Naczelne i centralne organy administracji publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY
Advertisements

Administracja finansów publicznych
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
RADA MINISTRÓW.
Źródła prawa.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Administracja publiczna i wybrane aspekty prawa administracyjnego
Temat: Rząd i prezydent. Co oznacza termin władza wykonawcza?
Źródła prawa podatkowego
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Temat: Pojęcie źródła prawa
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
System aktów prawodawczych
Redagowanie tekstów jednolitych rozporządzeń
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
ORGAN administracji publicznej
Ustrój samorządu terytorialnego
Przygotowała Iwona Dyś
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
ORGANIZACJA PRAWNA ADMINISTRACJI
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustrój administracji publicznej
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
Planistyczne działania wspierające.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Przygotowała Iwona Dyś - Branicka Grupa 2,9 I NSP
Konstytucyjny system źródeł prawa
System aktów prawodawczych
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Temat prezentacji 1. Podmiot administracji publicznej/organ administracji publicznej/urząd w administracji publicznej. 2. Monokratyczne a kolegialne organy.
Trybunał Konstytucyjny
Podstawy prawa w gospodarce
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
Sądy Administracyjne w Polsce
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Rada Ministów dr Ryszard Balicki.
Prawo administracyjne
Zapis prezentacji:

Naczelne i centralne organy administracji publicznej

Naczelne i centralne organy administracji publicznej Klasyfikacja organów administracji publicznej wg. kryteriów: Sposób powołania; Miejsce w strukturze organizacyjnej administracji publicznej; Terytorialny zasięg działania.

Naczelne i centralne organy administracji publicznej Naczelne organy administracji publicznej – określenie ma charakter normatywny, wyrażony w ustawach. Nauka prawa wyróżniała cechy wspólne naczelnych organów administracji publicznej.

Naczelne i centralne organy administracji publicznej Nauka prawa wyróżniła 4 sposoby określania naczelnych organów. Każdy z tych sposobów służy innym celom.

Naczelne i centralne organy administracji publicznej 1. Naczelne organy – to organy administracji publicznej powoływane przez Prezydenta bezpośrednio lub po uprzednim wyborze przez Sejm

Naczelne i centralne organy administracji publicznej 2. Naczelne organy – to organy zwierzchnie wobec pozostałych organów w strukturze administracji rządowej

Naczelne i centralne organy administracji publicznej 3. Naczelne organy – to organy powoływane przez Prezydenta / Sejm , których właściwość obejmuje cały kraj

Naczelne i centralne organy administracji publicznej 4. Naczelne organy - to organy zwierzchnie wobec pozostałych organów administracji rządowej, których właściwość terytorialna obejmuje cały kraj.

Naczelne i centralne organy administracji publicznej Przykładem naczelnego organy jest: Rada Ministrów Organy wchodzące w skład RM Problematyczne jest określenie Prezydenta jako naczelnego organu administracji publicznej, ze względu na jego znaczenie dla całego państwa, a nie tylko dla administracji

Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZYDENT Zgodnie z regulacjami Konstytucji – Prezydent jest centralnym konstytucyjnym organem państwa Kompetencje Prezydenta są związane z jego specyficzną / szczególną rolą w państwie

Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZYDENT W sferze stosunków zagranicznych – pozycja zwierzchnia – najwyższy przedstawiciel RP Nie kieruje jednak polityką zagraniczną; Wpływa na politykę zagraniczną – np. poprzez ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych

Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZYDENT 2. W sferze prawodawstwa nadzwyczajnego Wprowadzenie stanu wojennego Wprowadzenie stanu wyjątkowego

Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZYDENT 3. W sferze prawodawstwa zwykłego: Sfera ograniczona: Kontrola aktów prawnych z konstytucją oraz ustawami;

Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZYDENT 4. W sferze obsadzania stanowisk. Wniosek o odwołanie RM, innych organów naczelnych Powołanie rządu – w sytuacjach określonych przez Konstytucję

Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZYDENT 5. W sferze uprawnień o charakterze organizacyjnym. Zwołuje i przewodniczy RM – Rada Gabinetowa Nadawanie obywatelstwa Nadawanie orderów i odznaczeń Stosowanie prawa łaski

Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW Ustawa z 1996 r. o Radzie Ministrów - Konstytucja RP Z Konstytucji wynika - domniemanie kompetencji RM w sprawach polityki państwa niezastrzeżonych dla innych organów pań. Lub organów j.s.t.

Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW Skład RM: Prezes RM Ministrowie; Przewodniczący komitetów określonych w ustawach – np. Przewodniczący Komitetu Integracji Europejskiej

Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW Powołanie RM – określone w Konstytucji

Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW Zadania RM: Prowadzenie polityki wew. i zagranicznej RP Kierowanie administracją rządową

Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW Ponadto kompetencjami RM jest: Zapewnia wykonanie ustaw i wydawanie rozporządzeń Koordynowanie i kontrolowanie prac organów administracji rządowej Związane z budżetem i skarbem państwa Związane z bezpieczeństwem wewnętrznym

Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW RM jest organem kolegialnym, działa pod kierunkiem Prezesa RM Posiedzenia mogą być wyjątkowo prowadzone drogą obiegową.

Naczelne i centralne organy administracji publicznej RADA MINISTRÓW Członkowie RM: Podwójna rola: Sami są organami; Są członkami organu kolegialnego

Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZES RADY MINISTRÓW Kieruje pracami RM zwierzchność osobowa wobec członków RM Zwierzchność służbowa

Naczelne i centralne organy administracji publicznej PREZES RADY MINISTRÓW Jako naczelny organ: Wydaje rozporządzenia i zarządzenia Nadzór Zwierzchnictwo nad pracownikami administracji rządowej

Naczelne i centralne organy administracji publicznej MINISTER Kieruje działaniami administracji rządowej Wypełnia zadania wyznaczone przez Prezesa RM Minister – dwa aspekty: Członek RM Naczelny organ adm. pub.

Naczelne i centralne organy administracji publicznej MINISTER Zakres działania określa ustawa o działach administracji rządowej Zamknięty katalog spraw należących do danego działu Rozporządzenie Prezesa RM – szczegółowy zakres działania ministrów

Naczelne i centralne organy administracji publicznej MINISTER Funkcje ministra: Prawotwórcze Wydawanie decyzji administracyjnych Kierowania resortem Związane ze szczególnego statusu ministra – np. Minister Skarbu Państwa

Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Normowane są przez ustawy. Należy je odróżnić od centralnych konstytucyjnych organów państwa

Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Nie wchodzą w skład RM Ich właściwość obejmuje cały kraj

Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Są tworzone w drodze ustawowej – czasami za pomocą aktów niższego rzędu (rozporządzeń) Ich lista nie jest stała – ze względu na ciągłe powstawanie nowych lub likwidowanie starych centralnych organów

Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Z reguły mają charakter monokratycznym Problemy językowe – organem nie jest urząd lecz jego szef – np. prezes / dyrektor – np. UOKiK

Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Centralny organ jest zazwyczaj powoływany przez: Prezesa RM, choć są nadzorowane przez ministra. - Minister składa Prezesowi RM wniosek o powołanie i odwołanie piastuna organu – nazywanego tez kierownikiem urzędu.

Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Minister wobec centralnego organu: Składa Prezesowi RM wniosek o nadanie statutu; Powołuje zastępców kierownika urzędu centralnego; Wykonuje wobec urzędu centralnego funkcje kontrolne

Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Akty prawne wydawane przez te organy / dotyczące tych organów są promulgowane: Dzienniku Urzędowym RP Monitorze Prawnym Dziennikach resortowych.

Naczelne i centralne organy administracji publicznej Centralne organy administracji rządowej Centralne organy są zwierzchne wobec terytorialnych organów – organy te mogą należeć do adm. zespolonej lub niezespolonej Czasami nie mają swoich odpowiedników w strukturach terenowych – np. Prezes Urzędu Patentowego

Naczelne i centralne organy administracji publicznej Dziękuję za uwagę