie są potrzebne do rozwiązania Treść zadań nie powinna być zbyt rozbudowana bo to utrudnia ich analizę Pytania formułujemy precyzyjnie bo uczeń nie zawsze zgadnie o co nam chodzi.