Lectio XVI Coniunctivus perfecti et plusquamperfecti Cum historicum.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Advertisements

>>MoJa SzKoŁa I Ja<<
Programowanie obiektowe
Wykorzystanie w szkole
The Present Continuous
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SIECI KOMPUTEROWE (SieKom) PIOTR MAJCHER WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA I MARKETINGU W SOCHACZEWIE Zarządzanie.
Projektowanie Systemów Internetowych Ćwiczenia 2 Bielsko-Biała
Czas Present Simple.
ZASTOSOWANIE CZASU PRESENT SIMPLE: 1) czynności powtarzające się:
III DEKLINACJA 1.
Język angielski czasy PRESENT SIMPLE NACIŚNIJ SPACJĘ Zdiełał piotrp 
Lectio VIII Passivum I grupa czasów (praesens, imperfectum, futurum I)
Lectio XVI Funkcje trybu coniunctivus
Lectio II Czasownik łaciński
Lectio V II Deklinacja zaimki dzierżawcze
Accusativus cum infinitivo
II Deklinacja pluralia tantum zaimki dzierżawcze
Lectio III indicativus et imperativus sum, esse, fui
Lectio II Formy podstawowe czasownika
Present simple vs Present continuous
Lectio III deklinacja I czasownik posiłkowy sum, esse, fui
SPOSOBY TWORZENIA CZASU PRESENT SIMPLE
Present perfect, past continous, past simple i future simple.
Rozdział XVII - zagadnienia
ZDANIA TWIERDZĄCE KTO/CO CZASOWNIK INNE KTO/CO CZASOWNIK S INNE.
Present continuous tense
CZAS GRAMATYCZNY PRZYSZŁY PROSTY
CZAS GRAMATYCZNY TERAŹNIEJSZY PROSTY
Lectio VI Indicativus perfecti activi,
Indicativus imperfecti et futuri I activi
Präteritumformen des Verbs war
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
CZAS GRAMATYCZNY PRZESZŁY PROSTY
CZAS PAST SIMPLE.
CZAS PRESENT CONTINUOUS.
CZAS PRESENT SIMPLE.
CZAS PAST CONTINUOUS.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 37 w SZCZECINIE.
Komputerowe malowanki
Lectio IV Deklinacja I Odmiana przymiotników I i II deklinacji
Deklinacja III – typ spółgłoskowy
ENGLISH CORNER Kącik języka angielskiego. PRESENT SIMPLE Czas Present Simple stosujemy gdy: 1) opisywana czynność odbywa się regularnie. John often plays.
Lectio VIII Futurum I activi Zaimek zwrotny. Futurum I informacje ogólne  tworzony z tematu praesentis czasownika  inaczej tworzy się go dla koniugacji.
Lectio III indicativus et imperativus sum, esse, fui
Lectio II Formy podstawowe czasownika
Lectio IV zaimki osobowe Indicativus imperfecti et futuri I activi
Zaimki osobowe Verba composita ACI
Lectio VII Deklinacja III – przymiotniki zaimek wskazujący is, ea, id.
Lectio VI Indicativus imperfecti activi. Imperfectum  jeden z trzech czasów przeszłych w języku łacińskim  sposób tworzenia: TEMAT BA KOŃCÓWKI OSOBOWE.
Auf der Reise. I.Spójrz na obrazki przeczytaj tekst i dopasuj wyrażenia z ramki do każdego z obrazka. Wenn wir Zeit und Lust haben, können wir mit wenig.
Fabian Kocot 1B Język niemiecki – tryb rozkazujący.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
CZAS PRESENT CONTINUOUS
HEADLINE OF PRESENTATION / TYTUŁ PREZENTACJI / 28 pkt.
Tworzenie zdań i zastosowanie
Tworzenie zdań i zastosowanie
Lectio XVI Funkcje trybu coniunctivus
Past Simple Past Continuous
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Technologia informacyjna wspomagająca edukację
Lectio I-XIV Ćwiczenia.
Lectio IV zaimki osobowe Indicativus imperfecti et futuri I activi
TYTUŁ PREZENTACJI Miejsce, data.
Lectio VI Indicativus perfecti activi,
Coniunctivus perfecti et plusquamperfecti Cum historicum
Zajęcia powtórzeniowe
Zapis prezentacji:

Lectio XVI Coniunctivus perfecti et plusquamperfecti Cum historicum

Zasady tworzenia  coniunctivus perfecti activi tworzymy dodając do tematu perfecti końcówki:  coniunctivus plusquamperfecti activi tworzymy dodając do tematu perfecti końcówki: 1. -erim1. -erimus 2. -eris2. -eritis 3. -erit3. -erint 1. -issem1. -issemus 2. -isses2. -issetis 3. -isset3. -issent

Coniunctivus perfecti activi Kon. IKon. IIKon. IIIKon. IV sum, esse, fui Singularis 1.amav-erim 2.amav-eris 3.amav-erit vid-erim vid-eris vid-erit leg-erim leg-eris leg-erit audi-erim audi-eris audi-erit fu-erim fu-eris fu-erit Pluralis 1.amav-erimus 2.amav-eritis 3.amav-erint vid-erimus vid-eritis vid-erint leg-erimus leg-eritis leg-erint audi-erim audi-erit audi-erint fu-erimus fu-eritis fu-erint

Coniunctivus plusquamperfecti activi Kon. IKon. IIKon. IIIKon. IV sum, esse, fui Singularis 1.amav-issem 2.amav-isses 3.amav-isset vid-issem vid-isses vid-isset leg-issem leg-isses leg-isset audi-issem audi-isses audi-isset fu-issem fu-isses fu-isset Pluralis 1.amav-issemus 2.amav-issetis 3.amav-issent vid-issemus vid-issetis vid-issent leg-issemus audi-issemus audi-issetis fu-issemus fu-issetis fu-issent

Zasady tworzenia  coniunctivu perfecti passivi tworzymy dodając do participium perfecti passivi formę czasownika posiłkowego:  coniunctivus plusquamperfecti passivi tworzymy dodając do participium perfecti passivi formę czasownika posiłkowego: 1. sim1. simus 2. sis2. sitis 3. sit3. sint 1. essem1. essemus 2. esses2. essetis 3. esset3. essent

Coninctivus perfecti passivi SingularisPluralis 1.amatus, a, um sim 2.amatus, a, um sis 3.amatus, a, um sit amatus, a, um simus amatus, a, um sitis amatus, a, um sint

Coninctivus plusquamperfecti passivi SingularisPluralis 1.amatus, a, um essem 2.amatus, a, um esses 3.amatus, a, um esset amatus, a, um essemus amatus, a, um essetis amatus, a, um essent

Cum historicum  spójnik cum często tłumaczy się w zdaniach czasowo: kiedy? skoro?  jeżeli zdanie okolicznikowe ma oddźwięk przyczynowy, wówczas wymaga wykorzystania koniunktiwu  *przy czynnościach równoczesnych wykorzystuje się con. imperfecti  *przy czynności uprzedniej wykorzystuje się con. plusquamperfecti Cum Graeci Troiam vastarent, Aeneas et eius amici Troiam reliquerunt. Caesar, cum Pharnacem regem vicisset, ad senatores Romanos scripsit.

Ćwiczenia  wykonaj ćw. 3 ze strony 36  przetłumacz Varia ze strony 35 zwracając uwagę na nowe zagadnienia gramatyczne

Odpowiedź do ćwiczenia 1  mitto, mittĕre, misi, missum activum: mittas, mitteres, miseris, misisses passivum: mittaris, mittereris, missus sis, missus esses  accuso, accusare, accusavi, accusatum activum: accusent, accusarent, accusaverint, accusavissent passivum: accusentur, acussarentur, accusatus sint, accusati essent

Odpowiedź do ćwiczenia 3  es – sis  sunt – sint  erant – essent  fuisti – fueris  potuerat – potuesset  proderant – prodessent  adfuit – adfuerit  abest – absit  respondit – respondat  eminent – eminant  audiverat – audivisset  pugnabat - pugnaret