PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
PROJEKT WSPÓŁPRACY ARiMR I IW W ZAKRESIE PRZEPROWADZANIA KONTROLI WYMOGÓW WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI Sporządzono na podstawie Zarządzenia Nr…. MINISTRA ROLNICTWA.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Inspekcja Ochrony Środowiska
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Po zakończeniu budowy inwestor powinien, zależnie od nałożonych w pozwoleniu na budowę obowiązków zgłosić obiekt do użytkowania albo uzyskać pozwolenie.
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
ZEZWOLENIA NA DOPUSZCZENIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH ZGODNYCH I NIEZGODNYCH Z TSI Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie.
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Kontrola i nadzór.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
rola fachowego doradcy
Reglamentacja procesu budowy
PROCES PLANOWANIA KONTROLI W WIOŚ W WARSZAWIE NA POZIOMIE ROCZNYM I KWARTALNYM Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Przegląd.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” 1 OGÓLNA.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Przegląd.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Przegląd.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” 1 ANALIZA.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” PROGRAM.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” WIOŚ.
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” KATEGORIE.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
POWIĄZANIE ANALIZY WIELOKRYTERIALNEJ Z KATEGORIĄ RYZYKA ZAKŁADU I PLANOWANIEM – TABELA RYZYKA Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Praktyczne.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działanie.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Edyta Kozłowska-Kurek Kontrole bez ustalonego podmiotu z wyjazdem w teren.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
USTALENIA ZESPOŁU KONSULTACYJNEGO W PRZEDMIOCIE ZAGADNIENIA:
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zapis prezentacji:

PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1

2  IED : „kontrola środowiskowa” oznacza wszystkie działania, w tym wizyty w terenie, monitorowanie emisji i kontrole raportów wewnętrznych oraz dokumentów dotyczących działań następczych, weryfikację samodzielnego monitorowania, kontrolę stosowanych technik oraz adekwatności zarządzania środowiskowego instalacją, podejmowane przez właściwy organ lub w jego imieniu, aby sprawdzać i promować zgodność instalacji z warunkami określonymi w pozwoleniu oraz, w razie potrzeby, monitorować ich oddziaływanie na środowisko.

3 Kontrola (inspekcja, weryfikacja) - porównywanie stanu faktycznego ze stanem założonym, wymaganym, formalno-prawnym, - w uproszczeniu, to nadzór nad czymś/kimś i dopilnowywanie, aby to funkcjonowało zgodnie z ustalonymi zasadami, - weryfikacja, czy prowadzone są przez kontrolowanego wymagane działania, ale także, czy nie podejmuje on działań nie pożądanych (zabronionych). Musi być określony cel kontroli, czyli musimy dokładnie wiedzieć co chcemy sprawdzić.

4 Kontrola

5 Znając czym jest kontrola, przebieg procesu kontroli i oczekiwania kontrole zostały usystematyzowane i podzielone. Dokumenty Systemu Kontroli wskazujące podziały kontroli to miedzy innymi : Opis nowego Systemu Kontroli (definicje) Procedura wykonywania kontroli – ogólna Dokumentowanie czynności kontrolnych – procedura ogólna Procedura sporządzania programu kontroli Zasady wykonywania i dokumentowania kontroli na podstawie dokumentacji bez wyjazdu w teren oraz kontroli innych w terenie -Poradniki planowania, przygotowania i dokumentowania kontroli. -ISWK.

Podziały kontroli wg różnych kryteriów (ISWK) Kategoria kontroli : 1. Z wyjazdem w teren: - z ustalonym podmiotem, - bez ustalonego podmiotu. 2. Oparte o dokumentację. Typ kontroli 1. Planowa (w terenie z ustalonym podmiotem i w oparciu o dokumentacje). 2. Pozaplanowa (w terenie z ustalonym podmiotem i bez oraz w oparciu o dokumentację ). 6

Rodzaj kontroli : 1. Wynikająca z planu. 2. Na wniosek. 3. Inwestycyjna. 4. Interwencyjna. 5. Rozpoznanie zanieczyszczenia w terenie. 6. Transport odpadów. 7

Charakter kontroli: 1. Problemowa. 2. Kompleksowa. 3. Oparta na analizie badan automonitoringowych. 4. Oparta na analizie dokumentacji z wyłączeniem badań automonitoringowych. 8

Status kontroli: 1. W przygotowaniu 2. W trakcie realizacji 3. Zakończona A typowa i inna niż typowa ??? 9

10 Kontrola kompleksowa (auditowa) - oznacza kontrolę obejmująca więcej niż dwa zagadnienia problemowe, obszary kontroli (4 do 6), czas kontroli od 3 do 7 osobotygodni - obejmuje przygotowanie i przeprowadzenie kontroli (w tym sporządzenie protokołu kontroli) oraz działania pokontrolne - kontrola planowa. Kontrola problemowa - oznacza kontrolę obejmującą jedno lub dwa wybrane zagadnienia – monotematyczne, jedno lub dwudniowe; czas kontroli od 3 do 5 osobodni - kontrola planowa

Kontrola kampanijna -oznacza kontrolę wynikającą z cyklu kontrolnego (kampanii) ze względu na badanie problemu w skali kraju lub województwa - kontrola planowa. Kontrola interwencyjna -oznacza kontrolę na wniosek, np. na wniosek osób fizycznych i prawnych, organów administracji publicznej, radnych, posłów i senatorów RP itp. – kontrola pozaplanowa. Kontrola inwestycyjna - oznacza kontrolę na wniosek podmiotu (inwestora), zamierzającego przystąpić do użytkowania przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko - kontrola pozaplanowa. 11

Kontrola planowa - oznacza kontrolę objętą planem kontroli: kompleksowa (auditowa), w ramach cykli kontrolnych (kampanijna) i problemowa. Kontrola pozaplanowa - oznacza kontrolę nie ujętą w planie kontroli, podejmowaną skutkiem wystąpienia określonych okoliczności: interwencje, wnioski podmiotów, (kontrola inwestycyjna, kontrola oparta o dokumenty, bez wyjazdu w teren),oraz inne kontrole z wyjazdem w teren np. związane ze zdarzeniem o charakterze poważnej awarii. 12

13 Kontrole inne - oznacza kontrolę inną niż typową, w tym także kontrolę na podstawie dokumentów, bez wyjazdu w teren Dodatkowo : - kontrole podmiotów, które mają wdrożony system zarządzania środowiskiem zgodny z normą ISO lub EMAS i inne wg potrzeb.

14 Tabela ryzyka – cel i funkcj Rozbieżności w definicjach: Kontrola kompleksowa (auditowa) - oznacza kontrolę obejmująca więcej niż dwa zagadnienia problemowe, obszary kontroli (4 do 6), czas kontroli od 3 do 7 osobotygodni - obejmuje przygotowanie i przeprowadzenie kontroli (w tym sporządzenie protokołu kontroli) oraz działania pokontrolne - kontrola planowa, Kontrola kompleksowa (auditowa) - pierwsza kontrola zakładu lub kontrola po upływie co najmniej 4 lat od poprzedniej kontroli powinna być kontrolą kompleksową, tzn. obejmować pełny zakres korzystania zakładu ze środowiska. Kolejną kontrolę w zakładzie uważa się za kompleksową, jeżeli jej zakres uwzględnia zasadę tzn. obejmuje 20% różnych czynników działalności zakładu, które decydują w 80% o jego wpływie na środowisko.

15 Kontrola kompleksowa (auditowa) - więcej niż jednodniowe - (obejmujące kilka problemów), Kontrola kompleksowa (auditowa) - kontrola obejmująca więcej niż dwa zagadnienia problemowe lub 4 do 6 obszarów kontroli, na którą trzeba poświęcić od 120 do 320 godzin. Wszystkie ww. definicje zawarte są w oficjalnych i obowiazujących dokumentach Systemu Kontroli.

16 Podział kontroli ze względu na cele: Kontrola problemowa - w której celem do zrealizowania jest skontrolowanie wyznaczonej instalacji, sprawdzenie dokumentacji czy zweryfikowanie danych, Kontrola kompleksowa (auditowa) - w której celem jest sprawdzenie funkcjonowania zakładu w zakresie całości oddziaływania na środowisko, Kontrola w ramach cyklu kontrolnego - w której określenie celu kontroli jest uwarunkowane przede wszystkim celem ogólnym wynikającym z cyklu kontrolnego, któremu to dana kontrola jest przypisana. Celem jest takie sprawdzenie zakładu, które pozwoli na uzyskanie informacji i danych niezbędnych do zrealizowania cyklu kontrolnego,

17 kontrola interwencyjna - w której zasadniczym celem jest wyjaśnienie zaistniałej sytuacji, i zasadności wniesionej interwencji czy zgłoszonej awarii. kontrola inwestycyjna - w której celem jest potwierdzenie spełnienia obowiązków wymaganych przed rozpoczęciem eksploatacji inwestycji.

18 Tabela ryzyka - priorytety Kolejny podział : 1. Kontrole typowe: Kontrole planowe dzielimy na: - kompleksowe (auditowe), - problemowe, - w ramach cyklu kontrolnego. Kontrole pozaplanowe dzielimy na - kontrole inwestycyjne, - kontrole interwencyjne, - kontrole prowadzone na wniosek

2. Kontrole inne niż typowe: Kontrole planowe : - oparta na analizie badan automonitoringowych. Kontrole inne niż planowe : - oparta na analizie badan automonitoringowych. - oparta na analizie dokumentacji z wyłączeniem badań automonitoringowych. - z wyjazdem w teren bez ustalonego podmiotu. 19

Kontrole do planowania: - kompleksowe planowe, - problemowe planowe, - automonitoringowe. Teoretycznie mogą być jeszcze inne np. inwestycyjna jeżeli znamy termin dostatecznie wcześniej, PRTR itp. Propozycja uproszczenia : kompleksowe, problemowe lub doraźne i inne niż typowe (planowe i pozaplanowe). 20

21 DZIĘKUJĘ