Moda na czytanie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Advertisements

Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Co to jest TIK?.
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Przedstawienie działań naszej grupy w czasie projektu.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
DEBATA SZKOLNA.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
AGNIESZKA CHYLIŃSKA „LABIRYNT LUKRECJI”
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
TIK w szkole CYFROWA SZKOŁA.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Uznaje się, że jedną z ważniejszych dróg wiodących do czytelnictwa jest wyrobienie w dziecku nawyku - najpierw zabawy książką, później słuchania. Aby czytanie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
O ile dom rodzinny, biblioteka wspomagają rozwój czytelnictwa, o tyle szkoła jest tym miejscem, w którym decyduje się przyszłość słowa drukowanego. Szkoła.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim Rok szkolny 2013/2014.
Innowacja pedagogiczna
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
PODSUMOWAINE WEWNETRZNEJ EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE – KOŹLU.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
7 Nawyków – mapa wdrożenia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Pomysł na promocję książki.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Czytanie- kto teraz czyta?
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Dlaczego warto czytać książki?
Dlaczego warto czytać książki?
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Wychowanie przez czytanie
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Lubię czytać!.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Imię i nazwisko nauczyciela
Imię i nazwisko nauczyciela
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

Moda na czytanie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dlaczego czytam? Sprawia mi to przyjemność Książka pozwala mi się przenieść w inny świat Rozwija wrażliwość i wyobraźnię, Zapełniam czas Z ciekawości Książki wzbogacam słownictwo i „odstresowują” mnie Kiedy czytam mam piękniejsze, wyraźniejsze sny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Sprawia mi to przyjemność Odkrywam samą siebie Kocham książki Czytam , bo lubię Wchodzę w inny świat Czyta, bo to sposób na nudę Książki pomagają w pisaniu i wysławianiu się Czytam lektury, bo muszę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Opinie Krzysztof Pomian „Czytam, więc myślę” Nowoczesny przemysł rozwijał się najwcześniej w krajach, gdzie umiejętność czytania była najgłębiej zakorzeniona i najszerzej rozpowszechniona. Czytanie to zmienianie własnej psychiki, wyposażanie w zdolności, które prowadza umysł w inne wymiary. Czytanie pozwala nauczyć się również refleksji: zwracania się ku samemu sobie, aby siebie korygować, a nawet zmieniać programy, jakie się w siebie wprowadziło. Niepodobna stworzyć społeczeństwa obywatelskiego tam, gdzie jest znaczny odsetek zamkniętych umysłów. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Umberto Eco „Dlaczego książki przedłużają nam życie” Lektura pomaga odróżnić prawdę od fałszu. Nie znając uchybień popełnianych przez innych, analfabeta nie zna nawet własnych praw. Książka to najlepsze ubezpieczenie na życie, maleńka antycypacja nieśmiertelności „Człowiek czytający wart jest dwóch”. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mario Vargas Losa „Pochwała czytania i fikcji literackiej” Dobra literatura przerzuca pomosty między różnymi ludami i ludźmi. Budując rozkosz, cierpienie i zdumienie, łączy nas ponad dzielącymi nas językami, wierzeniami, przyzwyczajeniami, obyczajami i przesądami. Literatura jak czary pomaga nam śnić, że mamy to, czego nie mamy, być tym, kim nie jesteśmy, sięgać niemożliwej egzystencji , w której niczym pogańscy bogowie czujemy się zarazem przyziemni i wieczni Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Edwin Bendyk „Komputer ogłupia” Godzina lektury dla przyjemności powoduje, ze czytający inaczej korzysta z komputera, który świadomie używany nie tylko nie szkodzi, lecz pomaga w szkole i sprzyja uzyskiwaniu lepszych ocen. Społeczeństwo informacyjne, jeśli ma się rozwijać, zapewniając równość szans wszystkim obywatelom, musi być społeczeństwem książki i komputera, a nie komputera zamiast książki. Społeczeństwo informacyjne zaczyna się od książki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Podsumowanie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

1. Czytanie uczy myślenia Podstawowy kanon komunikacji międzyludzkiej oparty jest na słowie, gdyż to właśnie ono poprzez odwołanie się do świadomości jest podstawą naszego myślenia. W konfrontacji książki, opartej na słowie, z przekazem telewizyjnym, bazującym na obrazie, język okazuje się bardziej uniwersalny. Dzięki niemu możemy wyrazić zarówno wydarzenia zewnętrzne, jak również przeżycia wewnętrzne, zjawiska świata materialnego i niematerialnego. Ludzie są istotami myślącymi, bo operują słowem, a nie dlatego, że widzą. Zwierzęta również widzą, lecz nie myślą. Uczucia i myśli docierające do naszej świadomości za pomocą słów nie mają odpowiednika w prostych symbolach wizualnych. Doświadczenie pokazuje, że osoby, które zerwały z cywilizacją słowa, rzadko mają swoje zdanie, idą za tłumem, a samodzielne myślenie ich męczy Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

2. Czytanie pobudza wyobraźnię Telewizja nie pozwala nam na samodzielne myślenie. Niczego nie musimy sobie wyobrażać czy dochodzić do czegoś drogą naturalnej refleksji. Wszystko mamy podane: zarówno scenerię, mimikę, jak i ton głosu. Czytając mamy dużo więcej swobody. Sami obsadzamy role, obmyślamy tło i kierujemy akcją. Każdy szczegół wygląda tak, jak zechcemy. Dobra książka porusza i ożywia umysł. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

3. Czytanie rozwija umiejętność wysławiania się Czytanie jednocześnie wymaga zdolności językowych, jak i je rozwija, ponieważ jest nierozłącznie związane z mówieniem i pisaniem. Tych, którzy nie czytają nic albo niewiele, bardzo łatwo poznać. Zdradzają się częstym używaniem zwrotów typu: „No wiesz, o co mi chodzi”, „No… tego. ..”. Zacinają się, stękają, zastępują słowa gestami lub imitują dźwięki. Ocenę ludzi i przedmiotów ograniczają do przymiotnika „fajny” lub „super”. Warto do tego dodać także fakt, że przeprowadzone w Anglii badania ujawniły, że istnieje ścisła zależność pomiędzy godzinami spędzonymi przed ekranem a rozwojem słownictwa. Okazało się mianowicie, że prawie wszystkie tzw. „telewizyjne dzieci” mówią w wieku 3 lat na poziomie dzieci o rok młodszych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

4. Czytanie wyrabia cierpliwość W Telewizji bardzo dużo informacji jest przekazywanych w niezwykle krótkim czasie, co nie pozwala na zapamiętanie czy choćby przemyślenie ich wszystkich. W ten sposób telewidz uczy się skupiania uwagi na krótką chwilę, a jego myśl staje się bardziej impulsywna niż refleksyjna (niektóre badania wskazują nawet na związek między nadmiernym oglądaniem telewizji a pochopnym podejmowaniem decyzji i niecierpliwością). Inaczej jest z czytaniem, w trakcie którego przetwarzanie informacji zachodzi w świadomości, a więc przebiega wolniej. Odwracając kartki, wchodzimy stopniowo w mechanizm narracji. Krok po kroku staramy się zrozumieć książkę. Tempo zależy od nas. Do pewnych rzeczy można w każdej chwili wrócić, najistotniejsze można sobie zaznaczyć. Można powiedzieć, że czytanie jednocześnie wymaga oraz uczy cierpliwości. Oglądanie telewizji jest natomiast tak banalnym zajęciem, że nie stwierdzono jeszcze u nikogo niezdolności do jej oglądania. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Warsztaty Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Lektura na lekcji Sprawdziany z lektur - lekturowy konkurs „Jeden z dziesięciu”, - uczniowie sami układają pytania, które są wykorzystywane na sprawdzianach. Karty z lektury. Gotowe przygotowuje GWO, można też przygotować na lekcji z uczniami. Gry planszowe. Uczniowie opracowują „trasę”, przygody, pytania. (tablica interaktywna) Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów Badania, sfinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przeprowadzone przez Ośrodek Ewaluacji, wykazały, że w szkołach, które wprowadziły codzienne czytanie uczniom nastąpiły bardzo pozytywne zmiany: poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów zwiększenie zasobu słownictwa czynnego i biernego wzrost wiedzy ogólnej uczniów wzrost zrozumienia tekstów i poleceń poprawa umiejętności refleksji i krytycznego myślenia rozwój wyobraźni i poczucia humoru poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami powstawanie więzi pomiędzy nauczycielem i uczniami spadek ilości aspołecznych, prowokacyjnych i agresywnych zachowań wzrost zaangażowania rodziców w czytanie dzieciom w domu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Lekturowy projekt Uczniowie po przeczytanej i omówionej lekturze przygotowują w grupach prace, które mogą być zaprezentowane na apelu z okazji dyżuru klasowego bądź w trakcie zebrania z rodzicami. Ważne jest, by cała klasa włączyła się w pracę, by każde dziecko otrzymało zadanie. Można wykorzystać metodę Webquest. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Podział prac 1 grupa - biografowie Przedstawia biografię twórcy (tło historyczne) - prezentacja multimedialna, gazetka ścienna. 2 grupa – aktorzy Przygotowuje scenki z lektury, - teatrzyk, film. 3 grupa - graficy Opracowuje grafikę - ilustracje malarskie, grafika komputerowa 4 grupa - dziennikarze Przygotowuje specjalny numer gazetki 4-8 stron. (np. Nowiny Soplicowskie, Wiadomości z Bezludnej Wyspy”) 5 grupa logistyczna Przygotowuje program spotkania Scenariusz, zaproszenia, „catering”. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Lekturowa sesja popularnonaukowa Uczniowie przygotowują prezentacje multimedialne, które mogą być prezentowane na lekcji, bądź w czasie szkolnych spotkań. Tematy muszą być na tyle atrakcyjne, by mogły powstać ciekawe prace. Na jedną lekcję 4-5 prezentacji. Dzieci występują w charakterze naukowców, badaczy literatury. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Przykładowe zadania z „Pana Tadeusza” Historia w „Panu Tadeuszu” Sarmaci i sarmatyzm w „Panu Tadeuszu” Kuchenne rewolucje w Soplicowie Co słychać w Soplicowie?, czyli muzyka w epopei Mickiewicza. „Ciche grusze siedzą”- rola opisów przyrody w „Panu Tadeuszu” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt „Firma Polecam książkę” Ideą firmy jest doradztwo książkowe. Pracownicy muszą wybrać odpowiednią grupę docelową, dla której będą polecać książki (koledzy, rodzina, sąsiedzi). Najpierw należy poznać upodobania, zainteresowania, doświadczenia lekturowe tak, aby odpowiednio dobrać propozycję lekturową. Jeden raz w kwartale należy zaproponować pakiet 3 książek z krótką recenzją. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

„Przyłapani na czytaniu” Projekt promocji czytelnictwa, który może objąć całą szkołę bądź powiat. Celem projektu jest udowodnienie, że dorośli i dzieci czytają i chcą czytać. Akcja powinna pokazać, że czytanie jest modne, „na czasie”. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

„Przyłapani na czytaniu" to polska edycja programu „Get Caught Reading" – kampanii prowadzonej w wielu krajach Unii Europejskiej. Jej zadaniem jest promowanie książek i czytelnictwa poprzez ogólnie dostępne media. Głównym pomysłodawcą programu jest Włoska Federacja Wydawców (Associazione Italiana Editori), w Polsce partnerem programu jest Polska Izba Książki. Kampania, do tej pory znana i popularna w USA, Kanadzie i Wielkiej Brytanii, przyjmuje założenie, że czytanie to przyjemność. Jej celem jest nakłonienie coraz szerszej rzeszy ludzi do częstszego sięgania po książkę. Projekt wspierają znane osobistości ze świata kultury, filmu i mediów. Przyłapani na czytaniu to także europejska inicjatywa, która chce promować czytelnictwo. Zasadą przyświecającą pomysłodawcom jest zwrócenie uwagi na zabawną stronę czytania. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Przykładowe zadania Ankiety wśród uczniów, nauczycieli, rodziców. -pytania: jaka była Twoja ulubiona książka z dzieciństwa, jaką książkę poleciłbyś przy- jacielowi, jaki jest Twój ulubiony bohater? Zdjęcia nauczycieli, rodziców, vipów, uczniów z książką. Atrakcyjne, nietypowe zdjęcia z bibliotek. Prace plastyczne „Bohater z książką w ręku”. Głośne czytanie (20 min. dziennie, codziennie) przez nauczycieli innych przedmiotów, przedstawicieli władz. Konkurs ze znajomości „zadanej” lektury. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Takie będą Rzeczpospolite, jakie ich młodzieży czytanie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego