Alternatywne formy realizacji czwartej godziny wychowania fizycznego na przykładzie Gimnazjum nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich w Oleśnicy Syców, 20.listopada 2015
Strategia mieszana Strategia wymuszania Strategia oferowania Zajęcia lekcyjne I etap – 3 godz) II etap – 2 godz.) III etap – 2 godz. IV etap – 1 godz Edukacja zdrowotna III etap – godz. IV etap – godz. Zajęcia do wyboru przez ucznia II etap – 2 godz. III etap – 2 godz. IV etap – 2 godz. Sprzyja kształtowaniu postaw bierno-przystosowawczych Sprzyja kształtowaniu postaw aktywnych, samodzielnych, świadomych Co mówi prawo?
Cele zajęć do wyboru Spełnienie oczekiwań uczniów wobec szkolnego wychowania fizycznego Spełnienie oczekiwań uczniów wobec szkolnego wychowania fizycznego poprzez umożliwienie im pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności w obszarach, którymi są szczególnie zainteresowani, oraz które są dla nich dostępne ze względu na poziom sprawności i wydolności organizmu. ukazanie walorów rekreacyjnych i zdrowotnych różnych form aktywności ruchowej ukazanie walorów rekreacyjnych i zdrowotnych różnych form aktywności ruchowej umożliwienie dokonywania samodzielnych wyborów i podejmowania odpowiedzialności za nie umożliwienie dokonywania samodzielnych wyborów i podejmowania odpowiedzialności za nie wdrożenie do współuczestnictwa w organizacji własnego procesu nauczania-uczenia się oraz do współpracy ze środowiskiem rówieśniczym i rodzinnym w upowszechnianiu zdrowego stylu życia wdrożenie do współuczestnictwa w organizacji własnego procesu nauczania-uczenia się oraz do współpracy ze środowiskiem rówieśniczym i rodzinnym w upowszechnianiu zdrowego stylu życia Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2011r w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz.U nr 175 poz. 1042)
Cele szczegółowe: ukazanie walorów rekreacyjnych i zdrowotnych różnych form aktywności ruchowej umożliwienie dokonywania samodzielnych wyborów i podejmowania odpowiedzialności za nie wybór sportu „całego życia” przez uczniów o niskich i przeciętnych parametrach sprawności oraz rozwijanie kunsztu sportowego przez uczniów o szczególnych uzdolnieniach i predyspozycjach do uprawiania konkretnej dyscypliny wdrożenie do współuczestnictwa w organizacji własnego procesu nauczania-uczenia się oraz do współpracy ze środowiskiem rówieśniczym i rodzinnym w upowszechnianiu zdrowego stylu życia eksponowanie osiągnięć ucznia – stwarzanie sytuacji dostarczających radości i satysfakcji z aktywności ruchowej
Organizacja zajęć do wyboru Warianty organizacji: grupy klasowe (tradycyjny system klasowo-lekcyjny) grupy klasowe (tradycyjny system klasowo-lekcyjny) grupy międzyoddziałowe (jeden poziom klas) grupy międzyoddziałowe (jeden poziom klas) grupy międzyklasowe (wszystkie poziomy klas) grupy międzyklasowe (wszystkie poziomy klas) Wybór optymalnego dla uczniów wariantu, dostosowanego do warunków i specyfiki szkoły, zależy od dyrektora szkołyinauczycieli wychowania fizycznego Wybór optymalnego dla uczniów wariantu, dostosowanego do warunków i specyfiki szkoły, zależy od dyrektora szkoły i nauczycieli wychowania fizycznego
Grupy klasowe Warianty realizacji: taki sam podział uczniów na zajęcia lekcyjne i do wyboru taki sam podział uczniów na zajęcia lekcyjne i do wyboru inny podział uczniów na zajęcia lekcyjne i inny na zajęcia do wyboru inny podział uczniów na zajęcia lekcyjne i inny na zajęcia do wyboru Pozytywy: łatwość organizacyjna, możliwość odbywania zajęć na wszystkich godzinach lekcyjnych Negatywy: ograniczenie indywidualnego wyboru ucznia
Grupy międzyoddziałowe Pozytywy: możliwość indywidualnego wyboru zajęć przez ucznia wykorzystanie potencjału nauczycieli większa integracja uczniów Negatywy: ograniczenie oferty wyboru dla ucznia realizacja zajęć poza planem lekcji klasy
Grupy międzyklasowe Pozytywy: bardzo duża alternatywa wyboru zajęć dla ucznia możliwość tworzenia grup o różnych poziomach umiejętności wykorzystanie potencjału nauczycieli integracja szkolnej społeczności uczniowskiej lepsze wykorzystanie bazy sportowej szkoły i miasta Negatywy: realizacja zajęć poza planem lekcji kontrolowanie realizacji godzin przez nauczyciela
Zasady tworzenia oferty zajęć do wyboru Informacje w ofercie dla ucznia: Informacje w ofercie dla ucznia: rodzaj zajęć do wyboru w ramach poszczególnych profili czasokres wyboru zajęć sposób podziału na grupy miejsce odbywania zajęć czas trwania i termin odbywania zajęć nazwisko nauczyciela prowadzącego
Procedura wdrażania oferty (1) 1. Zatwierdzenie oferty zajęć do wyboru przez dyrektora szkoły (kwiecień) 2. Rozpropagowanie oferty wśród uczniów i rodziców (maj) 3. Przygotowanie kart deklaracji wyboru (maj) indywidualne deklaracje wyboru klasowe listy z miejscem na indywidualny wybór dla każdego ucznia listy zgłoszeń na każdy rodzaj zajęć 4. Ogłoszenie sposobu i terminu składania przez ucznia deklaracji wyboru zajęć (maj) 4. Ogłoszenie sposobu i terminu składania przez ucznia deklaracji wyboru zajęć (maj) 5. Zebranie deklaracji od uczniów klas klas I-II (czerwiec) 5. Zebranie deklaracji od uczniów klas klas I-II (czerwiec)
Procedura wdrażania oferty (2) 6.Zebranie deklaracji od kandydatów do szkoły w dniu składania dokumentów do szkoły w dniu rozpoczęcia roku szkolnego 7.Podział uczniów na grupy (sierpień) 9.Przekazanie informacji wychowawcom klas o przydziale uczniów do poszczególnych grup ćwiczebnych
Dokumentowanie zajęć do wyboru Dziennik zajęć pozalekcyjnych z następującym zapisami: lista uczniów z nazwiskiem, imieniem i klasą (w porządku alfabetycznym) plan pracy (wynikowy) dla danej grupy tematy przeprowadzonych zajęć obecność uczniów na zajęciach Uwaga! W przypadku zajęć prowadzonych poza terenem szkoły, dodatkowo: W przypadku zajęć prowadzonych poza terenem szkoły, dodatkowo: adresy i telefony kontaktowe do rodziców (prawnych opiekunów) zgoda rodziców (na formularzu opracowanym przez szkołę) na udział ucznia w tych zajęciach z ewentualną deklaracją o przejęciu odpowiedzialności za dojście na zajęcia i powrót z nich
Efekty 1.Spełnienie oczekiwań ucznia, a więc lepsza motywacja i większe zaangażowanie – uczeń ćwiczy to co lubi, co samodzielnie wybrał z oferty 2.Zwiększenie prestiżu osobistego, zawodowego i społecznego nauczyciela wychowania fizycznego – szersze uczestnictwo w życiu szkoły, większe możliwości rozwoju zawodowego i osobistego 3.Większa satysfakcja z pracy – prowadzenie zajęć z uczniami, którzy są zainteresowani daną formą aktywności ruchowej 4.Większa ą autonomia i swoboda w doborze treści kształcenia 5.Promowanie szkoły – tworzenie ciekawej oferty zajęć do wyboru
A ponadto…. 1.Zmniejszenie liczba zwolnień z lekcji WF, 2.Podniesienie poziomu sprawności fizycznej, 3.Wdrożenie uczniów o podejmowania decyzji i odpowiedzialności za nie 4.Następuje wzrost świadomości uczniów w zakresie potrzeb i konieczności czynnego uczestnictwa w wychowaniu fizycznym, 5.Propagowanie alternatywnych rozwiązań spędzania czasu wolnego 6.Przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w programach sportowych i prowadzenia zdrowego stylu życia 9.Szybsza integracja uczniów, 10.Wzrost poziomu wzajemnej życzliwości - zawiązują się przyjaźnie, gdyż uczestnictwo w zajęciach traktowane jest często jako spotkanie koleżeńskie
Wychowanie fizyczne ułożone dla szczęścia człowieka powinno być takie, aby każdy mógł z niego korzystać” J. Śniadecki J. Śniadecki