Ochrona konsumenta usług bankowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWOCZESNY SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA
Advertisements

Dr Marcin Orlicki, LL.M. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Analiza raportów do podejmowania decyzji. Podejmowanie decyzji Przed podjęciem decyzji należy uważnie przeanalizować otrzymane raporty.
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
Art.829§2k.c. a umowy ubezpieczenia grupowego
Problematyka odmowy przyłączania do sieci elektroenergetycznej Poznań, dnia 20 listopada 2012 r.
UGODA ADMINISTRACYJNA
Władza sądownicza w Polsce
NBP.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Schemat etapów postępowania w przypadku naruszeń interesów konsumentów
Konfliktowi towarzyszą zwykle silne emocje.
Warszawa 6 września 2010 Struktura taryfy opłat T2S Anna Zielińska Dział Strategii i Rozwoju Biznesu KDPW SA.
Mediacje pracownicze
Tworzenie i organizacja banków
Centrum Mediacyjne przy Naczelnej Radzie Adwokackiej.
PayByNet w eAdministracji
Jak odróżnić instytucję bankową od parabankowej? Opracowanie: Robert Budziszewski.
Mediacje rodzinne
EUROPEJSKI ROK OBYWATELI Prawa Obywatela Unii Europejskiej Prawo do swobodnego poruszania się i przebywania na terytorium wszystkich państw należących.
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Elektroniczna Giełda Kapitału Elektroniczna.
Bankowy Arbitraż Konsumencki
Konsument – świadomy uczestnik rynku
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Zwyczajne Walne Zgromadzenie Notariuszy
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
Prawne aspekty udzielania pożyczek w internetowym kanale dystrybucji Wrocław, 24 marca 2015 r.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
1 Instytucja Rzecznika Ubezpieczonych w Polsce geneza, rola, funkcje r.pr. Tomasz Wróblewski Biuro Rzecznika Ubezpieczonych Warszawa, kwiecień 2009.
MEDIACJA RODZINNA UKSW, 29 października 2008 r. Violetta Wysok Radca prawny Kierownik Ośrodka Mediacji przy OIRP w Warszawie Violetta Wysok Kancelaria.
 SSO Ewa Ważny. cykliczne spotkania przedstawicieli wszystkich środowisk zainteresowanych mediacją : mediatorów, sędziów, adwokatów, radców prawnych,
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Partner projektu.
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
Rola edukacji finansowej w szkołach Agnieszka Kubryn Departament Komunikacji Społecznej Urząd Komisji Nadzoru Finansowego r. 1 Autorskie prawa.
PRZESZKODY W DOCHODZENIU ROSZCZEŃ W SPRAWACH KONSUMENCKICH adwokat Bartosz Kosmala prezes krakowskiego oddziału Federacji Konsumentów członek Rady Krajowej.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. 1. forma organizacyjna - organ administracji państwowej 2. ustawa regulująca funkcjonowanie - Ustawa z dnia 21 lipca 2006.
Zakres obowiązywania kpa
Bezpodstawne wzbogacenie Kazusy. Ewa D. kupiła od Grażyny W. za pośrednictwem internetowego portalu aukcyjnego książkę za 50 zł, za którą zapłaciła przelewem.
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Rozpatrywanie skarg finansowych w Wielkiej Brytanii.
Małgorzata Sawicka Departament Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwo Finansów Rynek usług bankowych w Unii Europejskiej Warszawa, 25 stycznia 2007 r.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers.
Odpowiedzialność materialna pracowników  Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził.
MEDIACJA JAKO NOWY SPOSÓB KONKUROWANIA NA RYNKU USŁUG PRAWNICZYCH Arkadiusz Korzeniewski Adwokat, Senior Counsel White & Case Warszawa, 26 października.
Barbara Denisiuk. Postępowanie cywilne Inf. ogólne grupowe SOKIK Postępowanie polubowne mediacja arbitraż.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
dr hab. Jakub Pokrzywniak, radca prawny, partner
Otwarty fundusz emerytalny (OFE) jest osobą prawną posiadającą odrębną masę majątkową w stosunku do instytucji nią zarządzającej, czyli powszechnego.
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Miejski Rzecznik Konsumentów w Poznaniu
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
„O mediacji” Marta Maciejuk radca prawny
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Stacjonarne Studia Prawa.
Formy i zasady udzielania wsparcia chorym na Alzheimera i ich rodzinom
Centrum Arbitrażu i Mediacji
Umowa Komisu Dorota Wieczorkowska
Wyrok NSA dnia z 20 października 2016 r. I FSK 1731/15
Proces obsługi zapytań o rachunki osób posiadających tytuł prawny
Dr Magdalena Makieła Adwokat/Mediator/Arbiter
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Ochrona konsumenta usług bankowych „Bankowość detaliczna” – wykład dla FIR Iº III rok 2014/2015 dr Anna Korzeniowska www.umcs.lublin.pl

Źródło: Konsumenci na rynku usług bankowych – raport z badań, UOKiK, 2009 www.umcs.lublin.pl

www.umcs.lublin.pl

www.umcs.lublin.pl

www.umcs.lublin.pl

Sąd polubowny przy KNF Przed Sądem Polubownym przy KNF rozpatruje się sprawy: powstałe między wszystkimi uczestnikami rynku finansowego, w szczególności między podmiotami podlegającymi nadzorowi KNF a odbiorcami świadczonych przez nie usług, o prawa majątkowe, których wartość przedmiotu sporu wynosi 500 zł oraz o prawa niemajątkowe (w uzasadnionych przypadkach, gdy powodem jest konsument możliwe jest przeprowadzenie mediacji w sprawie o wartości niższej niż 500 zł.) Istnieją dwie drogi rozwiązania sporu przed Sądem Polubownym przy KNF: Mediacja. Postępowanie polegające na poszukiwaniu rozwiązania konfliktu pomiędzy stronami, które w obecności niezależnego i bezstronnego mediatora dążą do zawarcia ugody akceptowanej przez obie strony sporu. Arbitraż. Postępowanie, w którym niezależny i bezstronny arbiter rozstrzyga, kto ma rację w powstałym sporze. Zarówno mediacja, jak i arbitraż mogą być przeprowadzone jedynie w sytuacji, gdy obie strony wyrażą na to zgodę. www.umcs.lublin.pl

Sąd polubowny przy KNF Jak wszcząć postępowanie? Warunkiem rozpoczęcia postępowania mediacyjnego lub arbitrażowego jest wyrażenie na nie zgody przez obie strony sporu. Zgodę drugiej strony można uzyskać samodzielnie lub za pośrednictwem Sekretarza Sądu Polubownego przy KNF. Najłatwiej uczynić to korzystając z formularzy dostępnych na stronie internetowej KNF - odpowiednio umowa o mediację (wartość przedmiotu sporu do 10 tys. zł), umowa o mediację (wartość przedmiotu sporu powyżej 10 tys. zł) lub umowa-zapis na sąd polubowny. Po uzyskaniu odpowiedzi drugiej strony, Sekretarz informuje powoda o zgodzie bądź braku zgody na polubowne zakończenie sporu. www.umcs.lublin.pl

Sąd polubowny przy KNF Koszty postępowania Opłata za mediację wynosi 100 lub 250 zł w zależności od wartości przedmiotu sporu i wnoszona jest przez każdą ze stron sporu. W przypadku zawarcia porozumienia strony odzyskują 70 proc. wpłaconej kwoty. Jeżeli zaś nie uda się wypracować ugody opłata za postępowanie nie podlega zwrotowi. Opłata za arbitraż, gdy powodem jest konsument, jest stała i wynosi 250 zł. W przypadku innych podmiotów niż konsument, jej wysokość uzależniona jest od wartości przedmiotu sporu. Należność wnosi się w momencie uzyskania zgody drugiej strony na mediacje. Moc prawna wyroku i ugody. Wyrok Sądu Polubownego oraz ugoda przed nim zawarta mają, po zatwierdzeniu przez właściwy miejscowo i rzeczowo sąd powszechny, moc prawną na równi z wyrokiem sądu powszechnego. www.umcs.lublin.pl

Bankowy Arbitraż Konsumencki działa przy Związku Banków Polskich i został powołany w celu rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentami-klientami banków a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta pozasądowe postępowanie rozjemcze). Bankowy Arbitraż Konsumencki jest członkiem sieci FIN-NET, czyli założonej przez Komisję Europejską transgranicznej sieć rozpatrywania skarg pozasądowych dotyczących usług finansowych, funkcjonującej w oparciu o sieć krajowych pozasądowych systemów rozstrzygania sporów wynikłych z korzystania przez konsumentów z usług finansowych, zwłaszcza bankowych, ubezpieczeniowych oraz dotyczących rynku papierów wartościowych. * Za konsumenta uznawana jest osoba fizyczna, która zawiera umowę z bankiem w celu nie związanym z działalnością gospodarczą. www.umcs.lublin.pl

www.umcs.lublin.pl

www.umcs.lublin.pl

www.umcs.lublin.pl

www.umcs.lublin.pl

www.umcs.lublin.pl