Piotr Plichta Uniwersytet Wrocławski Instytut Medycyny Pracy w Łodzi Łódź, 11.01.2016 Uczniowie ze SPE w szkole specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Advertisements

Demokracja w szkole.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
„Zero” tolerancji dla przemocy
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
ROBUSD (Reducing Bullying Strenghtening Diversity)
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
z Oddziałami Integracyjnymi
Ankieta dla uczniów „Demokracja a życie w szkole. Kto i jak podejmuje decyzje w naszym gimnazjum?”
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Zrozumieć indywidualne potrzeby
CENTRUM WSPÓŁPRACY SZKOŁY I RODZINY PUNKT KONSULTACYJNY.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
PEDAGOG SZKOLNY.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Debata pracowników szkoły
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Szkolnictwo specjalne w Danii
Self – adwokaci, czyli rzecznicy własnych praw
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
Samorząd Uczniowski.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
INSPIRACJĄ DO PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Szkoła bez przemocy.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Mamo, tato chcę już iść do szkoły 1. Potencjał sześciolatka Mózg sześciolatka potrzebuje maksymalnie dużo różnorodnych bodźców i doświadczeń edukacyjnych.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Szkoła Podstawowa Nr 23 w Łodzi ul. Gdańska 16
,,Moja szkoła’’- oczami uczniów SP w Szczęsnem. Wypowiedzi naszych uczniów na temat naszej fantastycznej szkoły!!
7 Nawyków – mapa wdrożenia
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE im. Jana Karskiego W WIŚNIOWEJ GÓRZE
Szkoła Promująca Zdrowie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Piotr Plichta Uniwersytet Wrocławski Instytut Medycyny Pracy w Łodzi Łódź, Uczniowie ze SPE w szkole specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej – co wynika z badań, rodziców, dzieci i dyrektorów?

Wyniki raportu „Badanie potrzeb i satysfakcji z wybranych usług skierowanych do rodzin z dziećmi z orzeczoną niepełnosprawnością w wieku 8-16 lat” realizowany przez Instytut Medycyny Pracy w Łodzi na zlecenie Regionalnego Centrum Polityki Społecznej w Łodzi (2015); Wyniki ankiety skierowanej do dyrektorów łódzkich szkół ogólnodostępnych i integracyjnych, ŁTP (P.Plichta, J. Pyżalski), 2016.

O kim mówimy?

Integracja/Inkluzja Jakoś to będzie?

Co wynika z badania rodziców dzieci z niepełnosprawnościami? Kluczową instytucją wspierającą rodziny uczniów z niepełnosprawnością i ich samych jest szkoła specjalna; Źródło wszechstronnego, wielospecjalistycznego wsparcia, przeciwstawiane innym instytucjom; Szkoła specjalna jako swoisty rzecznik praw rodziny, mobilizujący, wskazujący właściwe drogi, procedury załatwiania problemu; Gotowość części rodziców do kształcenia we wspólnym nurcie, pod warunkiem zaistnienia dużych zmian np. w przygotowaniu merytorycznym nauczycieli;

Rodzice: Szkoła specjalna versus „niespecjalna” Efekt kontrastu? ¼ badanych rodziców, ma za sobą doświadczenie integracji/inkluzji - w każdym przypadku, zdaniem respondentów, było to doświadczenie negatywne! „Nie. Przechodziłam ten etap. Jednak nie. Te dzieci potrzebują więcej czasu. W tamtych szkołach nauczyciele nie są przygotowani do takich dzieci”. Niektórzy rodzice zauważają pewne zalety inkluzji/integracji w odniesieniu do efektów uczenia się; Zauważalna pozytywna rola poradni psych-ped: „Ta poradnia psychologiczna moim dzieciom i mi uratowała życie”.

„Nie, bo on już był w szkole masowej. Pani wychowawczyni traktowała go jak zwierzę. Wolałabym żeby nikt nie przeżył tego co my przeżyliśmy w tamtej szkole”. „Dziecko było uczniem szkoły ogólnodostępnej ale ja przeniosłam go tutaj. To było dla niego lepsze rozwiązanie. Dla jego dobra go przepisałam. To była najlepsza decyzja”. „W 5 klasie to dziecko miało poziom właściwie zerowy i w momencie kiedy przepisałam to dziecko w przeciągu roku mi rozkwitnęło” (pisownia oryginalna).

Jaka szkoła dla mojego dziecka? Między młotem a kowadłem „Kiedyś miałam wątpliwości ale dzisiaj wiem, że tutaj jest dobrze”. „Ale trudne pytania. Pewnie, żebym chciała. Zawsze szkoła specjalna to jest szkoła specjalna. Natomiast wiem, że realia nasze polskie nie są w stanie tak przystosować szkoły żebym mogła moje dziecko puścić do szkoły ogólnodostępnej. Niestety. Jestem zadowolona ze szkoły”.

Trudne sytuacje - dziecko ze SPE jako ofiara przemocy rówieśniczej „To było jeszcze w szkole masowej. Tam nie potrafili sobie poradzić. Dziecko przychodziło brudne, usmarkane, dzieci się znęcały nad nią. Nauczyciele też nie potrafili sobie poradzić, pomimo tego że chodziłam tam, prosiłam”. Syn nie chciał chodzić właśnie do tej szkoły, bo był bity przez kolegę. Były rozmowy z panem. To nie poskutkowało i w pewnej chwili to ja musiałam wkroczyć do akcji. Jak to powiedzieć nieładnie, uczniem potrząsnąć porządnie. Wtedy skończyło się.

Teraz oddajmy głos dzieciom – podobne wątki jak u rodziców „Tak, podoba mi się. W tamtej szkole w (X) mi się nie podobało. Dopiero w tej mi się teraz podoba. Nauczyciele są fajni, koledzy, koleżanki. Wszyscy są fajni w tej szkole. Wszyscy mi się podobają”. „Lekcje, które są tu prowadzone. To, że nauczyciele maja czas do każdego podejść. Tylko tutaj każdy może podejść do ucznia i wytłumaczyć mu dany temat. Chodziłam do zwykłej szkoły w klasach 1-3”. „Wszystkie nauczycielki. Jest fajnie bo nic nie robią, z takich rzeczy jak w (X) robili np. bili linijką. Dobrze mi tutaj”.

Wszechstronne zadowolenie uczniów – głównie jednak płynące z relacji z nauczycielami „Wychowawcy są bardzo mili, lekcje są dobre. Dobrze się tu przyjeżdża do szkoły”; „Najbardziej podobają mi się nauczyciele, którzy nas rozumieją. Mówią jak mamy się zachowywać. Rozumieją nas”; Jest też sala gimnastyczna, stołówka, świetlica, szatnia i cała szkoła jest fajna. Są dobrzy nauczyciele, którzy nas fajnie uczą, spędzają z nami razem czas, czasami też razem pijemy herbatkę jak jest przerwa”.

Mniej przemocy „Podoba mi się tu, bo jest fajnie, nie biją mnie, bo miałem takie sytuacje w szkole ogólnej. W tamtej szkolę praktycznie codziennie mnie zaczepiali, dokuczali przez co mój tata był wzywany do szkoły!!!”.

Czas na punkt widzenia dyrektorów: Trudne sytuacje związane z kształceniem i wychowaniem uczniów ze SPE Zbyt liczne klasy, brak specjalistów np. logopedów, pedagogów specjalnych; Infrastruktura np. brak pomieszczeń na ind. pracę z dzieckiem; Słabe merytoryczne przygotowanie nauczycieli; Uczniowie z problemami w zachowaniu, zaburzeniami emocjonalnymi; Coraz częstsze przypadki wyśmiewania, piętnowania uczniów ze SPE. Nietolerancja; Praca z rodziną; „Rodzice dzieci niepełnosprawnych są pozostawieni sami sobie, przez nieustającą walkę o swoje dzieci stają się roszczeniowi. Co w rezultacie nie sprzyja wzajemnemu zaufaniu i efektywne współpracy”.

Dyrektorzy - korzyści wynikające z kształcenia włączającego Często podkreślają korzyści, o których mówi się często (tolerancja, wrażliwość); Bodziec rozwojowy dla nauczycieli, Integracja ucznia ze społecznością lokalną; Zdania odrębne: „Jakieś są (korzyści) ale jednak zaspokajanie potrzeb dzieci ze SPE nie zawsze jest możliwe”; „Nie oceniam tego na tym etapie jako zjawisko korzystne. Brakuje nam doświadczenia, możliwości finansowych, specjalistów”; „Brak korzyści w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Brak korzyści dla uczniów bez orzeczeń. Integrację, rozwijanie tolerancji należy prowadzić w szeregu innych działań a nie podczas lekcji”.

Działania będące sukcesem szkoły Zwykle dużo wskazań „Jest wiele takich sytuacji np. dzieci autystyczne bawiące się na przerwach z normalnie się rozwijającymi rówieśnikami”; „Wszyscy maja możliwość odrobienia lekcji pod okiem nauczyciela przedmiotu”; Wybór niepełnosprawnego ucznia, wcześniej o słabej pozycji, do samorządu szkolnego. Oparcie się presji na usunięcie go wcześniej ze szkoły!

Wnioski Potrzeba pogłębionej diagnozy – „ranking spraw do załatwienia”; Szczególne wyzwania – problemy wychowawcze, praca z rodziną, „trudne zachowania” i niepełnosprawność intelektualna; Nauczyciele i szkoły potrzebują wsparcia; Wykorzystanie potencjału, doświadczeń szkół, placówek specjalnych. Wzmacnianie ich; Ideologia nie zastąpi konkretnych rozwiązań; „Oni” nas uczą.

Dziękuję za uwagę