dziecka niepełnosprawnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
ANALIZA PRZYPADKU ucznia Szkoły Podstawowej nr 11 w Gdańsku- Stogach objętego Interdyscyplinarną Pomocą Doradczą opracowała: mgr Joanna.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Poradnictwo Zawodowe II
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
Prezentacja multimedialna
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Uzależnienia a rozwój dziecka
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Rola rodziny w zdrowieniu
O współpracy nauczycieli z rodzicami
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Elżbieta Trubiłowicz Specjalistyczna Poradnia dla Rodzin MOPR Lublin,
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka (miejsce szkoły w systemie wsparcia rodziców dzieci z niepełnosprawnością)
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
Zadawanie pytań.
Grażyna Banach – Kociołek
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
w praktyce pedagogicznej
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
DIAGNOZA … I CO DALEJ ? Hanna Wiśniewska-Śliwińska.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
RODZINA.
INTEGRACJA = tworzenie więzi, łączenie w całość, proces KLASA DZIECKO.
Dojrzewanie do macierzyństwa i ojcostwa
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Rodzeństwo dzieci z niepełnosprawnością
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
środowisko wychowawcze
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Stres w pracy nauczyciela
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
„Jak się z tym pogodzić? Drogi radzenia sobie z utratą.”
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Emocje Marta Riess.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

dziecka niepełnosprawnego RODZINA dziecka niepełnosprawnego

SYSTEMOWA I INTERAKCYJNA KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA RODZINY Problemy rodziców i innych członków rodziny oraz problemy interakcji pomiędzy dzieckiem a rodzicami i pozostałymi członkami rodziny- są nie mniej ważne niż zaburzenia rozwojowe dziecka Niepełnosprawność dziecka zmienia lub całkowicie przekształca wzory jej funkcjonowania i może spotęgować napięcia i konflikty między członkami rodziny Zrozumienie zjawisk zachodzących w rodzinie wymaga uwzględnienia czynnika czasu

Przeżycia emocjonalne rodziców „dlaczego właśnie NAS dotknęło to nieszczęście?” „co i jak możemy zrobić aby pomóc naszemu dziecku?”

Przeżycia emocjonalne rodziców / matki Przekaz (rozpoznanie upośledzenia) Agresja w przekazie Niedosyt informacyjny Wartościowanie informacji (społeczna dezaprobata) emocje negatywne

Emocje negatywne - lęki Przed wrogością otocznia społecznego Przed zaprzepaszczeniem szans Przed konfrontacją z nowymi życiowymi sytuacjami Przed przyszłością Konsekwencje lęku – unikanie kontaktu ze światem lub system obron psychologicznych

Ewolucja przeżyć emocjonalnych rodziców Okres szoku (wstrząsu emocjonalnego) – ŻAŁOBA - smutek, rozpacz, zniechęcenie, apatia, - reakcje i stany nerwicowe – zaburzenia snu, łaknienia Im bardziej wyrazisty obraz – tym większa żałoba Utrata obiektu miłości własnego „ja” (bezwartościowe dziecko = bezwartościowa JA)

Okres KRYZYSU EMOCJONALNEGO depresja , zniechęcenie, przygnębienie poczucie bezradności , klęski życiowej, zawodu pesymistyczna ocena przyszłości Poczucie winy - zmniejszenie poczucia własnej wartości agresja we wzajemnych stosunkach rodziców

wrogość Wobec lekarzy (szukanie winnych) Wobec dziecka KONSEKWENCJE : dezorganizacja funkcjonowania rodziny odsuwanie się ojca

Okres POZORNEGO PRZYSTOSOWANIA nieracjonalne próby przystosowania się do sytuacji mechanizmy obronne

Obrony psychologiczne Zagłuszanie (nie czuć, nie pamiętać, nie konfrontować się z emocjami) Deformacje percepcyjne (nieprzyjmowanie do wiadomości) Porządkowanie poznawcze (tworzenie własnej koncepcji) Uprzedmiotowienie dziecka (koncentracja na zadaniu-nie na dziecku) Poszukiwanie wsparcia (oddać w ręce specjalistów)

Okres KONSTRUKTYWNEGO PRZYSTOSOWANIA Uwaga skupiona na problemie : „Czy i jak można pomóc dziecku” Racjonalne rozpatrywanie swojej sytuacji Stosowanie zabiegów rehabilitacyjnych i wychowawczych Współpraca rodziców ze sobą, włączanie pozostałych członków rodziny DOMINACJA UCZUĆ POZYTYWNYCH

Czynniki warunkujące emocje rodziców na jakim etapie rozwoju dziecka pojawi się niepełnosprawność w jaki sposób dowiadują się o niepełnosprawności rodzaj i stopień niepełnosprawności widoczne cechy niepełnosprawności zachowania dziecka wartości i cele życiowe

Emocje rodziców a fazy rozwoju dziecka nasilenie problemów emocjonalnych następuje, gdy na drodze rozwoju dziecka pojawiają się ważne wydarzenia życiowe Przedszkole rozstanie z dzieckiem Szkoła uczęszczanie do szkoły specjalnej nauczanie indywidualne Okres dorastania (13-18rż) wybór zawodu - usamodzielnianie się Oczekiwanie następnego dziecka w rodzinie obawy o własny stosunek do dz. upośledz. Wpływ dz. upośledz. na młodsze ,

Szczególne typy uczuć rodzicielskich, MIŁOŚĆ RODZICIELSKA Szczególne typy uczuć rodzicielskich, z których nie wszystkie są jednakowo dla dziecka korzystne miłość symbiotyczna osoba matki i dziecka w pełni zidentyfikowana miłość wstydliwa przywiązanie do dziecka- identyfikacja z wartościami społecznymi (ambiwalencja uczuć)

MIŁOŚĆ RODZICIELSKA miłość poświęcająca się i rekompensująca wynagradzanie krzywdy przez dostarczanie dowodów miłości miłość przebojowa duża aktywność w organizowaniu warunków życia / postawa roszczeniowa miłość z oddali unikanie bezpośrednich kontaktów / częsta u ojców miłość zracjonalizowana miłość jako obowiązek, orientacja zadaniowa

MIŁOŚĆ RODZICIELSKA miłość własna stosunek do dziecka jest wyrazem ich miłości własnej miłość nieodwzajemniona gdy dziecko traktuje rodziców instrumentalnie miłość za wszelką cenę dążąca do normalności nie rezygnowanie z czegokolwiek w życiu Miłość uszczęśliwiająca niefrmułowanie żadnych wymagań wobec dziecka miłość rozumna uczucia+ intelektualna analiza potrzeb

STARTEGIE DŁUGOFALOWE WG.PSYCHOLOGICZNYCH MECHANIZMÓW RADZENIA SOBIE Z TRAUMĄ Pozostawienie dziecka na uboczu nurtu życia rodziców 2. Normalizacja życia 3. Życie dziecka – centralnym nurtem życia rodziców

OJCOWIE Nieumiejętność włączania mężczyzn w proces opiekuńczo-wychowawczy rola kobiety - przekaz kulturowy Trudności w zwracaniu się o pomoc , ujawnianiu niepowodzeń społeczny obraz mężczyzny Rola ojca – system wymagań intelektualno- zręcznościowych

RODZEŃSTWO Obawy rodziców dotyczą: Infantylizacja rozwoju młodszego, sprawnego dziecka Obciążenie opieką nad rodzeństwem Dolegliwości współżycia z niepełnosprawnym dzieckiem Uczuć wstydu wobec kolegów

Zagrożenia od strony sprawnego rodzeństwa ( wg. rodziców) RODZEŃSTWO Zagrożenia od strony sprawnego rodzeństwa ( wg. rodziców) zagrożenie urazami fizycznymi obawa o uczucia nienawiści , prześladowania przytłoczenie wzorem trudnym do naśladowania projektowanie problemów wg. własnych lęków i oglądu rodziców

DZIADKOWIE 3 PODSTAWOWE WZORCE WSPARCIA dominacja najstarszego pokolenia babcia jest osoba decydującą o funkcjonowaniu rodziny charakter usługowy udzielanie świadczeń ,gdy potrzeba pomocy więź emocjonalna i akceptacja akceptująca postawa dziadków pomaga w nauczeniu się miłości do dziecka

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ