Zwiększenie efektywności czy antykonkurencyjne ograniczenia pionowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Międzynarodowe Prawo Podatkowe.
Advertisements

Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
GIEŁDA TOWAROWA DLA DOSTAWCÓW CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
FINANSOWANIE OPIEKI ZDROWOTNEJ (2) Prof. dr hab. med. Jacek Ruszkowski
Popyt, podaż, rynek.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Protekcjonizm handlowy a instytucje polityczne
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
Internet 2006: rozwój e-commerce
Dr Marek Roman – Dyrektor Generalny Grupy Firm Doradczych EVIP
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Rynki konkurencji niedoskonałej
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Stypendium Marii Curie
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Witamy na stronie Autozakup.com Jedynej wielokryterialnej porównywarki samochodów.
Bezpieczeństwo energetyczno – klimatyczne Andrzej Sikora Instytut Studiów Energetycznych Kraków, 9 listopad 2009 r.
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Wyniki finansowe Grupy AB – IV kwartał 2008 Dynamiczny rozwój mimo wymagającego otoczenia rynkowego.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Wyniki finansowe Grupy AB I kwartał 2009 roku. AB S.A., ul. Kościerzyńska 32, Wrocław | | 2 PODSTAWOWE INFORMACJE AB S.A. jest.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Konferencja „Quo Vadis Recykling samochodów”
Monopol.
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Efektywność w strategiach energetycznych
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Teoria praw własności. Na podstawie: „Property Rigts and Economic Theory: A Survey of Recent Literature” (E.G.Furubotn), „Ownership and the Nature of the.
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Wykorzystanie rabatów pakietowych przez firmę dominującą.
Kampania reklamowa firmy Mondo Promo Sp. z o.o.. Założona w 2001r. Aktywnie działająca firma w przemyśle tekstylnym Innowacyjne tkaniny oraz wyspecjalizowana.
Perspektywy rozwoju ubezpieczeń ochrony prawnej w Polsce Jerzy Wieczorek Warszawa, 27 stycznia 2016 r.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Agata Malczewska Komisja Europejska, DG do spraw Konkurencji KOMISJA EUROPEJSKA DG do spraw Konkurencji Sektor Finansowy 25 stycznia 2007, Wyniki dochodzenia.
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
Jaka jest przyszłość reguł konkurencji w umowach handlowych Wspólnoty Europejskiej? Simon J. Evenett
Poprawa efektywności w łańcuchu żywnościowym Podejmowane działania w MRiRW Poprawa efektywności w łańcuchu żywnościowym Podejmowane działania w MRiRW Dr.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
PROJEKT ROZPORZĄDZENIA LULUCF
Konkurencja a polityka konkurencji
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
Model „pięciu sił” M.Portera
Publiczne prawo konkurencji
Zapis prezentacji:

Zwiększenie efektywności czy antykonkurencyjne ograniczenia pionowe Zwiększenie efektywności czy antykonkurencyjne ograniczenia pionowe? Selektywna i ekskluzywna dystrybucja samochodów w Europie Yana Tkachuk 70313 Martin Chiniewicz 50324 Monika Surma 61722 Przemysław Zając 61639 Mykola Bulanov 70306

Agenda Porozumienia pionowe Rodzaje dystrybucji samochodów UE, a konkurencyjność (Art. 81) Zmiany w reformach KE po 2002 roku Efekty zmian przepisów Analiza ekonomiczna Podsumowanie Pytania

Pionowe porozumienia pomiędzy Producentem a dealerem Dystrybucja selektywna Dystrybucja ekskluzywna Zakaz konkurowania

Art. 81 Układu wspólnoty europejskiej Zmiany przyjęte jako wykluczenia, czy też wyjątki Od 1985 zostały przyjęte na gruncie prawnym i obowiązywały dla całego sektora motoryzacyjnego Strach Komisji przed „cumulative anticompetetive effects” producent musi wybrać pom. selektywną a ekskluzywną dystrybucją

Polityka konkurencyjna Założenia tej polityki muszą być bardziej transparentne Jest potrzebna głębsza analiza ekonomiczna Mocne podstawy prowadzenia takiej, a nie innej polityki

Jedno z najważniejszych założeń – uniemożliwienie porozumień, które mogą wpłynąć na handel pomiędzy członkami układu czy też ograniczać oraz pokazywać w złym świetle konkurencję

W czym sens ekskluzywnej i selektywnej dystrybucji? Ograniczają ilość autoryzowanych dealerów i ograniczają ich możliwości odsprzedaży

Selektywna vs ekskluzywna dystrybucja Restrykcje nakładane na Autoryzowanych dystrybutorów Możliwości sprzedaży Selektywna Kryteria ilościowe i jakościowe Brak odsprzedaży niezależnym sprzedawcom Ekskluzywna Ograniczenia terytorialne Zakaz aktywnej sprzedaży poza wyznaczonym regionem

ZMIANY W REFORMACH ke Przed 1985 Po 1985 Po 2002 Indywidualne wyłączenia Pierwsza restrykcyjna reforma zawierająca zasady dla całego przemysłu motoryzacyjnego Większe restrykcje dla producentów

Niedozwolone łączenie selektywnej dystrybucji z ekskluzywną Producenci wybierają selektywną dystrybucję (konkretne cele, standardy) Możliwość sprzedaży poza swoim obszarem odpowiedzialności

Brak konieczności bycia autoryzowanym salonem i autoryzowanym serwisem Większa liczba autoryzowanych warsztatów Zmiana polityki zakupowej części (nie tylko od producentów, dostęp do informacji)

Złagodzenie ekskluzywnej dystrybucji oraz polityki antykonkurencyjnej u dealerów Powstanie dealerów multibrandowych (jeden zarząd, jedna spółka) Marka inaczej traktowana niż producent (VW-Audi, Opel-Chevrolet, ograniczenie 30%) Powstanie samochodowych supermarketów

efekt zmian przepisów w 2002 roku na wybór rodzaju dystrybucji Wszystkie marki* – marki wybrały dystrybucję selektywną *Wszystkie poza

efekt zmian przepisów w 2002 roku na strukturę działalności

efekt zmian przepisów w 2002 roku Zakaz konkurencji (ang efekt zmian przepisów w 2002 roku Zakaz konkurencji (ang. exclusive dealing / non-copete) Brak zdecydowanych zmian – dalej praktykowany proceder W niektórych państwach obejmuje >70% dealerów W USA zaledwie 57% W krajach skandynawskich <50% Zmiany przepisów miały na celu zaowocować stworzeniem nowych innowacyjnych metod sprzedaży, kanałów dystrybucji. Jednak nie przyniosły oczekiwanego rezultatu.

Wykroczenia producentów samochodów od ustanowienia pierwszych zbiorowych wyłączeń w 1985 roku Data Typ wykroczenia Kraj Firma Okres Kara 1998 Ograniczenia eksportowe Włochy VW 1988-1998 €102 m 2000 Holandia Opel 1996-2000 €43 m 2001 Ograniczenia cenowe Niemcy 1996-1997 €31 m Daimler Chrysler 1985-2001 €72 m Ograniczenia dla leasingodawców Niemcy, Hiszpania 1997-2001 Belgia 1996-2001 2005 Peugeot 1997-2003 €50 m

efekt zmian przepisów w 2002 roku - ograniczenia udziału w rynku dla wyłączeń grupowych Rodzaj dystrybucji Rodzaj udziału Wielkość udziału ekskluzywna ilościowy 30% selektywna 40% - nowe samochody 30% - pozostałe jakościowy Brak ograniczeń SSNIP

Analiza Ekonomiczna

Efekty płynące z umów dystrybucyjnych Łagodzenie problemów podwójnej marży Zachęty usługowe dla dealerów a tzw. efekt gapowicza (jazda na gapę) Zachęty inwestycyjne dla producentów a tzw. efekt gapowicza

II. Ograniczenie handlu transgranicznego oraz międzynarodowe różnice cenowe Przeszkody w handlu transgranicznym wynikające z połączenia selektywnej i ekskluzywnej dystrybucji Wysokie i utrzymujące się międzynarodowe różnice cenowe

Ograniczenia handlu krajowego III. ZMIĘKCZANIE KONKURENCJI MIĘDZY MARKAMI Ograniczenia handlu krajowego oraz Tworzy siłę rynkową dla dealerów? Zmniejsza konkurencje pomiędzy markami? Czy jest to efektywne? Podsumowując, Mechanizm zmiękczania konkurencję między markami nie tworzy motywów zysku do selektywnego systemu dystrybucji.

Postępowanie egzekucyjne

I. Postępowanie egzekucyjne konkurujących producentów Stworzy beneficjum oraz zalety „first-mover” (FMA) tak jak zwiększy to koszty wprowadzenia dla nowych firm starających wejść na rynek. Zakaz sprzedawania konkurencyjnych marek dealerom

II. Postępowanie egzekucyjne producentów części zapasowych Do 2002 : Dozwolone było zmuszanie przez producentów zapewnienie usługi sprzedaży oraz po-sprzedaży (after-sale services) dealerom. Ale: Wymagana wiedza techniczna w after-sales czyli naprawach i usługach serwisowych znacznie się różni od wiedzy na poziomie sprzedaży i odwrotnie. Ograniczona komplementarność wynika z niezbędności wyspecjalizowanego personelu dla obu zadań w większości dealerów. Ponieważ producenci samochodów obecnie zakupują około 80% części zewnątrz, ich podstawową działalnością jest budowanie i sprzedaż marki.

Podsumowanie Wzrost konkurencyjności głównie pomiędzy dealerami jednej marki- zwiększenie niezależności Odpowiedni poziom konkurencji pomiędzy producentami wg KE

PODSUMOWANIE

PODSUMOWANIE Potrzeba większej transparentności polityki prokonkurencyjnej KE oraz bardziej dogłębnej analizy ekonomicznej Mały wpływ reform na porozumienia wertykalne pomiędzy producentami, a dealerami (wspólny interes producentów i dealerów)

Pytania 1. Wybór przez producenta pośrednika i przyznanie mu prawa wyłączności sprzedaży oferty produktowej (na danym obszarze ) to: a.) dystrybucja selektywna b.) dystrybucja ekskluzywna c.) porozumienie wertykalne d.) porozumienie horyzontalne 2. Która z marek po 2002 wybrała dystrybucję eksluzywną a.) Opel b.) Seat c.) Toyota d.) Suzuki

3. Po wprowadzeniu reform w branży motoryzacyjnej przez Komisję Europejską w 2002 roku : a.) producenci mogli stosować zarówno dystrybucją selektywną oraz ekskluzywną b.) producenci mogli być jedynymi dostawcami części zamiennych do warsztatów autoryzowanych c.) dealerzy mogli wybierać dowolny udział sprzedaży marek w oferowanym portfelu samochodów d.) dealerzy mogli decydować się na bycie jedynie autoryzowanym serwisem danej marki 4. Jaki jest wymagany udział w rynku dla dystrubucji ekskluzywnej, dla którego nie obowiązują wykluczenia zawarte w reformie z 2002 roku: a.) 30% b.) 40% c.) 20% d.) 10%

5. Które z rozwiązań nie stanowi zachęty dla dealerów do bliższej współpracy z producentami samochodów? a.) kontrakty pionowe b.) umowy dystrybucji selektywnej c.) wyłączność terytorialna d.) ograniczenie handlu transgranicznego

DZIĘKUJemy za uwagę