Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur 20 kwietnia 2015 Project co-financed by the European Union from European Regional Development.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Innowacyjność 2006 Aleksander Żołnierski
Advertisements

GO CHINA! GO AFRICA! Ministerstwo Gospodarki
А. Obrót towarowy między Polską i Białorusią w latach
Spotkanie z mediami w Ministerstwie Gospodarki
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Polityka handlowa i protekcjonizm
Handel Międzynarodowy
Ministerstwo Gospodarki Zmiana systemu promocji gospodarczej Polski.
Pomiar aktywności gospodarczej Produkt Krajowy Brutto (PKB)
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
KONFERENCJA NAUKA DLA BIZNESU – WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO-SPOŻYWCZYM Katarzyna Margel Warszawa, SGGW, 27 luty 2007 rok.
WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM NA PRZYKŁADZIE
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Współpraca Polski z Bawarią Dynamiczny rozwój stosunków gospodarczych między Bawarią a Polską Wymiana handlowa w ,4 mld EUR (wzrost o 0,5 mld EUR)
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Connecting Business since 1992!
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Zróżnicowanie społeczno – gospodarcze państw świata
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Kryzys stosunków ukraińsko-rosyjskich a gospodarka
Jak robić to efektywnie?
Szansa czy zagrożenie Michał Broniek Prezes Zarządu ChinaWay Poland.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Efektywność w strategiach energetycznych
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Kto handluje z kim?.
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
Kompleksowa informacja podstawą do ekspansji zagranicznej Poznań, 26 maja 2015.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Inteligentna Specjalizacja Nowoczesne rolnictwo i przetwórstwo spożywcze Kielce, 23 września 2015 r.
UE i USA w gospodarce światowej*
Czy efekt przesunięcia w następstwie TTIP zagraża polskiemu eksportowi?* Elżbieta Czarny Katarzyna Śledziewska *Projekt został sfinansowany ze środków.
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
POTENCJALNE SKUTKI TTIP DLA POLSKIEGO EKSPORTU DO USA NA TLE KRAJÓW EUROPY ŚRODKOWOWSCHODNIEJ BOŻENA PERA.
Rynek stali, koksu i węgla - wyzwania 1
British Polish Chamber of Commerce Usługa wsparcia polskich producentów Usługa Eksportowa – BPCC Export Marta Smolarek Konsultant ds. eksportu Brytyjsko.
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Globalizacja mierniki
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Rumunia Powierzchnia : km² Ludność: ok 20 mln Stolica: Bukareszt 1,9 mln mieszkańców Jednostka monetarna: RON (lej) Członek UE i NATO WPHI Bukareszt.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
Konferencja Sadownicza Jabłkowe problemy – sposoby rozwiązania Jak producenci mogą poprawić zorganizowanie naszego rynku jabłek Witold Boguta Krajowy Związek.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Zainwestuj w Lubuskiem Elżbieta Anna Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
DPD grudzień 2015 r. Bułgaria i Rumunia Rynki współpracy dla polskiego biznesu Wojciech Pobóg-Pągowski.
1 Project supported by the European Commission ANKIETA – PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA INSTRUMENTÓW WSPARCIA EKOINWESTYCJI I EKOINNOWACJI.
GOSPODARCZE ASPEKTY WSPÓŁPRACY PODLASKICH PRZEDSIĘBIORSTW Z KAZACHSTANEM I UZBEKISTANEM Białystok, dn r. Projekt jest finansowany ze środków.
Agencja Rozwoju Pomorza S.A. Al. Grunwaldzka 472 D (Olivia Six) Gdańsk tel.: faks:
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Program wsparcia eksportu na rynkach niestandardowych – oferta ARR w praktyce
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
Nowe kierunki współczesnej dyplomacji – przykłady narzędzi stosowanych przez dyplomację ekonomiczną w promocji i wsparciu polskich przedsiębiorców za granicą.
Zasady budowania oferty inwestycyjnej przez jst
Biuro eksportowe w Tureckiej Izbie Gospodarczej
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Działania wspierające internacjonalizację polskich firm
Oferta PARP z funduszy UE w latach
Zapis prezentacji:

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur 20 kwietnia 2015 Project co-financed by the European Union from European Regional Development Fund Specyfika promocji gospodarczej na rynku Malezji

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Gospodarka Malezji w roku 2013 i 2014 Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne: PKB na 1 mieszkańca (ppp tys. USD)- 16,5 (30 mln mieszkańców) PKB (dynamika %)- 5,6 (6,0) Rachunek obr. bieżących (mld USD)- +19,6(+9,2 est.) Inflacja (%)- 2,1 (3,2) Bezrobocie (%)- 2,8 (3,1) Średni kurs wymiany MYR / PLN- 0,73 (1,05) Współpraca z zagranicą: Eksport (mld USD)- 228,5(234,1 ) Import (mld USD)- 205,9(208,7) BIZ (mld USD)- 12,1 (10,7) Najważniejsi odbiorcy (%): Singapur (14), Chiny (12), Japonia (11), UE (10), USA (8), Tajlandia (5), Hongkong (5), Indie (4), Australia (4) Towary w eksporcie (%): elektronika i elektrotechnika (33), paliwa mineralne (20), olej palmowy (8), chemiczne (7), maszyny (4), sprzęt optyczny (3) Najważniejsi dostawcy (%): Chiny (14), Singapur (12), UE (11), Japonia (9),USA (8), Tajlandia (6), Indonezja (6), Tajwan (5). Towary w imporcie: elektronika (28), paliwa (12), stal (9), chemiczne (9), maszyny (9), pojazdy (6), żywność (6), sprzęt pomiarowy (5).

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Czynniki atrakcyjne dla firm zagranicznych: uzależnienie od wymiany towarowej z zagranicą (firmy globalne z MY); relatywnie niskie koszty funkcjonowania firm – Malezja vs. Singapur; wysokie rezerwy walutowe (120 mld USD na koniec 2014 r.) – 9 m. importu; stosunkowo niski poziom taryfowej ochrony celnej (0-5%); zachęty do inwestycji w produkcję i wytwórczość oraz w nowe technologie; przyjazne prawo podatkowe; bardzo dobra infrastruktura komunikacyjna, internetowa, energetyczna; położenie korzystne dla działań w całym ASEAN; brak wymogów wizowych dla większości krajów; wielokulturowość, powszechność jęz. angielskiego podstawowe kryterium biznesu – opłacalność ekonomiczna; zapotrzebowanie na usługi techniczne i posprzedażne; rynek towarów luksusowych (milionerzy), pogłębianie się rynku zbytu; rynek centrów handlowych; Charakterystyka rynku Malezji – Pros

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Trudności w dostępie do rynku dla firm z UE: rozbudowany system regulacji i licencji importowych w niektórych sektorach; pozataryfowa ochrona rynku – problemy z WTO, FTAs, TPP; preferencje dla firm lokalnych, w tym tzw. Bumiputra; ograniczenia w dostępie do rynku usług (21 sektorów); wzrastająca dominacja islamu – „halal’izacja” norm i certyfikacji importowych; zamówienia publiczne – dowolność w ogłaszaniu i wyborze, brak bezpośredniego dostępu dla firm zagranicznych; przywiązanie do znanych marek światowych (czytaj: wysokie koszty wprowadzenia nowych produktów na rynek), powiązania „klubów biznesowych” i władzy – ukryty wysoki poziom korupcji; preferencje długoterminowego wiązania się z rynkiem, tradycje współpracy; rynek nasycony, powiązany regionalnie (Singapur, Chiny, Tajwan, Tajlandia); zagrożenie cyber-przestępczością, nielegalne przepływy finansowe; rynek „obrazu, a nie tekstu” ; IPR – świetne ramy prawne, brak egzekwowania prawa; Charakterystyka rynku Malezji – Cons

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Wymiana towarowa Polski z Malezją na tle ASEAN (mln USD) HANDEL ZAGRANICZNY POLSKA – ASEAN KRAJ EKSPORTIMPORTEKSPORTIMPORTEKSPORT % % w ASEAN IMPORT % BN BRUNEI0,020,016,800,011,00 150,050,02221 PH FILIPINY51,98144,0054,47148,61102,261886,1250,25168 ID INDONEZJA121,94626,19140,73701,60148,911068,9789,68110 KH KAMBODŻA3,12136,651,86145,103,742010,2233,00159 LA LAOS0,3310,100,3511,751,073060,066,8758 MY MALEZJA195,78689,97310,22661,74190, ,5981,20146 MM MYANMAR1,233,324,173,6021,155081,310,72297 SG SINGAPUR488,01810,37734,11952,38841, ,3917,0196 TH TAJLANDIA167,28946,12182, ,73188, ,3877,7784 VN WIETNAM157,69819,88147, ,11173, ,41 296,95113 ASEAN OGÓŁEM1 187, , , , , ,05 363,54111 CHINY 2 119, , , ,53120 INDIE 491, ,16550, ,20117 Uwaga: Singapur – ok. 30% polskiego eksportu trafia potem do Malezji

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Wymiana towarowa Polski z Malezją 2014 Eksport z Polski: narzędzia i przyrządy (38,9% eksportu), kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne (12,8%), produkty i przetwory mleczne, substancje białkowe, artykuły zbożowe (16,4%), maszyny i urządzenia elektryczne (11,5%), wyroby gumowe (3,8%), żeliwo i stal (2,7%), papier i wyroby papiernicze (2,3%), tworzywa sztuczne (1,6%), produkty farmaceutyczne (1,5%), meble i artykuły wyposażenia wnętrz (1,0%). Import z Malezji: urządzenia mechaniczne (65,6%) z dominującym udziałem maszyn liczących i podzespołów elektronicznych, głównie procesorów i podzespołów sterujących, urządzenia mechaniczne (12,1%), kauczuk i wyroby z kauczuku (6,2%), pojazdy nieszynowe, części i akcesoria (1,9%) oraz przyrządy, narzędzia, aparaty optyczne (1,9%).

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Charakterystyka dotychczasowych relacji: od 2010 r. Malezja jednym z najważniejszych partnerów Polski w ASEAN (stały wzrost współpracy, w tym wzrost eksportu z Polski od 2007 r.); realna wartość wymiany o ok % większa – obrót przez kraje trzecie; dominacja obrotu wewnątrzkorporacyjnego – 50% eksport, 80% import, stosunkowo niewielki udział MŚP w handlu, małe zróżnicowanie struktury; polskie usługi – ok. 12 mln USD (2014 r.); brak wzajemnych, istotnych inwestycji – Polska bardziej aktywna na tym polu; praktycznie brak problemów gospodarczych do rozwiązania na szczeblach politycznych; słabe kontakty organizacji przedsiębiorców - praktycznie brak; ciągle wzajemne postrzeganie krajów w dawnych kategoriach, m.in. „cień” kontraktów zbrojeniowych; traktowanie Malezji, jako „rynku ostatniej szansy” - wiele kontaktów jednorazowych, zainteresowanie okresowe, brak konsekwencji działań po stronie polskich przedsiębiorców - tylko nieliczne firmy planują długoterminową obecność na tym rynku. Wymiana towarowa Polski z Malezją

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Perspektywiczne dziedziny rozwoju współpracy gospodarczej Polski z Malezją Ochrona środowiska, „zielone” technologie – energia ze źródeł odnawialnych, gospodarka odpadami, największe targi w regionie, pojazdy elektryczne; Innowacyjne technologie, biotechnologia, R&D – Malezja centrum nowych technologii w ASEAN, priorytet rozwoju gospodarczego tego kraju, otwarcie na współpracę; IT i elektronika – inteligentne systemy zarządzania budynkami, systemy i urządzenia alarmowe, e-learning, programy edukacyjne; Żywność i artykuły rolno-spożywcze - Malezja importerem skład. spożywczych i żywności gotowej, nowe możliwości– od lipca 2011 MZR w RP posiada prawo certyfikowania Halal w eksporcie do MY, rosnący eksport z Polski żywności gotowej (30 mln USD); Kosmetyki i towary luksusowe – rosnący poziom zamożności społeczeństwa, „shopping” sportem narodowym, kwestie prestiżu; Farmaceutyki i sprzęt medyczny - Malezja centrum usług medycznych i wellness; Ropa i gaz – usługi, uszczelki, mierniki, wyposażenie platform wiertniczych, ratownictwo; Sprzęt bezpieczeństwa i ochrony, przemysł obronny – współpraca naukowo-techniczna, dostawy sprzętu i urządzeń, szkolenia;

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Rynek dobrze rozwinięty, z wyborem w każdej kategorii cenowej, z dominującym udziałem marek kosmetyków znanych w skali światowej; Konsumpcja kosmetyków na poziomie ponad 1,6 mld MYR rocznie (ok. 0,5 mld USD), przy stałym wzroście 10-13%, produkt must-have; Import kosmetyków do Malezji wyniósł 710 mln USD w 2013 i 760 mln USD w 2014; Najbardziej popularne marki: Estee Lauder, Lancome, Shiseido, Clarins, L’Oreal, Avon, Cosway, Maybelline, Sasa, Roche (wielkość sprzedaży); Główne kraje pochodzenia kosmetyków z importu: Stany Zjednoczone, Tajlandia, Japonia, Francja, Indonezja, Japonia i Chiny. Import za pośrednictwem Hongkongu, Singapuru, Tajwanu; Popyt na kosmetyki do: wybielania skóry (whitening), odmładzania (anti-ageing), odżywiania i nawilżania, wzmacniania (firming i anti-cellulite), likwidacji tkanki tłuszczowej, relaksacji, aromaterapii oraz ochrony UV; Dystrybucja: supermarkety, domy towarowe (OTC i własne butiki), apteki, sklepy specjalistyczne, sprzedaż multilevel, franszyza; Promocja: bezpośrednia, bloggers, media społecznościowe, zagraniczne czasopisma; Zerowa stawka importowa, podatek GST 6%, wymogi labellingu i notyfikacji. Rynek kosmetyków w Malezji

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Sektor detaliczny żywności i napojów ocenia się na 15,69 mld USD i szacuje się jego wzrost do 21,17 mld USD w 2015 r. Rosnący rynek usług żywnościowych 4,9 – 5,5 mld USD (wzrost o ok. 7% rocznie); Import żywności do Malezji - 14,2 mld USD w 2014 r.; Rosnący eksport, dążenie do samowystarczalności w produkcji warzyw i owoców; Przyzwyczajenia smakowe (bardzo ważne!), tradycyjne, uwarunkowania religijne oraz obyczajowe, to główne determinanty rynku spożywczego; Żywność dominująca na rynku, to żywność azjatycka (85-90%). Większość wymiany handlowej i importu także dotyczy żywności azjatyckiej, pochodzącej z krajów regionu; Produkty przynależne do szeroko pojętej kuchni „zachodniej”, to stosunkowo niewielki segment rynku ograniczony do największych miast; Wysoki import mączek, krochmali, proszków jajecznych, mleka i serwatki w proszku oraz mięsa do dalszego przetwórstwa (mięso głównie spoza UE); Ograniczenia w dostępie do rynku (certyfikacja halal, procedury weterynaryjne, licencje importowe); Szanse w tzw. żywności uniwersalnej, zdrowej oraz niewielkie ilości żywności niszowej; Udział w targach, promocje w marketach – kluczem do rynku. Rynek żywności w Malezji

Specyfika promocji w Malezji Udział w targach i wystawach branżowych pozostaje najbardziej skuteczną metodą promocji i nawiązywania kontaktów w Malezji, Ważna jest strategia długoterminowa i konsekwencja prowadzenia działalności promocyjnej, udział w tych samych wystawach w kolejnych latach, wielokrotne spotkania, utrwalanie świadomości możliwości współpracy z obu stron, utrzymywanie bieżącego kontaktu, Praca organiczna na rzecz promocji konkretnego produktu lub firmy - prezentacje dla kierownictwa organizacji branżowych, firm, decydentów ds. zakupów rządowych to pierwszy krok do dalszych rozmów, Budowa networking’u, poszukiwanie agentów miejscowych – bardzo ważny element funkcjonowania na rynku, w wielu przypadkach (np. sprzęt obronny, dostęp do zamówień i grantów) – jedyny skuteczny, członkostwo w klubach biznesowych, organizacjach, izbach itp. Szerokie zastosowanie IT w promocji – strony internetowe, portale społecznościowe, YouTube, telefony komórkowe, kodowanie QR itp. Uwzględnienie specyfiki kulturowej, etnicznej i religijnej Brak sprawdzonych baz danych o przedsiębiorcach lokalnych - konieczność weryfikacji Nie sprawdzają się – ogólne seminaria i konferencje (małe zainteresowanie, minimalna obecność), publikacje w prasie codziennej, misje gospodarcze o tematyce ogólnej, rządowe komisje mieszane lub konsultacje (Malezja nie stosuje w ogóle takiej formy współpracy). Ze względu na fakt, że w Malezji biznes oparty jest przede wszystkim na opłacalności ekonomicznej i tradycji współpracy, wizyty oficjalne mają generalnie małe znaczenie, ale są dobrze widziane jako element dodatkowego wsparcia wizerunkowego np. przy misjach gospodarczych na targi branżowe, tam gdzie przewiduje się np. dialog ministrów (wtedy oczekiwane są wystąpienia w panelach).

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Zainteresowanie przedsiębiorców Malezją 2014 Q6. Udział w misjach na targi branżowe

Project co-financed by the European Union from European Regional Development Fund