Wszystkie dzieci mają twórcze podejście do życia, zadaniem dorosłych jest rozwijanie, inspirowanie i podsuwanie pomysłów Otwarty sposób pracy z dziećmi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Advertisements

PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
KLASA I SZKOŁA PODSTAWOWA NR 24 W CHORZOWIE
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
EDUKACJA BEZ GRANIC – KOŁO PLASTYCZNE – ORIGAMI Bogumiła Ślęczka
Wiesława Piotrowska Szkoła Podstawowa nr 23 w Gliwicach
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
Przedszkolak Pełen Zdrowia
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Szkoła Odkrywania Talentów
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Drodzy Rodzice! Nie będziemy udowadniać, że jesteśmy najlepsi… Jesteśmy jedyni!!!
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Opracowała: Joanna Kozieł
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
KLOCKOMANIA.
Malowanie spontaniczne
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
WPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA opracowała : mgr Jolanta Witczak.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu /wtorek/ od godziny do W grupie: TYGRYSKI JEŻYKI.
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
Junior Academy Przedszkole Językowe
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Marzymy. Myślimy. Tworzymy
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
INTEGRACJA – „WSPÓLNIE POZNAJEMY ŚWIAT”
„Dzielimy się doświadczeniami”
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” Będzin, 12 marca 2014 r. T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI.
W Szkole Podstawowej nr 2 w Kórniku im. Teofili z Działyńskich Szołdrskiej - Potulickiej.
PROJEKT BADAWCZY „DRZEWO”
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Innowacja pedagogiczna
Prawa dziecka w Przedszkolu Nr 1 w Łapach
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Współpraca z Dziennym Domem Pomocy „Caritas” „Młodzi duchem, młodzi wiekiem, każdy ważnym jest człowiekiem”. Przedszkole Miejskie nr 10 „Kolorowy Świat”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Miejskie Przedszkole nr 17 „CHATKA PUCHATKA” - praca na konkurs.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Międzyprzedszkolny konkurs wiedzy na temat zdrowego i ekologicznego żywienia.
Świetlica – czas zabawy !
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Raport z ewaluacji- Rozwijanie zainteresowań dzieci
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

Wszystkie dzieci mają twórcze podejście do życia, zadaniem dorosłych jest rozwijanie, inspirowanie i podsuwanie pomysłów Otwarty sposób pracy z dziećmi wyzwala ich aktywność ruchową, literacką, muzyczną, plastyczną, teatralną, czyni je podmiotem, a nie przedmiotem wychowania. Już od przedszkola należy wdrażać dzieci do aktywnego i odważnego podejmowania różnorodnych działań, bowiem każde działanie w zakresie aktywności jednostki jest twórcze, o ile prowadzi do rezultatów nowych dla niej.

Każde dziecko przedszkolne wykazuje naturalną dla swojego wieku i etapu rozwoju potrzebę ekspresji twórczej. To właśnie wiek przedszkolny stanowi odpowiedni moment i daje szansę kształcenia twórczej postawy, upodobań i nawyków estetycznych oraz przekonania o ich wiodącej roli wśród innych spraw i dziecięcych przeżyć.

Twórcza aktywność wynika z chęci wyrażenia siebie, swoich myśli, uczuć i przeżyć. Wewnętrzny świat dziecka jest możliwy do ujawnienia poprzez różnorodne formy ekspresji: słownej, ruchowej, muzycznej i plastycznej. Dlatego już od przedszkola należy wdrażać dziecko do aktywnego działania, które wzbudzi u niego postawę twórczą.

„… Człowiek żyjący z dala od sztuki jest ptakiem latającym przy pomocy jednego skrzydła, ptakiem okaleczonym. Uzdrowieniem lotu człowieka przez życie jest koncepcja wychowania przez sztukę …” H. Read „…

jest stworzenie dzieciom środowiska edukacyjnego sprzyjającego intensywnemu, wszechstronnemu ich rozwojowi w oparciu o aktywność twórczą, samopoznanie, rozwijanie zdolności i zainteresowań. „…

ośmielanie i pobudzanie dzieci do aktywności własnej w rozwiązywaniu problemów

Zajęcia odbywały się w każdej z w/w grup w jednym, ustalonym dniu tygodnia w określonych modułach tematycznych. Każdy moduł zawierał cztery zajęcia z zakresu twórczej aktywności.

Bla bla

Nasze emocje

Wybieramy się w podróż do Krainy Spokoju

Dotarliśmy na miejsce !!!

Tworzymy własne opowiadanie w formie opowieści graficznej:- Dawno, dawno temu, za lasem, w maleńkiej chatce mieszkała dziewczynka…

Wybieramy się w daleką podróż rakietą, wznosimy się coraz wyżej i wyżej…

Wysiadamy z rakiety i spotykamy Kosmitów

Pewnego razu, Pani zadała nam pytanie: - Jak wyglądałby świat, gdyby był cały żółty? Oto nasze odpowiedzi:

Czujemy się świetnie w „żółtym” świecie

Radość w kolorze żółtym Krążący rysunek

Otrzymaliśmy następne, nietypowe zadanie – przekształcamy rysunek kaczki w człowieka

Strojnisia Wędrowniczka Modelka

Aby razem z ufoludkiem wybrać się w kosmiczną podróż – musimy zbudować sobie pojazd

Ilustrujemy przygody Ufoludka – tworzymy książeczki

Dostaliśmy list od żabki Zielonki. Okazało się, że nie ma gdzie mieszkać- potrzebuje naszej pomocy…

Powstały nowe, czyste domki (stawy) dla Zielonki i jej przyjaciół

Tworzymy opowieść malowaną gestem i ruchem do utworu pt. „Deszczowa piosenka”

Pewnego razu znaleźliśmy się na pięknej, zielonej łące, każdy z nas wyobraził ją sobie inaczej:

A dzisiaj pani poprosiła nas, abyśmy spróbowali wyrazić swój nastrój tworząc smutne i wesołe drzewa. Tworzyliśmy drzewa wesołe i smutne, w zależności od naszego nastroju.

Smutne drzewa

Wesołe drzewa

Potem tworzyliśmy początek i zakończenie historyjki o Błękitnej Królowej w formie książeczek

Jezioro Duży deszcz Rzeka

Kałuża

Improwizacje ruchowo-muzyczne przy piosence „PADA DESZCZ”

Zostaliśmy mianowani na BŁĘKITNYCH PODRÓŻNIKÓW -Co cię dziwi? - Co cię śmieszy? -Co cię zastanawia? - Czego się boisz?

d Tworzyliśmy NIEZNANĄ KRAINĘ z różnorodnych materiałów plastycznych na dużych arkuszach papieru

NIEZNANA KRAINA

BŁĘKITNA KRAINA

Wybraliśmy się również w daleką podróż. Płynęliśmy po błękitnej wodzie, podziwialiśmy piękne widoki, nagle … statek, którym podróżowaliśmy zaczął tonąć. Co możemy zrobić?

Otrzymaliśmy kartki z narysowanym obrazkiem, mieliśmy narysować to wszystko, co nam się z nim kojarzy

Tym razem wcieliliśmy się w rozbitków na bezludnej wyspie Zadaniem uczestników zabawy było opracowanie wariantu ucieczki Wszyscy dostrzegli, że nie ma sytuacji bez wyjścia

Pewien malarz rozpoczął rysunek i nie dokończył go. Pani zachęciła nas do stworzenia własnych dzieł na bazie już istniejących elementów- w kolorze granatowym

Wystawa naszych prac

Plastyczne fantazje inspirowane kolorem granatowym

W kolejnej zabawie naszym zadaniem było przekształcenie 15 kół w różne obrazki w odcieniach granatowego

Na kolejnych zajęciach twórczej aktywności wspólnie tworzyliśmy opowiadanie będące kontynuacją rozpoczętej przez panią historii : Pewna krowa fioletowa…

Kameleon czy papuga? Tworzymy fantastyczne zwierzęta

Nasze prace

W ramach rozgrzewki twórczej otrzymaliśmy zadanie namalowania w kolorze fioletowym jak najwięcej przedmiotów kojarzących się z tym kolorem

Tym razem przenieśliśmy się do Krainy Fantazji

Efekty naszej pracy

A my tak wyobrażamy sobie PANIĄ FANTAZJĘ

LEPIENIE W GLINIE ODLEWY GIPSOWE

WARSZTATY LUDOWE

SZNURKOWE RYSUNKI ZABAWY PLASTYCZNE MATERIAŁEM PRZYRODNICZYM

WĘGLOWE RYSUNKI

INSPIROWANE NATURĄ

ZABAWY Z MASĄ SOLNĄ FIGURKI Z GLINY

OWOCOWO- WARZYWNE INSPIRACJE

LAMPIONY Z DYNI

CHODNIKOWA TWÓRCZOŚĆ

FANTASTYCZNE ZWIERZE

PROJEKTUJEMY PLAC ZABAW KIEDY DZIECI SIĘ NUDZĄ

TANIEC NASZĄ PASJĄ

POTRAFIMY PIĘKNIE ŚPIEWAĆ ORAZ GRAĆ NA INSTRUMENTACH

LUBIMY ZABAWY RUCHOWE

TWORZYMY WŁASNE OPOWIADANIA

PIĘKNIE RECYTUJEMY ULUBIONE WIERSZE

ODGRYWAMY RÓŻNE ROLE – JESTEŚMY AKTORAMI

Otwarty, twórczy styl pracy z dziećmi przyniósł ogromne efekty w zakresie rozwoju ich aktywności ruchowej, literackiej, muzycznej, plastycznej i teatralnej dając jednocześnie naszym wychowankom możliwość współuczestniczenia w odkrywaniu świata, czyniąc ich podmiotem wychowania, a nie biernym przedmiotem.

- bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach twórczej aktywności - odważnie podejmowały ryzyko - prezentowały pozytywny stosunek do nowych projektów - wykazywały się elastycznością w szukaniu pomysłów i rozwiązań - nigdy nie należy zadowalać się pierwszym pomysłem albo rozwiązaniem - uświadomiły sobie, że wszyscy mamy wyobraźnię i wszyscy możemy ją rozwinąć - to nie błąd jest porażką ale brak pomysłu, co zrobić

Udział w zajęciach rozwijających twórczą aktywność dostarczył dzieciom wiele radości, wyzwolił w nich naturalną, spontaniczną aktywność, która pozwoliła na podejmowanie przez nie różnorodnych twórczych działań. W ich wyniku dzieci rozbudziły zainteresowania sztuką, pogłębiły swoje zdolności, nauczyły się wyrażać swoje przeżycia i wiedzę, swobodnie wypowiadając się poprzez różnorodne techniki plastyczne odwołując się do spontanicznej aktywności twórczej, bogatej we własne rozwiązania, pokonywały własne bariery i ograniczenia.

Dowodem na to jest fakt, iż dzieci, nawet te nieśmiałe, chętnie podejmowały różnorodne wyzwania, aktywnie biorąc udział w wielu konkursach, przeglądach, festiwalach, uroczystościach przedszkolnych itp. :

TEST KÓŁEK Próba 1 Krzyś Próba 2 Krzyś

TEST KÓŁEK Próba 1 Róża Próba 2 Róża

TEST KÓŁEK Próba 1 Sara Próba 2 Sara

TEST KÓŁEK Próba 1 Ola Próba 2 Ola

TEST KÓŁEK Próba 1 Gabrysia Próba 2 Gabrysia

Po zakończeniu realizacji programu przeprowadzono wywiad dziećmi.

Praca z dziećmi w oparciu program twórczej aktywności uświadomiła nam w pełni, że dla dzieci w tym wieku istotny jest nie tyle wynik ich pracy, lecz sam proces tworzenia i czynności z nim związane. Powinniśmy stwarzać dzieciom możliwość do własnej, nie ukierunkowanej naszymi sugestiami twórczości, zachęcać je do odważnego działania, podsuwać jedynie pewne propozycje, które dziecko może uznać za słuszne lub nie. Zadanie, które ma wyzwolić twórczą aktywność, powinno zaciekawić dziecko i być dostosowane do jego możliwości.

W rozwoju myślenia twórczego naszych wychowanków najistotniejsza okazała się właśnie umiejętność słuchania, aprobowania a nie krytykowania za efekty podejmowanych przez dzieci działań, dawanie im odczucia, że każdy ich pomysł jest ważny i wartościowy, otwartość na zadawane przez dzieci pytania.

Wdrożenie i realizacja programu „ Tęczą malowane” wskazuje na bezwzględną konieczność integracji zajęć plastycznych, muzycznych, ruchowych i teatralnych, jako warunku sprzyjającego odkrywaniu wrodzonych uzdolnień i rozwojowi twórczej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym.

Praca z dziećmi w oparciu o program rozwijający twórczą aktywność „ Tęczą malowane” pozwala nam stwierdzić z całą pewnością, iż dziecko edukowane w sposób pozwalający na swobodne, kreatywne tworzenie i rozwiązywanie problemów otrzymuje więcej niż dziecko edukowane tradycyjnie. Otrzymuje ono pewność siebie i otwartość na świat i ludzi, nie ma trudności w wyrażaniu siebie i komunikowaniu się z otoczeniem. Tego typu metody uczą działania w grupie i dzielenia się pomysłami z innymi.