Wszystkie dzieci mają twórcze podejście do życia, zadaniem dorosłych jest rozwijanie, inspirowanie i podsuwanie pomysłów Otwarty sposób pracy z dziećmi wyzwala ich aktywność ruchową, literacką, muzyczną, plastyczną, teatralną, czyni je podmiotem, a nie przedmiotem wychowania. Już od przedszkola należy wdrażać dzieci do aktywnego i odważnego podejmowania różnorodnych działań, bowiem każde działanie w zakresie aktywności jednostki jest twórcze, o ile prowadzi do rezultatów nowych dla niej.
Każde dziecko przedszkolne wykazuje naturalną dla swojego wieku i etapu rozwoju potrzebę ekspresji twórczej. To właśnie wiek przedszkolny stanowi odpowiedni moment i daje szansę kształcenia twórczej postawy, upodobań i nawyków estetycznych oraz przekonania o ich wiodącej roli wśród innych spraw i dziecięcych przeżyć.
Twórcza aktywność wynika z chęci wyrażenia siebie, swoich myśli, uczuć i przeżyć. Wewnętrzny świat dziecka jest możliwy do ujawnienia poprzez różnorodne formy ekspresji: słownej, ruchowej, muzycznej i plastycznej. Dlatego już od przedszkola należy wdrażać dziecko do aktywnego działania, które wzbudzi u niego postawę twórczą.
„… Człowiek żyjący z dala od sztuki jest ptakiem latającym przy pomocy jednego skrzydła, ptakiem okaleczonym. Uzdrowieniem lotu człowieka przez życie jest koncepcja wychowania przez sztukę …” H. Read „…
jest stworzenie dzieciom środowiska edukacyjnego sprzyjającego intensywnemu, wszechstronnemu ich rozwojowi w oparciu o aktywność twórczą, samopoznanie, rozwijanie zdolności i zainteresowań. „…
ośmielanie i pobudzanie dzieci do aktywności własnej w rozwiązywaniu problemów
Zajęcia odbywały się w każdej z w/w grup w jednym, ustalonym dniu tygodnia w określonych modułach tematycznych. Każdy moduł zawierał cztery zajęcia z zakresu twórczej aktywności.
Bla bla
Nasze emocje
Wybieramy się w podróż do Krainy Spokoju
Dotarliśmy na miejsce !!!
Tworzymy własne opowiadanie w formie opowieści graficznej:- Dawno, dawno temu, za lasem, w maleńkiej chatce mieszkała dziewczynka…
Wybieramy się w daleką podróż rakietą, wznosimy się coraz wyżej i wyżej…
Wysiadamy z rakiety i spotykamy Kosmitów
Pewnego razu, Pani zadała nam pytanie: - Jak wyglądałby świat, gdyby był cały żółty? Oto nasze odpowiedzi:
Czujemy się świetnie w „żółtym” świecie
Radość w kolorze żółtym Krążący rysunek
Otrzymaliśmy następne, nietypowe zadanie – przekształcamy rysunek kaczki w człowieka
Strojnisia Wędrowniczka Modelka
Aby razem z ufoludkiem wybrać się w kosmiczną podróż – musimy zbudować sobie pojazd
Ilustrujemy przygody Ufoludka – tworzymy książeczki
Dostaliśmy list od żabki Zielonki. Okazało się, że nie ma gdzie mieszkać- potrzebuje naszej pomocy…
Powstały nowe, czyste domki (stawy) dla Zielonki i jej przyjaciół
Tworzymy opowieść malowaną gestem i ruchem do utworu pt. „Deszczowa piosenka”
Pewnego razu znaleźliśmy się na pięknej, zielonej łące, każdy z nas wyobraził ją sobie inaczej:
A dzisiaj pani poprosiła nas, abyśmy spróbowali wyrazić swój nastrój tworząc smutne i wesołe drzewa. Tworzyliśmy drzewa wesołe i smutne, w zależności od naszego nastroju.
Smutne drzewa
Wesołe drzewa
Potem tworzyliśmy początek i zakończenie historyjki o Błękitnej Królowej w formie książeczek
Jezioro Duży deszcz Rzeka
Kałuża
Improwizacje ruchowo-muzyczne przy piosence „PADA DESZCZ”
Zostaliśmy mianowani na BŁĘKITNYCH PODRÓŻNIKÓW -Co cię dziwi? - Co cię śmieszy? -Co cię zastanawia? - Czego się boisz?
d Tworzyliśmy NIEZNANĄ KRAINĘ z różnorodnych materiałów plastycznych na dużych arkuszach papieru
NIEZNANA KRAINA
BŁĘKITNA KRAINA
Wybraliśmy się również w daleką podróż. Płynęliśmy po błękitnej wodzie, podziwialiśmy piękne widoki, nagle … statek, którym podróżowaliśmy zaczął tonąć. Co możemy zrobić?
Otrzymaliśmy kartki z narysowanym obrazkiem, mieliśmy narysować to wszystko, co nam się z nim kojarzy
Tym razem wcieliliśmy się w rozbitków na bezludnej wyspie Zadaniem uczestników zabawy było opracowanie wariantu ucieczki Wszyscy dostrzegli, że nie ma sytuacji bez wyjścia
Pewien malarz rozpoczął rysunek i nie dokończył go. Pani zachęciła nas do stworzenia własnych dzieł na bazie już istniejących elementów- w kolorze granatowym
Wystawa naszych prac
Plastyczne fantazje inspirowane kolorem granatowym
W kolejnej zabawie naszym zadaniem było przekształcenie 15 kół w różne obrazki w odcieniach granatowego
Na kolejnych zajęciach twórczej aktywności wspólnie tworzyliśmy opowiadanie będące kontynuacją rozpoczętej przez panią historii : Pewna krowa fioletowa…
Kameleon czy papuga? Tworzymy fantastyczne zwierzęta
Nasze prace
W ramach rozgrzewki twórczej otrzymaliśmy zadanie namalowania w kolorze fioletowym jak najwięcej przedmiotów kojarzących się z tym kolorem
Tym razem przenieśliśmy się do Krainy Fantazji
Efekty naszej pracy
A my tak wyobrażamy sobie PANIĄ FANTAZJĘ
LEPIENIE W GLINIE ODLEWY GIPSOWE
WARSZTATY LUDOWE
SZNURKOWE RYSUNKI ZABAWY PLASTYCZNE MATERIAŁEM PRZYRODNICZYM
WĘGLOWE RYSUNKI
INSPIROWANE NATURĄ
ZABAWY Z MASĄ SOLNĄ FIGURKI Z GLINY
OWOCOWO- WARZYWNE INSPIRACJE
LAMPIONY Z DYNI
CHODNIKOWA TWÓRCZOŚĆ
FANTASTYCZNE ZWIERZE
PROJEKTUJEMY PLAC ZABAW KIEDY DZIECI SIĘ NUDZĄ
TANIEC NASZĄ PASJĄ
POTRAFIMY PIĘKNIE ŚPIEWAĆ ORAZ GRAĆ NA INSTRUMENTACH
LUBIMY ZABAWY RUCHOWE
TWORZYMY WŁASNE OPOWIADANIA
PIĘKNIE RECYTUJEMY ULUBIONE WIERSZE
ODGRYWAMY RÓŻNE ROLE – JESTEŚMY AKTORAMI
Otwarty, twórczy styl pracy z dziećmi przyniósł ogromne efekty w zakresie rozwoju ich aktywności ruchowej, literackiej, muzycznej, plastycznej i teatralnej dając jednocześnie naszym wychowankom możliwość współuczestniczenia w odkrywaniu świata, czyniąc ich podmiotem wychowania, a nie biernym przedmiotem.
- bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach twórczej aktywności - odważnie podejmowały ryzyko - prezentowały pozytywny stosunek do nowych projektów - wykazywały się elastycznością w szukaniu pomysłów i rozwiązań - nigdy nie należy zadowalać się pierwszym pomysłem albo rozwiązaniem - uświadomiły sobie, że wszyscy mamy wyobraźnię i wszyscy możemy ją rozwinąć - to nie błąd jest porażką ale brak pomysłu, co zrobić
Udział w zajęciach rozwijających twórczą aktywność dostarczył dzieciom wiele radości, wyzwolił w nich naturalną, spontaniczną aktywność, która pozwoliła na podejmowanie przez nie różnorodnych twórczych działań. W ich wyniku dzieci rozbudziły zainteresowania sztuką, pogłębiły swoje zdolności, nauczyły się wyrażać swoje przeżycia i wiedzę, swobodnie wypowiadając się poprzez różnorodne techniki plastyczne odwołując się do spontanicznej aktywności twórczej, bogatej we własne rozwiązania, pokonywały własne bariery i ograniczenia.
Dowodem na to jest fakt, iż dzieci, nawet te nieśmiałe, chętnie podejmowały różnorodne wyzwania, aktywnie biorąc udział w wielu konkursach, przeglądach, festiwalach, uroczystościach przedszkolnych itp. :
TEST KÓŁEK Próba 1 Krzyś Próba 2 Krzyś
TEST KÓŁEK Próba 1 Róża Próba 2 Róża
TEST KÓŁEK Próba 1 Sara Próba 2 Sara
TEST KÓŁEK Próba 1 Ola Próba 2 Ola
TEST KÓŁEK Próba 1 Gabrysia Próba 2 Gabrysia
Po zakończeniu realizacji programu przeprowadzono wywiad dziećmi.
Praca z dziećmi w oparciu program twórczej aktywności uświadomiła nam w pełni, że dla dzieci w tym wieku istotny jest nie tyle wynik ich pracy, lecz sam proces tworzenia i czynności z nim związane. Powinniśmy stwarzać dzieciom możliwość do własnej, nie ukierunkowanej naszymi sugestiami twórczości, zachęcać je do odważnego działania, podsuwać jedynie pewne propozycje, które dziecko może uznać za słuszne lub nie. Zadanie, które ma wyzwolić twórczą aktywność, powinno zaciekawić dziecko i być dostosowane do jego możliwości.
W rozwoju myślenia twórczego naszych wychowanków najistotniejsza okazała się właśnie umiejętność słuchania, aprobowania a nie krytykowania za efekty podejmowanych przez dzieci działań, dawanie im odczucia, że każdy ich pomysł jest ważny i wartościowy, otwartość na zadawane przez dzieci pytania.
Wdrożenie i realizacja programu „ Tęczą malowane” wskazuje na bezwzględną konieczność integracji zajęć plastycznych, muzycznych, ruchowych i teatralnych, jako warunku sprzyjającego odkrywaniu wrodzonych uzdolnień i rozwojowi twórczej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym.
Praca z dziećmi w oparciu o program rozwijający twórczą aktywność „ Tęczą malowane” pozwala nam stwierdzić z całą pewnością, iż dziecko edukowane w sposób pozwalający na swobodne, kreatywne tworzenie i rozwiązywanie problemów otrzymuje więcej niż dziecko edukowane tradycyjnie. Otrzymuje ono pewność siebie i otwartość na świat i ludzi, nie ma trudności w wyrażaniu siebie i komunikowaniu się z otoczeniem. Tego typu metody uczą działania w grupie i dzielenia się pomysłami z innymi.