Wirtualne krzywdzenie… Realne cierpienie.. Cyberprzemoc Wirtualne krzywdzenie… Realne cierpienie..
Cel lekcji: zwrócenie uwagi na zjawisko cyberprzemocy, zwiększenie świadomości na temat problemu, zapoznanie ze sposobami, jak reagować na przemoc w cyberprzestrzeni; zapoznanie z formami pomocy zarówno dla ofiar, sprawców jak i świadków; kształtowanie oraz promowania postaw empatycznych.
W jakim celu korzystasz z Internetu?
Kilka faktów: Młodzież korzysta z Internetu z reguły w celach rozrywkowych: Przeciętny użytkownik Facebook’a,spędza dziennie średnio 2 godziny na tym portalu; Codziennie na Facebook’u publikowanych jest niemal 250 milionów zdjęć czyli 30% wszystkich wykonanych na świecie;
Kilka faktów Przeciętny użytkownik Facebook’a ma 150 znajomych na tym portalu; Obecnie Facebook ma ponad miliard użytkowników, gdyby był krajem zajmowałby trzecie, co do ilości ludności, miejsce na świecie (tuż za Chinami i Indiami)
Projekcja filmu
Definicja zjawiska Cyberprzemoc – przemoc rówieśnicza z użyciem Internetu oraz telefonów komórkowych . Dążenie do wyrządzenia krzywdy lub wywołania dyskomfortu u ofiary za pośrednictwem publikowania ośmieszających, upokarzających materiałów lub przez publikowanie nieprzychylnych komentarzy.
Specyfika cyberprzemocy: szybkość rozpowszechniania materiałów i powszechna dostępność, globalny zasięg, stałe narażenie na atak, niezależnie od miejsca i pory, trudności z usunięciem kompromitujących materiałów,
ANALIZA PREZENTOWANEGO FILMU
Ćwiczenie 1: Jakich form przemocy doświadczył bohater prezentowanego filmu? Co czuł bohater prezentowanego filmu? Nagrano go telefonem komórkowym Czuł się pokrzywdzony Filmik opublikowano w Internecie Chciał aby to się nie wydarzyło Wszyscy ten film widzieli i obraźliwie komentowali Czuł się beznadziejnym, nic nie znaczącym kolegą Film przesyłano sobie wzajemnie, niemal każdy miał go na telefonie Nie mógł tego znieść, Otrzymywał niechciane, wulgarne wiadomości na FB I SMSy Było mu wstyd Na korytarzach go prześladowano Bał się przyjść do szkoły, czuł się osaczony i odrzucony przez kolegów
Ćwiczenie 2 Jak powinien zachować się bohater prezentowanego filmu? szukać pomocy u zaufanej osoby dorosłej (nauczyciela, rodziców), nie odpowiadać tym samym na zaczepki w sieci, blokować w komunikatorach i poczcie elektronicznej kontakt z niepożądanymi osobami, wymagać natychmiastowego usunięcia filmu lub zdjęcia zrobionego wbrew woli ofiary, prosić administratora o usunięcie kompromitujących treści, dokumentować dowody przemocy (zachowywanie SMS-ów, historii Messengera, zrobienie screenshot’a, itp.).
Sylwetka sprawcy
Sprawcami cyberprzemocy nie są zazwyczaj niebezpieczni przestępcy, ale zwykli nastolatkowie: sprawcą jest nie tylko osoba, która zarejestrowała film, ale również ci, który go sobie przesyłali, którzy publikowali go w Internecie i ci, którzy przesyłali głównemu bohaterowi wulgarnie wiadomości. wszystkie te osoby są odpowiedzialne za krzywdę bohatera filmu. pozornie śmieszna lub błaha sytuacja może doprowadzić ofiarę do cierpienia. „niewinne” intencje nie są wytłumaczeniem i nie zwalniają z odpowiedzialności za przemoc.
Ćwiczenie 3 Jakie konsekwencje grożą sprawcom cyberprzemocy? wezwanie do szkoły rodziców, obniżenie oceny zachowania, możliwość przeniesienie do innej szkoły, odpowiedzialność karna (w sytuacjach łamania prawa, np. groźby karalne, publikowanie nielegalnych treści, zniesławienie).
Obowiązek zawiadomienia o przestępstwie Art. 304&1 KPK : „Każdy dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym Prokuratora lub Policję”. Art. 304&2 KPK : „Instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu,są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym Prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw (...) „
Zasady właściwego korzystania z Internetu i Smartfonów: dbać o prywatność swoich danych osobowych, nadawać swoim profilom w sieci bezpieczny status (prywatny), chronić swoje hasła i loginy, nie zamieniać się z kolegami na smartfony, traktować innych z szacunkiem (nie wyzywać, nie obrażać, nie straszyć itp.),
Zasady właściwego korzystania z Internetu i Smartfonów: nie zamieszczać w Internecie materiałów (filmów, zdjęć, tekstów), które mogą kogoś skrzywdzić, zawsze pytać o zgodę, jeżeli chcemy komuś zrobić zdjęcie lub nakręcić film z jego udziałem, nie rozsyłać za pomocą telefonu komórkowego zdjęć, filmów oraz tekstów, które mogą komuś sprawić przykrość.
Dziękujemy za uwagę