Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Innowacyjne podręczniki do kształcenia zawodowego System.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
NOWA JAKOŚĆ NOWE MOŻLIWOŚCI III
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Kształcenie praktyczne
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Hotelarsko Turystycznych
Technik ekonomista.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Struktura egzaminu zawodowego
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
EDUKACJA – PRACA - KARIERA
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10 Szyte na miarę kwalifikacje przyszłością
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH w SOMONINIE
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
ZAWÓD DLA MŁODZIEŻY, KTÓRA LUBI LUDZI ORAZ CHCE LEPIEJ POZNAĆ ŚWIAT
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
ZAWÓD SUKCES AWANS EUROPEJSKOŚĆ ZSAE WITA
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
ZESPÓŁ SZKÓŁ TECHNICZNYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO W CZĘSTOCHOWIE.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Innowacyjne podręczniki do kształcenia zawodowego ZAWODOWO.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Zespół Szkół Rolniczych w Kijanach Współpraca z pracodawcami w zakresie kształcenia zawodowego - realizacja praktycznej nauki zawodu: zajęcia praktyczne.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Kształcenie dualne.
MÓJ ZAWÓD.
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza
Technik hotelarstwa 4-letni cykl nauczania.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Staże europejskie drogą do sukcesu
Zapis prezentacji:

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Innowacyjne podręczniki do kształcenia zawodowego System edukacji szkolnej a przygotowanie absolwentów do pracy w gospodarce turystycznej dr Zbigniew Głąbiński Katedra Turystyki i Rekreacji Uniwersytet Szczeciński

Turystyka jako przedmiot zainteresowań Praktyka Turystyka Dydaktyka Nauka

Zainteresowanie kierunkami związanymi z turystyką Duża liczba szkół prowadzących specjalności technik hotelarstwa i technik obsługi turystycznej Różnorodność profili szkół kształcących uczniów dla turystyki Wcześniejsze podstawowe kierunki nauczania: technik ekonomista, technik żywienia

Mocne stronySłabe strony Podstawa programowa jest wszechstronna i obejmuje kształcenie w różnych zawodach przemysłu turystycznego Treści programowe są zbyt obszerne oraz cechuje duża schematyczność i szczegółowość, a przekazywana wiedza ma charakter encyklopedyczny Treści zawarte w podstawie programowej systematyzują wiedzę teoretyczną z różnych dziedzin w blokach programowych co ułatwia jej przyswojenie przez uczniów Brak nawiązania w podstawie programowej do zmian w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości rynku turystycznego Treści nauczania mają charakter kompleksowy i nawiązują do oczekiwań przedsiębiorców Nierealne założenia co do zajęć praktycznych realizowanych przez uczniów Kryteria ocen i wymagań egzaminacyjnych są precyzyjnie określone Sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności odbiega od rzeczywistych wymagań spotykanych w praktyce gospodarczej Ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego – branża turystyczna

SzanseZagrożenia Wdrożenie nowego programu nauczania zwiększa potencjalną możliwość znalezienia pracy w branży turystycznej wśród wiodących przedsiębiorstw w regionie Brak elastyczności w dostosowywaniu treści programowych do potrzeb przedsiębiorstw w zależności od uwarunkowań regionalnych Zwiększenie możliwości zdobycia gwarancji zatrudnienia dla najlepszych uczniów w przedsiębiorstwach, w których realizowane są praktyki zawodowe Wysoce prawdopodobny brak możliwości opanowania podstawy programowej przez znaczącą część uczniów Uniwersalność zdobywanej wiedzy daje możliwość jej zastosowania w różnych działach gospodarki narodowej Zbyt mały nacisk na kształtowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktycznej obsłudze ruchu turystycznego Ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego – branża turystyczna

Mocne stronySłabe strony Wykorzystanie i adaptacja potencjału szkół w realizacji nowych kierunków nauczania zgodnych z potrzebami rynku Brak możliwości szybkiego i pełnego wdrożenia przez szkoły ze względu na koszty z tym związane Istotna pomoc w przygotowaniu programu nauczania ze względu na możliwość ustalenia kryteriów ocen i wymagań Ograniczone możliwości wdrożenia wszystkich efektów kształcenia ze względu na zróżnicowany stopień przygotowania uczniów na wcześniejszych etapach kształcenia Kompleksowe określenie celów i przekazywanych treści umożliwia elastyczne realizowanie programu nauczania Zbyt obszerny program nauczania w stosunku do zgłaszanych potrzeb ze strony przedsiębiorców Ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego - nauczyciele

SzanseZagrożenia Wykorzystanie istniejącego potencjału dydaktycznego szkół kształcących w zawodach związanych z turystyką Brak szerszej współpracy szkół z przedsiębiorstwami w regionie w zakresie ich oczekiwań i potrzeb Znacząca ilość uczniów zainteresowanych kształceniem się w zawodach związanych z turystyką Ograniczenie możliwości zmiany szkoły przez uczniów ze względu na brak spójności pomiędzy poszczególnymi przedmiotami Weryfikacja pożądanych przez przedsiębiorców umiejętności w czasie realizacji praktyk zawodowych Niewystarczające zainteresowanie ze strony przedsiębiorców współpracą w realizacji praktyk zawodowych Umożliwienie nauczycielom wykorzystania własnego potencjału w zakresie tworzenia indywidualnych, autorskich programów nauczania Brak określenia i koordynacji potrzeb regionalnego rynku pracy w zakresie specjalności i zawodów związanych z branżą turystyczną Unifikacja sposobu oceny wiedzy i umiejętności uczniów poprzez egzamin zewnętrzny Brak możliwości sprawdzenia rzeczywistych umiejętności praktycznych uczniów w czasie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe Ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego - nauczyciele

Hotel – technik hotelarstwa Recepcja znajomość procedur związanych z obsługą gości w recepcji, prowadzenie dokumentacji związanej z zakwaterowaniem i wykwaterowaniem oraz zasad korespondencji handlowej, umiejętność rozmowy z klientem, obsługa urządzeń biurowych, udzielanie informacji turystycznych

Hotel – technik hotelarstwa Gastronomia Znajomość wyposażenia sali konsumpcyjnej Znajomość zasad obsługi klienta Sposoby i zasady żywienia gości hotelowych

Hotel – technik hotelarstwa Utrzymywanie czystości i porządku w jednostkach mieszkalnych Znajomość rodzajów jednostek mieszkalnych i ich wyposażenia Umiejętność doboru sprzętu i środków czystości do rodzaju prac porządkowych Przestrzeganie zasad uczciwości i odpowiedzialności materialnej dotyczącej wyposażenia obiektu i mienia gości hotelowych

Hotel – technik hotelarstwa Usługi dodatkowe Znajomość usług dodatkowych oferowanych w hotelu Przyjmowanie, realizacja oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej usług dodatkowych

Hotel – technik hotelarstwa Administracja i dział sprzedaży Zasady marketingu stosowane w hotelarstwie Wymogi formalne i merytoryczne dotyczące spraw osobowych Znajomość podstaw rachunkowości

Hotel – technik hotelarstwa Kultura osobista Wygląd zewnętrzny dostosowany do stanowiska pracy Używanie ogólnie przyjętych zwrotów grzecznościowych i kultura bycia Higiena osobista

Działania na rzecz kształcenia przyszłych pracowników branży turystycznej Poświęcenie uwagi przekazywaniu wiedzy ogólnej i zawodowej ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności jej dostosowania do specyfiki wykonywania zawodu Dbałość o wysoki poziom kultury ogólnej i kształtowanie odpowiedniej postawy społecznej absolwentów Zwrócenie szczególnej uwagi na weryfikację w praktyce wiedzy i umiejętności zdobywanych przez uczniów w toku nauczania poprzez podniesienie poziomu praktyk zawodowych w przedsiębiorstwach Wzmocnienie merytorycznych i praktycznych kompetencji nauczyciela poprzez bieżący kontakt z działalnością przedsiębiorstw na dynamicznie zmieniającym się rynku usług turystycznych

Działania na rzecz kształcenia przyszłych pracowników branży turystycznej - II Konieczność nawiązania systematycznej współpracy pomiędzy szkołami a przedsiębiorstwami w regionie w celu optymalizacji procesu kształcenia i jego dostosowania do potrzeb regionalnego rynku turystycznego Dostosowanie ilości uczących się w zawodach turystycznych do rzeczywistych możliwości absorpcji absolwentów na regionalnym rynku pracy Konieczność kontynuowania pracy w zespołach eksperckich złożonych z nauczycieli zawodu oraz przedsiębiorców z branży turystycznej w celu bieżącego monitorowania zmian w zakresie potrzeb kadrowych przemysłu turystycznego.

Wnioski Weryfikacja założeń podstawy programowej w zakresie dostosowania jej do rzeczywistych oczekiwań rynku turystycznego Wdrożenie systemowych rozwiązań dotyczących praktyk i staży dla nauczycieli przedmiotów zawodowych Podniesienie efektywności praktyk zawodowych i dostosowanie ich do możliwości szkół i realiów rynku turystycznego Wprowadzenie mechanizmów umożliwiających współpracę i wymianę doświadczeń pomiędzy szkołami przygotowującymi kadry dla turystyki i przedsiębiorstwami branży turystycznej.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dziękuję za uwagę! dr Zbigniew Głąbiński Katedra Turystyki I rekreacji US

Biuro projektu EUROPIL Elżbieta Pilch al. Wojska Polskiego 42/U Szczecin tel./fax: