 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM EDUKACJI W POLSCE
Advertisements

Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Szkoła, a demokracja..
Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
OBCHODY DNIA PRAW CZŁOWIEKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Prawa i obowiązki ucznia
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Realizacja praw dziecka w szkole
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Prawa ucznia w praktyce szkolnej
Prawa i obowiązki obywateli RP
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Prawa i obowiązki ucznia.
Prawa dziecka.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PRAWA DZIECKA.
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
Prawa dziecka DALEJ.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Jakie prawa mają dzieci?
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Regulamin Świetlicy Szkolnej
Prawa i obowiązki ucznia…
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka w Publicznej Szkole Podstawowej im.Marszałka J.Piłsudskiego w Jedlni Letnisku 20 listopada 2014.
RODZICE W SZKOLE.
Prawa Dziecka.
Zbiór dobrych manier i reguł obowiązujących w naszej szkole
PRAWA DZIECKA.
Samorząd Uczniowski.
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Godność ucznia a postawa nauczyciela
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
Konwencja Praw Dziecka
Prawa człowieka, prawa dziecka.
20 Listopada -Powszechny Dzień Dziecka (Dzień Praw Dziecka) -pod egidą ONZ. Zgromadzenie Ogólne ONZ zaleciło wszystkim państwom organizowanie obchodów.
Konwencja Praw Dziecka. Co to jest ? Konwencja Praw Dziecka, dokument uchwalony przez Zgromadzenie ogólne ONZ w Dotyczy osób, które nie ukończyły.
KONWENCJA PRAW DZIECKA. Konwencja o prawach dziecka to: ● przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r międzynarodowa konwencja obowiązująca.
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Prawa dziecka.
„RAZEM ŁATWIEJ” - o sposobach przeciwdziałania zaburzeniom zachowania wśród uczniów 27 luty 2014r. Drezdenko.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
ROLA I ZNACZENIE SPOŁECZNEGO RZECZNIKA PRAW DZIECKA.
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
PRAWA OBYWATELA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Jakie prawa mają dzieci?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
Prawa dziecka.
Przewodnik szkolny 2013/2014 czyli co gdzie jak i kiedy.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jakie prawa mają dzieci?
Jakie prawa mają dzieci?
PRAWA DZIECKA I UCZNIA.
Zapis prezentacji:

 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.  Polska była inicjatorem Konwencji i przystąpiła do niej jako jedno z pierwszych państw. Chociaż stosunkowo długi proces ratyfikacji spowodował, że zaczęła ona obowiązywać od 7 lipca 1991r.

Rzecznik Praw Dziecka stoi na straży praw dziecka, a w szczególności:  prawa do życia i ochrony zdrowia,  prawa do wychowania w rodzinie,  prawa do godziwych warunków socjalnych,  prawa do nauki.

Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,  zespół obowiązujących norm i przepisów prawnych mających na celu ochronę interesów ucznia oraz regulujących jego funkcjonowanie w szkole. Prawa te wynikają z obowiązujących dokumentów międzynarodowych dotyczących praw i wolności człowieka, tj. Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych, Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych, Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Konwencji o Prawach Dziecka Konwencji o Prawach Dziecka.

 w szkole,  jadąc rowerem,  w domu,  w państwie,  w miejscach publicznych,  w zasadzie wszędzie obowiązują prawa, do których musimy się podporządkować.

 W szkole szczegółowy katalog praw i obowiązków ucznia określa statut szkoły.statut szkoły  Statut szkoły jest ogólnodostępny dla każdego, zarówno dla rodzica, ucznia i nauczyciela.

- nauki, - wyrażania poglądów w sprawach ich dotyczących, - swobodnej wypowiedzi oraz otrzymywania i przekazywania informacji, - życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym, - swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły – jeśli nie narusza tym dobra innych osób, - uzyskiwania różnych informacji oraz ochrony przed szkodliwymi informacjami, - sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny, - wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, - wypoczynku w terminach określonych w przepisach w sprawie organizacji roku szkolnego, a także podczas przerw między zajęciami,

- korzystania z pomocy społecznej, - korzystania w szkole ze zorganizowanego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, procesu dydaktycznego, wychowawczego i opieki, - opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, - rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów, - informacji o wymaganiach edukacyjnych i sposobach sprawdzania osiągnięć, - pomocy w przypadku trudności w nauce, - korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zawodowego, - korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki,

- odkupienia od uczniów starszego rocznika używanych podręczników, - udziału w zajęciach pozalekcyjnych i imprezach organizowanych przez szkołę, - ubiegania się o udział w reprezentacji szkoły w imprezach artystycznych i sportowych, - wiedzy o swoich obowiązkach oraz środkach, jakie mogą być stosowane w przypadku ich naruszenia.

- aktywnego udziału w zajęciach edukacyjnych i systematycznego przygotowania się do nich oraz właściwego zachowania w ich trakcie, - przestrzegania obowiązujących w szkole przepisów, zasad kultury w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły, - godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią, - dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole, - dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów, wystrzegania się wszelkich szkodliwych nałogów – palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków i innych środków odurzających, - przestrzegania zasad higieny osobistej, dbania o estetykę stroju szkolnego, - podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Zespołu oraz zaleceniom nauczycieli i pracowników szkoły,

- przestrzegania zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, - usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych, - poszanowania praw, wolności i godności osobistej oraz poglądów i przekonań innych ludzi, - przestrzegania postanowień statutu szkoły, - troszczyć się o dobre imię Ojczyzny, dbanie o dobre imię i tradycje szkoły.

bezwzględny zakaz Na terenie szkoły i poza nią ucznia obowiązuje bezwzględny zakaz picia alkoholu, zażywania narkotyków i palenia tytoniu. Zabronione są wszelkie działania agresywne skierowane do innej osoby. Zabrania się używania wulgarnych słów, zwrotów i gestów. W przypadku drastycznego lub ciągłego łamania obowiązku przez ucznia następuje obniżenie oceny z zachowania.

Główna rola Rzecznika Praw Ucznia polega na aktywnym ingerowaniu w życie szkoły wszędzie tam, gdzie naruszone są prawa ucznia i inicjowaniu działań mających na celu ich ochronę. W naszej szkole funkcję Rzecznika Praw Ucznia pełni Pani Karolina Szymczyk