Uznaje się, że jedną z ważniejszych dróg wiodących do czytelnictwa jest wyrobienie w dziecku nawyku - najpierw zabawy książką, później słuchania. Aby czytanie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Człowiek- najlepsza inwestycja
Biblioteka "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał.
Grażyna Lewandowicz-Nosal IKiCz, Biblioteka Narodowa
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Biblioteka jako szkolne centrum informacji multimedialnej jest miejscem gromadzenia i udostępniania różnych materiałów/mediów dydaktycznych uczniom, ich.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
NAUCZYCIELE BIBLIOTEKARZE
Nasza Biblioteka 2011.
Cała Polska czyta dzieciom
Elementary School Vaterstetten, Gluckstraße Integracja ucznów osiągających słabe wyniki w nauce 1.Pomysł 1.Pomoce Pomoce naukowe Materiały instruktażowe.
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Biblioteka szkolna powstała w roku 1964, wraz z oddaniem nowego obiektu szkolnego. Stan księgozbioru w roku szkolnym 2011/2012 to 5778 woluminów.
„CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM”
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
TARGI
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Formy pracy z książką (lekturą)
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu /wtorek/ od godziny do W grupie: TYGRYSKI JEŻYKI.
Odblaskowa szkoła sprawozdanie.
DEBATA SZKOLNA.
Szkolna biblioteka Co każdy powinien o nas wiedzieć!
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Działania promujące czytelnictwo
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
O ile dom rodzinny, biblioteka wspomagają rozwój czytelnictwa, o tyle szkoła jest tym miejscem, w którym decyduje się przyszłość słowa drukowanego. Szkoła.
Jak zachęcać uczniów do czytania
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
W BIBLIOTECE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4 IM. MARII KONOPNICKIEJ W SIERADZU Przykłady dobrych praktyk.
Innowacja pedagogiczna
Czy nasza szkoła jest dobra? Przygotowała: Marta Jankowicz.
Szkoła Podstawowa nr 45 im.Jana Matejki w Łodzi ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel./fax:
PODSUMOWAINE WEWNETRZNEJ EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE – KOŹLU.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Dlaczego warto czytać książki dzieciom?
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów Społecznego Gimnazjum w Czersku
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Obecnie wyraźnie zauważalny jest spadek poziomu czytelnictwa nie tylko dorosłych, ale także dzieci i młodzieży. Istnieje wiele przyczyn tego, że dzieci.
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Wychowanie przez czytanie
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Dlaczego warto czytać dziecku ?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
i młodzieży Opracowała na podstawie dostępnych materiałów:
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży opracowanie: Katarzyna Gozdawa-Grajewska Anna Węgrzyn Sylwia.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Zapis prezentacji:

Uznaje się, że jedną z ważniejszych dróg wiodących do czytelnictwa jest wyrobienie w dziecku nawyku - najpierw zabawy książką, później słuchania. Aby czytanie stało się najpiękniejszą zabawą i przyjemnością, dziecku muszą pomagać dorośli. Brak pierwszych kontaktów dzieci ze słowem drukowanym odbija się na całym ich dalszym rozwoju, będzie trudny, a niekiedy niemożliwy do odrobienia. Pierwszy kontakt z książką następuje w domu rodzinnym. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ci, których ominął ten wstępny etap zaprzyjaźniania się z drukiem i pierwsze książki spotykają dopiero w szkole, tracą pewien ważny etap w życiu intelektualnym, omijają ich pewne lektury, wierszyki i bajki do których zapewne już nigdy nie dotrą. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kampania społeczna Fundacji ABCXXI CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM rozpoczęła się 1 czerwca 2001 roku. Ma ona na celu "uświadomienie społeczeństwu ogromnego znaczenia czytania dziecku dla jego rozwoju emocjonalnego oraz wyrobienia u dorosłych nawyku codziennego czytania dzieciom." Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Aby pomóc rodzicom i wychowawcom w wyborze właściwej lektury, Fundacja ABCXXI opracowała Kryteria Wyboru książek do głośnego czytania dzieciom oraz Złotą Listę najbardziej polecanych tytułów. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

W ramach kampanii przeprowadzane są stałe akcje m. in.: Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom OTCD (kwiecień), Czytanie zbliża, Ogólnopolskie Urodziny Kubusia Puchatka (14 października, w rocznicę pierwszego wydania książki), Mikołajki z Mikołajkiem, Zima z książką, Wiosenna Zbiórka Książek. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Helena Bross i Magnus Ljunggren — szwedzcy pisarze dziecięcy, autorzy kilku bestsellerów wydanych przez sztokholmski dom wydawniczy Bonnier Carlsen opracowali krótki poradnik dla tych rodziców, którzy marzą o dzieciach pożerających książki od najmłodszych lat. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

1. Dzieci naśladują dorosłych. W nauce pożerania książek zacznij więc od siebie. 2. Czytaj dzieciom na głos od ich najwcześniejszych lat. I nie przestawaj tylko dlatego, że same już umieją czytać. 3. Kiedy już dziecko nauczy się czytać samodzielnie naucz go dobrych nawyków podczas czytania. Znajdźcie ustronne, ciche i przytulne miejsce na lekturę, takie gdzie nic nie będzie rozpraszało uwagi. Dzieci muszą się czytania uczyć przez praktykę tak samo, jak ćwiczą jazdę na rowerze czy pływanie. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

4.Jeśli samodzielne czytanie ciągle sprawia dziecku trudność, spróbujcie czytać po jednej stronie na dzień. Będziecie przechodzili przez książki coraz szybciej. 5.Sięgajcie po książki wciągające i trzymające w napięciu. Początek możesz czytać dziecku, ale o tym, co było dalej niech zawsze dowiaduje się już samo. 6.Załóżcie własny domowy Klub Czytelnika. Czytajcie samodzielnie lecz w tym samym czasie tę samą książkę, a potem dyskutujcie o jej treści. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

8.Zapiszcie się razem do biblioteki! Pytajcie bibliotekarzy, co polecają do czytania. 9.Nie zapominaj o audiobookach! Słuchanie książek wciąga tak samo jak ich czytanie. 10. Raz na jakiś czas możesz uciec się do przekupstwa. Zaproponuj ciekawe nagrody za każdą samodzielnie przeczytaną przez dziecko książkę. 7.Poszukaj filmowej adaptacji czytanej książki i po lekturze obejrzyjcie film razem. Pobawcie się w szukanie podobieństw i różnic. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Prowadzone są trzy programy edukacyjne: Czytające szkoły - istotą programu jest codzienne czytanie uczniom dla przyjemności, Czytające Przedszkola -jako gwarantowany sposób lepszego przygotowania dzieci do szkoły i do życia, Czytanie zbliża, którego celem jest wzajemne poznanie się i integrowanie dzieci niepełnosprawnych i zdrowych podczas wspólnych imprez czytelniczych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Badania, sfinansowane przez MKiDzN i przeprowadzone przez Ośrodek Ewaluacji, wykazały, że w szkołach, które wprowadziły codzienne czytanie uczniom nastąpiły bardzo pozytywne zmiany: poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów, zwiększenie zasobu słownictwa czynnego i biernego, wzrost wiedzy ogólnej uczniów, wzrost zrozumienia tekstów i poleceń, poprawa umiejętności refleksji i krytycznego myślenia, rozwój wyobraźni i poczucia humoru, poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami, powstawanie więzi pomiędzy nauczycielem i uczniami, spadek ilości aspołecznych, prowokacyjnych i agresywnych zachowań, wzrost zaangażowania rodziców w czytanie dzieciom w domu, wzrost czytelnictwa - uczniowie wypożyczają więcej książek. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego