„MATHEMATICS WITHOUT BORDERS - MATHEMATICS IN DIFFERENT AREAS OF OUR LIFE” MATEMATYKA BEZ GRANIC – MATEMATYKA W RÓŻNYCH DZIEDZINACH NASZEGO ŻYCIA ETWINNING PROJECT
Główne cele i założenia projektu Promowanie matematyki i nauk ścisłych wśród młodzieży Pokazywanie najlepszych dróg jej poznania z wykorzystaniem technik informatycznych Podkreślanie roli matematyki w poznawaniu świata, wielu obszarów życia i nauki Rozwijanie zainteresowania i motywacji do uczenia się jej w językach innych niż ojczysty poprzez pokazywanie jej praktyczności w codziennym życiu Tworzenie multimedialnych środków dydaktycznych
Przygotowanie uczniów do dalszej edukacji i życia zawodowego Odkrywanie ciekawych i zaskakujących modeli matematycznych oraz ich praktyczności w rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin życia Wymiana doświadczeń nauczycieli w nauczaniu matematyki z wykorzystaniem narzędzi ICT Zdobywanie praktycznych umiejętności wykorzystywania programów komputerowych przy projektowaniu zajęć dydaktycznych
NASI PARTNERZY eTwinning V Liceum Ogólnokształcące Im.Roberta Schumana Polska Ekpedeftiria Vassiliadi Grecja eTwinning St Michael's Catholic and Church of England High School Escola Secundária de João de Deus Portugalia
Efekty realizacji projektu Multimedialne opracowania uczniów dotyczące wybranych przykładowych zagadnień: „Wielościany w różnych dziedzinach naszego życia”
„Złoty podział odcinka” „Wielcy starożytni matematycy i ich wkład w rozwój nauki” THALES ARCHIMEDES
„Galeria konstrukcji wielościanów”
Zbiór ciekawych zadań z realistycznym kontekstem „A ball is thrown vertically upwards into the air. The height of the ball in metres above the ground after t seconds is given by h(t)= -5t2 + 20t + 2 At what height the ball was initially released ? What was its height after one second ? At a later time the ball is again at the height. What time is it ? „
„Symetryczna rzeczywistość” „Płatki śniegu”
„Matematyczny słownik” W trakcie realizacji naszego projektu opracowaliśmy( w programie Coreldraw ), a następnie opublikowaliśmy „ Angielsko – polski ilustrowany słownik pojęć i zwrotów matematycznych” aby ułatwić matematyczną komunikację uczniów w języku angielskim. W przygotowaniu graficznym słownika uczestniczyli uczniowie z klasy z rozszerzoną informatyką i matematyką.
Przykłady:
Efekty realizacji projektu – nauczyciel Wymiana doświadczeń w nauczaniu matematyki z zastosowaniem oprogramowania matematycznego Prezentacja praktycznych programów komputerowych Testowanie programów podczas lekcji matematyki oraz analiza ich możliwości i praktyczności Stała współpraca pomiędzy nauczycielami i uczniami
Organizacja lekcji matematyki z zastosowaniem narzędzi ICT Wymiana doświadczeń, pomysłów, scenariuszy lekcji
Programy, z którymi pracujemy: „Tess” „Poly” „Sketchpad” „Hot Potatoes”
KORZYŚCI Przygotowanie uczniów do radzenia sobie na europejskim rynku pracy Rozwijanie kompetencji językowych Wzmocnienie wielorakich kompetencji uczniów i nauczycieli KORZYŚCI Doskonalenie umiejętności posługiwania różnorodnymi narzędziami ICT Korzystanie z dorobku doświadczonych szkół i nauczycieli Znoszenie barier miejsca i czasu oraz barier językowych Wspieranie uzdolnień uczniów poprzez udział w europejskim wymiarze edukacji Wzrost zaangażowania uczniów w proces uczenia się
Efekty realizacji projektu publikujemy w postaci naszej strony internetowej www.mathematics.xt.pl
„ART INSPIRED BY MATHEMATICS „ „SZTUKA INSPIROWANA MATEMATYKĄ”
V Liceum Ogólnokształcące Im.Roberta Schumana Polska eTwinning Liceul de Arte "Aurel Popp" (Rumunia)
Celem projektu jest badanie powiązań matematyki ze sztuką i architekturą. W ramach projektu zajmowaliśmy się między innymi następującymi aspektami: Mandale Wzorki, ornamenty, posadzki, tesselacje, kafelkowanie Wielościany w sztuce i architekturze Graffiti Origami Fraktale Proporcje i perspektywa w malarstwie Złoty podział odcinka w sztuce
TwinSpace
Efekty realizacji projektu Przykładowe zagadnienia
Wzorki, ornamenty, posadzki, tesselacje, kafelkowanie Żyjemy w świecie, który otoczony jest wzorkami, ornamentami, tesselacjami. Możemy je znaleźć wszędzie w codziennym życiu, w rzemiośle artystycznym, ale też w sztuce. Dla wszystkich jest to naturalne, ale zwykle zapominamy,że jest to piękno stworzone przez matematykę. W ramach naszego projektu badaliśmy w jaki sposób tworzyć wzorki, ornamenty i tesselacje oraz gdzie możemy je znaleźć w sztuce.
Korzystaliśmy również z wielu dostępnych aplikacji jak np. „Yupik Pattern Software” Projektowanie charakterystycznych wzorów skandynawskich Wykorzystanie Apletu Steffena Webera do tworzenia wzorów i deseni z zastosowaniem 17 grup symetrii Projektowanie wzorów bransoletek w aplikacji „” Virtual Beadloom” Praca z figurami w układzie współrzędnych
WZORKI Litery alfabetu mogą tworzyć, poprzez przekształcenia geometryczne zaskakująco ciekawe wzorki.Stworzyliśmy galerię takich obrazów.
Zastosowanie wzorów, deseni i ornamentów w Polskiej i Rumuńskiej kulturze
Mandale MANDALA [sanskr. mandala 'okrąg']oznacza geometryczny diagram, symbol Kosmosu. Podstawowa forma mandali składa się z okręgu z wpisanymi weń kwadratami. Stworzyliśmy obszerny zbiór Mandali do kolorowania wykorzystując geometryczne programy komputerowe „ Tess” i „ Geogebra”
WARSZTATY - MANDALE
Wystawa obrazów Mandali artystów Kazimiery i Zbigniewa Pląder. Udział uczniów w wernisażu i spotkaniu z artystami w Klubie im.Jana Kiepury w Sosnowcu
Tworzyliśmy też wzory i desenie manualnie za pomocą cyrkla i linijki Były to wzory charakterystyczne w sztuce Islamu
Praca z programem "Poly" Program pozwolił na poznanie ciekawszych rodzajów wielościanów i ułatwił budowanie ich artystycznych modeli Wielościany zachwycały i intrygowały artystów od tysięcy lat.
Matematyka a Sztuka Graffiti Charakterystycznym elementem wielu kultur jest Graffiti, sztuka z jednej strony kontrowersyjna, a z drugiej wyrażająca wiele emocji, a co w naszym projekcie najważniejsze, oparta na wielu matematycznych aspektach, jak chociażby proporcje czy przestrzeń trójwymiarowa. „GRAFFITI GRAPHER” aplikacja to tworzenia własnych Graffiti
Obrazy i matematyka Proporcje i perspektywa w malarstwie.
Origami i matematyka
Złoty podział odcinka w sztuce i architekturze
Fraktale
„Matematyczny słownik” Słownik stał się ogromnie pomocny w pracy nad kolejnym projektem. Został on również uzupełniony o pojęcia w języku rumuńskim.
Efekty realizacji projektu publikujemy na stronie projektu : http://www.lo5.sosnowiec.pl/art/
OSIĄGNIĘCIA i SUKCESY : ) I Miejsce w ogólnopolskim konkursie „Nasz projekt eTwinning”
Prezentacja projektu podczas europejskiej konferencji eTwinning w Linz w Austrii
Krajowe i Europejskie Odznaki Jakości
III MIEJSCE W OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE ETWINNING DLA NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH PATRONAT EUROPEJSKIEGO ROKU KRATYWNOŚCI I INNOWACYJNOŚCI