szczególny organ powiązany z parlamentem, czuwający nad prawidłowością postępowania administracji publicznej wobec obywateli zadania konstytucyjne – art. 208 Konstytucji stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji oraz w innych aktach normatywnych podstawa prawna: ustawa z dnia 15 lipca 1987 r. o RPO cechy charakterystyczne samodzielny organ państwowy oddzielony od administracji i sądownictwa niezawisły i niezależny od innych organów państwowych powiązany z parlamentem (strukturalnie – powołanie oraz funkcjonalnie – zadania) realizujący dwojakiego rodzaju zadania: przyjmuje skargi obywateli oraz podejmuje działania w celu usunięcia nieprawidłowości (kryterium może być słuszność i sprawiedliwość) informuje parlament o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela łatwo dostępny, odformalizowany i bezpłatny
powoływany przez Sejm za zgodą Senatu kandydata zgłasza Marszałek Sejmu lub grupa co najmniej 35 posłów bezwzględna większość głosów w obecności co najmniej 1/2 ustawowej liczby posłów Senat ma 1 miesiąc na wyrażenie zgody (milczenie oznacza zgodę) wymagane kwalifikacje obywatelstwo polskie, wiedza prawnicza, doświadczenie zawodowe, wysoki autorytet ze względu na walory moralne i wrażliwość społeczną kadencja – 5 lat, możliwość jednokrotnej reelekcji immunitet i nietykalność – art. 211 Konstytucji incompatibilitas – art. 103 ust. 1, art. 209 ust. 2 Konstytucji poseł, senator, jakiekolwiek stanowisko (wyjątek: profesor szkoły wyższej)
apolityczność – art. 209 ust. 3 Konstytucji nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności gospodarczej niedającej się pogodzić z godnością urzędu odwołanie – tylko w szczególnych przypadkach 1) zrzekł się wykonywania obowiązków 2) stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków na skutek choroby, ułomności lub upadku sił – stwierdzonych orzeczeniem lekarskim 3) złożył niezgodne z prawdą oświadczenie lustracyjne, stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu 4) sprzeniewierzył się złożonemu ślubowaniu decyduje wyłącznie Sejm – na wniosek Marszałka lub grupy co najmniej 35 posłów, do podjęcia uchwały wymagana jest większość 3/5 lub zwykła głosów przy obecności co najmniej 1/2 ustawowej liczby posłów nie ponosi odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu organ jednoosobowy – możliwość powołania za zgodą Marszałka maksymalnie trzech zastępców i pełnomocników terenowych
stanie na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji i innych aktach normatywnych aspekt podmiotowy – obywatele, bezpaństwowcy, cudzoziemcy aspekt przedmiotowy – ochrona wolności i praw badanie działania lub zaniechania organów, organizacji i instytucji; właściwość Rzecznika Praw obywatelskich obejmuje aspekt podmiotowy – działania wszystkich organów władzy publicznej aspekt przedmiotowy – wszelkie działania lub zaniechania kryteria kontroli naruszenie prawa naruszenie zasad współżycia społecznego i sprawiedliwości społecznej
powzięcie informacji na wniosek (obywateli organizacji społecznych, organów samorządów, RPDz) z własnej inicjatywy po zapoznaniu się z wnioskiem RPO może podjąć sprawę wskazać właściwe środki prawne przekazać sprawę według właściwości nie podjąć sprawy w przypadku podjęcia sprawy może prowadzić sprawę samodzielnie zwrócić się o zbadanie sprawy do właściwych organów zwrócić się do Sejmu o zlecenie NIK przeprowadzenia kontroli
w przypadku prowadzenia sprawy samodzielnie może zbadać każdą sprawę na miejscu żądać składania wyjaśnień żądać przedstawienia akt każdej sprawy prowadzonej przez organ administracji publicznej żądać przedłożenia informacji prowadzonej przez sądy, prokuraturę i inne organy ścigania zlecić sporządzenie ekspertyz i wydanie opinii
po zbadaniu sprawy RPO może podjąć interwencję w celu załatwienia sprawy wystąpienie skierowane do podmiotu naruszającego prawa/wolności lub wniosek o podjęcie określonych działań do organu nadrzędnego adresat ma 30 dni na poinformowanie Rzecznika o podjętych działaniach gdy działanie nie satysfakcjonuje Rzecznika, może zwrócić się do organu nadrzędnego RPO nie ma kompetencji władczych (nie może merytorycznie rozstrzygnąć sprawy) podjąć inne środki oddziaływania żądać wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych i wziąć w nich udział na prawach prokuratora żądać wszczęcia postępowania przygotowawczego w przypadku przestępstw ściganych z urzędu wnieść kasację w sprawach cywilnych i karnych oraz rewizję nadzwyczajną od orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego wziąć udział w postępowaniu przed TK w sprawie skargi konstytucyjnej
przedstawienie właściwym organom, organizacjom i instytucjom ocen oraz wniosków mających na celu zapewnienie skutecznej ochrony praw i wolności wystąpienie z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej lub o zmianę aktów prawnych dotyczących praw i wolności człowieka i obywatela wystąpienie do TK z wnioskiem o zbadanie zgodności z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami przepisów dotyczących praw i wolności człowieka i obywatela wystąpić z wnioskami do SN oraz NSA o podjęcie uchwały mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych budzących wątpliwości lub rozbieżności w ich stosowaniu
obowiązek corocznego przekazywania sprawozdania ze swojej działalności Sejmowi i Senatowi oraz informacji o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela obowiązek przedstawienia Sejmowi określonych informacji lub podejmowania czynności w określonych sprawach na wniosek Marszałka Sejmu możliwość przedłożenia Sejmowi i Senatowi określonych spraw wynikających z działalności Rzecznika