ROLA SAMORZĄDU POWIATOWEGO W KSZTAŁTOWANIU BEZPIECZEŃSTWA DZIECI I MŁODZIEŻY NA PRZYKŁADZIE POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W WEJHEROWIE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interwencyjne umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Zadania i rola specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie wynikające z przepisów prawnych - na przykładzie ośrodków działających.
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.)
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
System wsparcia dziecka i rodziny Zadania powiatu realizowane przez
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Funkcjonowanie pieczy zastępczej w świetle nowej ustawy
System wsparcia dziecka i rodziny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Sposób na sukces? Przykład Fundacji Drugi Domek
USTAWA o WSPIERANIU RODZINY i SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ Zadania Gminy
Dziecko w rodzinie – dziecko poza rodziną
Starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Szczecinie
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
Prawa dzieci Prawa Osobiste
Rola gmin w realizacji zapisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011r
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
STAROSTWO POWIATOWE W CHOJNICACH
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
Struktura Organizacyjna Pomocy Społecznej
PRAWA DZIECKA.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Problemy w opiece nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych. dr Anna Nowicka-Chachaj.
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Starogardzie Gdańskim
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Możliwości pozyskania środków UE na rozwój rodzicielstwa zastępczego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
ROLA I ZNACZENIE SPOŁECZNEGO RZECZNIKA PRAW DZIECKA.
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
w Wejherowie Referat Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
dr hab. Iwona Sierpowska
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Rodzinna opieka zastępcza – podstawy prawne
Prawa dziecka.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
ELEMENTY PRAWA DLA PEDAGOGÓW cz. II
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

ROLA SAMORZĄDU POWIATOWEGO W KSZTAŁTOWANIU BEZPIECZEŃSTWA DZIECI I MŁODZIEŻY NA PRZYKŁADZIE POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W WEJHEROWIE

Bezpieczne dziecko Bezpieczeństwo to stan, który daje poczucie pewności istnienia i gwarancje jego zachowania oraz szanse na doskonalenie. Jest to jedna z podstawowych potrzeb człowieka. Odznacza się akceptowalnym poziomem ryzyka utraty czegoś dla podmiotu szczególnie cennego – życia, zdrowia, pracy, szacunku, uczuć, dóbr materialnych i dóbr niematerialnych. Bezpieczeństwo jest naczelną potrzebą człowieka i grup społecznych, jest także podstawową potrzebą państw i systemów międzynarodowych; jego brak wywołuje niepokój i poczucie zagrożenia. Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży jest wypadkową wielu czynników mających związek z rodziną, szkołą, grupą rówieśniczą, ze środowiskiem, w którym się żyje, z zasobami osobistymi dziecka, itp. Najlepszym miejscem wzrastania dziecka i jego rozwoju jest dobrze funkcjonująca rodzina z obojgiem rodziców. Niestety, nie wszystkie dzieci mają takie warunki rozwoju zapewnione, na co ma wpływ wiele czynników.

Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską (art. 92 kro). Uważa się, że władza rodzicielska to ogół obowiązków rodziców względem dziecka w celu należytego wykonania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz wychowania i kierowania dzieckiem. Składnikiem władzy rodzicielskiej są także uprawnienia rodziców. Wychowanie dziecka to kształtowanie jego osobowości, postaw emocjonalnych i systemu wartości. To także wyposażenie dziecka w umiejętności współżycia społecznego, wykształcenie poczucia obowiązków, odpowiedzialności i szeregu innych cech potrzebnych w prawidłowym funkcjonowaniu osobniczym i społecznym.

Dokumenty mówiące o prawach i obowiązkach rodziców m. in.:  Konstytucja RP  Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodziców  Konwencja o prawach dziecka  Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Art Rodzice mają prawo do wychowania swoich dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania. 2. Ograniczenie lub pozbawienie praw rodzicielskich może nastąpić tylko w przypadkach określonych w ustawie i tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu.

Art. 109 § 1. Jeżeli dobro dziecka jest zagrożone, sąd opiekuńczy wyda odpowiednie zarządzenia. § 2. Sąd opiekuńczy może w szczególności: „…………………… 5) zarządzić umieszczenie małoletniego w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka albo w instytucjonalnej pieczy zastępczej albo powierzyć tymczasowo pełnienie funkcji rodziny zastępczej małżonkom lub osobie, niespełniającym warunków dotyczących rodzin zastępczych, w zakresie niezbędnych szkoleń, określonych w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej …..” Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy Art. 95 §1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osoba ̨ i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka. §2. Dziecko pozostające pod władza ̨ rodzicielska ̨ winno rodzicom posłuszeństwo. §3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny.

Zgodnie z art. 32 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Piecza zastępcza jest sprawowana w przypadku niemożności zapewnienia dziecku opieki i wychowania. Pieczę zastępczą organizuje POWIAT. Zadania Powiatu z tego zakresu wykonuje jednostka organizacyjna Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Piecza zastępcza jest sprawowana w formie rodzinnej lub instytucjonalnej. Formami rodzinnej pieczy zastępczej są:  rodzina zastępcza spokrewniona,  rodzina zastępcza niezawodowa,  rodzina zastępcza zawodowa  rodzinny dom dziecka

Instytucjonalna piecza zastępcza jest sprawowana w formie:  placówki opiekuńczo-wychowawczej,  regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej,  interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego Placówkę opiekuńczą-wychowawczą prowadzi POWIAT lub podmiot któremu powiat zlecił realizację tego zadania. Typy placówek opiekuńczo-wychowawczych:  socjalizacyjna,  interwencyjna  specjalistyczno-terapeutyczna,  rodzinna

Nazwa placówkiTyp placówkiOrgan prowadzącyLiczba miejsc Ognisko Wychowawcze im. K. Lisieckiego „Dziadka” w Rumi z filią w Wejherowie socjalizacyjna Powiat 29 w tym 4 interwencyjne Ośrodek Wychowawczy „Nasz Dom” w Rumisocjalizacyjna Parafia Rzymskokatolicka NMP Wspomożenia Wiernych 23 Dom Rodzinny w Luzinie z filią w Wejherowiesocjalizacyjna Fundacja „Rodzina Nadziei” w Gdańsku 26 Rodzinny Dom Dziecka w Gdynirodzinna Fundacja „Rodzina Nadziei” w Gdańsku 9 Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Liniewku socjalizacyjna Fundacja „Rodzina Nadziei” w Gdańsku 8 Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza w Luzinierodzinna typu rodzinnego przy Stowarzyszeniu św. Filipa w Neri 9 Razem104

Rodzinna piecza zastępcza Liczba rodzin narastająco Liczba dzieci w tych rodzinach narastająco w tym r.z. spokrewnione r.z niezawodowe r.z. zawodowe w tym 9 28 pogotowia rodzinne 320 specjalistyczne 37 rodzinne domy dziecka 755 Razem

L.p gmina piecza rodzinna piecza instytucjonalna Razem piecza rodzinna i instytucjonalna * * * 1.miasto Wejherowo Rumia Reda gmina Wejherowo Choczewo Gniewino Linia Łęczyce Szemud Luzino spoza powiatu RAZEM * stan na dzień r.

Rodzaj pieczy/ rokWydatki w 2014 r.Plan wydatków w 2015 r. piecza rodzinna ,05 zł ,00 zł piecza instytucjonlna ,61 zł ,00 zł Razem ,66 zł ,00 zł Od 2012 roku Gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi wydatki na opiekę i wychowanie dziecka w wysokości: 1)10% wydatków w I roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej, 2)30% wydatków w II roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej, 3)50% wydatków w III i następnych latach pobytu dziecka w pieczy zastępczej

L.p gmina piecza rodzinnaliczba dzieci piecza instytucjonalna liczba dzieci razem koszty miesięczne 1.m. Wejherowo ,33 zł ,00 zł ,33 zł ,17 zł 2.Rumia ,70 zł ,07 zł ,77 zł ,47 zł 3.Reda ,05 zł ,14 zł ,19 zł 8 427,52 zł 4.Gm. Wejherowo ,04 zł ,86 zł ,90 zł 6 758,86 zł 5.Choczewo 5 034,00 zł2 - zł ,00 zł 629,25 zł 6.Gniewino 1 806,48 zł ,35 zł ,83 zł 1 433,73 zł 7.Linia ,53 zł5 - zł ,53 zł 2 148,19 zł 8.Luzino 4 620,00 zł ,11 zł ,11 zł 1 624,01 zł 9.Łęczyce 6 135,74 zł ,36 zł ,10 zł ,26 zł 10.Szemud ,90 zł ,25 zł ,15 zł 2 566,39 zł Razem ,91 zł ,86 zł

Interwencja kryzysowa Zadania z zakresu interwencji kryzysowej w Powiecie Wejherowskim realizowane są przez Zespół Interwencji Kryzysowej w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, który prowadzi specjalistyczne poradnictwo w zakresie psychologicznym, pedagogicznym i prawnym. Wsparcie Zespołu Interwencji Kryzysowej to zintegrowane, interdyscyplinarne działania podejmowane na rzecz osób i rodzin, a czasem całych grup będących w stanie kryzysu, których celem jest zapobieganie utracie lub przywracanie utraconej równowagi w wymiarze psychicznym i społecznym, a także zdolności do działania i autonomii klientów Centrum. W roku 2014 z poradnictwa prawnego i pomocy psychologicznej około 600 mieszkańców naszego powiatu. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Realizacja Powiatowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Powiatowego Programu Korekcyjno – Edukacyjnego dla Osób Stosujących Przemoc w Rodzinie

Pokrzywdzeni w wyniku przemocy domowej wg płci w latach 2011 – 2014 Pokrzywdzeni w wyniku przemocy domowej wg płci w latach 2011 – 2014.