Czy gry komputerowe szkodzą naszym dzieciom?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Centrum Wolontariatu Wolontariat formą zdobywania doświadczenia zawodowego Dadaj, 8 czerwca 2005.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Dojrzałość szkolna dziecka
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
KANONY DOGOTERAPII.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Gry komputerowe Zabawa czy zagrożenie.
Co to jest TIK?.
Gry strategiczne Plusy i minusy grania KAROLINA DUDA.
Gry komputerowe – rozwijają czy uzależniają?
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
UZALEŻNIENIE Internet.
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
SZANSE I ZAGROŻENIA INTERNETU
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Dziecko w sieci.
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
w praktyce pedagogicznej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Gry komputerowe. Rozwijają czy uzależniają?
Wpływ gier komputerowych na człowieka
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Problemy współczesnej młodzieży
Dziecięca liga polsko-czeska. Prace nad realizacją projektu odbywały się w Szczyrku.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Rola komputera i telewizji w życiu naszych dzieci?
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Postawa asertywna.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Rola komputera w życiu naszych dzieci?
Inspiracje mądrego korzystania z Internetu na rzecz dzieci i młodzieży
Wrzesień 2015 Bezpieczeństwo w grach komputerowych Wojciech Trusz Ministerstwo Gospodarki.
Projekt z zakresu profilaktyki. Uczniowie klasy IIA Kamil Gwara Daniel Cichaczewski Konrad Gutowski Projekt wykonany pod opieką pedagoga Magdaleny Durki.
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
GRY KOMPUTEROWE I ZJAWISKA SPOŁECZNE
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
SPECJALNY OŚRODEK WYCHOWAWCZY ZGROMADZENIA SIÓSTR ŚW. ELŻBIETY.
… nie tylko muzyczny…. Mamo, tato, chcę grać! Komputer  Problemy z koncentracją  Zaniedbywanie obowiązków  Nerwowy sen, częste budzenie w nocy 
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Projekt finansowany z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będącego w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Internet i komputer – zagrożenia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Czytanie wspiera rozwój dziecka
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Czy gry komputerowe szkodzą naszym dzieciom? Anna Borkowska Wydział Wychowania i Profilaktyki Ośrodek Rozwoju Edukacji Konferencja „Uczeń bezpieczny w sieci” Warszawa, 2 października 2015 r.

Z gier komputerowych i gier wideo korzystają obecnie miliony graczy na świecie. Ogromna grupa użytkowników to dzieci i młodzież, dla których gry stanowią coraz bardziej powszechną formę spędzania wolnego czasu. Grać zaczynają dzieci coraz młodsze, nierzadko już w wieku przedszkolnym.

Co wiemy na temat gier? GRY KOMPUTEROWE DLA DZIECI uczą i rozwijają! Gry komputerowe rozwijają mózg Brutalne gry komputerowe robią nam sieczkę z mózgu Naukowcy: gry komputerowe bardziej szkodzą dziewczynkom Gry komputerowe: a może jednak nie tylko szkodzą? Kiedy gry komputerowe szkodzą dzieciom a kiedy pomagają? Naukowcy ustalili. Brutalne gry nie szkodzą dzieciom

Korzyści z grania Gry usprawniają funkcje poznawcze: wyobraźnię przestrzenną pamięć przestrzenną podzielność uwagi szybkość przetwarzania informacji myślenie, planowanie, analizowanie i interpretowanie zdarzeń rozwiązywanie problemów Poprawiają refleks, zręczność manualną, zdolność do wykonywania kilku zadań równocześnie. Wzbogacają wiedzę dziecka o otaczającym je świecie. Mogą także kształtować prospołeczne postawy dzieci, uczyć je współpracy i zachęcać do pomagania innym. Uczą podejmowania decyzji.

Negatywny wpływ gier Wskazuje się na ujemną korelację pomiędzy czasem spędzanym na graniu u dzieci w wieku szkolnym a osiągnięciami szkolnymi. Obniżenie umiejętności dłuższej koncentracji uwagi na powoli zmieniających się bodźcach/informacjach - problemy z koncentracją uwagi i myśleniem na lekcji /gry akcji/. Czas spędzany na graniu może prowadzić do zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami, rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet do zaniedbywania takich czynności, jak jedzenie czy sen. Zmiany w sferze fizycznej. Uzależnienie.

Skutki grania w brutalne gry Od lat trwa wśród specjalistów dyskusja, czy granie w brutalne gry komputerowe przyczynia się do wzrostu agresji, czy wręcz przeciwnie — pozwala „odreagować” agresję w bezpieczny sposób. Gry nasycone przemocą mogą nasilać zachowania agresywne w przypadku dzieci obciążonych wieloma czynnikami ryzyka.

Skutki grania w brutalne gry c.d. Modelowanie agresywnych zachowań, redukcja empatii, redukcja stresu towarzyszącego obserwacji/inicjowaniu agresywnych zachowań. Zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia zachowań konfliktowych, konfrontacyjnych w realnym życiu. Kształtowanie tendencji do przypisywania innym ludziom wrogich intencji („hostile attribution bias”). Im bardziej realistyczne gry, tym większy wpływ na graczy.

Źródło: Indiana University School of Medicine Paturel, Amy M.S., M.P.H. Game Theory: How do video games affect the developing brains of children and teens? Neurology Now June/July 2014 Volume 10(3) p 32–36 Źródło: Indiana University School of Medicine

Przemysł gier wideo a dzieci i młodzież Gry wideo stały się idealnym rynkiem do lokowania produktów, zdobywania nowych klientów oraz budowania wizerunku dla przyszłych dorosłych. Dzisiejszy gimnazjalista to jutrzejszy dorosły o pewnych nawykach, co może tłumaczyć duże pieniądze, jakie przeznaczane są na reklamy i gry adresowane do młodzieży. Dzieci i młodzież są grupą najbardziej narażoną - nie posiadają jeszcze dostatecznie ukształtowanej dojrzałości emocjonalnej i odporności na próby manipulacji. 

Uzależniające mechanizmy gier wideo Definicją dobrej gry jest współczynnik uzależnienia. Sposób, w jaki skonstruowane są gry, odwołuje się do uniwersalnych mechanizmów psychologicznych człowieka: Pozytywne wzmocnienia, natychmiastowe gratyfikacje. Angażowanie zmysłów – wzroku, słuchu, „odcięcie” od świata zewnętrznego.  Potrzeba samodoskonalenia się - osiągnięcia, ciągłe nagrody, zdobywanie poziomów. Eksploracja nieznanego, atrakcyjna fabuła, spełnianie fantazji gracza. Ciągła ewolucja, brak efektu znudzenia. Potrzeba przebywania z innymi ludźmi, bycia częścią grupy, zyskania akceptacji i poczucia przynależności w grach online. 

Gry free-to-play Coraz większą popularnością cieszą się obecnie gry free-to-play oferujące graczom darmową rozrywkę. Są to gry, które użytkownicy mogą ściągnąć za darmo na telefon lub komputer. Free-to-play nie oznacza jednak, że wszystkie elementy gry są darmowe. Nieodpłatnie udostępniana jest tylko podstawowa wersja gry. Poprzez tzw. mikrotransakcje kupuje się dodatki do gier – przedmioty (np. wyposażenie swojej postaci w lepszą broń, zbroję czy inne gadżety) lub umiejętności – pomagające w grze lub ją usprawniające. Aby więc osiągnąć dobry wynik gracz musi zainwestować prawdziwe pieniądze. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać pozycje tego typu generują całkiem pokaźne przychody dla producentów. Część gier jest tak zaprojektowana, aby gracze wydali w nich jak najwięcej pieniędzy (np. pojawiający się co chwilę komunikat zachęcający do kupienia dodatkowych elementów) i tym samym całkiem pokaźnie zwiększyli przychody ich twórców.

A więc dobre czy złe? To zależy…

www.ore.edu.pl Dziękuję za uwagę