9 grudnia 2015 r.
Gmina Jarocin, w kwietniu 2015 r. złożyła wniosek o dofinansowanie opracowania pn.: „Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin ” do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. Wypłata dofinansowania nastąpi w formie refundacji poniesionych kosztów, po przeprowadzonej przez WFOŚiGW w Poznaniu pozytywnej merytorycznej weryfikacji sporządzonego Planu Gospodarki Niskoemisyjnej. W kwietniu 2015 r. odpowiednią uchwałą w sprawie wyrażenia woli przystąpienia do opracowania i wdrożenia planu gospodarki niskoemisyjnej dla gminy Jarocin, Rada Miejska w Jarocinie powierzyła realizację tego zadnia Burmistrzowi Jarocina. Wykonawcą opracowania jest firma Eko-Efekt Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Modzelewskiego 58 A lok 89, z którą to miasto zawarło umowę w dniu r.
Posiadanie planu jest jednym z warunków uzyskania dofinansowania ze środków krajowych oraz Unii Europejskiej w latach 2014–2020, na działania związane z gospodarką niskoemisyjną i efektywnością energetyczną. Tylko zadania wpisane w PGN będą miały możliwość ubiegać się o dofinansowanie. Opracowanie bazy inwentaryzacyjnej, która jest składową PGN, pozwala na określenie ilości emisji CO2 powstającej na terenie gminy. Pozwala na zaplanowanie i wdrożenie działań mających na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji do powietrza, a tym samym przyczyni się do poprawy zdrowia i jakości życia mieszkańców, a także ochrony środowiska naturalnego ze szczególnym uwzględnieniem powietrza atmosferycznego.
„Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin na lata ” jest strategicznym dokumentem dla Miasta i Gminy, mającym wpływ na lokalną gospodarkę ekologiczną i energetyczną. Zawiera on informacje o ilości wprowadzanych do powietrza zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych na terenie miasta, podając jednocześnie propozycje konkretnych i efektywnych działań ograniczających ich emisję do atmosfery. Głównym celem niniejszego Planu jest rozpoznanie stanu istniejącego gospodarki energetycznej oraz źródeł, które są odpowiedzialne za emisję zanieczyszczeń do powietrza, a także promocja i wdrażanie nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań, w celu redukcji tej emisji.
Dokument zawiera: charakterystykę obszaru, stan jakości powietrza na przedmiotowym obszarze, identyfikację obszarów problemowych, metodologię opracowania Planu, cele strategiczne i szczegółowe, ocenę stanu aktualnego i przewidywanych zmian w zakresie inwentaryzacji gazów cieplarnianych, harmonogram działań, opis możliwości finansowania zaplanowanych działań zmniejszających emisję gazów cieplarnianych oraz monitorowanie efektów.
wyznaczenie kierunków dla gminy na lata w zakresie działań inwestycyjnych i nie inwestycyjnych, określenie celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, efektywności energetycznej oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii, dalszy rozwój planowania energetycznego oraz zarządzania energią w mieście, optymalizacja działań związanych z produkcją i wykorzystaniem energii na terenie gminy, zmniejszenie zużycia energii w poszczególnych sektorach odbiorców energii, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza (w tym gazów cieplarnianych) związanej ze zużyciem energii na terenie gminy, zaangażowanie poszczególnych uczestników lokalnego rynku energii w działania ograniczające emisję gazów cieplarnianych. PGN jest skorelowany z: „Programem Ochrony Powietrza Województwa Wielkopolskiego”, Strategia Rozwoju Województwa Wielkopolskiego do 2020 roku, Strategia wzrostu efektywności energetycznej i rozwoju odnawialnych źródeł energii w Wielkopolsce na lata , Program Ochrony Środowiska dla gminy Jarocin na lata z uwzględnieniem perspektywy do roku 2021 i wpisany do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jarocin (WPF).
W sferze związanej z aktywnością samorządu i instytucji mu podległych Podłączenie jak najwięcej użytkowników do miejskiej sieci ciepłowniczej, Wymiana kotłów węglowych, Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i komunalnych – w tym tzw. głęboka termomodernizacja (z modernizacją instalacji wewnętrznych, wymianą oświetlenie wewnętrznego na LED, instalacją OZE na potrzeby własne budynków, zarządzaniem systemem energetycznym w budynku itd.), Zwiększenie wykorzystania OZE, Zmniejszenie poboru energii elektrycznej na oświetlenie (efektywne zarządzanie energią, wymiana oświetlenia na LED itd.), Modernizacja cieplnych sieci przesyłowych i węzłów przyłączeniowych do budynków, Modernizacja i budowa ścieżek rowerowych, Budowa obwodnicy, Budowa i przebudowa dróg, Rozwój komunikacji miejskiej na terenie gminy Jarocin wraz z ograniczeniem niskiej emisji poprzez wymianę taboru komunikacji publicznej, budowę, przebudowę, modernizację infrastruktury transportu publicznego, Wprowadzenie energooszczędnych inwestycji w przedsiębiorstwach, Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych.
Instalacja efektywnych źródeł energii, w tym indywidualnych kotłów gazowych i kotłów na biomasę, Podłączenie budynków do miejskiej sieci ciepłowniczej, Kompleksowa termomodernizacja budynków mieszkaniowo – usługowych jedno i wielorodzinnych (prywatnych, spółdzielczych, wspólnot mieszkaniowych), Instalacja kolektorów słonecznych do przygotowywania c.w.u., Instalacja mikro fotowoltaiki na potrzeby własne, Instalacja systemów optymalnego zarządzania energią w budynkach, Instalacja energooszczędnych instalacji i urządzeń w procesach produkcyjnych w zakładach przemysłowych i usługowych.
Obligatoryjny (obowiązkowy) zakres czynności związanych z opracowaniem Planu Gospodarki Niskoemisyjnej: Inwentaryzacja emisji CO 2 we wszystkich istotnych obszarach funkcjonowania miasta; Opracowanie Planu gospodarki niskoemisyjnej PGN dla Gminy Jarocin; Stworzenie bazy danych, która pozwoli na inwentaryzację emisji CO 2 w roku bazowym (w tym przypadku 2014 r.) i aktualizację emisji CO 2 w kolejnych okresach planu; Wyznaczenie gminnych priorytetów działań; Wpisanie przedsięwzięć do WPF; Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania planu na środowisko; Uzyskanie pozytywnej opinii RDOŚ i WSSE w Poznaniu; Zatwierdzenie planu przez Radę Miasta w Jarocinie.
W ramach projektu stworzony został schemat bazy – w formacie Excel, a także jako aplikacja internetowa - który pozwolił na wyliczenie ilości CO 2 wg różnych przekrojów tj. w poszczególnych obiektach i sektorach gospodarki - w tym w obiektach użyteczności publicznej, w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych i indywidualnych, w transporcie. Uwzględniono także emisję związaną z gospodarką odpadami i gospodarką wodno-ściekową, a także z zużyciem energii elektrycznej. Aktualizację bazy danych w latach następnych prowadzić będą urzędnicy Gminy Jarocin.
* przy spadku zużycia energii w gospodarstwach domowych o 2% w stosunku do roku 2014 ** przy realizacji wszystkich wpisanych w planie działań projektów *** wzrost emisji wynika przede wszystkim z większej ilości przyjmowanych w ZGO odpadów
Opracowanie „Prognozy oddziaływania na środowisko” dla PGN jest realizacją obowiązku określonego w art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz ze zm.). Zakres i stopień szczegółowości informacji wymaganych w Prognozie został uzgodniony w trybie art. 53 w/w ustawy. Pismem znak DNS-NS z dnia r. Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Poznaniu zaopiniował pozytywnie projekt „Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin na lata ” wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu pismem WOO-III JM.1 z dnia r. zaopiniował projekt „Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin na lata ” wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Zapisami w ww. pismach poinformowano, iż po analizie projekt Planu Gospodarki Niskoemisyjnej oraz prognozy oddziaływania na środowisko wynika, że projekt planu wyznacza cele strategiczne i szczegółowe, których realizacja poprzez konkretne działania inwestycyjne i nieinwestycyjne przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii, a czego konsekwencją będzie stopniowe obniżenie emisji gazów cieplarnianych (CO2) na terenie Gminy Jarocin.
Na podstawie art. 39 i 54 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz ze zm.), Burmistrz Jarocina w prowadzonym postępowaniu strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dokumentu pn. „Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin na lata ” dnia r. podał do publicznej wiadomości informację o możliwości zapoznania się z: Projektem „Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin na lata ” wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. W/w dokumentacja została wyłożona do wglądu w Urzędzie Miejskim w Jarocinie Al. Niepodległości 10, Jarocin, pokój nr 49 i była dostępna w godzinach pracy urzędu (od poniedziałku do piątku, w godzinach 8-16). Drobne uwagi jakie wpłynęły w czasie trwania 21-dniowych konsultacji społecznych zostały uwzględnione.
1. Opracowany „Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin na lata ” odpowiada wymaganiom postawionym przez Zleceniodawcę – Gminę Jarocin i zawiera treść niezbędną dla tego typu dokumentu. 2.Wyróżniono następujące obszary, z których dokonano wyliczeń emisji CO2: budownictwo mieszkaniowe (ogrzewanie pomieszczeń i przygotowanie c.w.u. w budynkach mieszkalnych indywidualnych i wielorodzinnych, przygotowanie posiłków), budynki użyteczności publicznej, transport, emisja związana ze zużyciem energii elektrycznej (w tym m.in. w przemyśle, gospodarstwach domowych, rolnictwie i transporcie), gospodarka odpadami, gospodarka wodno-ściekowa. 3.Łączna emisja CO 2 z analizowanych źródeł w roku bazowym 2014 wynosi ,698 Mg. Głównym źródłem emisji jest energia zużywana w gospodarstwach domowych na ogrzewanie pomieszczeń, ciepłą wodę użytkową i przygotowanie posiłków.
4. W wyniku realizacji działań objętych PGN planuje się do 2020 roku osiągnąć następujące jakościowe rezultaty w odniesieniu do roku bazowego i użytkowników objętych PGN: - obniżenie emisji CO 2, - obniżenie zużycia energii elektrycznej, -wzrost zużycia energii ze źródeł odnawialnych. 5.Biorąc pod uwagę wszystkie działania inwestycyjne i nieinwestycyjne, a także zmiany w pozostałych obszarach oraz uzależnienie od inwestycji w instalacje OZE o dużej mocy przez inwestorów zewnętrznych, ustalono cel redukcji emisji CO 2 do roku 2020 na poziomie 5% w stosunku do roku bazowego. Zakłada się przy tym ostrożnie, że zostanie zrealizowana przez prywatnych inwestorów jedynie część z zapisanych w planie działań inwestycji w duże instalacje OZE. 6.Możliwy jest również znaczny wzrost udziału OZE w końcowym zużyciu energii elektrycznej w gminie. Uwzględniając fakt, że część inwestycji zapisanych w planie działań ostatecznie może być niezrealizowana, to cel udziału OZE w końcowym zużyciu energii elektrycznej w gminie w 2020 r. wyznaczono na poziomie 15%.
7. Planowana redukcja zużycia energii cieplnej w wyniku realizacji zadań przewidzianych w Planie, dla których ustalono efekt ekologiczny, wynosi ,5 GJ. Biorąc dodatkowo pod uwagę planowane ograniczenie zużycia energii elektrycznej, ustalono cel redukcji zużycia energii finalnej w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej o 2% w stosunku do roku bazowego. 8.Planowane całkowite koszty działań przewidzianych w PGN wyniosą ok. 360,754 mln zł. Kwota ta obejmuje nakłady, które powinna ponieść nie tylko Gmina, ale także jej spółki, spółdzielnie i prywatni inwestorzy. Bez uwzględnienia budowy farm wiatrowych i fotowoltaicznych przez prywatnych inwestorów nakłady wynosiłyby natomiast 227,354 mln zł.