KLIMAT SZKOŁY, KLIMAT KLASY A AGRESJA I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA W SZKOLE dr Dominika Walczak Zespół Badań Nauczycieli Instytut Badań Edukacyjnych Projekt.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Advertisements

dr Dominika Walczak Instytut Badań Edukacyjnych
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
CYBERPRZEMOC.
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świecie nowoczesnych mediów – czynniki ryzyka dr Piotr Plichta Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi.
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Z badań przeprowadzonych w 2007 roku przez fundację „Dzieci Niczyje” na grupie internautów w wieku lat wynika, że: 47% doświadczyło wulgarnego wyzywania.
Powiedz STOP cyberprzemocy !
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Tematyka prac magisterskich
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Wyniki Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Nowe technologie w edukacji
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
CYBERPRZEMOCY !!!.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
CYBERPRZEMOC W INTERNECIE
PRZEMOC I AGRESJA.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
Innowacją w cyberprzemoc Innowacją w cyberprzemoc Problem cyberprzemocy wśród młodzieży gimnazjalnej.
Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Podstawowej nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie ubiegającej się o nadanie Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW I KLIMAT SPOŁECZNY W POLSKICH SZKOŁACH Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Skuteczne grono pedagogiczne: kiedy mamy szanse wygrywać z przemocą? Tomasz Wojciechowski.
Bezpieczeństwo w sieci – wyniki badań
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA INTEGRACYJNEGO
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA INTEGRACYJNEGO
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA INTEGRACYJNEGO
Szkoła Promująca Zdrowie
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Opracowała: Joanna Gruszczyńska
“JAK SIĘ PRZED NIĄ USTRZEC?”
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
1 1.
Zapis prezentacji:

KLIMAT SZKOŁY, KLIMAT KLASY A AGRESJA I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA W SZKOLE dr Dominika Walczak Zespół Badań Nauczycieli Instytut Badań Edukacyjnych Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Instytut Badań Edukacyjnych ul. Górczewska 8, 01-180 Warszawa Tel.: (22) 241 71 00, e-mail: ibe@ibe.edu.pl

INFORMACJE O BADANIU – METODOLOGIA I REALIZACJA BADANIA

Badanie główne – cel badania Określenie skali i form zjawiska agresji przemocy w szkole i uzyskanie wskaźników będących punktem odniesienia dla dalszych badań umożliwiających w przyszłości analizę trendów Badano różne formy przemocy i agresji rówieśniczej (werbalną, relacyjną, fizyczną, przymuszanie, materialną, cyberprzemoc, seksualną) oraz agresję uczniów wobec nauczycieli i nauczycieli wobec uczniów. Opis klimatu szkoły i klimatu klasy w polskich szkołach; Analiza zależności między skalą i specyfiką agresji i przemocy szkolnej a różnymi charakterystykami szkół, w tym w szczególności klimatu szkoły i klasy. Celem badania było : - Określenie skali i form zjawiska agresji i przemocy w szkole;   - Opis klimatu szkoły i klimatu klasy w polskich szkołach; - Analiza zależności między skalą i specyfiką przemocy i agresji szkolnej a różnymi charakterystykami szkół, w tym w szczególności klimatu szkoły i klasy.

Etapy projektu i technika badania Przegląd badań Przemoc i agresja Klimat szkoły Narzędzia badawcze Eksploracja - wywiady Wywiady eksperckie IDI z uczniami FGI z uczniami Pilotaż w 15 szkołach PAPI audytoryjna z uczniami CAWI z nauczycielami Badanie główne w 185 szkołach (XI-XII 2014) samodzielnie wypełniania PAPI lub CAWI (ankieta internetowa) z pracownikami szkoły w zależności od preferencji DOKUMENTY: Programy profilaktyczne i wychowawcze, Procedury zachowania w sytuacjach zagrożenia DLA KAŻDEJ GRUPY RESPONDENTÓW DEDYKOWANE NARZĘDZIA BADAWCZE Badanie ilościowe zrealizowane w okresie listopad-grudzień 2014 było zwieńczeniem szeregu działań mających na celu opracowanie rzetelnej metodologii. W badanu wzięło udział: 10 993 uczniów z 555 klas, 528 wychowawców badanych klas, 242 pedagogów i psychologów szkolnych, 4 093 pozostałych nauczycieli oraz 185 dyrektorów. Dobór próby zakładał: Reprezentatywną próbę szkół Reprezentatywną próbę dla zbiorowości uczniów szkół publicznych dla młodzieży Reprezentatywną próbę dla zbiorowości oddziałów, a w konsekwencji – dla zbiorowości wychowawców klas IV-VI szkół podstawowych, oraz wychowawców klas gimnazjalnych, licealnych, techników i zasadniczych szkół zawodowych. Przy zastosowaniu właściwych wag możliwe jest traktowanie próby jako reprezentatywnej dla populacji nauczycieli.

AGRESJA I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA W SZKOŁACH – SKALA I SPECYFIKA PROBLEMU

fizyczna – gdy dochodzi do fizycznego kontaktu agresora i ofiary, np fizyczna – gdy dochodzi do fizycznego kontaktu agresora i ofiary, np. potrącenie, przewrócenie, pobicie Podstawowe pojęcia AGRESJA: świadome, zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś szeroko rozumianej szkody relacyjna – bez fizycznego kontaktu, celowe działania prowadzące do w obniżenia statusu ofiary w grupie, wykluczenia osoby z grupy, np. obmawianie, wykluczanie werbalna – bez fizycznego kontaktu, w bezpośredniej obecności ofiary, np. wyzywanie, przezywanie, wyśmiewanie PRZEMOC: zachowanie, w którym strona agresywna wykorzystuje swoją przewagę nad ofiarą. materialna – agresja związana z przedmiotami lub pieniędzmi, np. kradzież, niszczenie przedmiotów należących do ofiary DRĘCZENIE SZKOLNE (ang. bullying): podtyp zachowań agresywnych, w którym jednostka lub grupa jednostek w sposób powtarzalny atakuje, upokarza lub wyklucza z grupy relatywnie słabszą osobę. elektroniczna – agresja z użyciem nowych technologii, np. złośliwy SMS, e-mail, wpis w serwisie społecznościowym, umieszczanie w Internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę

SKALA DOŚWIADCZANIA AGRESJI PRZEZ POLSKICH UCZNIÓW Odsetek uczniów deklarujących doświadczenie danego zachowania co najmniej raz w ciągu 4. tygodni poprzedzających badanie - Około połowy uczniów szkół podstawowych (klasy IV-VI) i gimnazjów i co 3 uczeń szkoły ponadgimnazjalnej doświadczył w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie różnych form agresji relacyjnej (obgadywanie, izolowanie, nastawianie klasy przeciwko uczniowi); - Nieco mniej uczniów doświadczyło agresji werbalnej - było wyzywanych, obrażanych lub też koledzy na nich krzyczeli; - Na trzecim miejscu widoczne są zachowania związane z ośmieszaniem czy poniżaniem; - Kolejne stosunkowo często doświadczane formy niepożądanych zachowań to : - agresja materialna, czyli zabieranie lub niszczenie czyichś przedmiotów - doświadczana przez ok. 1/3 uczniów szkół podstawowych i gimnazjów; - agresja elektroniczna (a więc z wykorzystaniem Internetu i telefonów) - akty agresji fizycznej, których w ciągu miesiąca doświadczył: co 3 uczeń szkoły podstawowej, co 5 gimnazjalista i mniej niż 1/10 uczniów szkół ponadgimnazjalnych.   Wyniki badania pokazują zatem, że większość uczniów w polskich szkołach doświadcza szeroko rozumianych agresywnych zachowań ze strony kolegów i koleżanek, przy czym częściej są to działania w sferze słownej i relacyjnej, niż agresja fizyczna. Najwyższe natężenie takich zachowań notujemy dla klas IV-VI szkół podstawowych, niższe dla gimnazjów i znacznie niższe dla szkół ponadpodstawowych, w szczególności liceum. Młodzież gimnazjalna: - znacznie rzadziej ucieka się do agresji fizycznej niż młodsze dzieci, - w podobnym stopniu stosuje agresję relacyjną - częściej niż uczniowie szkoły podstawowej stosuje agresję elektroniczną

Ocena poziomu DOTKLIWOŚCI DOŚWIADCZONYCH ZACHOWAŃ – odpowiedzi uczniów, którzy doświadczyli danego zachowania w ciągu 4. tygodni poprzedzających badanie (10 zachowań odbieranych przez uczniów jako najbardziej dotkliwe) Uczniowie, którzy doświadczyli agresywnych zachowań rówieśników poproszeni zostali o ocenę, na ile było to dla nich przykre.   Wśród 5 zachowań odbieranych przez uczniów jako najbardziej dotkliwe są aż 3 przejawy agresji relacyjnej: nastawianie klasy przeciwko uczniowi; wykluczenie, izolowanie; działania mające na celu ośmieszenie czy poniżenie ucznia. Za bardzo dotkliwe uznano też pobicie wymagające interwencji medycznej.  Na dalszych miejscach, ale wciąż w pierwszej dziesiątce znalazło się też: obgadywanie i mówienie kłamstw na temat ucznia; oraz najbardziej dotkliwy przejaw agresji elektronicznej: udostępnianie w Internecie ośmieszających czy poniżających informacji, zdjęć i filmów. Łącznie w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie około 2/3 uczniów doświadczyło jakiegoś z przedstawionych na wykresach zachowań kolegów lub koleżanek. Około połowa uczniów nie tylko doświadczyła jakiegoś zachowania, ale też uznała je za przykre: 3/4 uczniów szkół podstawowych i gimnazjów; około 60% uczniów zasadniczych szkół zawodowych; i nieco ponad połowa w przypadku liceów i techników.

Agresja elektroniczna vs agresja tradycyjna - różnice i podobieństwa Cechy wyróżniające agresję elektroniczną: anonimowość, ciągłość oddziaływania, nieograniczoną lub tzw. niewidzialną publiczność (invisible audience), efekt kabiny pilota, łatwość atakowania nieznajomych ofiar (Pyżalski, 2010). Tymczasem, w przypadku profilaktyki agresji elektronicznej, a jak i innych form agresji, w tym dręczenia szkolnego, kluczowy jest klimat szkoły i klasy. Badacze zjawiska agresji elektronicznej nie mają wątpliwości, że charakterystyki agresji niosą ze sobą występowanie szeregu mechanizmów społecznych i psychologicznych, których obecność może czynić akty agresji elektronicznej, zjawiskami znacząco różniącym się od aktów agresji tradycyjnej. Mimo to, w przypadku profilaktyki agresji elektronicznej, a jak i innych form agresji, w tym dręczenia szkolnego, kluczowy jest klimat szkoły i klasy. Akt agresji elektronicznej, w której sprawca jest anonimowy, może powodować, że po stronie nieujawniającego swojej tożsamości agresora wystąpi rozhamowanie i zaangażuje się on w dysfunkcjonalne zachowania, których nigdy by nie podjął w przypadku gdyby jego tożsamość była znana [Joinson, 2009]. Ciągłość oddziaływania polega z kolei na tym, iż ofiara agresji elektronicznej dostępna jest dla sprawcy właściwie bez przerwy i nie posiada miejsca, w którym może się ukryć [Slonje i Smih, 2008; Walrave i Heirman, 2009]. Określenie nieograniczona, czy niewidzialna publiczność dotyczy potencjalnie nieograniczonej grupy ludzi, którzy mogą mieć dostęp do materiału. Efekt kabiny pilota - sprawca agresji elektronicznej podobnie jak pilota bombowca, nie widzi bezpośrednio cierpienia swoich ofiar. Technologie komunikacyjne sprawiają, że sprawca agresji elektronicznej komunikuje się w sposób zapośredniczony – ma kontakt z ekranem i klawiaturą komputera lub telefonu komórkowego. Oznacza to, że niektóre osoby mogą angażować się we wrogie wobec innych działania bez świadomości, że ich zachowania krzywdzą innych. Łatwość atakowania nieznajomych - w cyberprzestrzeni mamy do czynienia z wieloma osobami i/lub ich reprezentacjami w postaci profili, stron internetowych, itp. Ta styczność pozwala na stosunkowo łatwe i nie powiązane zwykle z negatywnymi konsekwencjami dla sprawcy atakowanie osób, z którymi sprawcy nie łączą żadne relacje zarówno w cyberprzestrzeni jak i w świecie realnym.

KLIMAT SZKOŁY, KLIMAT KLASY

Analizowane wymiary klimatu szkoły: RELACJE MIĘDZY UCZNIAMI: pozytywne relacje w klasie i wsparcie kolegów etykietowanie i dyskryminacja orientacja na osiągnięcia ZAANGAŻOWANIE POZALEKCYJE UCZNIÓW W SZKOLE: uczestnictwo w wydarzeniach i ich planowaniu RELACJE UCZNIÓW Z NAUCZYCIELAMI: wsparcie, otwartość i życzliwość nauczycieli przemocowe zachowania nauczycieli SAMOPOCZUCIE UCZNIÓW W SZKOLE: poczucie przynależności ogólne zadowolenie ze szkoły ZASADY SZKOLNE I ICH EGZEKWOWANIE: poczucie sprawiedliwości jasność komunikacji i konsekwencja nauczycieli w kwestii zasad jasność zasad szkolnych akceptacja zasad szkolnych RELACJE W GRONIE PEDAGOGICZNYM: relacje między nauczycielami relacje między nauczycielami a dyrektorem Klimat szkoły rozumiany jako jakość i charakter życia szkolnego; całokształt rzeczywistości szkolnej.   Kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa uczniów w szkole jest 6 wymiarów klimatu, w tym: RELACJE MIĘDZY UCZNIAMI: pozytywne relacje w klasie i wsparcie kolegów etykietowanie i dyskryminacja orientacja na osiągnięcia RELACJE UCZNIÓW Z NAUCZYCIELAMI: wsparcie, otwartość i życzliwość nauczycieli przemocowe zachowania nauczycieli ZASADY SZKOLNE I ICH EGZEKWOWANIE: poczucie sprawiedliwości jasność komunikacji i konsekwencja nauczycieli w kwestii zasad jasność zasad szkolnych akceptacja zasad szkolnych ZAANGAŻOWANIE POZALEKCYJE UCZNIÓW W SZKOLE: uczestnictwo w wydarzeniach i ich planowaniu SAMOPOCZUCIE UCZNIÓW W SZKOLE: poczucie przynależności ogólne zadowolenie ze szkoły RELACJE W GRONIE PEDAGOGICZNYM: relacje między nauczycielami relacje między nauczycielami a dyrektorem

RELACJE MIĘDZY UCZNIAMI Odsetek uczniów zgadzających się (zdecydowanie lub raczej) z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi relacji w klasie Badanie pokazuje, że większość uczniów jest zadowolonych z relacji w klasie i pozytywnie ocenia wsparcie kolegów i koleżanek. Nieco bardziej zadowoleni są uczniowie ze szkół podstawowych (klasy IV-VI) niż ich starsi koledzy.   Ponad 80% uczniów deklaruje, że: lubi swoją klasę, uczniowie lubią spędzać ze sobą czas, a każdy ma w klasie kogoś, na kogo może liczyć. Ponad 70% uczniów ocenia, że koledzy i koleżanki pomogą osobie, która nie odrobi lekcji lub jest smutna albo zdenerwowana. Co ciekawe, uczniowie szkół podstawowych rzadziej niż starsi potwierdzają pomoc dotyczącą lekcji, częściej natomiast – tę związaną ze zmartwieniami. Część uczniów mówi o negatywnych i dyskryminacyjnych zachowaniach w klasie. Prawie połowa uczniów potwierdza, że w klasie są osoby, z którymi inni nie chcą siedzieć w ławce – zwłaszcza dotyczy to szkół podstawowych i gimnazjów. Wśród powodów odrzucenia jest m.in. odróżnianie się od innych – aż ¼ uczniów zgadza się ze stwierdzeniem, że inni uczniowie wyśmiewają „odmieńca”.

RELACJE UCZNIÓW Z NAUCZYCIELAMI Odsetek uczniów zgadzających się (zdecydowanie lub raczej) z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi życzliwości i wsparcia ze strony nauczycieli Pozytywne relacje między nauczycielami i uczniami oraz wsparcie udzielane tym drugim to jeden z najważniejszych aspektów klimatu szkoły, mający bezpośredni związek z redukcją problemu przemocy.   Badanie pokazuje, że ocena życzliwości i troski nauczycieli o uczniów radykalnie spada wraz z wiekiem uczniów. W ostatnich klasach szkół podstawowych niemal wszyscy uczniowie uważają, że nauczyciele starają się pomóc uczniom z problemami i chwalą tych, którzy robią postępy. Gorzej oceniane są relacje niezwiązane z samą nauką: możliwość rozmowy na każdy temat czy zainteresowanie każdym uczniem (takie zachowania nauczycieli wskazuje 60%-70% uczniów ze szkół podstawowych i mniej niż 40% z liceów czy techników). Największe różnice między młodszymi a starszymi uczniami dotyczą: - oceny starań, by nauka była przyjemnością (zaledwie 1/3 licealistów wierzy, że nauczyciele takie starania podejmują) Uczniowie szkół zawodowych oceniają swoich nauczycieli znacznie mniej krytycznie niż ich rówieśnicy z liceów i techników – ich opinie zbliżone są do opinii gimnazjalistów. Wyniki pokazują też, że nastawienie nauczycieli oceniane jest wyżej w szkołach niedużych, a także tam, gdzie nauczyciele czują się dobrze, odczuwają wsparcie kolegów oraz zaufanie i otwartość dyrektora. Także nauczycieli zapytano o ich ocenę relacji z uczniami. Przedstawiają oni znacznie bardziej optymistyczny obraz niż uczniowie: - niemal wszyscy deklarują, że w ich szkole nauczyciele chwalą uczniów, którzy robią postępy, - starają się pomóc tym, którzy mają problemy w nauce.

RELACJE UCZNIÓW Z NAUCZYCIELAMI Odsetek uczniów, wobec których nauczyciel zachowywał się w opisany sposób w ciągu 4 tygodni poprzedzających badanie Co 5 uczeń potwierdza, że zdarza się, iż nauczyciele w szkole używają obraźliwych słów w stosunku do uczniów. Również co 5 uczeń mówi o wyśmiewaniu i ośmieszaniu przy innych uczniach. Obydwa te zachowania rzadziej wskazywane są przez dzieci ze szkół podstawowych.   Blisko 1/3 uczniów deklaruje, że w ciągu ostatniego miesiąca jakiś nauczyciel na nich krzyczał. Co 6 mówi, że zdarzyło się to co najmniej kilka razy. Częściej w gimnazjach niż w szkołach podstawowych i liceach. Używanie wobec uczniów obraźliwych słów dotyka co 10 ucznia klas IV-VI szkoły podstawowej i co 6 z gimnazjum, przy czym w około połowie przypadków zachowanie takie miało miejsce więcej niż raz w ciągu miesiąca. Na podobnym poziomie są wskazania dotyczące wyśmiewania i ośmieszania przy innych . I ponownie szkoła podstawowa korzystnie różni się od kolejnych poziomów kształcenia. Niepokoją wypowiedzi uczniów dotyczące przemocy fizycznej ze strony nauczycieli. Około 6-7% uczniów klas IV-VI szkół podstawowych oraz gimnazjów wskazuje, że w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie jakiś nauczyciel uderzył ich lub szarpnął. Podobna jest skala problemu w szkołach zawodowych, natomiast w liceach i technikach jest on niemal nieobecny. Wyniki badania potwierdzają, że zachowania tego typu częściej stosowane są przez nauczycieli w stosunku do uczniów z gorszymi wynikami w nauce i gorszymi stopniami z zachowania. Warto przy okazji zwrócić uwagę, że ofiarami takich zachowań nauczycieli częściej padają dzieci rodziców niezaangażowanych i niezainteresowanych tym, co się dzieje w szkole. W końcu na zachowania nauczycieli mogące powodować strach czy poczucie krzywdy uczniów znacznie bardziej narażeni są chłopcy niż dziewczęta.

ZASADY SZKOLNE I ICH EGZEKWOWANIE Odsetek uczniów zgadzających się (zdecydowanie lub raczej) z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi sprawiedliwości w szkole Na ocenę relacji w szkole wpływa też poczucie sprawiedliwości uczniów. Odnosi się ono zarówno do zachowań nauczycieli, jak i egzekwowania zasad.   Ocena sprawiedliwości spada wraz z wiekiem badanych. Pozytywnie ocenia ją około 70% uczniów szkół podstawowych (klasy IV-VI), ale już tylko połowa gimnazjalistów i zaledwie co 3 uczeń technikum. 1/4 uczniów ostatnich klas szkół podstawowych i blisko 40% uczniów technikum przekonanych jest, że za tę samą pracę jedni uczniowie dostają lepsze oceny, a inni gorsze. Sprawiedliwość nauczycieli wyżej oceniana jest w szkołach niewielkich. Istotne, że opinie nauczycieli o sprawiedliwości w ich szkole są nieporównanie bardziej pozytywne: ponad 80% uważa, że nauczyciele są sprawiedliwi.

ZASADY SZKOLNE I ICH EGZEKWOWANIE Odsetek uczniów zgadzających się (zdecydowanie lub raczej) z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi zasad w szkole 90% uczniów uważa, że nauczyciele jasno informują o zasadach obowiązujących na lekcjach. 4 na 5 osób potwierdza, że uczniowie wiedzą, co jest zabronione w szkole.   Niemal tak samo wysokie są wskazania dotyczące wiedzy na temat znajomości praw ucznia. Jednak nauczyciele zazwyczaj ograniczają się do krótkiego odczytania zawartości lub poinformowania o konieczności zapoznania się z regulaminem szkoły. Pomimo powszechnej wiedzy uczniów w kwestii obowiązujących ich zasad, tylko 2/3 deklaruje, że się z nimi zgadza - ponad 3/4 uczniów szkół podstawowych i znacznie mniej na kolejnych etapach. Co więcej, gdy zadamy pytanie mniej ogólne, okazuje się, że blisko połowa potwierdza, iż niektóre zasady obowiązujące w szkole są niepotrzebne: wprawdzie mówi tak tylko co 4 uczeń ostatnich lat szkoły podstawowej, ale już 50-60% na wyższych etapach edukacyjnych. Wyższa akceptacja zasad charakteryzuje uczniów mających lepsze wyniki w nauce i ze sprawowania, bardziej zaangażowanych w działania pozalekcyjne. Wyższa jest też akceptacja zasad w placówkach niewielkich.

ZAANGAŻOWANIE POZALEKCYJNE UCZNIÓW W SZKOLE Odsetek uczniów zgadzających się (zdecydowanie lub raczej) z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi działań pozalekcyjnych Zdecydowana większość uczniów potwierdza, że w ich szkołach organizowane są wydarzenia i imprezy, w których uczestniczą uczniowie z różnych klas. Jednak już tylko połowa jest zdania, że uczniowie chętnie angażują się w aktywność pozalekcyjną.

SAMOPOCZUCIE UCZNIÓW W SZKOLE Odsetek uczniów zgadzających i niezgadzających się z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi samopoczucia w szkole Okazuje się, że 2/3 uczniów lubi chodzić do swojej szkoły. Najbardziej entuzjastyczni są uczniowie z ostatnich klas szkoły podstawowej, wśród których odsetek ten wyniósł blisko 3/4.   Kolejnym składnikiem dobrego samopoczucia jest poczucie przynależności. Tu wskazania są nieco niższe: nieco ponad połowa stwierdza, że w swojej szkole czuje, iż jest u siebie. Zdecydowana większość (80%) czuje się natomiast w szkole bezpiecznie. Nie zapominajmy jednak, blisko co 10 uczeń, ma jakieś poczucie zagrożenia. Generalnie w szkole lepiej czują się uczniowie mający dobre stopnie z przedmiotów i dobre oceny z zachowania. Widać też związek odpowiedzi z zaangażowaniem pozalekcyjnym: uczniowie wyróżniający się pod tym względem w swoich klasach wyżej oceniają niemal wszystkie aspekty klimatu szkoły. Co ciekawe, wyższe oceny wystawiane są też przez uczniów lepiej radzących sobie na WF-ie. Znaczenie ma też zainteresowanie rodziców: im większe, tym lepiej uczeń ocenia rzeczywistość szkolną.

RELACJE W GRONIE PEDAGOGICZNYM Odsetek nauczycieli zgadzających i niezgadzających się z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi relacji w gronie pedagogicznym Istotnym wymiarem klimatu szkoły są relacje w gronie pedagogicznym, w tym między dyrektorem a nauczycielami. Kwestie te mają duże znaczenie zarówno z punktu widzenia nauczycieli, jak i uczniów, mogą się też wiązać z poziomem przemocy szkolnej. Po pierwsze, wpływają one na zachowanie, zaangażowanie i satysfakcję zawodową nauczycieli. Po drugie, relacje w gronie pedagogicznym oddziałują na uczniów: - z jednej strony modelują zachowania uczniów obserwujących swoich nauczycieli, - z drugiej – poziom zaangażowania nauczycieli przekłada się na ich zachowanie i wpływa na uczniów.   Wyniki badania pokazują, że zdecydowana większość nauczycieli ocenia atmosferę w gronie pedagogicznym pozytywnie. Ponad 3/4 ocenia, że w pokoju nauczycielskim panuje miła atmosfera. Jeszcze więcej potwierdza, że nauczyciele często pomagają sobie w rozwiązywaniu trudności wychowawczych. Jednocześnie co 4 zaznacza, że nauczyciele niechętnie przyznają się przed innymi nauczycielami do problemów. Stosunkowo wysoką ocenę poziomu wzajemnego wsparcia potwierdzają też odpowiedzi dotyczące pomocy kolegom w sytuacji konieczności wykonania większej pracy. Gorzej niż wsparcie oceniany jest poziom zaufania: niewiele ponad połowa potwierdza, że nauczyciele ufają sobie wzajemnie. Zarówno poziom wsparcia, jak i zaufania, jest najwyższy w szkołach małych. W szkołach dużych większa jest rywalizacja między nauczycielami.

RELACJE W GRONIE PEDAGOGICZNYM Odsetek nauczycieli zgadzających i niezgadzających się z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi relacji z dyrektorem Zdecydowana większość nauczycieli bardzo wysoko ocenia dyrektora i jego relacje z gronem pedagogicznym.   Około 4/5 uważa, że traktuje on nauczycieli z szacunkiem, pomaga im w trudnych sytuacjach i jest otwarty na ich propozycje. Podobny odsetek stwierdza, że dyrektor pozostawia nauczycielom decyzje dotyczące pracy z uczniami. Nieco mniejszy odsetek nauczycieli (ale wciąż znacząca większość) potwierdza, że dyrektor docenia pracę nauczycieli, traktuje ich sprawiedliwie i ufa im. Jednocześnie blisko 1/4 wskazuje na problem niechętnego przyznawania się przed dyrekcją do problemów dydaktycznych i wychowawczych - podejście takie może utrudniać walkę z agresją i przemocą wśród uczniów. Dyrektorzy w niewielkich szkołach są oceniani lepiej niż ci w szkołach większych.

Zależności między klimatem szkoły a skalą agresji i przemocy szkolnej Skala agresji i przemocy są mniejsze w szkołach i w klasach, w których: - uczniowie pozytywnie oceniają wzajemne wsparcie i sympatię między rówieśnikami i w których mniej jest zachowań dyskryminacyjnych; - uczniowie mają poczucie komfortu w szkole i przynależności do szkoły; - uczniowie oceniają nauczycieli jako życzliwszych, bardziej skłonnych do pomocy i zainteresowanych uczniami; - uczniowie lepiej znają prawa i zakazy szkolne, zaś nauczyciele i dyrekcja omawiają je jasno i szczegółowo; - uczniowie deklarują wyższą akceptację dla obowiązujących ich zasad oraz wyżej oceniają sprawiedliwość nauczycieli.

Bibliografia Przewłocka J. (2015). Bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach. Raport z badania. Instytut Badań Edukacyjnych. Pyżalski J. (2010). Polscy nauczyciele i uczniowie a agresja elektroniczna – zarys teoretyczny i najnowsze wyniki badań, w: M. Jędrzejko, D. Sarzała (red.) Człowiek i uzależnienia, Pułtusk-Warszawa. Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.

Dziękuję za uwagę! Kontakt: d.walczak@ibe.edu.pl