Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Advertisements

Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Perspektywa Finansowa
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
dr Anna Okońska-Walkowicz Warszawa, r.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Perspektywa uczenia się przez całe życie poziom krajowy i regionalny 18 marca 2011.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 3, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej do roku 2020
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat płocki otrzymał ponad.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Akademia do Spraw Edukacji i Ustawicznego Rozwoju Nauczycieli Bawarii W imieniu Bawarskiego Ministerstwa Edukacji podejmuje i koordynuje wszystkie działania.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
System edukacyjny w Hiszpanii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Kryteria wyboru projektów w ramach XI Osi Priorytetowej RPO WP Jakość edukacji i kompetencji w regionie Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Łukasz Tur Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Wrocławiu Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój dla organizacji pozarządowych.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Rynek pracy i kształcenie zawodowe w województwie pomorskim wprowadzenie do dyskusji Wiesław BYCZKOWSKI Wicemarszałek Województwa Pomorskiego Sesja Sejmiku.
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych na rzecz rynku pracy Schemat: Podnoszenie.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
2014–2020 ERASMUS+ AKCJA 1 AKCJA 2 AKCJA 3
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Projekty zrealizowane w ZS1
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Budżet jako środek do realizacji strategii „jakość.
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019
Zapis prezentacji:

Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015

Polska

2. Ważne jest zapewnienie powszechnego dostępu do wysokiej jakości wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem w celu wyrównania szans edukacyjnych 3. Potrzebne są dalsze działania w celu lepszego dopasowania umiejętności do potrzeb rynku pracy 1.Polska już osiągnęła 2 cele strategii Europa 2020

Osoby przedwcześnie kończące naukę – 11,1%(UE) 7,3% Osoby przedwcześnie kończące naukę– 5,4% (Polska) 12,7% 9,5% 3,3%

Wyzwania dotyczące przedwczesnego kończenia nauki - Jak nie dopuścić do wzrostu wskaźnika? -Jak zmniejszyć nierówności regionalne (np. w województwie warmińsko-mazurskim wskaźnik jest dwukrotnie wyższy niz średnia krajowa)? -Jak zmniejszyć odsetek chłopców porzucających naukę?

Liczba osób z wyksztalceniem wyższym (w wieku lat), 2014 PolskaUE Ogółem 42,1% 37,9% Kobiety50,2%33,6% Mężczyźni34,2%42,3%

Szkolnictwo wyższe – wyzwania -Potrzeba poprawienia jakości nauczania -Brak umiejętności przekrojowych wśród absolwentów - umiejętność pracy zespołowej - rozwiazywania problemów czy - krytycznego myślenia -Współpraca z przedsiębiorstwami jest niewystarczająca -Bardzo niewielu studentów kończy studia doktoranckie -Wydatki na szkolnictwo wyzsze malaly w ostatnich latach

2. Ważne jest zapewnienie powszechnego dostępu do wysokiej jakości wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem w celu wyrównania szans edukacyjnych

Wczesna edukacja i opieka nad dziećmi (od wieku 4 lat do wieku obowiązku szkolnego) *Dane krajowe: Krajowy Program Reform 2015 PolskaUE ,2%* ,8%93,9% ,4%93,2%

Wyzwania dotyczące wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi -Jak zmniejszyć nadal duże dysproporcje miedzy regionami i miedzy obszarami miejskimi i wiejskimi -Jak zwiększyć udział dzieci poniżej lat 3 oraz na obszarach wiejskich? -Jak wyrownac szanse edukacyjne dzieci, ktore zaczna rok szkolny w wieku 7 lat?

Uczestnictwo nauczycieli w szkoleniach -Szkolenia z zakresu poradnictwa zawodowego 13,6% (średnia OECD 23,6%) PolskaUE - Wszystkie tematy93,7%84,6% - Kształcenie osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych57,6%32,4% - Środowiska wielokulturowe4,9%13,2% - Umiejętności ICT w nauczaniu51,5%51%

Dalsze wyzwania dotyczące nauczycieli Konieczność wspierania bardziej innowacyjnych i kreatywnych sposobów uczenia się i rozwijania umiejętności przekrojowych wśród uczniów - rozwiazywanie problemów - praca w zespole - umiejętność przeprowadzania analizy i - kreatywność Wysokość wynagrodzeń

3. Potrzebne są dalsze działania w celu lepszego dopasowania umiejętności do potrzeb rynku pracy

Umiejętności podstawowe -Udział polskich 15-latkow osiągających niskie wyniki jest znacznie niższy niż średnia w UE we wszystkich 3 obszarach -Duża poprawa wyników we wszystkich 3 dziedzinach w stosunku do roku Szkoły zawodowe osiągają znacznie słabsze wyniki. -Istnieje potrzeba rozwijania wśród uczniów umiejętności analitycznych i umiejętności rozwiazywania złożonych problemów CelPolskaUE Czytanie (15%)10,6%17,8% Matematyka (15%)14,4%22,1% Nauki przyrodnicze (15%)9,0%16,6%

Zatrudnienie absolwentów w wieku lat 19% absolwentów pracuje na stanowiskach poniżej poziomu ich kwalifikacji PoziomPolskaUE ISCED 3-4 (wyksztalcenie średnie) 65,6% 70,8% ISCED 5-8 (wyksztalcenie wyższe i powyzej)83,7%80,5% ISCED 3-8 (ogółem)75,6%76,1%

Udział uczniów ISCED 3 w kształceniu i szkoleniu zawodowym -Jest na poziomie średniej UE; 48,7 %, (UE: 48,9 %) w 2013 r. -Uczniowie stanowia 55,3 % wszystkich uczniów na poziomie ponadgimnazjalnym w r. 2013/14 (zasadnicze szkoły zawodowe i technika) -Wskaźnik zatrudnienia nowych absolwentów szkół średnich II stopnia (65,6 % w 2014 r.) plasuje się poniżej średniej UE. -W czwartym kwartale 2014 r. stopa bezrobocia wynosila: -wśród absolwentów techników i szkół policealnych:30,2 %, -wśród absolwentów zasadniczych szkół zawodowych: 37,3 % -Stopa bezrobocia wśród absolwentów IVET spada, mają oni wciąż większe trudności ze znalezieniem zatrudnienia niż absolwenci szkół wyższych

Wyzwania dotyczące kształcenia i szkolenia zawodowego -Jak zwiększyć zatrudnienie absolwentów? -Jak poprawić współprace z przedsiębiorstwami? -Jak poprawic doradztwo zawodowe? -Jak unowoczesnic metody nauczania?

Uczestnictwo dorosłych w procesie uczenia się przez cale życie Poziom uczestnictwa dorosłych w uczeniu się przez całe życie w Polsce spadł w 2014 r. do 4 %. Uczestnictwo w uczeniu się jest przeważnie najniższe wśród osób z wykształceniem podstawowym, osób w wieku powyżej 50 lat i osób nieaktywnych zawodowo na rynku pracy. Kształcenie i szkolenie dorosłych w Polsce jest głównie związane z pracą. Poziom podstawowych umiejętności osób dorosłych, w szczególności w zakresie ICT jest bardzo niski Osoby poniżej 34. roku życia dysponują znacznie wyższym poziomem podstawowych umiejętności w porównaniu z innymi grupami wiekowymi.

Wyzwania dotyczące osób dorosłych -Jak zachęcić osoby najbardziej potrzebujące do uczestnictwa? -Jak zapewnić jakość oferowanych szkoleń? -Jakie szkolenia byłyby najbardziej efektywne?

2. Ważne jest zapewnienie powszechnego dostępu do wysokiej jakości wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem w celu wyrównania szans edukacyjnych 3. Potrzebne są dalsze działania w celu lepszego dopasowania umiejętności do potrzeb rynku pracy 1.Polska już osiągnęła 2 cele strategii Europa 2020

Dalsze kroki -Współpraca i dyskusja na poziomie krajowym -Dobre praktyki z innych krajów -Współpraca w ramach tzw. Peer counseling/peer learning

Pytania do dyskusji -Czy zgadzają się Państwo z analiza? -Czy widza Państwo inne wyzwania? -Jakie są Państwa pomysły odnośnie sprostania tym wyzwaniom?

Dalsze informacje Komisja Europejska : Edukacja i szkolenia: Monitor Kształcenia i Szkolenia 2015: Joanna Basztura, Ekspert ds. Polityki edukacyjnej, Komisja Europejska