Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Naczelne i centralne organy administracji publicznej Klasyfikacja organów administracji publicznej wg. kryteriów: Sposób powołania; Miejsce w strukturze organizacyjnej administracji publicznej; Terytorialny zasięg działania.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej Naczelne organy administracji publicznej – określenie ma charakter normatywny, wyrażony w ustawach. Nauka prawa wyróżniała cechy wspólne naczelnych organów administracji publicznej.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej Nauka prawa wyróżniła 4 sposoby określania naczelnych organów. Każdy z tych sposobów służy innym celom.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej 1. Naczelne organy – to organy administracji publicznej powoływane przez Prezydenta bezpośrednio lub po uprzednim wyborze przez Sejm
Naczelne i centralne organy administracji publicznej 2. Naczelne organy – to organy zwierzchnie wobec pozostałych organów w strukturze administracji rządowej
Naczelne i centralne organy administracji publicznej 3. Naczelne organy – to organy powoływane przez Prezydenta / Sejm , których właściwość obejmuje cały kraj
Naczelne i centralne organy administracji publicznej 4. Naczelne organy - to organy zwierzchnie wobec pozostałych organów administracji rządowej, których właściwość terytorialna obejmuje cały kraj.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej Przykładem naczelnego organy jest: Rada Ministrów Organy wchodzące w skład RM Problematyczne jest określenie Prezydenta jako naczelnego organu administracji publicznej, ze względu na jego znaczenie dla całego państwa, a nie tylko dla administracji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZYDENT Zgodnie z regulacjami Konstytucji – Prezydent jest centralnym konstytucyjnym organem państwa Kompetencje Prezydenta są związane z jego specyficzną / szczególną rolą w państwie
Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZYDENT W sferze stosunków zagranicznych – pozycja zwierzchnia – najwyższy przedstawiciel RP Nie kieruje jednak polityką zagraniczną; Wpływa na politykę zagraniczną – np. poprzez ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych
Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZYDENT 2. W sferze prawodawstwa nadzwyczajnego Wprowadzenie stanu wojennego Wprowadzenie stanu wyjątkowego
Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZYDENT 3. W sferze prawodawstwa zwykłego: Sfera ograniczona: Kontrola aktów prawnych z konstytucją oraz ustawami;
Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZYDENT 4. W sferze obsadzania stanowisk. Wniosek o odwołanie RM, innych organów naczelnych Powołanie rządu – w sytuacjach określonych przez Konstytucję
Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZYDENT 5. W sferze uprawnień o charakterze organizacyjnym. Zwołuje i przewodniczy RM – Rada Gabinetowa Nadawanie obywatelstwa Nadawanie orderów i odznaczeń Stosowanie prawa łaski
Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW Ustawa z 1996 r. o Radzie Ministrów - Konstytucja RP Z Konstytucji wynika - domniemanie kompetencji RM w sprawach polityki państwa niezastrzeżonych dla innych organów pań. Lub organów j.s.t.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW Skład RM: Prezes RM Ministrowie; Przewodniczący komitetów określonych w ustawach – np. Przewodniczący Komitetu Integracji Europejskiej
Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW Powołanie RM – określone w Konstytucji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW Zadania RM: Prowadzenie polityki wew. i zagranicznej RP Kierowanie administracją rządową
Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW Ponadto kompetencjami RM jest: Zapewnia wykonanie ustaw i wydawanie rozporządzeń Koordynowanie i kontrolowanie prac organów administracji rządowej Związane z budżetem i skarbem państwa Związane z bezpieczeństwem wewnętrznym
Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW RM jest organem kolegialnym, działa pod kierunkiem Prezesa RM Posiedzenia mogą być wyjątkowo prowadzone drogą obiegową.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW Członkowie RM: Podwójna rola: Sami są organami; Są członkami organu kolegialnego
Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZES RADY MINISTRÓW Kieruje pracami RM zwierzchność osobowa wobec członków RM Zwierzchność służbowa
Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZES RADY MINISTRÓW Jako naczelny organ: Wydaje rozporządzenia i zarządzenia Nadzór Zwierzchnictwo nad pracownikami administracji rządowej
Naczelne i centralne organy administracji publicznej MINISTER Kieruje działaniami administracji rządowej Wypełnia zadania wyznaczone przez Prezesa RM Minister – dwa aspekty: Członek RM Naczelny organ adm. pub.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej MINISTER Zakres działania określa ustawa o działach administracji rządowej Zamknięty katalog spraw należących do danego działu Rozporządzenie Prezesa RM – szczegółowy zakres działania ministrów
Naczelne i centralne organy administracji publicznej MINISTER Funkcje ministra: Prawotwórcze Wydawanie decyzji administracyjnych Kierowania resortem Związane ze szczególnego statusu ministra – np. Minister Skarbu Państwa
Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Normowane są przez ustawy. Należy je odróżnić od centralnych konstytucyjnych organów państwa
Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Nie wchodzą w skład RM Ich właściwość obejmuje cały kraj
Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Są tworzone w drodze ustawowej – czasami za pomocą aktów niższego rzędu (rozporządzeń) Ich lista nie jest stała – ze względu na ciągłe powstawanie nowych lub likwidowanie starych centralnych organów
Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Z reguły mają charakter monokratycznym Problemy językowe – organem nie jest urząd lecz jego szef – np. prezes / dyrektor – np. UOKiK
Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Centralny organ jest zazwyczaj powoływany przez: Prezesa RM, choć są nadzorowane przez ministra. - Minister składa Prezesowi RM wniosek o powołanie i odwołanie piastuna organu – nazywanego tez kierownikiem urzędu.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Minister wobec centralnego organu: Składa Prezesowi RM wniosek o nadanie statutu; Powołuje zastępców kierownika urzędu centralnego; Wykonuje wobec urzędu centralnego funkcje kontrolne
Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Akty prawne wydawane przez te organy / dotyczące tych organów są promulgowane: Dzienniku Urzędowym RP Monitorze Prawnym Dziennikach resortowych.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Centralne organy są zwierzchne wobec terytorialnych organów – organy te mogą należeć do adm. zespolonej lub niezespolonej Czasami nie mają swoich odpowiedników w strukturach terenowych – np. Prezes Urzędu Patentowego
Naczelne i centralne organy administracji publicznej Dziękuję za uwagę