 szczególny organ powiązany z parlamentem, czuwający nad prawidłowością postępowania administracji publicznej wobec obywateli  zadania konstytucyjne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

Rzecznik Praw Przedsiębiorcy – projekt ustawy
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Kontrola administracji mgr Paweł Dąbrowski
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Charakterystyka władzy wykonawczej
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Wiedza o społeczeństwie
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Procedura ustawodawcza
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Rząd i prezydent.
VIII. POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE Zmierza do wymuszenia na administratorze realizacji obowiązków nałożonych prawem.
Wiedza o społeczeństwie
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Funkcja kreacyjna Sejmu. Współcześnie obserwujemy w różnych państwach demokratycznych grupę organów państwowych, w których powoływanie zaangażowany jest.
Instytucje stojące na straży ochrony praw człowieka w Polsce
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
Mgr Przemysław Mazurek
Władza ustawodawcza cz. II
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Kontrola i nadzór.
Trybunał Konstytucyjny
Trybunał Konstytucyjny
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Zmiana imienia i nazwiska
Petycja Twoje Prawo.
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
„Wspólne dla idei państwa prawa i rządów prawa jest przekonanie, że sprawowanie władzy musi się opierać na regułach prawa, a nie na kaprysie rządzących.”
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
1. Podstawa prawna: ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji Publiczna radiofonia i telewizja jest odrębna od innych środków masowego.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Sądy Administracyjne w Polsce
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Prawa człowieka w administracji – wykład 7
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Organizacja wymiaru sprawiedliwości
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Działalność kontrolna RPD
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Sądy Administracyjne w Polsce
Odpowiedzialność organów administracji publicznej
Zapis prezentacji:

 szczególny organ powiązany z parlamentem, czuwający nad prawidłowością postępowania administracji publicznej wobec obywateli  zadania konstytucyjne – art. 208 Konstytucji  stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji oraz w innych aktach normatywnych  podstawa prawna: ustawa z dnia 15 lipca 1987 r. o RPO  cechy charakterystyczne  samodzielny organ państwowy oddzielony od administracji i sądownictwa  niezawisły i niezależny od innych organów państwowych  powiązany z parlamentem (strukturalnie – powołanie oraz funkcjonalnie – zadania)  realizujący dwojakiego rodzaju zadania:  przyjmuje skargi obywateli oraz podejmuje działania w celu usunięcia nieprawidłowości (kryterium może być słuszność i sprawiedliwość)  informuje parlament o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela  łatwo dostępny, odformalizowany i bezpłatny

 powoływany przez Sejm za zgodą Senatu  kandydata zgłasza Marszałek Sejmu lub grupa co najmniej 35 posłów  bezwzględna większość głosów w obecności co najmniej 1/2 ustawowej liczby posłów  Senat ma 1 miesiąc na wyrażenie zgody (milczenie oznacza zgodę)  wymagane kwalifikacje  obywatelstwo polskie, wiedza prawnicza, doświadczenie zawodowe, wysoki autorytet ze względu na walory moralne i wrażliwość społeczną  kadencja – 5 lat, możliwość jednokrotnej reelekcji  immunitet i nietykalność – art. 211 Konstytucji  incompatibilitas – art. 103 ust. 1, art. 209 ust. 2 Konstytucji poseł, senator, jakiekolwiek stanowisko (wyjątek: profesor szkoły wyższej)

 apolityczność – art. 209 ust. 3 Konstytucji nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności gospodarczej niedającej się pogodzić z godnością urzędu  odwołanie – tylko w szczególnych przypadkach 1) zrzekł się wykonywania obowiązków 2) stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków na skutek choroby, ułomności lub upadku sił – stwierdzonych orzeczeniem lekarskim 3) złożył niezgodne z prawdą oświadczenie lustracyjne, stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu 4) sprzeniewierzył się złożonemu ślubowaniu  decyduje wyłącznie Sejm – na wniosek Marszałka lub grupy co najmniej 35 posłów, do podjęcia uchwały wymagana jest większość 3/5 lub zwykła głosów przy obecności co najmniej 1/2 ustawowej liczby posłów  nie ponosi odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu  organ jednoosobowy – możliwość powołania za zgodą Marszałka maksymalnie trzech zastępców i pełnomocników terenowych

 stanie na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji i innych aktach normatywnych  aspekt podmiotowy – obywatele, bezpaństwowcy, cudzoziemcy  aspekt przedmiotowy – ochrona wolności i praw  badanie działania lub zaniechania organów, organizacji i instytucji; właściwość Rzecznika Praw obywatelskich obejmuje  aspekt podmiotowy – działania wszystkich organów władzy publicznej  aspekt przedmiotowy – wszelkie działania lub zaniechania  kryteria kontroli  naruszenie prawa  naruszenie zasad współżycia społecznego i sprawiedliwości społecznej

 powzięcie informacji  na wniosek (obywateli organizacji społecznych, organów samorządów, RPDz)  z własnej inicjatywy  po zapoznaniu się z wnioskiem RPO może  podjąć sprawę  wskazać właściwe środki prawne  przekazać sprawę według właściwości  nie podjąć sprawy  w przypadku podjęcia sprawy może  prowadzić sprawę samodzielnie  zwrócić się o zbadanie sprawy do właściwych organów  zwrócić się do Sejmu o zlecenie NIK przeprowadzenia kontroli

 w przypadku prowadzenia sprawy samodzielnie może  zbadać każdą sprawę na miejscu  żądać składania wyjaśnień  żądać przedstawienia akt każdej sprawy prowadzonej przez organ administracji publicznej  żądać przedłożenia informacji prowadzonej przez sądy, prokuraturę i inne organy ścigania  zlecić sporządzenie ekspertyz i wydanie opinii

 po zbadaniu sprawy RPO może  podjąć interwencję w celu załatwienia sprawy  wystąpienie skierowane do podmiotu naruszającego prawa/wolności lub wniosek o podjęcie określonych działań do organu nadrzędnego  adresat ma 30 dni na poinformowanie Rzecznika o podjętych działaniach  gdy działanie nie satysfakcjonuje Rzecznika, może zwrócić się do organu nadrzędnego RPO nie ma kompetencji władczych (nie może merytorycznie rozstrzygnąć sprawy)  podjąć inne środki oddziaływania  żądać wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych i wziąć w nich udział na prawach prokuratora  żądać wszczęcia postępowania przygotowawczego w przypadku przestępstw ściganych z urzędu  wnieść kasację w sprawach cywilnych i karnych oraz rewizję nadzwyczajną od orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego  zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego  wziąć udział w postępowaniu przed TK w sprawie skargi konstytucyjnej

 przedstawienie właściwym organom, organizacjom i instytucjom ocen oraz wniosków mających na celu zapewnienie skutecznej ochrony praw i wolności  wystąpienie z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej lub o zmianę aktów prawnych dotyczących praw i wolności człowieka i obywatela  wystąpienie do TK z wnioskiem o zbadanie zgodności z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami przepisów dotyczących praw i wolności człowieka i obywatela  wystąpić z wnioskami do SN oraz NSA o podjęcie uchwały mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych budzących wątpliwości lub rozbieżności w ich stosowaniu

 obowiązek corocznego przekazywania sprawozdania ze swojej działalności Sejmowi i Senatowi oraz informacji o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela  obowiązek przedstawienia Sejmowi określonych informacji lub podejmowania czynności w określonych sprawach na wniosek Marszałka Sejmu  możliwość przedłożenia Sejmowi i Senatowi określonych spraw wynikających z działalności Rzecznika