Administracja nierozerwalna część polityki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Advertisements

SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Administracja publiczna
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Władza sądownicza w Polsce
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Administracja publiczna
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE
Administracja publiczna na rzecz spójności regionalnej i europejskiej
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Rząd i prezydent.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
o roli państwa w gospodarce
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE A ŻYCIE GOSPODARCZE
Temat: Pojęcie źródła prawa
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Zasady Współczesnej Demokracji
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
FORMY terytorialnej organizacji władzy
Demokracja.
Systemy partyjne System polityczny Instrumentalny Funkcjonalny
PRAWO I POLITYKA POLITYKA I PRAWO. SOFOKLES: „NIKT NIE JEST BARDZIEJ ZOBOWIĄZANY DO PRZESTRZEGANIA PRAWA NIŻ TEN, KTO TO PRAWO TWORZY” O. von BISMARCK:
Prawo Administracyjne
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
Trybunał Konstytucyjny
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustrój administracji publicznej
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Temat: Życie polityczne II Rzeczypospolitej w latach
Reformy w administracji z perspektywy KONKURENCYJNYCH WIZJI PAŃSTWA
Zakres obowiązywania kpa
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Sądy Administracyjne w Polsce
W Y K Ł A D C Z W A R T Y Podstawy amerykańskiego konstytucjonalizmu.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Organizacja wymiaru sprawiedliwości
Trybunał Konstytucyjny
Sądy Administracyjne w Polsce
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
Królestwo kongresowe Zajęcia nr 5 –
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Sądy Administracyjne w Polsce
Wstęp do polityki gospodarczej
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Administracja nierozerwalna część polityki

Pojęcie administracji publicznej Art. 10 Konstytucji Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej. Władzę ustawodawczą sprawuje Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Ra-da Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały. dr hab. Jerzy Supernat

Pojęcie administracji publicznej Administracja publiczna a władza wykonawcza Administrację publiczną można utożsamić z władzą wykonaw- czą. Na ogół jednak w obrębie władzy wykonawczej rozróżnia się dwa poziomy organizacyjne: egzekutywę polityczną administrację publiczną W tym ujęciu administrację publiczną charakteryzuje się jako wykonawcę władzy wykonawczej lub też – żeby podkreślić jej szczególną rolę w ramach władzy wykonawczej – jako jądro władzy wykonawczej. Takie rozumienie administracji publicznej upowszechnił w 1812 r. Charles-Jean Bonnin rozróżniając rząd i administrację. Za podstawę tego rozróżnienia przyjął oddzielenie należących do rządu decyzji politycznych (zasadniczych) od pozostających w gestii administracji decyzji wykonawczych i technicznych (rutyny administracyjnej). Jak w 1875 r. napisał M. Block: Rząd kieruje, daje impuls, a administracja działa, wykonuje. dr hab. Jerzy Supernat

Trudności realizacji dychotomii administracja – polityka Administracja działa w ramach konkretnych rozwiązań ustrojowych Problem urzeczywistnienia służby cywilnej na poziomie samorządu terytorialnego Zwłaszcza w obszarach interwencjonizmu państwa powstaje wzmocnienie administracji – monopol wiedzy i przygotowanie programów politycznych Wzrost oczekiwań wobec władzy publicznej (administracji)

Trzy wymiary polityki: POLITICS POLICY

Wymiary polityki POLITY – system polityczny, ustanowiony w konstytucji, ustawach, ale też determinowany przez tradycję i kulturę polityczną

POLITY Art. 11.1. Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność tworzenia i działania partii politycznych. Partie polityczne zrzeszają na zasadach dobrowolności i równości obywateli polskich w celu wpływania metodami demokratycznymi na kształtowanie polityki państwa. Art. 100.1. Kandydatów na posłów i senatorów mogą zgłaszać partie polityczne oraz wyborcy.

Wymiary polityki POLITICS – planowe i zorganizowane dążenie do zdobycia lub utrzymania w ł a d z y Administracja jest aparatem służącym tym, którzy sprawują władzę

Polityzacja życia publicznego Krytyka „systemu łupów” w Polsce: 560 spółek Skarbu Państwa, przedsiębiorstw państwowych, agencji oraz państwowych jednostek budżetowych (zatrudnienie dla ponad 200 tysięcy ludzi; tylko w zarządach i radach nadzorczych rządzący mają do dyspozycji 7 600 stołków) Spółki i agencje kontrolowane przez partie rządzące są też oplecione przez kancelarie prawne, firmy doradcze i PR-owskie, które obsługują je tylko dlatego, że mają powiązania z politykami Krytyka ordynacji proporcjonalnej, forującej partie polityczne. W wyborach samorządowych 2014 r. wprowadzono w gminach jednomandatowe okręgi wyborcze (oprócz miast na prawach powiatu).

Wymiary polityki POLITY POLITICS POLICY – praktyczne aspekty rządzenia, bardziej zarządzanie niż sprawowanie władzy zarządzanie systematyczne (wg planu) kojarzone z procesem rozwiązywania konkretnych problemów społeczeństwa

P O L I C Y polityka publiczna zamierzony i celowy proces, zmierzający do realizacji założeń w poszczególnych obszarach życia społecznego (oświata, nauka, zdrowie…), które mogą wynikać z „polityki” rządzących w celu zaspokajania potrzeb społecznych lub potrzeb i interesów państwa M. Kulesza, D. Sześciło, s. 18

Cykl polityki publicznej Ocena (ewaluacja) i zakończenie realizacji polityki publicznej Implementacja (wdrożenie polityki publicznej) Sformułowanie treści polityki publicznej oraz proces decyzyjny Ustalenie listy problemów (agenda setting) M. Kulesza, D. Sześciło, s. 34

Cykl polityki publicznej AGENDA SFORMUŁOWANIE WDROŻENIE OCENA

Akty polityki publicznej w dziedzinie ładu przestrzennego

Postulat rozdziału administracji od polityki ADMINISTRACJA POLITY POLITICS POLICY Polity – uzasadnione Politics – bardzo uzasadnione, ale w praktyce trudne do zrealizowania Policy - niemożliwe

ADMINISTRACJA = POLITYKA (w znaczeniu policy) myślenie systemowe w politologii David Easton 1953 - „System polityczny” teoretyczna koncepcja systemu politycznego jako konstrukcji badawczej ogólnoteoretycznej system polityczny to proces dwustronnego przepływu informacji i energii pomiędzy otoczeniem społecznym a władzami

Organizacja Podejście systemowe Twórcą ogólnej teorii systemów jest Ludwig von Bertalanffy (1901-1972) Norbert Wiener (1894-1964) twórca cybernetyki Talcott Parsons (1902-1979) współczesne rozumienie sytemu

Cechy organizacji w ujęciu systemowym Organizacja Cechy organizacji w ujęciu systemowym Wejścia – pobieranie energii ze środowiska zewnętrznego Przejścia – przetwarzanie dostępnej energii Wyjścia Cykliczność zdarzeń Negatywna entropia Ujemne sprzężenie zwrotne Homeostaza Zróżnicowanie i komplikowanie Ekwifinalność dr Renata Kusiak-Winter

Podsystemy organizacji – kryterium przedmiotowe Organizacja Podsystemy organizacji – kryterium przedmiotowe Podsystem celów i wartości Podsystem techniczny Podsystem psychospołeczny Podsystem struktury Podsystem zarządzania dr Renata Kusiak-Winter

Model Davida Eastona SYSTEM polityczno-administracyjny

SYSTEM polityczno-administracyjny System to ogół struktur, relacji i działań, skierowanych na alokację zasobów dla społeczeństwa. Centralne znaczenie wejście–przepływ-wyjście i stosunki między systemami. Brak koncepcyjnego rozróżnienia pomiędzy administracją a polityką ponieważ działania polityczne urzędników administracji są tak oczywiste, że nie wymagają konceptualizacji.

Program Great Society Lyndon B. Johnson dogłębna reforma praw obywatelskich (równość rasowa i etniczna, równy dostęp do szkół, edukacji i ośrodków państwowych) War on Powerty miasto jako system z podsystemami Vietnam War (1957-1975)