Rodzaje dokumentów biurowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Informacja publiczna i e-urząd
Advertisements

PRZYJMOWNIE I WYSYŁANIE KORESPONDENCJI
ZAMÓWIENIE.
Przyjmowanie pism według systemu bezdziennikowego 
SYSTEM KANCELARYJNY.
T: System Kancelaryjny.
WOJSKOWEJ AGENCJI MIESZKANIOWEJ
Przyjmowanie i wysyłanie korespondencji Ewa Pabin kl.3aTŻiGD
Zebranie jako forma wymiany informacji
Rola komputera w przetwarzaniu informacji.
PRZECHOWYWANIE PISM..
2. Rozpatrywanie skarg, próśb,
Prawo administracyjne
Technika Biurowa i Komputerowa
WYSYŁANIE PISM WEDŁUG SYSTEMU BEZDZIENNIKOWEGO
REDAGOWANIE PISM.
Prowadzenie dokumentacji
SYSTEMY KANCELARYJNE.
– główny efekt pracy biurowej
Plan wdrażania systemu e-Obiegu MunSol
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
ZEBRANIE jako środek łączności organizacyjnej
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Korespondencja biurowa
Rozdzielanie i załatwianie spraw
Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne
UWAGI DO SKŁADANYCH SPRAWOZDAŃ za rok 2012
Systemy Kancelaryjne ..
Nowa, elektroniczna instrukcja kancelaryjna.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Nowoczesna korespondencja
KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Opracowanie: Wioleta Musiał
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Prawo do informacji w polskim prawie postępowania administracyjnego Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Zgłaszanie prac geodezyjnych
ETAPY WDROŻENIE SYSTEMU ELEKTRONICZNEGO ZARZĄDZANIA DOKUMENTACJĄ
Rola KDPW w obsłudze walnych zgromadzeń Pierwsze doświadczenia po zmianie KSH.
REDAGOWANIE PISM.
Rodzaje dokumentów biurowych
Funkcje pracy biurowej
Zebranie jako forma wymiany informacji. Zebrania: są ważnym elementem komunikowania się w jednostkach organizacyjnych. W trakcie, których przekazywane.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Obieg dokumentów w instytucji publicznej o akademickim rodowodzie Mariusz Mysiakowski Warszawski Uniwersytet Medyczny.
ZAMÓWIENIE. Korespondencja handlowa Mianem korespondencji handlowej określa się wszelkiego rodzaju pisma, jakie wymieniane są pomiędzy podmiotami gospodarczymi,
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH podstawowe pojęcia i wymagania Warszawa, 15 marca 2016 r. mgr inż. Zbysław Antoni KUCZA.
TECHNIK ADMINISTRACJI Czas trwania nauki: 2 lata.
Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Instrukcja kancelaryjna – jej znaczenie i zasady opracowania
ZASADY POSTĘPOWANIA Z DOKUMENTAMI W POLITECHNICE GDAŃSKIEJ
BIURO OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH
Rodzaje systemów kancelaryjnych
Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
Kancelaria Tajna prowadzi następujące urządzenia ewidencyjne:
TEMAT KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH. KLAUZULE TAJNOŚCI
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Dostęp do informacji niejawnych
Łączenie pism w sprawy, pisma nie tworzące akt spraw
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Pracownia techniki biurowej
notatki służbowe Pracownia techniki biurowej
Zapis prezentacji:

Rodzaje dokumentów biurowych

Kierowanie firmą odbywa się w oparciu o informacje, które mogą mieć formę słowną np. przekazanie dyspozycji, poleceń, wytycznych ustnie lub za pomocą środków technicznych, albo formę pisemną np. dokumenty otrzymywane z zewnątrz, dokumenty wysyłane na zewnątrz, dokumenty wewnętrzne dotyczące komórek lub stanowisk pracy danej jednostki organizacyjnej.

W związku z dużą ilością informacji, w każdym biurze rozróżnia się: dokumenty biurowe, akta spraw, dokumentację biurową.

Dokument biurowy Dokument biurowy to każde pismo, notatka, protokół, sprawozdanie, zestawienie liczbowe sporządzone w toku pracy biurowej lub otrzymane z zewnątrz.

Akta spraw Akta spraw są zbiorem wszelkich dokumentów biurowych dotyczących określonej sprawy. Akta spraw bieżących obejmują sprawy będące w toku załatwiania, wyczekujące na załatwienie, na uzupełnienie lub wymagające wznowienia. Akta spraw załatwionych obejmują sprawy zamknięte, załatwione.

Dokumentacja biurowa Dokumentacja biurowa obejmuje akta spraw bieżących i załatwionych oraz księgi, rejestry, kartoteki, dokumentację finansową i księgową, biuletyny itp. Wśród dokumentacji biurowej szczególne miejsce zajmują pisma.

Pismo Pismo w ścisłym tego słowa znaczeniu to myśl lub zespół myśli, wyrażonych za pomocą znaków pisarskich.

Pisma można podzielić ze względu na: treść, nadawcę i adresata pilność zapewnienie tajemnicy sposób przesyłania wygląd zewnętrzny

Ze względu na treść pisma dzielimy na: pisma przekonujące - zawierają w swej treści czynnik nakłaniający adresata pisma do zajęcia określonego stanowiska, przyjęcia określonej postawy, np.: reklamacja, oferta, skarga, wniosek, protokół, decyzja, pisma informacyjne -  nie zawierają w treści czynnika nakłaniającego odbiorcę do zajęcia określonego stanowiska, lecz tylko informacje dotyczące stanu faktycznego, np.: notatka, awizo sprawozdanie, zawiadomienie, zaświadczenie.

Ze względu na nadawcę i adresata pisma dzielimy na: pisma wewnętrzne - w pismach tych nadawca i adresat pochodzą z tej samej jednostki organizacyjnej (np.: notatki służbowe, protokoły), pisma zewnętrzne - nadawca i adresat są z różnych jednostek organizacyjnych, pisma te można podzielić na pisma przychodzące oraz pisma wychodzące

Ze względu na pilność pisma dzielimy na: pisma zwykłe -  które załatwiane są w zwyczajowo lub przepisowo ustalonych terminach, pisma pilne i bardzo pilne - są przesyłane  i załatwiane zawsze w pierwszej kolejności, pisma terminowe - w których wskazano konkretny termin załatwienia sprawy.

Ze względu na zapewnienie tajemnicy rozróżnia się: pisma jawne - treść nie zawiera żadnej tajemnicy, pisma poufne - zawierające wiadomości objęte tajemnicą służbową; dostęp do nich mają wyłącznie osoby upoważnione, pisma tajne – zawierające wiadomości objęte tajemnicą państwową: ich obieg oraz przechowywanie regulują odrębne przepisy, które znają wyłącznie osoby zajmujące się pismami tajnymi; przechowywane są w kancelarii tajnej w szafach pancernych; dostęp do nich ma dyrektor i upoważnieni pracownicy firmy.

Ze względu na sposób przesyłania: pisma przesyłane pocztą zwykłą, pisma przesyłane jako polecone, pisma przesyłane pocztą ekspresową, pisma przesyłane pocztą lotniczą, pisma przesyłane w postaci telefonogramów i telefaksów.

Ze względu na wygląd zewnętrzny pisma dzielimy na: pisma sporządzane na blankietach specjalnych – są to blankiety reprezentacyjne, np.: blankiet ministra, posła, blankiet z jakiejś okazji, np. Dnia Kobiet, pisma sporządzane na blankietach korespondencyjnych  zgodnie z PN (blankiet zwykły, uproszczony, reklamowy, bezkopertowy), pisma sporządzane na formularzach - odpowiednio opracowanych drukach zawierających tekst stały i niezadrukowane pola przeznaczone do wypełnienia, sporządzone w układzie europejskim lub amerykańskim.

ĆWICZENIE Wykonaj w programie Microsoft PowerPoint schemat organizacyjny w którym będzie znajdował się schemat podziału pism ze slajdu 8.