OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

Zapewnianie jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2012/2013 Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 30.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
Jakość Kształcenia - Kultura Jakości Jadwiga Mirecka Zespół Ekspertów Bolońskich Gdańsk
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Zapewnianie jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2012/2013 Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 5.
Wewnętrzny system zapewniania jakości
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Dr Mariusz Maciejczak Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Spotkanie dla Dziekanów i Prodziekanów Zasady kształcenia obowiązujące w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi od roku akademickiego 2012/ Prorektor ds.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
WYDZIAŁOWE SYSTEMY ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA Szczecin 15 listopad 2013.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Zamek królewski w Warszawie – DZIŚ
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
System Zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Przygotowanie wydziału do oceny programowej PKA dr Aneta Jakubiak – Mirończuk Wydział
Regionalny Program Operacyjny
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
ZARZĄDZANIE NIEPUBLICZNYM UNIWERSYTETEM PRZYMIOTNIKOWYM W POLSCE Małgorzata Wróblewska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Zapis prezentacji:

OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach

OCENA INSTYTUCJONALNA Pozytywna ocena instytucjonalna to swoisty certyfikat poświadczający, że jednostka organizacyjna uczelni potrafi sama dbać o wysoką jakość kształcenia i ma do tego skuteczne narzędzia zapewniania jakości kształcenia, które działają niezależnie od okoliczności

OCENA INSTYTUCJONALNA Pozytywna ocena instytucjonalna oznacza że jednostka organizacyjna uczelni wdrożyła wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia, skutecznie działający i gwarantujący wysoką jakość kształcenia na wszystkich kierunkach, poziomach, profilach i formach kształcenia,

OCENA INSTYTUCJONALNA dotyczy wszystkich kierunków studiów prowadzonych na wydziale, obejmuje: - wszystkie poziomy kształcenia (studia I, II i III stopnia), - wszystkie profile kształcenia, - studia podyplomowe, - inne formy kształcenia.

KRYTERIA OCENY INSTYTUCJONALNEJ (KRYTERIA I STOPNIA) 1.Zgodność działania jednostki z misją i strategią rozwoju uczelni, 2.Funkcjonowanie i doskonalenie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia, 3.Efektywność polityki kadrowej, 4.Rozwój bazy dydaktycznej i naukowej zgodnie ze strategią rozwoju jednostki, 5.Współdziałanie z otoczeniem społecznym, gospodarczym lub kulturalnym oraz współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami akademickimi i naukowymi, 6.Funkcjonowanie systemu wsparcia studentów i doktorantów, 7.Jakość kształcenia na studiach doktoranckich, 8.Jakość kształcenia na studiach podyplomowych.

OCENA STOPNIA SPEŁNIENIA KRYTERIUM 1.wyróżniająco, 2.w pełni, 3.znacząco, 4.częściowo, 5.niedostatecznie. Każdemu z kryteriów I stopnia przypisuje się jedną z 5 ocen

OCENA KOŃCOWA - wyróżniająca - pozytywna - warunkowa - negatywna Stopień spełnienia kryteriów I stopnia warunkuje sformułowanie oceny końcowej

OCENA WYRÓŻNIAJĄCA może być przyznana gdy: co najmniej 50% kryteriów I stopnia, w tym obowiązkowo kryteria 1 i 2 musi być spełnionych w stopniu „wyróżniającym” pozostałe kryteria I stopnia muszą być spełnione w stopniu co najmniej „w pełni”

OCENA POZYTYWNA może być przyznana gdy: co najmniej 50% kryteriów I stopnia, w tym obowiązkowo kryteria 1 i 2 musi być spełnionych w stopniu co najmniej „w pełni” pozostałe kryteria I stopnia muszą być spełnione w stopniu co najmniej „znacząco”

OCENA WARUNKOWA może być przyznana gdy: co najmniej 50% kryteriów I stopnia, w tym obowiązkowo kryteria 1 i 2 musi być spełnionych w stopniu co najmniej „znacząco” pozostałe kryteria I stopnia muszą być spełnione w stopniu co najmniej „częściowo”

OCENA NEGATYWNA może być przyznana jeżeli nie zostały spełnione kryteria oceny warunkowej

KRYTERIA OCENY INSTYTUCJONALNEJ (KRYTERIA I STOPNIA) 1.Zgodność działania jednostki z misją i strategią rozwoju uczelni, 2.Funkcjonowanie i doskonalenie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia, 3.Efektywność polityki kadrowej, 4.Rozwój bazy dydaktycznej i naukowej zgodnie ze strategią rozwoju jednostki, 5.Współdziałanie z otoczeniem społecznym, gospodarczym lub kulturalnym oraz współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami akademickimi i naukowymi, 6.Funkcjonowanie systemu wsparcia studentów i doktorantów, 7.Jakość kształcenia na studiach doktoranckich, 8.Jakość kształcenia na studiach podyplomowych.

1.Zgodność działania jednostki z misją i strategią rozwoju uczelni 1.1 Jednostka rozpoznaje swoją rolę i pozycję na rynku edukacyjnym oraz w otoczeniu społeczno-gospodarczym i wykorzystuje tę wiedzę do określenia w strategii rozwoju celów i wyznaczenia priorytetów. 1.2 Jednostka określiła i realizuje politykę jakości kształcenia, zgodną z misją i strategią rozwoju uczelni, sprzyjającą doskonaleniu procesu kształcenia na wszystkich kierunkach studiów, poziomach, profilach i formach realizowanego kształcenia. 1.3 Jednostka monitoruje realizację strategii, mając na względzie efektywne wykorzystanie potencjału naukowego, dydaktycznego i materialnego w celu pomnażania osiągnięć w zakresie określonych celów strategicznych. 1.4 Jednostka prowadzi badania naukowe w dziedzinach nauki związanych z kierunkami studiów o profilu ogólnoakademickim oraz/lub w dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych, w których prowadzone są studia doktoranckie, a także uwzględnia wyniki tych badań w procesie kształcenia na wszystkich realizowanych poziomach studiów.

MISJA I STRATEGIA ROZWOJU - łatwo jest ją określić i uchwalić - bardzo trudno ją zrealizować!!!

2. Funkcjonowanie i doskonalenie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia KRYTERIUM Jednostka posiada spójny system wewnętrznych regulacji, normujących funkcjonowanie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia oraz jego doskonalenie, zgodny ze strategią jednostki, polityką jakości oraz powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, określających: zakres działania oraz cele wewnętrznego systemu zapewniania jakości, przejrzystą strukturę organizacyjną oraz przydział odpowiedzialności i uprawnień, udział interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych w zapewnianiu jakości kształcenia, kluczowe procesy w obszarze kształcenia oraz procedury i narzędzia odnoszące się do monitorowania, oceny i doskonalenia jakości kształcenia, jak również systemu.

KRYTERIUM 2.1 system wewnętrznych regulacji, normujących funkcjonowanie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia - dotyczy struktury wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia, - ustala czy przyjęta struktura Systemu stwarza możliwości efektywnego doskonalenia jakości kształcenia, - ustala jaki jest udział poszczególnych grup interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych w zapewnianiu jakości kształcenia.

2. Funkcjonowanie i doskonalenie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia KRYTERIUM 2.2 Wewnętrzne procedury zapewniania jakości kształcenia 2.2 Wewnętrzne procedury zapewniania jakości kształcenia mają charakter kompleksowy, przeciwdziałają powstawaniu zjawisk patologicznych i umożliwiają monitorowanie, ocenę i doskonalenie jakości zidentyfikowanych procesów, w szczególności w zakresie: projektowania, zatwierdzania, okresowego przeglądu programów oraz oceny realizacji zakładanych efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia, jednolitych studiach magisterskich, studiach trzeciego stopnia i studiach podyplomowych, udziału przedstawicieli rynku pracy, w tym pracodawców w określaniu i ocenie efektów kształcenia,

2. Funkcjonowanie i doskonalenie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia KRYTERIUM 2.2 cd rekrutacji kandydatów, oceny postępów studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych oraz wykorzystania wyników monitorowania losów absolwentów w celu oceny efektów kształcenia na rynku pracy, a także zasad, warunków i trybu potwierdzania efektów uczenia się uzyskanych poza systemem studiów, kadry prowadzącej i wspierającej proces kształcenia oraz realizowanej polityki kadrowej, zasobów materialnych, w tym infrastruktury dydaktycznej i naukowej, a także środków wsparcia dla studentów i doktorantów,

2. Funkcjonowanie i doskonalenie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia KRYTERIUM 2.2 cd zarządzania informacją dotyczącą procesu kształcenia, tj. sposobu gromadzenia, analizowania i wykorzystywania stosownych informacji w zapewnianiu jakości kształcenia, publicznego dostępu do realizowanej polityki jakości kształcenia, aktualnych i obiektywnie przedstawionych informacji o programach studiów, zakładanych efektach kształcenia, organizacji i procedurach toku studiów.

2. Funkcjonowanie i doskonalenie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia KRYTERIUM 2.3 Monitorowanie i doskonalenie funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia 2.3 Jednostka monitoruje funkcjonowanie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia, dokonuje systematycznej oceny jego skuteczności, a wyniki wykorzystuje do doskonalenia polityki jakości i budowy kultury jakości kształcenia

KRYTERIA dotyczą struktury i funkcjonowania WEWNĘTRZNEGO SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA Jednostka organizacyjna uczelni może prowadzić studia…. jeżeli:…. wdrożyła wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia, uwzględniający działania na rzecz doskonalenia programu kształcenia na prowadzonym kierunku studiów. …. * * Rozporządzenie Ministra NiSW w sprawie warunków prowadzenia studiów…

WEWNĘTRZNY SYSTEM ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA? Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia to zbiór narzędzi i procedur służących ciągłemu monitorowaniu i doskonaleniu jakości kształcenia.

WEWNĘTRZNY SYSTEM ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA? System Zapewniania Jakości Kształcenia powinien działać skutecznie niezależnie od uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych. System Zapewniania Jakości Kształcenia trzeba doskonalić. Nieskuteczne narzędzia Systemu stanowią jedynie zbędne obciążenie uczelni !!!!