POWIĄZANIE ANALIZY WIELOKRYTERIALNEJ Z KATEGORIĄ RYZYKA ZAKŁADU I PLANOWANIEM – TABELA RYZYKA Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Advertisements

Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Ocena zasobów pomocy społecznej – zmiany w formularzu w SAC
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Nowa dyrektywa maszynowa 2006/42/WE zmiany
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Definicja rachunkowości zarządczej
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Normy praktyki zawodowej
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Radzi Pomaga Informuje
Rozliczanie etapów studentów
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Przyjazna Kłodnica.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Planowanie przepływów materiałów
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Katarzyna Stankiewicz Starszy Inspektor Departament Ochrony Klimatu Wydział Systemu Zielonych Inwestycji.
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
USŁUGA INŻYNIERA - KRYTERIA WYBORU OFERTY NAJKORZYSTNIEJSZEJ
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
PROCES PLANOWANIA KONTROLI W WIOŚ W WARSZAWIE NA POZIOMIE ROCZNYM I KWARTALNYM Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” WIOŚ.
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” KATEGORIE.
Ważone indeksy w badaniu podmiotów ekonomii społecznej Marek Bożykowski
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
PRZEGLĄD MODELI WYKORZYSTYWANYCH DO OCENY RYZYKA (ANALIZ WIELOKRYTERIALNYCH) Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Praktyczne.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działanie.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Zestawienie.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Departament Wdrażania RPO UM WK-P Metodologia obliczania korekty kwoty dofinansowania w przypadku niezrealizowania zakładanych wskaźników przez beneficjentów.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Biznes plan Biznes plan jest dokumentem planistycznym związanym z działalnością globalną przedsiębiorstwa, którego zadaniem jest wskazanie celów oraz sposobów.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Konstytucyjny system źródeł prawa
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

POWIĄZANIE ANALIZY WIELOKRYTERIALNEJ Z KATEGORIĄ RYZYKA ZAKŁADU I PLANOWANIEM – TABELA RYZYKA Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1

2 Planowanie kontroli, aby maksymalnie wykorzystać posiadane zasoby (potencjał), z zasady powinno być oparte o analizę ryzyka (identyfikację zagrożeń dla środowiska). Takie wymagania wynikają między innymi z zaleceń Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej Nr 2001/331/WE z dnia 4 kwietnia 2001 roku ustalających minimalne kryteria działania inspekcji ochrony środowiska. Planowanie powinno uwzględniać zastosowanie reguły 20 : 80, która w tym przypadku oznacza, że powinniśmy się koncentrować na 20% zakładów mających 80% wpływ na środowisko. Do tego celu niezbędna jest znajomość ryzyka – kategorii ryzyka zakładu i jego miejsca w danej kategorii. Planowanie musi jednocześnie uwzględnić inne niż ww. priorytety oraz posiadane zasoby.

3 Kontrola (inspekcja, weryfikacja) - porównywanie stanu faktycznego ze stanem założonym, wymaganym, formalno-prawnym, - w uproszczeniu, to nadzór nad czymś/kimś i dopilnowywanie, aby to funkcjonowało zgodnie z ustalonymi zasadami, - weryfikacja, czy prowadzone są przez kontrolowanego wymagane działania, ale także, czy nie podejmuje on działań nie pożądanych (zabronionych). Musi być określony cel kontroli, czyli musimy dokładnie wiedzieć co chcemy sprawdzić.

4 Kontrola

5 Rezultatem wprowadzenia systemu priorytetów w planowaniu kontroli opartego o ryzyko (wynik analizy wielokryterialnej) jest tzw. Tabela ryzyka. Tabela to algorytm wiążący wynika analizy wielokryterialnej i kategorie ryzyka z planowaniem. Planowanie kontroli oparte jest o wykorzystanie Tabeli ryzyka, która powinna być generowana z Informatycznego Systemu Wspomagania Kontroli, której jednym z podstawowych funkcji jest wytypowanie podmiotów do planu kontroli. Tabela ryzyka stanowi załącznik nr 2 do dok Systemu Kontroli.

6 Podstawowe funkcje Tabeli ryzyka w obszarze planowania to: zidentyfikowanie najważniejszych źródeł zanieczyszczenia środowiska (wynik z analizy wielokryterialnej), przyporządkowanie poszczególnym zakładom wartości liczbowej charakteryzującej ryzyko dla środowiska (wynik z analizy wielokryterialnej), uszeregowanie zakładów w ramach przyjętych kategorii I-IV wg ryzyka (wynik kategoryzacji ustalonej w oparciu o punktację analizy wielokryterialnej), umożliwienie zapisu priorytetów (prawo, cele itp.), zaproponowanie listy zakładów do planu kontroli z uwzględnieniem ryzyka i priorytetów,

7 Dodatkowo Tabela ryzyka może być wykorzystywana : -do uzasadnienia decyzji o nie ujęciu w okresie objętym planem danych grup zakładów lub konkretnych zakładów, - weryfikacji (aktualizacji planu kontroli), -ustalenia pierwszeństwa w danym okresie planistycznym.

8 Tabela ryzyka – cel i funkcj W Tabeli ryzyka otrzymujemy konkretną, uporządkowaną pod względem ilości punktów przyporządkowanych w analizie wielokryterialnej, w podziale na kategorie ryzyka, listę zakładów. Każdej z kategorii objętej planowaniem przyporządkowano częstotliwości kontroli zakładów w taki sposób, że niższej kategorii ryzyka odpowiada mniejsza częstotliwość kontroli. Dodatkowo wprowadzono priorytety wynikające z obowiązujących przepisów prawnych w zakresie częstotliwości kontroli i raportowania, oraz wniosków i interwencji, a także przestrzegania przepisów prawa.

9 Przyjęta częstotliwość kontroli dla ustalonych w SK kategorii ryzyka jest następująca: Kategoria I (ryzyko najwyższe) - kontrola co rok; Kategoria II (ryzyko wysokie) - kontrola co 2 lata lub rzadziej; Kategoria III (ryzyko średnie) - kontrola co 3 lata lub rzadziej; Kategoria IV (ryzyko niskie) - kontrola co 4 lata lub rzadziej; Kategoria V - zakład nie jest objęty planowaniem rocznym i nie jest dla niego określana częstotliwość kontroli. Kontrola może wynikać z wniosków ale także innych zadań np.: OSN, gminy- nadzór nad ustawą o utrzymaniu czystości i porządku…

10 Ww. założenia mają odzwierciedlenie w typowaniu do kontroli wg kategorii ryzyka i miejsca na liście punktowej otrzymanej w wyniku analizie wielokryterialnej : % zakładów z kategorii I, - 50 % zakładów z kategorii II, - 33 % zakładów z kategorii III, -25 % zakładów z kategorii IV, -zakłady z kategorii V z zasady nie powinny być typowane, do kontroli ale są ze względu na różne priorytety. Począwszy od kategorii II na pozycję na liści wpływa data ostatniej kontroli (częstotliwość).

11 W efekcie otrzymujemy w poszczególnych kategoriach zamknięte listy zakładów proponowanych do planu, czyli 100 % zakładów z kategorii I, 50 % z kategorii II (niekontrolowanych w roku poprzedzającym planistycznym), 33 % z kategorii III i 25 % z kategorii IV (niekontrolowanych w okresie odpowiednio 3 i 4 lat), przy założeniu czteroletniego okresu planistycznego. Lista jest modyfikowana po uwzględnieniu priorytetów. Uwaga : zmiany związane z Dyrektywa IED i kontrola, a więc planowanie kontroli instalacji (IPPC).

12

13 - współczynnik wagi (kolumna 9) - uwzględniający tzw. sytuacje niestandardowe, czyli nieuwzględnione bezpośrednio w analizie ryzyka określonej przez doświadczonego inspektora, między innymi, w oparciu o zapisy w kolejnych kolumnach tabeli ryzyka 12,13,14….n. Celem wprowadzenia współczynnika jest przesunięcie konkretnego zakładu na liście po to, aby został objęty kontrolą pomimo mniejszej liczby punktów otrzymanych w analizie ryzyka. Jest zawsze większy od 1 np. o 0.25 dla każdego zapisu w kolumnach 12,13,14 (w przypadku rozszerzenia liczby kolumn dodatkowych w tabeli może zostać zmieniony na 0.10),

14 - pozycja po uwzględnieniu „wagi” (kolumna 10) - iloczyn wartości liczbowej z analizy ryzyka z kolumny 8 oraz omówionego współczynnika wagi z kolumny 9, automatycznie obliczany przez narzędzie informatyczne, które przeszereguje zakłady wg nowych wartości w ramach poszczególnych kategorii. Dopiero tak przetworzona lista jest praktycznie planem kontroli (oczywiście po uwzględnieniu zasobów), - ustawowy obowiązek kontroli (kolumna 11) - generowana również bezpośrednio z narzędzia informatycznego. Zapis w tej kolumnie przesądza o wytypowaniu danego zakładu do kontroli w pierwszej kolejności w tabeli ryzyka bez względu na uszeregowanie punktowe,

15 Tabela ryzyka - priorytety - częstotliwość kontroli przewidziana dla danej kategorii (kolumna 12) - określona w % w odniesieniu do ilości zakładów w danej kategorii (I kategoria kontrola co roku – 100%; II co 2 lata – 50%; III co 3 lata – 33%; IV co 4 lata 25%). Na podstawie zapisów w tej kolumnie do planu powinien zostać wskazany przyjęty w programie udział zakładów w danej kategorii, - kolumny13,14,15 - na obecnym etapie proponuje się zapis tak/nie, przy czym zapis tak skutkuje zwiększeniem współczynnika wagi np. o data ostatniej kontroli (kolumna 16 ) - niezbędna do zachowania częstotliwości, narzędzie informatyczne przesuwa „do przodu” na liście zakłady niekontrolowane w założonym okresie wg daty kontroli, - kolumna 17 -nr teczki wg akt zakładowych w danym WIOŚ, - kolumna 18 - możliwość rozszerzenia tabeli ryzyka o dodatkowe kolumny.

16 DZIĘKUJĘ