Podstawy języka łacińskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Advertisements

Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Fonetyka, ortografia, interpunkcja
Stylistyka i kultura języka
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
(na podstawie badań ankietowych)
Wykorzystanie Platformy Moodle w dydaktyce języków obcych
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
GRAMATYKA NA BARDZO DOBRY
FUNKTORY Katarzyna Radzio Kamil Sulima.
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
SŁOWNIKI.
Odmienne i nieodmienne części mowy
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Język gruziński ქართული ენა
Jacek Tomaszewski Skandowanie.
Projekt edukacyjny z j. angielskiego pt
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
ZDANIE = WYPOWIEDZENIE
„Po mowie jest na świecie potęga największa – milczenie."
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego Skala staninowa średnich wyników szkół (w %) z egzaminu gimnazjalnego w 2012 r. Stanin Język polski Historia.
Egzamin w gimnazjum składał się z 3 części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego nowożytnego. Podczas egzaminu kończącego gimnazjum.
ODMIENNE CZĘŚCI MOWY Aneta Woźniak.
Język polski Ciekawostki
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
HISTORIA PISMA.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
ZDANIE BOGATE W INFORMACJE
Międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej i rachunkowości MSSF/MSR Wprowadzenie.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
10. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy”
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
Egzamin maturalny maj Egzamin maturalny jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz sprawdza,
Pojęcie języka łacińskiego
INŻYNIERIA INTERNETU Krzysztof Bzowski.
Lectio III indicativus et imperativus sum, esse, fui
Biuro Tłumaczeń Jovita.  Tłumaczenia przysięgłe  Tłumaczenia tekstów prywatnych  Tłumaczenia wykonywane są w językach : angielski, niemiecki, czeski.
ZRÓŻNICOWANIE REGIONALNE POLSZCZYZNY
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
1 Międzywydziałowe Centrum Języków Obcych. 2 Zajęcia językowe odbywają się w grupach o różnych poziomach, zależnie od stopnia opanowania języka obcego.
Czy lubimy czytać?. Ile przeczytała 6a??? Każdy uczeń klasy 6a przeczytał średnio 17,72 książki. Dziewczyny przeczytały 131 książek, a chłopcy 259. Lektury.
FONETYKA.
ZAPOŻYCZENIA WYRAZOWE Z JĘZYKÓW OBCYCH
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Temat: Co to jest zdanie?
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Podstawy języka łacińskiego
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Redakcja tekstów naukowych dla orientalistów
MATURA 2018.
Italia ( włochy ).
Centrum Języków Obcych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Podstawy języka łacińskiego Zajęcia wprowadzające

Informacje organizacyjne 30 godzin i 1 semestr terminy konsultacji: wtorek 12:30-14:00, środa 12:30 – 14:00 podręcznik: Wilczyński S., Zarych T., Rudimenta Latinitatis. Część I: Teksty i słownik, Wrocław 1998. Wilczyński S., Zarych T., Rudimenta Latinitatis. Część II: Preparacje i komentarz gramatyczny, Wrocław 1998. Wymagania: obecność na zajęciach (1 nieobecność dopuszczalna) terminowe realizowanie zajęć online zaliczenie wymaganych kolokwiów

Pojęcie języka łacińskiego lingua latina – język Lacjum etymologiczne pojmowanie terminu lingua latina jako „języka Lacjum” jest dla terminologii naukowej bezużyteczne, ponieważ nie da się przedstawić Lacjum jako terminu jednorodnego nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę okres najstarszy to pewne jest, że nie mówiono na tym obszarze jednym językiem znajdujemy zabytki potwierdzające istnienie różnych dialektów/gwar italskich pod pojęciem „język łaciński” należy rozumieć język miasta Rzym, język handlu i administracji powstałego imperium oraz pewnej, w miarę jednorodnej kultury duchowej

Miejsce łaciny w rodzinie języków indoeuropejskich i grupie języków italskich

w dalszym rozwoju, w kolejnych epokach z łaciny wyodrębniły się inne języki (rumuński, dalmatyński, włoski, sardyński, francuski, prowansalski, kataloński, hiszpański, portugalski)

Chronologia dziejów języka łacińskiego: łacina archaiczna okresu przedliterackiego (VII w. p. Chr. – 240 p. Chr.) starołaciński okres literacki ( 240 – 100/81 p. Chr.) okres „złotej łaciny” (100/81 p. Chr. – 14 A. D.) okres „srebrnej łaciny” (14 – 117 A. D.) epoka archaizująca (117 – 180 A. D.) okres późnoantyczny (ca. 200 – 600 A. D.) łacina średniowieczna (VI – XVI w.) łacina humanistyczna (XIV – XVI w.) okres nowołaciński

Najstarsze zabytki języka łacińskiego Fibula z Prenestae (670 – 630) MANIOSMEDFHEFAKEDNUMASIOS (Manius me fecit Numerio)

Urna z Caere (630 – 600 p. Chr.) ECOURNATITAUENDIASMAMAR[me]DF[eced] (ego urna Tita Vendia, Mamercus me fecit

Alfabet łaciński: w VIII wieku greccy koloniści z miasta Chalkis na Eubei osiedlają się na Pithekoussai (Ischia) w 720 r. p. Chr. zostaje zasiedlona miejscowość Cumae (Kampania); wraz z tą falą rozpowszechnia się również archaiczny grecki alfabet ten alfabet zostaje przejęty bezpośrednio od Greków, a nie przez pośrednictwo etruskie jak dotąd sądzono (choć wpływy etruskie są silne)

A B C D E F G H I K L M N O P Q R S T U V X Y Z w jego skład wchodzą: Składa się z 24 liter A B C D E F G H I K L M N O P Q R S T U V X Y Z w jego skład wchodzą: samogłoski (vocales) dwugłoski (diphtongi) spółgłoski (consonantes)

Wymowa: samogłoski bez zmian (wyj. y, bliższy i lub ü) ae – E (Aegyptus – Egiptus) (lub ai) oe – E (Oedipus – Edipus) (lub oi) w pewnych wyrazach nie stanowią dyftongu ale wtedy jest to zaznaczone np. poëta c jak k ( ale ta reguła nie jest konsekwentna) h w zbitkach ph, rh, th jest nieme q występuje zawsze z „u” i czytamy jako kw; (lub kł) su przed samogłoską jako sw np. suawis (czyt. swawis)

język łaciński odróżniał samogłoski krótkie i długie różnice iloczasowe są dla nas trudne do zauważenia akcent był toniczny (podwyższenie tonu sylaby) w przeciwieństwie do naszego dynamicznego (silniejsze wymówienie) akcent pada na drugą lub trzecią sylabę od końca (zasada: jeżeli druga od końca jest długa to akcent na niej np. a – mi – cus; jeżeli krótka to akcent na trzeciej np. pu – bli – ca)

Podstawy fleksji: (temat i końcówka) Rzeczownik: trzy rodzaje dwie liczby sześć przypadków pięć deklinacji Czasownik: trzy osoby dwie strony trzy tryby sześć czasów

Podstawy gramatyki fonetykę (i fonologię)- bada dźwiękową stronę języka, morfologię - zajmuje się budową wyrazów (słowotwórstwo) i ich odmianą (fleksja), składnię - zajmuje się regułami łączenia wyrazów w wypowiedzenia, leksykologię - zajmuje się analizą funkcjonalną i znaczeniową słownictwa

Morfologia Wyraz, czyli leksem:

Składnia Zdania dzielimy ze względu na: a) cel wypowiedzi: b) budowę: Oznajmujące Pytające Rozkazujące Wykrzyknikowe Zawiera stwierdzenie jakiegoś faktu, np.: Kocham zwierzęta. Zawiera pytanie, np.: Pójdziesz ze mną na spacer? Zawiera rozkaz, polecenie lub prośbę, np.: Załóż buty. Zawiera emocje. Mozy być zarówno zdaniem oznajmującym, jak i pytającym, czy też rozkazującym, np.: Zostaw mnie w spokoju! b) budowę: Pojedyncze Złożone Rozwinięte Nierozwinięte Współrzędne Podrzędne Wielokrotnie złożone Zawiera podmiot i orzeczenie, a także ich określenia, np.: Duży kot idzie powoli ulicą Ogrodową. Może zawierać samo orzeczenie, np.: Woła. Mówi. Lub też podmiot i orzeczenie, np.: Mama mówi. Zdania składowe są względem siebie równorzędne, np.: Ptaki latają i dzieci biegają. Jedno zdanie składowe jest nadrzędne, a drugie podrzędne, np.: Kiedy przyszło lato, zakwitły lipy. Składają się z kilku zdań składowych, np.: Rybak stoi na molo i łowi śledzie, bo to jego hobby.

Składnia