Sołtysi jako kluczowy element łańcucha komunikacji z mieszkańcami w procedurze opracowywania dokumentów strategicznych i planistycznych Partnerstwa Gmin.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Leśny Krąg Naturalna Przedsiębiorczość w Leśnym Kręgu.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Warsztaty Zarządzania Strategicznego moderator: Robert Żarkowski.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Fundacja Partnerstwo Doliny Środkowej Odry
Jan Herbst Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Analiza wykonalności przedsięwzięcia
KONFERENCJA INAUGURACYJNA: Partnerstwo Obszaru Funkcjonalnego dla wzmocnienia rozwoju i spójności społeczno gospodarczej Aglomeracji Leszczyńskiej.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Turystyka, sport i rekreacja.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Nowostawski Program Odnowy Wsi Program Rewitalizacji Śródmieścia Nowego Stawu Nowy Staw, 28 maja 2004 roku Konferencja Razem w Europie. Rewitalizacja miast.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Projekt PL „Wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze Funkcjonalnym Szlaku Jana III Sobieskiego w województwie lubelskim"
„Szerokie partnerstwo trójsektorowe jako narzędzie rozwiązywania problemów Obszaru Funkcjonalnego Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów” oraz „Dobre praktyki.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Utworzenie Obszaru Funkcjonalnego Aglomeracji Płockiej Związek Gmin Regionu Płockiego.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NA TERENIE GMINY ŁOBŻENICA SPOTKANIE Z PRZEDSIĘBIORCAMI I OSOBAMI PLANUJĄCYMI ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Zadania Gminy Miasta Koszalin zrealizowane w ramach projektu:
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

Sołtysi jako kluczowy element łańcucha komunikacji z mieszkańcami w procedurze opracowywania dokumentów strategicznych i planistycznych Partnerstwa Gmin Nadodrzańskich ” Konkurs Samorządowy Lider Zarządzania 2015 Razem dla rozwoju Konferencja kończąca 16 grudnia, Warszawa

Partnerstwo Gmin Nadodrzańskich Lokalizacja: województwo lubuskie Partnerzy: -Gmina Czerwieńsk -Gmina Sulechów -Gmina Dąbie -Stowarzyszenie Mieszkańców Lasek -Stowarzyszenie Turystyczno- Motorowodne „Odra Czerwieńsk przedstawiciele biznesu – firma LFC sp. z o.o.

GENEZA WSPÓŁPRACY PARTNERSKIEJ -Lokalizacja wszystkich gmin w dorzeczu Odry, -Wspólne problemy i plany rozwojowe (budowa sieci kanalizacyjnej), - Możliwość wykorzystanie potencjału gospodarczo– turystycznego gmin nadodrzańskich, -brak wspólnej strategii zagospodarowania terenów znajdujących się w dorzeczu Odry, --brak wspólnej polityki przestrzennej, -konieczność efektywnego jego wykorzystania oraz uporządkowanie infrastruktury technicznej,

CELE WSPÓŁPRACY

- Wypracowanie modelu działania Partnerstwa Nadodrzańskich Gmin, które pozwoli wdrożyć przedsięwzięcia przyczyniające się do rozwoju społeczno-gospodarczego zdefiniowanego obszaru funkcjonalnego oraz wzmocnienia lokalnych więzi społecznych. -Wdrożenie schematu działania, który umożliwi efektywne kształtowanie przestrzeni publicznej na terenie działania Partnerstwa Nadodrzańskich Gmin przy aktywnym udziale partnerów społecznych i prywatnych oraz udziale społeczeństwa

ZAPLANOWANE i PODJĘTE DZIAŁANIA (1) - Opracowanie ekofizjografii dla obszaru funkcjonalnego objętego Partnerstwem Nadodrzańskich Gmin, poszerzonej o zwaloryzowanie zasobów naturalnych na terenie obszaru funkcjonalnego szczególnie w odniesieniu do OZE, określenie możliwości wykorzystania turystycznego obszarów chronionych przyrodniczo w tym Natura 2000 oraz zidentyfikowanie zagrożeń i możliwości zagospodarowania na terenach powodziowych -Opracowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości zlokalizowanych na obszarze funkcjonalnym: Czerwieńsk, Będów, Bródki, Nietkowice, Laski, Boryń, Dobrzęcin, Ciemnice, Połupin, Szczawno, Górki Małe, Górzykowo, Cigacice, Leśna Góra, Brody, Pomorsko

ZAPLANOWANE i PODJĘTE DZIAŁANIA (2) -Opracowanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla obszaru funkcjonalnego - Opracowanie gmin-nej ewidencji zabytków wspólnej dla całego obszaru funkcjonalnego wraz z waloryzacją kulturową poszerzoną o propozycje turystycznego wykorzystania obiektów kulturowych -Opracowanie dokumentacji technicznej dla budowy infrastruktury wodno-ściekowej na obszarze Gminy Dąbie (wraz z kosztorysami i decyzją środowiskową). Dokumenty te będą podstawą do przyszłych działań inwestycyjnych Partnerstwa.

KOMUNIKACJA PARTNERSTWA Z MIESZKAŃCAMI I INNYMI INTERESARIUSZAMI OF – WDROŻONE ROZWIĄZANIE ZAŁOŻENIE: POTRZEBA OPRACOWANIA WSPÓLNEJ POLITYKI PRZESTRZENNEJ (Ekofizjografia, 16 mpzp, trzy studia uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego) WYMAGA PONADSTANDARDOWEJ KOMUNIKACJI Z MIESZKAŃCAMI: Dokonano: -przeglądu istniejących kanałów informacji -opracowania zakładki na stronie internetowej -zaplanowania współpracy z lokalną z lokalną i regionalną prasą -wyboru partnerów współpracy w przekazywaniu komunikatów

ELEMENTY EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI Z MIESZKAŃCAMI -Świadomość w Partnerstwie wagi efektywnej komunikacji jako klucza do zrozumienia przez mieszkańców potrzeb opracowania wspólnej polityki przestrzennej. -Wpisanie komunikacji z mieszkańcami do Planu Rozwoju Instytucjonalnego Partnerstwa, na początku projektu. -Określenie roli urzędników, radnych, organizacji pozarządowych i przedstawicieli biznesu w promocji zewnętrznej i wewnętrznej projektu. -Uzyskanie zrozumienia i akceptacji dla projektu, szczególnie wśród sołtysów- wspólny, integracyjny rejs po Odrze na początku projektu.

SOŁTYSI JAKO PODMIOTY KOMUNIKACJI

Dlaczego sołtysi? -Są gospodarzami na swoim terenie, reprezentują najmniejsze jednostki pomocnicze gmin, znają wszystkich mieszkańców, a mieszkańcy mają do nich zaufanie -Utożsamiają się z projektem i są wiarygodni w motywowaniu mieszkańców do, między innymi, składana uwag do dokumentów strategicznych takich jak i mpzp i Studium -Są aktywni, często zaglądają do UG i na bieżąco otrzymują informacje o postępach projektu, które przekazują dalej. -Poprzez realizację projektu zyskają lepszą widzę o możliwości wykorzystania funduszy sołeckich.

SOŁTYSI JAKO PODMIOTY KOMUNIKACJI Konsultacje społeczne

SOŁTYSI JAKO PODMIOTY KOMUNIKACJI Konsultacje społeczne

SOŁTYSI JAKO PODMIOTY KOMUNIKACJI Konsultacje społeczne

SOŁTYSI JAKO PODMIOTY KOMUNIKACJI Konsultacje społeczne

OSIĄGNIĘTE REZULTATY WDRAŻANIA PROJEKTU Wiele dokumentów strategicznych i zadań zostało już zakończonych. Na obecnym etapie współdziałania, poza opisanymi standardami komunikacji z mieszkańcami, Partnerstwo nie ma jeszcze dobrze wykształconych narzędzi współpracy. W trakcie realizacji zadań można jednak zauważyć, że następuje zbliżenie do następujących, rekomendowanych elementów modelu współpracy partnerskiej 1. Skład Partnerstwa dostosowany do celów współpracy (reprezentacja 3 sektorów, planowane poszerzenie o inne gminy nadodrzańskie) 4. Programowanie rozwoju obszaru funkcjonalnego 6. Integracja dokumentów strategicznych / operacyjnych partnerstwa i partnerów ( Strategie, plany miejscowe) 9. Przestrzeń debaty i dialogu między partnerami oraz komunikacja wewnętrzna

OSIĄGNIĘTE REZULTATY WDRAŻANIA PROJEKTU Rejs po Odrze

OSIĄGNIĘTE REZULTATY WDRAŻANIA PROJEKTU Flis Odrzański 2015

OSIĄGNIĘTE REZULTATY WDRAŻANIA PROJEKTU Flis Odrzański 2015

MOŻLIWOŚĆ REPLIKOWALNOŚCI PRZEZ INNE PARTNERSTWA Realizacja projektu pozwoliła na wypracowanie modelu komunikacji i współpracy w Partnerstwie, którego jednym z ważniejszych elementów jest aktywne włączenia sołtysów w proces konsultacji społecznych na każdym etapie realizacji projektu. Rozwiązanie to może być powielane przez inne partnerstwa, szczególnie powstałe w gminach wiejskich i wiejsko-miejskich (w gminach miejskich sołtysów mogą zastąpić szefowie samorządów pomocniczych ).

MOŻLIWOŚĆ REPLIKOWALNOŚCI PRZEZ INNE PARTNERSTWA DZIĘKUJEMY