Jak wspierać dziecko aby osiągnęło sukces?.  akceptacja  wyznaczanie celów  prawo do porażek  uczenie się jako aktywność  korzyści  pomoc  współpraca.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Jak motywować uczniów do nauki?
„SPONSOROWANIE TO PODSTAWA, BY ODNIEŚĆ SUKCES W MARKETINGU SIECIOWYM”
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Osiągaj Swoje Cele z Lekkością!
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Jak motywować dziecko do nauki
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Recepta na sukces nauczyciela
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
PPP czyli Proponuję Pytalskim Projekt!. Co to jest metoda projektu? Kiedy Gosia Samosia spotyka się z ciekawostką, albo jakimś problemem Zabiera się do.
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
O korzeniach i skrzydłach…
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
  Wszystko zostało wymyślone, z wyjątkiem tego jak żyć.
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Szkolny system wychowawczy
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Metody sprawnego uczenia się.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Co to jest WOLONTARIAT?.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Umiejętność motywowania i wyznaczania celów przez sędziego
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Jak motywować dziecko do nauki ?
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Szkolny plan zachowania
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Szkoła Podstawowa im. Przyjaciół Ziemi w Marzęcicach
Motywacja w sporcie.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Jak wspierać dziecko aby osiągnęło sukces?

 akceptacja  wyznaczanie celów  prawo do porażek  uczenie się jako aktywność  korzyści  pomoc  współpraca

Akceptuj dziecko takim jakie jest. Nie porównuj go z innymi. Zachęcaj je do „bicia rekordów życiowych”, a nie rywalizacji z kolegami. „Jak myślisz - tak działasz” Jeśli przekonasz dziecko, że jest mądre i grzeczne, to tak będzie się zachowywać

Pomóż dziecku ustalić realistyczne cele. Niech nie będą zbyt ambitne - bo ich nie osiągnie, ani zbyt proste - bo rozleniwią. Wskazuj cele pozytywne. Pozwól dziecku na poszukanie własnej drogi na osiągnięcie tych celów.

Porażka nie oznacza przegranej. Porażki i błędy traktuj jako okazję do nauczenia się czegoś. Ucz wyciągania konstruktywnych wniosków z porażek.

„Uczenie się to rozpalanie ognia, a nie dolewanie wody do naczynia.” Wykorzystuj każdą okazję do uczenia się. Wykorzystuj wiedzę i umiejętności dziecka jak najczęściej. Pytaj: „czego się nauczyłeś, co cię zainteresowało”, a nie „co dostałeś”.

Wskazuj dziecku jakie korzyści przynosi mu uczenie się. Konkretne - umiesz przeczytać, policzyć, wiesz... Ogólne - możesz być z siebie dumny, cieszysz się z..., odniosłeś sukces, rozwijasz się.

Pomagaj dziecku poprzez bycie z nim, interesowanie się jego sprawami i problemami, ale bez oceniania ich. Jeśli trzeba wytłumacz, jeśli trzeba przypomnij o obowiązkach. Pomaganie nie polega na robieniu czegoś za dziecko.

Na sukces dziecka złoży się harmonijna współpraca między nauczycielem, rodzicami i dzieckiem. Gwarancją jest dobry przepływ informacji oraz konsekwencja w dążeniu do rozwoju dziecka.

 Motywację, która nas popycha do wykonania zadania można podzielić na dwa rodzaje – Zewnętrzną i Wewnętrzną.  Zewnętrzna to np. nagroda lub ocena jaką się spodziewamy uzyskać za trud włożony w naukę. Im nagroda dla nas bardziej wartościowa lub większa radocha z oceny tym bardziej nam się chce.  Innym rodzajem motywacji zewnętrznej może być np. zaspokojenie oczekiwań swoich rodziców, nauczycieli lub np. chęć dołączenia do jakiejś grupy rówieśników na której nam zależy.  Jeżeli ten rodzaj motywacji na Ciebie działa, siadasz do nauki z entuzjazmem i zapałem i jeszcze przekłada się to na wyniki to wszystko jest ok.  Jedyny problem jaki może się pojawić to zniknięcie tego zewnętrznego zapalnika, który motywuje Cię do nauki. Wówczas Twój entuzjazm może nagle zniknąć a Tobie zwyczajnie przestanie się chcieć

 Jest to pewien bardzo specyficzny, rodzaj motywacji. Polega on na tym, że nauka i wiedza daje nam ogromną frajdę i satysfakcję.  W czasie nauki doświadczamy wspaniałego stanu głębszego zrozumienia świata i siebie samych. Nakręca nas radość z kolejnych osiągnięć oraz ten fantastyczny moment AHA! ROZUMIEM!  Jest to również często poczucie wykonania wartościowej pracy czy zadowolenia z własnej skuteczności.  Stajemy się uzależnieni od tego stanu, pożądamy go i nie mamy najmniejszego problemu z tym, aby zasiąść do nauki.

 Ten rodzaj motywacji pojawia się wtedy kiedy uczysz się, bo chcesz uniknąć przykrych następstw.  Pod wpływem uczucia strachu Twój umysł jakby zamyka się, tężeje. Tracisz zdolność odbioru, rozumienia, skutecznego przetwarzania informacji.  Istnieją różne przyczyny, które wywołują w nas ten niekorzystny stan. Czasami strach wywołuje otoczenie, środowisko np. szkolne w którym funkcjonujemy. Ale bardzo często ten stan wywołujemy my sami, kiedy mówimy sobie: nie dam rady, mam za mało czasu, i tak tego nie zrozumiem.  Zazwyczaj wtedy nawet nie próbujemy nawet zmierzyć się z materiałem, albo przystępujemy do nauki będąc z góry nastawieni na niepowodzenie.

 Mechanizm ten polega na tym, że celowo działasz tak, aby zmniejszyć swoje prawdopodobieństwo sukcesu. Wygląda to w ten sposób, że np. rezerwujesz sobie za mało czasu na naukę, lub nie wypożyczasz z biblioteki potrzebnej książki, zapominasz zabrać ze sobą ze szkoły potrzebnych materiałów do nauki itp.  Jednym z wytłumaczeń takiego zachowania jakie serwuje nam psychologia polega na tym, że osoba ucząca się uważa, że zdolności intelektualne są wrodzone i nie mogą być rozwijane. Powoduje to, że w momencie kiedy zabralibyśmy się za naukę i nie osiągnęlibyśmy sukcesu świadczyłoby to o naszym niskim poziomie zdolności.  Rzucając sobie kłody pod nogi, zabezpieczamy się przed tym przykrym doświadczaniem. Jednocześnie szykujemy wyjaśnienie ewentualnego niepowodzenia ” Dostałem słabą ocenę bo nie miałem czasu na naukę, a nie dlatego, że jestem za mało zdolny”  Warto zastanowić się przez chwilę czy przypadkiem nie wpadliśmy w pułapkę motywacji lękowej. Już samo uświadomienie sobie tych mechanizmów może być pierwszym krokiem, aby w przyszłości rozbroić ten granat motywacji lękowej, który sabotuje nasze działania.

 Nauka jest do bani…’, czyli jak się nie zabierać do nauki  No cóż, sposób w jaki myślisz o uczeniu się sprawił, że zaprogramowałeś się na niechęć do niej i teraz odczuwasz brak motywacji do nauki.  Jeżeli masz ochotę przerwać to błędne koło i sprawić, aby nauka nie była tak przykrym doświadczeniem to musisz, ale to musisz zmienić swój dotychczasowy, automatyczny sposób w jaki reagujesz na hasło ‚ nauka, uczenie się’ i odnaleźć powód, dla którego warto się uczyć.

 Precyzowanie celu  Świadomość korzyści  Lokalizacja blokad  Utylizowanie przeszkód  Koncentracja na celu  Błędy i ich interpretacja

Potrafimy to w co uwierzymy, że potrafimy na zasadzie – MOŻESZ jeśli myślisz, że możesz

„Większość nauczycieli traci czas na zadawanie pytań, które mają ujawnić to, czego uczeń nie umie, podczas gdy nauczyciel z prawdziwego zdarzenia stara się za pomocą pytań ujawnić to, co uczeń umie lub czego jest zdolny się nauczyć.” Albert Einstein