Europejski Trybunał Praw Człowieka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiana nazwiska.
Advertisements

Ochrona praw i wolności w Polsce
Ustrój sądownictwa w państwach śródziemnomorskich
Ochrona praw człowieka w Europie
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Unia Europejska Organy Unii.
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Wiedza o społeczeństwie
Generacje praw człowieka
Władza sądownicza w Polsce
PRAWA CZŁOWIEKA.
OCHRONA PRAWNA W PRAWIE MIĘDZYNARODOWYM I WSPÓLNOTOWYM
PRAWA CZŁOWIEKA Sandra Naróg.
Przygotował TOMASZ ZAKRZEWSKI
Struktura i zakres kognicji
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Czym są PRAWA CZŁOWIEKA? mł. insp. Piotr Knut
Cz. 6 SYSTEMY REGIONALNE Zdzisław Kędzia
Europejski system ochrony praw człowieka
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Instytucje stojące na straży ochrony praw człowieka w Polsce
Ochrona wolności i praw człowieka mgr Piotr Kapusta
Właściwość sądów administracyjnych
Protokół fakultatywny do Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami – mechanizm skargi indywidualnej i postępowania wyjaśniającego Konferencja.
Skarga indywidualna do ETPCz
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Mgr Przemysław Mazurek
Trybunał Konstytucyjny
Zmiana imienia i nazwiska
SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
Petycja Twoje Prawo.
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Techniki informacji i komunikacji Ćwiczenia nr 4 Mgr Anna Materla Publiczne bazy orzeczeń sądowych. Uniwersytet Wrocławski Wydział Prawa, Administracji.
Prawa człowieka, prawa dziecka.
EUROPEJSKA KONWENCJA PRAW CZŁOWIEKA
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
Sądownictwo międzynarodowe. Historia sądownictwa międzynarodowego 1.Stały Trybunał Sprawiedliwości Międzynarodowej – powołany w okresie Ligii Narodów;
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Sądy Administracyjne w Polsce
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Skarga o stwierdzenie nieważności (art. 263 TL) mgr Magdalena Matusiak-Frącczak.
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
O ochronie danych osobowych
Odwołanie w postępowaniu administracyjnym.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
Trybunał Konstytucyjny
Sądy Administracyjne w Polsce
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Sądy Administracyjne w Polsce
SKARGA KASCYJNA.
POSTĘPOWANIE CYWILNE mgr Katarzyna Ociepka.
Propozycje reformy sądownictwa administracyjnego
Europejski Trybunał Praw Człowieka
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako sąd międzynarodowy
Apelacja cywilna.
Zapis prezentacji:

Europejski Trybunał Praw Człowieka Mgr Przemysław Mazurek

Orzeka w sprawach praw człowieka zapisanych w Konwencji i protokołach dodatkowych do niej; rozpatruje skargi obywateli 47 państw członkowskich Rady Europy, które ratyfikowały Konwencję; Trybunał nie jest jednak organem Rady Europy, w przeciwieństwie do Zgromadzenia Parlamentarnego, Komitetu Ministrów, czy Sekretarza Generalnego; Jest on wyłącznie organem Europejskiej Konwencji praw człowieka został utworzony na mocy tej Konwencji i to ona, wraz z dołączonymi do niej protokołami, określa jego kompetencje i sposób funkcjonowania;

Forma działania Trybunału Zgromadzenie Plenarne Trybunału – łącznie wszyscy sędziowie, w tym składzie Trybunał załatwia jedynie sprawy administracyjne (art. 26 EKPC), nie rozpatruje w tym składzie skarg wniesionych do Trybunału; Wielka Izba Trybunału – 17 sędziów, w tym składzie Trybunał rozpatruje skargi przekazane przez izbę Trybunału (na podst. art. 30 EKPC) oraz rozpatruje „odwołania” od orzeczeń Izb (art. 43 EKPC); Panel Wielkiej Izby – 5 sędziów, decyduje czy Wielka Izba Trybunału zajmie się rozpatrzeniem „odwołania” złożonego na podstawie art. 43 EKPC; Izba Trybunału – 7 sędziów (tymczasowo skład może być ograniczony do 5 sędziów), podstawowy skład, w jakim Trybunał merytorycznie rozpatruje skierowane do niego skargi; Komitet Trybunału – 3 sędziów, rozpatruje skargę merytorycznie zamiast Izby, jeśli tkwiące u podstaw sprawy zagadnienie dotyczące wykładni lub stosowania Konwencji lub jej Protokołów jest już przedmiotem ugruntowanego orzecznictwa Trybunału; Sędzia zasiadający jednoosobowo – bada dopuszczalność skargi złożonej do Trybunału; sędzia ten nie może pochodzić z kraju, przeciwko któremu wniesiono skargę

Procedura skargi do Trybunału skargę może wnieść jednostka, grupa jednostek lub organizacja pozarządowa; skarżący powinien być ofiarą naruszenia praw zagwarantowanych w Konwencji lub jej protokołach. Oznacza to, że co do zasady nie może złożyć skargi osoba niebędąca pokrzywdzoną. Wyjątkiem będzie sytuacja, w której ofiara naruszenia nie ma możliwości złożenia skargi – wtedy wyjątkowo osoba trzecia może złożyć skargę w jej imieniu; skarga może jedynie dotyczyć naruszenia jednego lub więcej praw zagwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka lub któryś z jej protokołów dodatkowych. Konwencja gwarantuje prawa i wolności o charakterze obywatelskim i politycznym. Nie można więc skarżyć się o naruszenie praw, o których konwencja nie wspomina, w szczególności praw socjalnych (np. zbyt niskiej płacy), braku wystarczająco długich wakacji itp.;

naruszenia prawa lub praw musiała dokonać władza publiczna państwa-strony lub organ (osoba wykonująca działania zlecone przez państwo); skarga nie przysługuje przeciwko postępowaniu osób prywatnych np. sąsiada, kolegi, sprzedawcy w sklepie itd.; skarga nie może być bezpodstawna. Jeżeli wstępne rozpoznanie sprawy nie wykaże, iż doszło do naruszenia praw konwencyjnych, to Trybunał nie będzie zobowiązany do dalszego zajmowania się nią; przed wniesieniem skargi do Trybunału muszą zostać wyczerpane krajowe środki odwoławcze;

skarga musi być wniesiona do Trybunału w terminie 6 miesięcy; skarga nie może być anonimowa – w formularzu skargi należy określić imię i nazwisko ofiary naruszenia, jej płeć, datę urodzenia, adres i obywatelstwo; skarga nie może być identyczna ze sprawą już rozpoznaną przez Trybunał, przy czym „identyczność sprawy” oznacza, że chodzi o niedopuszczanie skarg w sprawach, w których już wcześniej zapadło orzeczenie Trybunału, a nie takich, w których istnieje jedynie pewne podobieństwo stanu faktycznego;

nie można skorzystać ze skargi indywidualnej, jeżeli wcześniej sprawa została poddana innej międzynarodowej procedurze kontrolnej, np. Komitetowi Praw Człowieka ONZ czy Międzynarodowej Organizacji Pracy; prawa do skargi nie można nadużywać; w skardze musi wystąpić element znaczącego uszczerbku – od 1 czerwca 2010 (czyli daty wejścia w życie Protokołu 14) Trybunał uznaje za niedopuszczalną każdą skargę indywidualną, w której na podstawie analizy stanu faktycznego w sprawie stwierdzi, że skarżący nie doznał znaczącego uszczerbku;

Etapy postępowania Skarga indywidualna do ETPCz Badanie dopuszczalności skargi Decyzja negatywna – skarga odrzucona Decyzja pozytywna – skarga dopuszczona do dalszego postępowania Próba polubownego załatwienia sporu Próba udana – zakończenie postępowania Próba nieudana – dalsze postępowanie Merytoryczne rozpatrzenie skargi Wyrok Odwołanie się do Wielkiej Izby