Rola komputera w przetwarzaniu informacji.
Komputer- urządzenie elektroniczne służące do przetwarzania wszelkich informacji.
Komputery zorientowane są na obsługę takich prac jak: planowanie zadań i kontrola ich realizacji oraz zarządzanie czasem w biurze przekazywanie, tworzenie, przechowywanie oraz wyszukiwanie różnego rodzaju dokumentów
zakładanie i obsługa zbioru dokumentów wyszukiwanie, kopiowanie i archiwizowanie informacji oraz tworzenie raportów i zestawień okresowych na żądanie wymiana informacji między poszczególnymi pracownikami biura i komórkami organizacyjnymi
typowe obliczenia administracyjno-biurowe, tworzące tzw typowe obliczenia administracyjno-biurowe, tworzące tzw. transakcje rutynowe emisja informacji wewnętrznej i zewnętrznej
W pracach biurowych powszechnie wykorzystuje się komputery osobiste (PC- PERSONEL COMPUTER). Warunkiem stosowania komputera jest dostęp do odpowiedniego oprogramowania.
Oprogramowaniem nazywamy ogół środków programowych dostępnych w ramach systemu komputerowego, w którym podstawowym elementem jest pojedyńczy program. Program jest specyficznym opisem sposobu rozwiązania pewnego zadania. Rozróżniamy oprogramowanie systemowe i użytkowe.
Oprogramowanie systemowe- jest zbiorem programów pozwalającym realizować zadania za pomocą komputera. Wśród nich możemy wyróżnić programy, bez których praca komputera, byłaby niemożliwa np. system operacyjny (WINDOWS, UNIX, LINUX) organizują one działania wszystkich elementów i urządzeń komputera.
Oprogramowanie użytkowe- obejmuje zbiór programów lub pakietów programowych realizujących konkretne zadania merytoryczne i spełniające określone potrzeby poszczególnych użytkowników komputera.
Do przetwarzania informacji w pracach biurowych wykorzystywane są najczęściej grupy oprogramowania użytkowego takie jak: Edytor tekstu Arkusze kalkulacyjne Bazy danych Programy do tworzenia grafiki Programy komunikacyjne
Komputery są obecnie najczęściej występującymi środkami technicznymi, wykorzystywanymi do wspomagania prac biurowych