9 grudnia 2015 r.. Gmina Jarocin, w kwietniu 2015 r. złożyła wniosek o dofinansowanie opracowania pn.: „Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Rejowiec Fabryczny Miasto przyjazne mieszkańcom i środowisku.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
NA RZECZ ZRÓWNOWAŻONEJ ENERGII DLA MIASTA KOŚCIERZYNA
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Przyjazna Kłodnica.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
W w w. n f o s i g w. g o v. p l Wspieranie rozproszonych, odnawialnych źródeł energii Część 4) Prosument – linia dofinansowania z przeznaczeniem na zakup.
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Wymagania techniczne i ekologiczne dla przedsięwzięć Leszek Katkowski Doradca Departament Ochrony Klimatu.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
ATMOTERM ® S.A. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko Gdański Obszar Metropolitalny 2015 Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gdańskiego.
WIELOLETNI PLAN ROZWOJU GMINY JAROCIN NA LATA
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
DZIAŁANIA I PLANY UNIWERSYTETU OPOLSKIEGO W OZE.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
„Energooszczędne Żory - poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej przeznaczonych na potrzeby oświaty.” Projekt dofinansowany.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach nie.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach należących.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Zespół Szkół Technicznych w Mielcu Przed realizacją Po realizacji.
Dotacja na inwestycję w OZE RPO Łódzkie
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
Budowa infrastruktury OZE na terenie Gminy i Miasta Pajęczno
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
FINANASOWANIE i REALIZACJA PROGRAMU KOMPLEKSOWEJ LIKWIDACJI NISKIEJ EMISJI NA TERENIE KONURBACJI ŚLĄSKO-DĄBROWSKIEJ ze środków UE
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Umowy w ramach konkursu dla działania 10
Kraków, Potencjał zmniejszenia niskiej emisji w Polsce dzięki modernizacji budynków jednorodzinnych dr inż. Konrad Witczak Politechnika Łódzka.
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Termomodernizacja oraz zakup i montaż kolektorów słonecznych do Miejskiego Centrum Sportu i Rekreacji.
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
Krajowy Pakiet Antysmogowy NFOŚiGW i WFOŚiGW
Źródła finansowania inwestycji w zakresie ochrony powietrza
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Wsparcie udzielone przez Islandię, Lichtenstein oraz Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Zapis prezentacji:

9 grudnia 2015 r.

Gmina Jarocin, w kwietniu 2015 r. złożyła wniosek o dofinansowanie opracowania pn.: „Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin ” do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. Wypłata dofinansowania nastąpi w formie refundacji poniesionych kosztów, po przeprowadzonej przez WFOŚiGW w Poznaniu pozytywnej merytorycznej weryfikacji sporządzonego Planu Gospodarki Niskoemisyjnej. W kwietniu 2015 r. odpowiednią uchwałą w sprawie wyrażenia woli przystąpienia do opracowania i wdrożenia planu gospodarki niskoemisyjnej dla gminy Jarocin, Rada Miejska w Jarocinie powierzyła realizację tego zadnia Burmistrzowi Jarocina. Wykonawcą opracowania jest firma Eko-Efekt Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Modzelewskiego 58 A lok 89, z którą to miasto zawarło umowę w dniu r.

 Posiadanie planu jest jednym z warunków uzyskania dofinansowania ze środków krajowych oraz Unii Europejskiej w latach 2014–2020, na działania związane z gospodarką niskoemisyjną i efektywnością energetyczną.  Tylko zadania wpisane w PGN będą miały możliwość ubiegać się o dofinansowanie.  Opracowanie bazy inwentaryzacyjnej, która jest składową PGN, pozwala na określenie ilości emisji CO2 powstającej na terenie gminy.  Pozwala na zaplanowanie i wdrożenie działań mających na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji do powietrza, a tym samym przyczyni się do poprawy zdrowia i jakości życia mieszkańców, a także ochrony środowiska naturalnego ze szczególnym uwzględnieniem powietrza atmosferycznego.

„Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin na lata ” jest strategicznym dokumentem dla Miasta i Gminy, mającym wpływ na lokalną gospodarkę ekologiczną i energetyczną. Zawiera on informacje o ilości wprowadzanych do powietrza zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych na terenie miasta, podając jednocześnie propozycje konkretnych i efektywnych działań ograniczających ich emisję do atmosfery. Głównym celem niniejszego Planu jest rozpoznanie stanu istniejącego gospodarki energetycznej oraz źródeł, które są odpowiedzialne za emisję zanieczyszczeń do powietrza, a także promocja i wdrażanie nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań, w celu redukcji tej emisji.

Dokument zawiera: charakterystykę obszaru, stan jakości powietrza na przedmiotowym obszarze, identyfikację obszarów problemowych, metodologię opracowania Planu, cele strategiczne i szczegółowe, ocenę stanu aktualnego i przewidywanych zmian w zakresie inwentaryzacji gazów cieplarnianych, harmonogram działań, opis możliwości finansowania zaplanowanych działań zmniejszających emisję gazów cieplarnianych oraz monitorowanie efektów.

 wyznaczenie kierunków dla gminy na lata w zakresie działań inwestycyjnych i nie inwestycyjnych,  określenie celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, efektywności energetycznej oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii, dalszy rozwój planowania energetycznego oraz zarządzania energią w mieście,  optymalizacja działań związanych z produkcją i wykorzystaniem energii na terenie gminy,  zmniejszenie zużycia energii w poszczególnych sektorach odbiorców energii,  zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza (w tym gazów cieplarnianych) związanej ze zużyciem energii na terenie gminy,  zaangażowanie poszczególnych uczestników lokalnego rynku energii w działania ograniczające emisję gazów cieplarnianych. PGN jest skorelowany z:  „Programem Ochrony Powietrza Województwa Wielkopolskiego”,  Strategia Rozwoju Województwa Wielkopolskiego do 2020 roku,  Strategia wzrostu efektywności energetycznej i rozwoju odnawialnych źródeł energii w Wielkopolsce na lata ,  Program Ochrony Środowiska dla gminy Jarocin na lata z uwzględnieniem perspektywy do roku 2021 i wpisany do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jarocin (WPF).

W sferze związanej z aktywnością samorządu i instytucji mu podległych  Podłączenie jak najwięcej użytkowników do miejskiej sieci ciepłowniczej,  Wymiana kotłów węglowych,  Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i komunalnych – w tym tzw. głęboka termomodernizacja (z modernizacją instalacji wewnętrznych, wymianą oświetlenie wewnętrznego na LED, instalacją OZE na potrzeby własne budynków, zarządzaniem systemem energetycznym w budynku itd.),  Zwiększenie wykorzystania OZE,  Zmniejszenie poboru energii elektrycznej na oświetlenie (efektywne zarządzanie energią, wymiana oświetlenia na LED itd.),  Modernizacja cieplnych sieci przesyłowych i węzłów przyłączeniowych do budynków,  Modernizacja i budowa ścieżek rowerowych,  Budowa obwodnicy,  Budowa i przebudowa dróg,  Rozwój komunikacji miejskiej na terenie gminy Jarocin wraz z ograniczeniem niskiej emisji poprzez wymianę taboru komunikacji publicznej, budowę, przebudowę, modernizację infrastruktury transportu publicznego,  Wprowadzenie energooszczędnych inwestycji w przedsiębiorstwach,  Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych.

 Instalacja efektywnych źródeł energii, w tym indywidualnych kotłów gazowych i kotłów na biomasę,  Podłączenie budynków do miejskiej sieci ciepłowniczej,  Kompleksowa termomodernizacja budynków mieszkaniowo – usługowych jedno i wielorodzinnych (prywatnych, spółdzielczych, wspólnot mieszkaniowych),  Instalacja kolektorów słonecznych do przygotowywania c.w.u.,  Instalacja mikro fotowoltaiki na potrzeby własne,  Instalacja systemów optymalnego zarządzania energią w budynkach,  Instalacja energooszczędnych instalacji i urządzeń w procesach produkcyjnych w zakładach przemysłowych i usługowych.

Obligatoryjny (obowiązkowy) zakres czynności związanych z opracowaniem Planu Gospodarki Niskoemisyjnej:  Inwentaryzacja emisji CO 2 we wszystkich istotnych obszarach funkcjonowania miasta;  Opracowanie Planu gospodarki niskoemisyjnej PGN dla Gminy Jarocin;  Stworzenie bazy danych, która pozwoli na inwentaryzację emisji CO 2 w roku bazowym (w tym przypadku 2014 r.) i aktualizację emisji CO 2 w kolejnych okresach planu;  Wyznaczenie gminnych priorytetów działań;  Wpisanie przedsięwzięć do WPF;  Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania planu na środowisko;  Uzyskanie pozytywnej opinii RDOŚ i WSSE w Poznaniu;  Zatwierdzenie planu przez Radę Miasta w Jarocinie.

W ramach projektu stworzony został schemat bazy – w formacie Excel, a także jako aplikacja internetowa - który pozwolił na wyliczenie ilości CO 2 wg różnych przekrojów tj. w poszczególnych obiektach i sektorach gospodarki - w tym w obiektach użyteczności publicznej, w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych i indywidualnych, w transporcie. Uwzględniono także emisję związaną z gospodarką odpadami i gospodarką wodno-ściekową, a także z zużyciem energii elektrycznej. Aktualizację bazy danych w latach następnych prowadzić będą urzędnicy Gminy Jarocin.

* przy spadku zużycia energii w gospodarstwach domowych o 2% w stosunku do roku 2014 ** przy realizacji wszystkich wpisanych w planie działań projektów *** wzrost emisji wynika przede wszystkim z większej ilości przyjmowanych w ZGO odpadów

Opracowanie „Prognozy oddziaływania na środowisko” dla PGN jest realizacją obowiązku określonego w art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz ze zm.). Zakres i stopień szczegółowości informacji wymaganych w Prognozie został uzgodniony w trybie art. 53 w/w ustawy. Pismem znak DNS-NS z dnia r. Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Poznaniu zaopiniował pozytywnie projekt „Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin na lata ” wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu pismem WOO-III JM.1 z dnia r. zaopiniował projekt „Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin na lata ” wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Zapisami w ww. pismach poinformowano, iż po analizie projekt Planu Gospodarki Niskoemisyjnej oraz prognozy oddziaływania na środowisko wynika, że projekt planu wyznacza cele strategiczne i szczegółowe, których realizacja poprzez konkretne działania inwestycyjne i nieinwestycyjne przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii, a czego konsekwencją będzie stopniowe obniżenie emisji gazów cieplarnianych (CO2) na terenie Gminy Jarocin.

Na podstawie art. 39 i 54 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz ze zm.), Burmistrz Jarocina w prowadzonym postępowaniu strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dokumentu pn. „Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin na lata ” dnia r. podał do publicznej wiadomości informację o możliwości zapoznania się z: Projektem „Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin na lata ” wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. W/w dokumentacja została wyłożona do wglądu w Urzędzie Miejskim w Jarocinie Al. Niepodległości 10, Jarocin, pokój nr 49 i była dostępna w godzinach pracy urzędu (od poniedziałku do piątku, w godzinach 8-16). Drobne uwagi jakie wpłynęły w czasie trwania 21-dniowych konsultacji społecznych zostały uwzględnione.

1. Opracowany „Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin na lata ” odpowiada wymaganiom postawionym przez Zleceniodawcę – Gminę Jarocin i zawiera treść niezbędną dla tego typu dokumentu. 2.Wyróżniono następujące obszary, z których dokonano wyliczeń emisji CO2: budownictwo mieszkaniowe (ogrzewanie pomieszczeń i przygotowanie c.w.u. w budynkach mieszkalnych indywidualnych i wielorodzinnych, przygotowanie posiłków), budynki użyteczności publicznej, transport, emisja związana ze zużyciem energii elektrycznej (w tym m.in. w przemyśle, gospodarstwach domowych, rolnictwie i transporcie), gospodarka odpadami, gospodarka wodno-ściekowa. 3.Łączna emisja CO 2 z analizowanych źródeł w roku bazowym 2014 wynosi ,698 Mg. Głównym źródłem emisji jest energia zużywana w gospodarstwach domowych na ogrzewanie pomieszczeń, ciepłą wodę użytkową i przygotowanie posiłków.

4. W wyniku realizacji działań objętych PGN planuje się do 2020 roku osiągnąć następujące jakościowe rezultaty w odniesieniu do roku bazowego i użytkowników objętych PGN: - obniżenie emisji CO 2, - obniżenie zużycia energii elektrycznej, -wzrost zużycia energii ze źródeł odnawialnych. 5.Biorąc pod uwagę wszystkie działania inwestycyjne i nieinwestycyjne, a także zmiany w pozostałych obszarach oraz uzależnienie od inwestycji w instalacje OZE o dużej mocy przez inwestorów zewnętrznych, ustalono cel redukcji emisji CO 2 do roku 2020 na poziomie 5% w stosunku do roku bazowego. Zakłada się przy tym ostrożnie, że zostanie zrealizowana przez prywatnych inwestorów jedynie część z zapisanych w planie działań inwestycji w duże instalacje OZE. 6.Możliwy jest również znaczny wzrost udziału OZE w końcowym zużyciu energii elektrycznej w gminie. Uwzględniając fakt, że część inwestycji zapisanych w planie działań ostatecznie może być niezrealizowana, to cel udziału OZE w końcowym zużyciu energii elektrycznej w gminie w 2020 r. wyznaczono na poziomie 15%.

7. Planowana redukcja zużycia energii cieplnej w wyniku realizacji zadań przewidzianych w Planie, dla których ustalono efekt ekologiczny, wynosi ,5 GJ. Biorąc dodatkowo pod uwagę planowane ograniczenie zużycia energii elektrycznej, ustalono cel redukcji zużycia energii finalnej w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej o 2% w stosunku do roku bazowego. 8.Planowane całkowite koszty działań przewidzianych w PGN wyniosą ok. 360,754 mln zł. Kwota ta obejmuje nakłady, które powinna ponieść nie tylko Gmina, ale także jej spółki, spółdzielnie i prywatni inwestorzy. Bez uwzględnienia budowy farm wiatrowych i fotowoltaicznych przez prywatnych inwestorów nakłady wynosiłyby natomiast 227,354 mln zł.