Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Advertisements

10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
Dr Tadeusz Majewski Akademia Pedagogiki Specjalnej Warszawa
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności.
Osoby niepełnosprawne fizycznie
Metoda kierowanego nauczania
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
O aktywności dorosłych i seniorów
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
Integracja w kształceniu zawodowym
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Disability Awareness – a New Challenge for Employees
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Zrozumieć indywidualne potrzeby
Model współpracy instytucji publicznych i organizacji pozarządowych na rzecz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami Aleksander Waszkielewicz Fundacja.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
TYP NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI A RODZAJE WSPARCIA W PROCESIE EDUKACJI
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Osoba niepełnosprawna
Komunikacja i informacja dostępna dla osób z niepełnosprawnością
„Monitoring obywatelski Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami” Anna Rdest Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Kluczowe elementy przestrzeni turystycznej
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Fundacja Aktywizacja Jak postępować z ON WŁĄCZANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ.
NIEPEŁNOSAPRAWNOŚCIĄ
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 1 ul. Armii Ludowej 1a Radom
Zarządzanie zmianą Sesja 5 Zarządzanie interesariuszami – stronami procesu zmiany.
GOŚĆ NIEPEŁNOSPRAWNY W MUZEUM dobre praktyki i praktyczne przykłady.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
AKTYWNI NA RZECZ TOLERANCJI
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Galileo (220) - Internetowy program telewizyjny
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE im. Jana Karskiego W WIŚNIOWEJ GÓRZE
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW EGZAMINACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW rok szkolny 2018/2019.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich

Savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnościami Marta Gawryluk Magdalena Kocejko Łucja Kornaszewska-Antoniuk Anna Puławska-Rodzik

Osoba z niepełnosprawnością czyli KTO?

Niepełnosprawność to tylko jedna z cech osoby Różne zainteresowania i plany. Różna sytuacja życiowa Różna sytuacja zawodowa i edukacyjna

Osoby z niepełnosprawnościami to bardzo zróżnicowana grupa Mamy wiele różnych rodzajów niepełnosprawności Każda osoba z niepełnosprawnością jest inna i ma inne potrzeby wynikające ze specyfiki niepełnosprawności

Osoby niewidome lub słabowidzące głuche lub słabosłyszące głuchoniewidome z niepełnosprawnością ruchową poruszające się na wózku z zaburzeniami mowy ze schorzeniami psychicznymi niskiego wzrostu ze schorzeniami wewnętrznymi osoby ze schorzeniami przewlekłymi z niepełnosprawnością intelektualną ze schorzeniami neurologicznymi z epilepsją z zaburzeniem ze spektrum autyzmu o odmiennym wyglądzie

Dostępność Potrzeby Najważniejsze jest równe traktowanie Czasami samo równe traktowanie nie wystarczy- trzeba zadbać o dostępność Dostępność Komunikacji Informacji Przestrzeni

Czasami wystarczy zlikwidować bariery architektoniczne

….albo bariery w komunikacji

Czasami potrzebny jest specjalistyczny sprzęt

Niepełnosprawność jako wynik interakcji z barierami w otoczeniu Osoby z niepełnosprawnościami napotykają na liczne bariery, które utrudniają im pełne i samodzielne życie w społeczeństwie Brak barier i dostępność to ważny krok do równego traktowania osób z niepełnosprawnościami

Ćwiczenie 1) Co przedstawia ta scenka? 2) Co w takiej sytuacji jest zachowaniem prawidłowym? 3) A co w takiej sytuacji jest zachowaniem błędnym? 4) Jaką ogólną zasadę dotyczącą kontaktu z osobami z niepełnosprawnością można wywnioskować z tej sytuacji?

Rysunek 1 Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Fundacja Integracja (is licensed under a Creative Commons)

Rysunek 2 Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Fundacja Integracja (is licensed under a Creative Commons)

Rysunek 3 Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Fundacja Integracja (is licensed under a Creative Commons)

Rysunek 4 Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Fundacja Integracja (is licensed under a Creative Commons)

Rysunek 5 Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Fundacja Integracja (is licensed under a Creative Commons)

Rysunek 6 Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Fundacja Integracja (is licensed under a Creative Commons)

Rysunek 7 Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Fundacja Integracja (is licensed under a Creative Commons)

Rysunek 8 Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Fundacja Integracja (is licensed under a Creative Commons)

Rysunek 9 Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Fundacja Integracja (is licensed under a Creative Commons)

Rysunek 10 Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Fundacja Integracja (is licensed under a Creative Commons)

Rysunek 11 Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Fundacja Integracja (is licensed under a Creative Commons)

Rysunek 12 Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Fundacja Integracja (is licensed under a Creative Commons)

Podstawowe zasady Nie naruszaj przestrzeni Zawsze zwracaj się do osoby Traktuj równo nie specjalnie Każdy jest inny Dbaj o zniwelowanie różnic Nie zakładaj z góry Zapytaj, zanim pomożesz Zadbaj o dostępność w komunikacji/informacji Rozmawiaj naturalnie („do widzenia”, „idziemy?)

Równe traktowanie Niwelowanie barier Postawa otwartości

Film Disability Sensitivity Training Video

Centrum Wsparcia Eudajmonia Adres e-mail: kontakt@cweudajmonia.pl Telefon: 667747310 Strony internetowe: www.cweudajmonia.pl www.racjonalneusprawnienia.pl

Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich